Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Język niemiecki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język niemiecki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Głębocka <Katarzyna.Glebocka@zut.edu.pl>, Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język niemiecki
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK2 20 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Biologia komórki ( Zellbiologie ) a. Struktura komórki ; obraz w mikroskopie optycznym i elektronicznym ( Struktur der Zelle ; das licht- und elektronenmikroskopische Bild der Zelle) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)3
T-LK-2Biologia procesów ewolucyjnych ( Entwicklungsbiologie ) a. Techniki reprodukcyjne ( Reproduktionstechniken ) b. Zaburzenia w rozwoju ( Entwicklungsstörungen ) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)3
T-LK-3Genetyka ( Genetik ) Techniki reprodukcji ( Reproduktionstechniken ) - klonowanie roślin i zwierząt (Klonen bei Pflanzen und Tieren) - transfer zarodków w hodowli zwierząt (Embryonentransfer in der Tierzucht) - medycyna reprodukcyjna (Fortpflanzungsmedizin) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)4
T-LK-4Immunologia ( Immunologie ) Alergie ( Allergien )3
T-LK-5Neurobiologia ( Neurobiologie ) System nerwowy kręgowców ( Nervensystem der Wirbeltiere ) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)4
T-LK-6Hormony ( Hormone ) a. endokrynoligia kręgowców (das endokrine System der Wirbeltiere) b. hormony roślinne (Phytohormon), feromony (Pheromone Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne20
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć55
A-LK-3Udział w konsultacjach5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.8
A-LK-5Egzamin2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-N2-A4.2_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
BL_2A_W21C-1T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-N2-A4.2_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
BL_2A_U04C-1T-LK-5, T-LK-6, T-LK-4, T-LK-3, T-LK-2, T-LK-1M-4, M-1, M-2, M-3, M-6S-2
BL_2A_BL-N2-A4.2_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
BL_2A_U04C-2T-LK-5, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-6M-1, M-5S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-N2-A4.2_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
BL_2A_K03C-2T-LK-3, T-LK-2, T-LK-1, T-LK-5, T-LK-4, T-LK-6M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-N2-A4.2_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-N2-A4.2_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BL-N2-A4.2_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-N2-A4.2_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Duden Basis Wissen Schule, Biologie Abitur, 2. Auflage, Bibliographisches Institut + Brockhaus, 2007
  2. Walter Kleesattel, Cornelsen Abiturwissen Kompakt Biologie, erweiterte Neuausgabe, Cornelsen Scriptor, 2004
  3. Joanna Jastrzębska, Teksty niemieckie z ćwiczeniami dla studentów Wydziału Weterynaryjnego i Zootechnicznego, Wydział Akademii Rolniczej w Szczecinie, 1986

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Biologia komórki ( Zellbiologie ) a. Struktura komórki ; obraz w mikroskopie optycznym i elektronicznym ( Struktur der Zelle ; das licht- und elektronenmikroskopische Bild der Zelle) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)3
T-LK-2Biologia procesów ewolucyjnych ( Entwicklungsbiologie ) a. Techniki reprodukcyjne ( Reproduktionstechniken ) b. Zaburzenia w rozwoju ( Entwicklungsstörungen ) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)3
T-LK-3Genetyka ( Genetik ) Techniki reprodukcji ( Reproduktionstechniken ) - klonowanie roślin i zwierząt (Klonen bei Pflanzen und Tieren) - transfer zarodków w hodowli zwierząt (Embryonentransfer in der Tierzucht) - medycyna reprodukcyjna (Fortpflanzungsmedizin) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)4
T-LK-4Immunologia ( Immunologie ) Alergie ( Allergien )3
T-LK-5Neurobiologia ( Neurobiologie ) System nerwowy kręgowców ( Nervensystem der Wirbeltiere ) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)4
T-LK-6Hormony ( Hormone ) a. endokrynoligia kręgowców (das endokrine System der Wirbeltiere) b. hormony roślinne (Phytohormon), feromony (Pheromone Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)3
20

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne20
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć55
A-LK-3Udział w konsultacjach5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.8
A-LK-5Egzamin2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-N2-A4.2_W01posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W21ma zaawansowaną wiedzę na temat aspektu humanistyczno-społeczego nauk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-4Immunologia ( Immunologie ) Alergie ( Allergien )
T-LK-5Neurobiologia ( Neurobiologie ) System nerwowy kręgowców ( Nervensystem der Wirbeltiere ) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-LK-6Hormony ( Hormone ) a. endokrynoligia kręgowców (das endokrine System der Wirbeltiere) b. hormony roślinne (Phytohormon), feromony (Pheromone Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-1Biologia komórki ( Zellbiologie ) a. Struktura komórki ; obraz w mikroskopie optycznym i elektronicznym ( Struktur der Zelle ; das licht- und elektronenmikroskopische Bild der Zelle) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-2Biologia procesów ewolucyjnych ( Entwicklungsbiologie ) a. Techniki reprodukcyjne ( Reproduktionstechniken ) b. Zaburzenia w rozwoju ( Entwicklungsstörungen ) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-3Genetyka ( Genetik ) Techniki reprodukcji ( Reproduktionstechniken ) - klonowanie roślin i zwierząt (Klonen bei Pflanzen und Tieren) - transfer zarodków w hodowli zwierząt (Embryonentransfer in der Tierzucht) - medycyna reprodukcyjna (Fortpflanzungsmedizin) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-N2-A4.2_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U04zna język obcy na poziomie biegłości B2+, komunikuje się w sytuacjach codziennych i zawodowych, potrafi napisać sprawozdanie i proste wypracowanie na znany mu temat;
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-5Neurobiologia ( Neurobiologie ) System nerwowy kręgowców ( Nervensystem der Wirbeltiere ) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-LK-6Hormony ( Hormone ) a. endokrynoligia kręgowców (das endokrine System der Wirbeltiere) b. hormony roślinne (Phytohormon), feromony (Pheromone Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-4Immunologia ( Immunologie ) Alergie ( Allergien )
T-LK-3Genetyka ( Genetik ) Techniki reprodukcji ( Reproduktionstechniken ) - klonowanie roślin i zwierząt (Klonen bei Pflanzen und Tieren) - transfer zarodków w hodowli zwierząt (Embryonentransfer in der Tierzucht) - medycyna reprodukcyjna (Fortpflanzungsmedizin) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-2Biologia procesów ewolucyjnych ( Entwicklungsbiologie ) a. Techniki reprodukcyjne ( Reproduktionstechniken ) b. Zaburzenia w rozwoju ( Entwicklungsstörungen ) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-1Biologia komórki ( Zellbiologie ) a. Struktura komórki ; obraz w mikroskopie optycznym i elektronicznym ( Struktur der Zelle ; das licht- und elektronenmikroskopische Bild der Zelle) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-6słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-N2-A4.2_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U04zna język obcy na poziomie biegłości B2+, komunikuje się w sytuacjach codziennych i zawodowych, potrafi napisać sprawozdanie i proste wypracowanie na znany mu temat;
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-5Neurobiologia ( Neurobiologie ) System nerwowy kręgowców ( Nervensystem der Wirbeltiere ) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-LK-4Immunologia ( Immunologie ) Alergie ( Allergien )
T-LK-1Biologia komórki ( Zellbiologie ) a. Struktura komórki ; obraz w mikroskopie optycznym i elektronicznym ( Struktur der Zelle ; das licht- und elektronenmikroskopische Bild der Zelle) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-2Biologia procesów ewolucyjnych ( Entwicklungsbiologie ) a. Techniki reprodukcyjne ( Reproduktionstechniken ) b. Zaburzenia w rozwoju ( Entwicklungsstörungen ) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-3Genetyka ( Genetik ) Techniki reprodukcji ( Reproduktionstechniken ) - klonowanie roślin i zwierząt (Klonen bei Pflanzen und Tieren) - transfer zarodków w hodowli zwierząt (Embryonentransfer in der Tierzucht) - medycyna reprodukcyjna (Fortpflanzungsmedizin) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-6Hormony ( Hormone ) a. endokrynoligia kręgowców (das endokrine System der Wirbeltiere) b. hormony roślinne (Phytohormon), feromony (Pheromone Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-N2-A4.2_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-3Genetyka ( Genetik ) Techniki reprodukcji ( Reproduktionstechniken ) - klonowanie roślin i zwierząt (Klonen bei Pflanzen und Tieren) - transfer zarodków w hodowli zwierząt (Embryonentransfer in der Tierzucht) - medycyna reprodukcyjna (Fortpflanzungsmedizin) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-2Biologia procesów ewolucyjnych ( Entwicklungsbiologie ) a. Techniki reprodukcyjne ( Reproduktionstechniken ) b. Zaburzenia w rozwoju ( Entwicklungsstörungen ) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-1Biologia komórki ( Zellbiologie ) a. Struktura komórki ; obraz w mikroskopie optycznym i elektronicznym ( Struktur der Zelle ; das licht- und elektronenmikroskopische Bild der Zelle) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-5Neurobiologia ( Neurobiologie ) System nerwowy kręgowców ( Nervensystem der Wirbeltiere ) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-LK-4Immunologia ( Immunologie ) Alergie ( Allergien )
T-LK-6Hormony ( Hormone ) a. endokrynoligia kręgowców (das endokrine System der Wirbeltiere) b. hormony roślinne (Phytohormon), feromony (Pheromone Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0