Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Metodologia nauk przyrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia nauk przyrodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu filozofii, etyki, socjologii, psychologii oraz ogólnej metodologii nauk.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematykę metodologiczną nauk przyrodniczych na tle ogólnej metodologii nauk (specyfika wiedzy naukowej, język badawczy, relacje między teorią i empirią).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Racjonalne i nieracjonalne źródła przekonań. Obiektywne i subiektywne źródła rozumowania. Percepcja a teoria. Problemy percepcji i relatywizmu. Wiedza naukowa i poznanie naukowe.1
T-A-2Metanaukowe tendencje badawcze w problematyce odkrycia naukowego (tendencja historyczna, psychologiczna, epistemologiczna, metodologiczna).1
T-A-3Język jako twór kulturowy i system znaków formalnych. Semiotyczne funkcje wyrażeń. Rodzaje wyrażeń ze względu na znaczenie. Zdania – charakterystyka semiotyczna i rodzaje1
T-A-4Definicje – rodzaje i znaczenie Pojęcie, treść, podział i zakres nazw. Struktura i rodzaje pytań. Warunki dobrze postawionego pytania. Rodzaje odpowiedzi.1
T-A-5Dowodzenie, rozstrzyganie (sprawdzanie), wyjaśnianie (dedukcyjne, indukcyjne). Wyjaśnianie a prawdziwość. Proces rozumowania. Rozumowanie proste i złożone. Błędy rozumowania Projekt badań i etapy jego realizacji.1
5
wykłady
T-W-1Wieloznaczność terminu „nauka". Epistemologiczna charakterystyka nauki (wiedza potoczna a wiedza naukowa).1
T-W-2Dzieje pojmowania nauki. Historia pojęcia nauka (m.in. starożytność i średniowiecze, czasy nowożytne, pozytywizm, neopozytywizm, nowa filozofia nauki).1
T-W-3Nauka w społeczeństwie i kulturze. Rozmaitość i jedność nauk (podziały nauk). Integracja nauki i współpraca naukowo-badawcza.1
T-W-4Cele i aspekty nauki.1
T-W-5Metodologiczne osobliwości (odrębności) nauk (nauki aprioryczno-dedukcyjne, empiryczno-indukcyjne, nauki humanistyczne i przyrodnicze, nauki praktyczne i teoretyczne).1
T-W-6Zarys dziejów nauk przyrodniczych w Polsce.1
T-W-7Metody naukowe (dedukcyjne i indukcyjne) – znaczenie i możliwość zastosowania.1
T-W-8Odkrycie naukowe.1
T-W-9Rewolucje naukowe w dziejach ludzkości i współczesne modyfikacje ich znaczenia.1
T-W-10Nauka a etyka. Kodeks dobrych praktyk uczelni akademickich.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach.5
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-A-4Udział w konsultacjach1
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Udział w konsultacjach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe (klasyczna metoda problemowa).
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, burza mózgów).
M-3Metody podające (objaśnienie, wyjaśnienie).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści ćwiczeń i wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja dotycząca tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-B1_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metodologii nauk ze szczególnym uwzględnieniem nauk przyrodniczych oraz opisuje historyczno-filozoficzne uwarunkowania ich rozwoju.
BL_2A_W18, BL_2A_W15, BL_2A_W21C-1T-A-4, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-B1_U01
Student samodzielnie analizuje opracowania dotyczące metodologii nauk przyrodniczych i formułuje na ich podstawie wnioski.
BL_2A_U17, BL_2A_U02, BL_2A_U01C-1T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-8, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-B1_K01
Student rozumie konieczność obiektywnego interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w oparciu o dostępne źródła naukowe oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
BL_2A_K01, BL_2A_K08, BL_2A_K03, BL_2A_K02C-1T-W-1, T-W-4, T-W-10M-1, M-3, M-2S-1, S-3
BL_2A_BL-S2-B1_K02
Student ma świadomość znaczenia przestrzegania zasad etycznych w pracy naukowej, zawodowej oraz życiu społecznym.
BL_2A_K04C-1T-W-1, T-W-4, T-W-10M-1, M-3, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-B1_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metodologii nauk ze szczególnym uwzględnieniem nauk przyrodniczych oraz opisuje historyczno-filozoficzne uwarunkowania ich rozwoju.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i ćwiczeń, nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących metodologii nauk przyrodniczych.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodakowej literatury zwiazanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury zwiazanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-B1_U01
Student samodzielnie analizuje opracowania dotyczące metodologii nauk przyrodniczych i formułuje na ich podstawie wnioski.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu metodologii nauk przyrodniczych i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów i ćwiczeń.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje dostępne opracowania dotyczące treści wykładów i ćwiczeń oraz próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące treści wykładów i ćwiczeń oraz na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi pojęciami omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-B1_K01
Student rozumie konieczność obiektywnego interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w oparciu o dostępne źródła naukowe oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. W trakcie prac zespołowych student nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na żadnym z jej etapów.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów w sposób nieudolny i mało samodzielny.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów i ćwiczeń. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie podstawowym.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie rozszerzonym, chętnie współpracuje z innymi członkami zespołu.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student samodzielnie planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie rozszerzonym, chętnie współpracuje z innymi członkami zespołu. Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników pracy własnej lub zespołowej.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz motywować ich do działania. Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników pracy własnej lub zespołowej.
BL_2A_BL-S2-B1_K02
Student ma świadomość znaczenia przestrzegania zasad etycznych w pracy naukowej, zawodowej oraz życiu społecznym.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów i ćwiczeń.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Grobler A., Metodologia nauk, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2006
  2. Hajduk Z., Metodologia nauk przyrodniczych, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2002
  3. Kamiński S., Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Wydawnictwo TN KUL, Lublin, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2007
  2. Hempel C. G., Filozofia nauk przyrodniczych, Wydawnictwo ALETHEIA, Kraków, 2001
  3. Maślankiewicz K. (red.), Zarys dziejów nauk przyrodniczych w Polsce, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa, 1983

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Racjonalne i nieracjonalne źródła przekonań. Obiektywne i subiektywne źródła rozumowania. Percepcja a teoria. Problemy percepcji i relatywizmu. Wiedza naukowa i poznanie naukowe.1
T-A-2Metanaukowe tendencje badawcze w problematyce odkrycia naukowego (tendencja historyczna, psychologiczna, epistemologiczna, metodologiczna).1
T-A-3Język jako twór kulturowy i system znaków formalnych. Semiotyczne funkcje wyrażeń. Rodzaje wyrażeń ze względu na znaczenie. Zdania – charakterystyka semiotyczna i rodzaje1
T-A-4Definicje – rodzaje i znaczenie Pojęcie, treść, podział i zakres nazw. Struktura i rodzaje pytań. Warunki dobrze postawionego pytania. Rodzaje odpowiedzi.1
T-A-5Dowodzenie, rozstrzyganie (sprawdzanie), wyjaśnianie (dedukcyjne, indukcyjne). Wyjaśnianie a prawdziwość. Proces rozumowania. Rozumowanie proste i złożone. Błędy rozumowania Projekt badań i etapy jego realizacji.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wieloznaczność terminu „nauka". Epistemologiczna charakterystyka nauki (wiedza potoczna a wiedza naukowa).1
T-W-2Dzieje pojmowania nauki. Historia pojęcia nauka (m.in. starożytność i średniowiecze, czasy nowożytne, pozytywizm, neopozytywizm, nowa filozofia nauki).1
T-W-3Nauka w społeczeństwie i kulturze. Rozmaitość i jedność nauk (podziały nauk). Integracja nauki i współpraca naukowo-badawcza.1
T-W-4Cele i aspekty nauki.1
T-W-5Metodologiczne osobliwości (odrębności) nauk (nauki aprioryczno-dedukcyjne, empiryczno-indukcyjne, nauki humanistyczne i przyrodnicze, nauki praktyczne i teoretyczne).1
T-W-6Zarys dziejów nauk przyrodniczych w Polsce.1
T-W-7Metody naukowe (dedukcyjne i indukcyjne) – znaczenie i możliwość zastosowania.1
T-W-8Odkrycie naukowe.1
T-W-9Rewolucje naukowe w dziejach ludzkości i współczesne modyfikacje ich znaczenia.1
T-W-10Nauka a etyka. Kodeks dobrych praktyk uczelni akademickich.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach.5
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-A-4Udział w konsultacjach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Udział w konsultacjach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-B1_W01Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metodologii nauk ze szczególnym uwzględnieniem nauk przyrodniczych oraz opisuje historyczno-filozoficzne uwarunkowania ich rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W18zna metodologię przygotowania i napisania pracy naukowej
BL_2A_W15ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat metodologii zdobywania informacji o organizmach żywych i środowisku przyrodniczym na różnych stopniach organizacji
BL_2A_W21ma zaawansowaną wiedzę na temat aspektu humanistyczno-społeczego nauk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematykę metodologiczną nauk przyrodniczych na tle ogólnej metodologii nauk (specyfika wiedzy naukowej, język badawczy, relacje między teorią i empirią).
Treści programoweT-A-4Definicje – rodzaje i znaczenie Pojęcie, treść, podział i zakres nazw. Struktura i rodzaje pytań. Warunki dobrze postawionego pytania. Rodzaje odpowiedzi.
T-W-6Zarys dziejów nauk przyrodniczych w Polsce.
T-W-9Rewolucje naukowe w dziejach ludzkości i współczesne modyfikacje ich znaczenia.
T-W-1Wieloznaczność terminu „nauka". Epistemologiczna charakterystyka nauki (wiedza potoczna a wiedza naukowa).
T-W-4Cele i aspekty nauki.
T-W-2Dzieje pojmowania nauki. Historia pojęcia nauka (m.in. starożytność i średniowiecze, czasy nowożytne, pozytywizm, neopozytywizm, nowa filozofia nauki).
T-W-3Nauka w społeczeństwie i kulturze. Rozmaitość i jedność nauk (podziały nauk). Integracja nauki i współpraca naukowo-badawcza.
T-W-5Metodologiczne osobliwości (odrębności) nauk (nauki aprioryczno-dedukcyjne, empiryczno-indukcyjne, nauki humanistyczne i przyrodnicze, nauki praktyczne i teoretyczne).
T-W-8Odkrycie naukowe.
T-W-7Metody naukowe (dedukcyjne i indukcyjne) – znaczenie i możliwość zastosowania.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe (klasyczna metoda problemowa).
M-3Metody podające (objaśnienie, wyjaśnienie).
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, burza mózgów).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja dotycząca tematyki wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści ćwiczeń i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i ćwiczeń, nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących metodologii nauk przyrodniczych.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodakowej literatury zwiazanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury zwiazanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-B1_U01Student samodzielnie analizuje opracowania dotyczące metodologii nauk przyrodniczych i formułuje na ich podstawie wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U17korzysta z poszerzonej wiedzy o prawach własności intelektualnej, wykorzystuje i potrafi interpretować wybrane akty prawne z zakresu własności intelektualnej;
BL_2A_U02rozumie filozoficzne uwarunkowania wiedzy przyrodniczej, posługuje się argumentacją teoretyczną (filozoficzną);
BL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematykę metodologiczną nauk przyrodniczych na tle ogólnej metodologii nauk (specyfika wiedzy naukowej, język badawczy, relacje między teorią i empirią).
Treści programoweT-A-5Dowodzenie, rozstrzyganie (sprawdzanie), wyjaśnianie (dedukcyjne, indukcyjne). Wyjaśnianie a prawdziwość. Proces rozumowania. Rozumowanie proste i złożone. Błędy rozumowania Projekt badań i etapy jego realizacji.
T-A-1Racjonalne i nieracjonalne źródła przekonań. Obiektywne i subiektywne źródła rozumowania. Percepcja a teoria. Problemy percepcji i relatywizmu. Wiedza naukowa i poznanie naukowe.
T-A-2Metanaukowe tendencje badawcze w problematyce odkrycia naukowego (tendencja historyczna, psychologiczna, epistemologiczna, metodologiczna).
T-A-3Język jako twór kulturowy i system znaków formalnych. Semiotyczne funkcje wyrażeń. Rodzaje wyrażeń ze względu na znaczenie. Zdania – charakterystyka semiotyczna i rodzaje
T-W-6Zarys dziejów nauk przyrodniczych w Polsce.
T-W-9Rewolucje naukowe w dziejach ludzkości i współczesne modyfikacje ich znaczenia.
T-W-5Metodologiczne osobliwości (odrębności) nauk (nauki aprioryczno-dedukcyjne, empiryczno-indukcyjne, nauki humanistyczne i przyrodnicze, nauki praktyczne i teoretyczne).
T-W-8Odkrycie naukowe.
T-W-7Metody naukowe (dedukcyjne i indukcyjne) – znaczenie i możliwość zastosowania.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe (klasyczna metoda problemowa).
M-3Metody podające (objaśnienie, wyjaśnienie).
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, burza mózgów).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja dotycząca tematyki wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści ćwiczeń i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu metodologii nauk przyrodniczych i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów i ćwiczeń.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje dostępne opracowania dotyczące treści wykładów i ćwiczeń oraz próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące treści wykładów i ćwiczeń oraz na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi pojęciami omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-B1_K01Student rozumie konieczność obiektywnego interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w oparciu o dostępne źródła naukowe oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematykę metodologiczną nauk przyrodniczych na tle ogólnej metodologii nauk (specyfika wiedzy naukowej, język badawczy, relacje między teorią i empirią).
Treści programoweT-W-1Wieloznaczność terminu „nauka". Epistemologiczna charakterystyka nauki (wiedza potoczna a wiedza naukowa).
T-W-4Cele i aspekty nauki.
T-W-10Nauka a etyka. Kodeks dobrych praktyk uczelni akademickich.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe (klasyczna metoda problemowa).
M-3Metody podające (objaśnienie, wyjaśnienie).
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, burza mózgów).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja dotycząca tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. W trakcie prac zespołowych student nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na żadnym z jej etapów.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów w sposób nieudolny i mało samodzielny.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów i ćwiczeń. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie podstawowym.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie rozszerzonym, chętnie współpracuje z innymi członkami zespołu.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student samodzielnie planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie rozszerzonym, chętnie współpracuje z innymi członkami zespołu. Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników pracy własnej lub zespołowej.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz motywować ich do działania. Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników pracy własnej lub zespołowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-B1_K02Student ma świadomość znaczenia przestrzegania zasad etycznych w pracy naukowej, zawodowej oraz życiu społecznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematykę metodologiczną nauk przyrodniczych na tle ogólnej metodologii nauk (specyfika wiedzy naukowej, język badawczy, relacje między teorią i empirią).
Treści programoweT-W-1Wieloznaczność terminu „nauka". Epistemologiczna charakterystyka nauki (wiedza potoczna a wiedza naukowa).
T-W-4Cele i aspekty nauki.
T-W-10Nauka a etyka. Kodeks dobrych praktyk uczelni akademickich.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe (klasyczna metoda problemowa).
M-3Metody podające (objaśnienie, wyjaśnienie).
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, burza mózgów).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja dotycząca tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów i ćwiczeń.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.