Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka laboratoryjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka laboratoryjna
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 10 2,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 1,00,29zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu technik mikroskopowych
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biochemii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu wykonywania analiz labaratoryjnych oraz wskazanie możliwości możliwości zastosowania zdobytej wiedzy
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboratoriach diagnostycznych
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykonywania podstawowych badań laboratoryjnych
C-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z diagnostyką laboratoryjną

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej. Metody spektroskopowe, rozdzielcze, elektrochemiczne, immunologiczne, receptorowe.2
T-A-2Podstawy diagnostyki hematologicznej. Badanie morfologiczne krwi obwodowej – metody manualne i automatyczne. Badanie ogólne moczu.3
5
laboratoria
T-L-1Instruktaż do zajęć laboratoryjnych. Zasady BHP w pracowni diagnostycznej.2
T-L-2Podstawowe metody jakościowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilościowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej. Wykrywanie przeciwciał – test ELISA.4
T-L-3Hodowla larw nicieni żołądkowo-jelitowych w kulturach kałowych. Hodowla larw nicieni żołądkowo-jelitowych z izolowanych jaj. Sporulacja oocyst pierwotniaków z rodzju Eimeria izolowanych z kału. Rozpoznawanie pierwotniaków z rodzaju Eimeria w preparatach.3
T-L-4Badania w celu wykrycia ektopasożytów. Pobieranie materiału do badań. Badanie zeskrobiny metodą Stefańskiego. Badanie zeskrobiny z użyciem KOH. Rozpoznawanie najczęściej występujących ektopsaożytów.2
T-L-5Metody wykrywania lekooporności. Test redukcji liczby wydalanych z kałem jaj. Test wykluwania larw. Test rozwoju larw. Test ruchliwości larw. Test wiązania tubuliny.2
T-L-6Badanie kału. Zastosowanie metody immunochromatograficznej i klasycznej metody barwienia Ziehl-Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych ludzi i zwierząt (lamblioza, kryptosporydioza). Mikroskopowe badanie kału w diagnostyce zaburzeń trawienia, wchłaniania i funkcji wydzielniczej.3
T-L-7Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy3
T-L-8Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badań, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych.4
T-L-9Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy użyciu analizatora hematologicznego. Jonogram – oznaczenie stężenia jonów K+, Ca2+, Na+, pH w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.3
T-L-10Badanie ogólne moczu – badania jakościowe i ilościowe przy użyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, związki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe związki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciężar właściwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu. Interpretacja uzyskanych wyników.3
T-L-11Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów profilu wątrobowego w surowicy przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.3
T-L-12Ocena układu białokrwinkowego. Przygotowanie preparatów, analiza i interpretacja wyników.3
T-L-13Badania biochemiczne - oznaczanie wybranych parametrów profilu nerkowego przy użyciu komercyjnych testów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.3
T-L-14Kontrola jakości procedur analitycznych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyznaczanie powtarzalności i precyzji.2
40
wykłady
T-W-1Pojęcie Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Rodzaje materiału biologicznego (krew, mocz, ślina, kał, wydzieliny przewodu pokarmowego, płyny biologiczne). Zasady prawidłowego pobierania prób do badań. Wpływ warunków pobrania materiału do badań na jakość uzyskiwanych wyników.2
T-W-2Analiza wiarygodności wyników badań. Pojęcie zakresu normy i wartości referencyjnych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyniki prawdziwie dodatnie i prawdziwie ujemne, fałszywie dodatnie i fałszywie ujemne. Rodzaje błędów. Walidacja metod analitycznych. Przykłady materiałów odniesienia stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej.2
T-W-3Podstawowe badania biochemiczne krwi i moczu – znaczenie diagnostyczne. Kryteria doboru badań laboratoryjnych. Profile badań laboratoryjnych: ogólny, metaboliczny, lipidowy, wątrobowy, kostny, nerkowy, sercowy, tarczycowy.2
T-W-4Diagnostyka enzymatyczna. Charakterystyka wybranych enzymów (enzymy wskaźnikowe, ekskrecyjne, sekrecyjne) i ich znaczenia diagnostyczne. Profile enzymatyczne. Badania diagnostyczne w zaburzeniach regulacji hormonalnej2
T-W-5Charakterystyka przyżyciowych metod stosowanych w diagnostyce schorzeń pasożytniczych. Przegląd metod koproskopowych. Zastosowanie testu ELISA (enzyme linked immunosorbent assay).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie się do zajęć25
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia50
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)5
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów w formie testu, uwzględniającego cały zakres materiału
S-3Ocena formująca: ocena postawy studenta względem kolegów i powierzonych mu zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-D5_W01
zna i omawia ważniejsze metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej
BL_2A_W15C-1, C-4, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-D5_U01
potrafi stosować podstawowe metody wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej
BL_2A_U06, BL_2A_U16C-3, C-4, C-2T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-12, T-L-10, T-L-13, T-L-9, T-L-4, T-L-7M-3S-1
BL_2A_BLM-S-D5_U02
potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się podstawowym sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą,
BL_2A_U06, BL_2A_U10C-3, C-2T-A-2, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-8, T-L-6, T-L-3, T-L-12, T-L-10, T-L-13, T-L-9, T-L-4, T-L-7M-3, M-1S-1
BL_2A_BLM-S-D5_U03
posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego
BL_2A_U06C-1, C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-L-11, T-L-1, T-L-14, T-L-2, T-L-8, T-L-6, T-L-3, T-L-10, T-L-9, T-L-7M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-D5_K01
Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
BL_2A_K06C-3, C-4, C-2T-A-2, T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-12, T-L-10, T-L-13, T-L-9, T-L-4, T-L-7, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-3, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-D5_W01
zna i omawia ważniejsze metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-D5_U01
potrafi stosować podstawowe metody wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
BL_2A_BLM-S-D5_U02
potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się podstawowym sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą,
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
BL_2A_BLM-S-D5_U03
posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-D5_K01
Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Dembińska-Kieć A., Naskalski J., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej., Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2002
  2. Gundłach J.L., Sadzikowski A.B, Diagnostyka i zwalczanie inwazji pasożytów u zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Lublin, 2001
  3. Malicka E. (red), Sekcja zwłok zwierząt, SGGW, Warszawa, 2008
  4. Tomaszewski J., Diagnostyka laboratoryjna, PZWL, Warszawa, 1993
  5. Ziomko I., Cencek T, Inwazje pasożytnicze zwierząt gospodarskich – wybrane metody diagnostyczne, Drukarnia Piotra Włodarskiego, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Konieczka P. Namieśnika J. (red)., Ocena i kontrola jakości wyników pomiarów analitycznych., WNT, Warszawa, 2007
  2. Winnicka A., Wartości referencyjne podstawowych badań laboratoryjnych w weterynarii, SGGW, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej. Metody spektroskopowe, rozdzielcze, elektrochemiczne, immunologiczne, receptorowe.2
T-A-2Podstawy diagnostyki hematologicznej. Badanie morfologiczne krwi obwodowej – metody manualne i automatyczne. Badanie ogólne moczu.3
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instruktaż do zajęć laboratoryjnych. Zasady BHP w pracowni diagnostycznej.2
T-L-2Podstawowe metody jakościowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilościowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej. Wykrywanie przeciwciał – test ELISA.4
T-L-3Hodowla larw nicieni żołądkowo-jelitowych w kulturach kałowych. Hodowla larw nicieni żołądkowo-jelitowych z izolowanych jaj. Sporulacja oocyst pierwotniaków z rodzju Eimeria izolowanych z kału. Rozpoznawanie pierwotniaków z rodzaju Eimeria w preparatach.3
T-L-4Badania w celu wykrycia ektopasożytów. Pobieranie materiału do badań. Badanie zeskrobiny metodą Stefańskiego. Badanie zeskrobiny z użyciem KOH. Rozpoznawanie najczęściej występujących ektopsaożytów.2
T-L-5Metody wykrywania lekooporności. Test redukcji liczby wydalanych z kałem jaj. Test wykluwania larw. Test rozwoju larw. Test ruchliwości larw. Test wiązania tubuliny.2
T-L-6Badanie kału. Zastosowanie metody immunochromatograficznej i klasycznej metody barwienia Ziehl-Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych ludzi i zwierząt (lamblioza, kryptosporydioza). Mikroskopowe badanie kału w diagnostyce zaburzeń trawienia, wchłaniania i funkcji wydzielniczej.3
T-L-7Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy3
T-L-8Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badań, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych.4
T-L-9Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy użyciu analizatora hematologicznego. Jonogram – oznaczenie stężenia jonów K+, Ca2+, Na+, pH w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.3
T-L-10Badanie ogólne moczu – badania jakościowe i ilościowe przy użyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, związki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe związki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciężar właściwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu. Interpretacja uzyskanych wyników.3
T-L-11Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów profilu wątrobowego w surowicy przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.3
T-L-12Ocena układu białokrwinkowego. Przygotowanie preparatów, analiza i interpretacja wyników.3
T-L-13Badania biochemiczne - oznaczanie wybranych parametrów profilu nerkowego przy użyciu komercyjnych testów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.3
T-L-14Kontrola jakości procedur analitycznych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyznaczanie powtarzalności i precyzji.2
40

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Rodzaje materiału biologicznego (krew, mocz, ślina, kał, wydzieliny przewodu pokarmowego, płyny biologiczne). Zasady prawidłowego pobierania prób do badań. Wpływ warunków pobrania materiału do badań na jakość uzyskiwanych wyników.2
T-W-2Analiza wiarygodności wyników badań. Pojęcie zakresu normy i wartości referencyjnych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyniki prawdziwie dodatnie i prawdziwie ujemne, fałszywie dodatnie i fałszywie ujemne. Rodzaje błędów. Walidacja metod analitycznych. Przykłady materiałów odniesienia stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej.2
T-W-3Podstawowe badania biochemiczne krwi i moczu – znaczenie diagnostyczne. Kryteria doboru badań laboratoryjnych. Profile badań laboratoryjnych: ogólny, metaboliczny, lipidowy, wątrobowy, kostny, nerkowy, sercowy, tarczycowy.2
T-W-4Diagnostyka enzymatyczna. Charakterystyka wybranych enzymów (enzymy wskaźnikowe, ekskrecyjne, sekrecyjne) i ich znaczenia diagnostyczne. Profile enzymatyczne. Badania diagnostyczne w zaburzeniach regulacji hormonalnej2
T-W-5Charakterystyka przyżyciowych metod stosowanych w diagnostyce schorzeń pasożytniczych. Przegląd metod koproskopowych. Zastosowanie testu ELISA (enzyme linked immunosorbent assay).2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie się do zajęć25
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia50
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)5
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-D5_W01zna i omawia ważniejsze metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W15ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat metodologii zdobywania informacji o organizmach żywych i środowisku przyrodniczym na różnych stopniach organizacji
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu wykonywania analiz labaratoryjnych oraz wskazanie możliwości możliwości zastosowania zdobytej wiedzy
C-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z diagnostyką laboratoryjną
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej. Metody spektroskopowe, rozdzielcze, elektrochemiczne, immunologiczne, receptorowe.
T-A-2Podstawy diagnostyki hematologicznej. Badanie morfologiczne krwi obwodowej – metody manualne i automatyczne. Badanie ogólne moczu.
T-W-3Podstawowe badania biochemiczne krwi i moczu – znaczenie diagnostyczne. Kryteria doboru badań laboratoryjnych. Profile badań laboratoryjnych: ogólny, metaboliczny, lipidowy, wątrobowy, kostny, nerkowy, sercowy, tarczycowy.
T-W-1Pojęcie Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Rodzaje materiału biologicznego (krew, mocz, ślina, kał, wydzieliny przewodu pokarmowego, płyny biologiczne). Zasady prawidłowego pobierania prób do badań. Wpływ warunków pobrania materiału do badań na jakość uzyskiwanych wyników.
T-W-4Diagnostyka enzymatyczna. Charakterystyka wybranych enzymów (enzymy wskaźnikowe, ekskrecyjne, sekrecyjne) i ich znaczenia diagnostyczne. Profile enzymatyczne. Badania diagnostyczne w zaburzeniach regulacji hormonalnej
T-W-5Charakterystyka przyżyciowych metod stosowanych w diagnostyce schorzeń pasożytniczych. Przegląd metod koproskopowych. Zastosowanie testu ELISA (enzyme linked immunosorbent assay).
T-W-2Analiza wiarygodności wyników badań. Pojęcie zakresu normy i wartości referencyjnych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyniki prawdziwie dodatnie i prawdziwie ujemne, fałszywie dodatnie i fałszywie ujemne. Rodzaje błędów. Walidacja metod analitycznych. Przykłady materiałów odniesienia stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej.
Metody nauczaniaM-2Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów w formie testu, uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-D5_U01potrafi stosować podstawowe metody wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U16przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi określić niebezpieczeństwo w pracy biologa, potrafi z zastosowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych;
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykonywania podstawowych badań laboratoryjnych
C-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z diagnostyką laboratoryjną
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-L-11Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów profilu wątrobowego w surowicy przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.
T-L-1Instruktaż do zajęć laboratoryjnych. Zasady BHP w pracowni diagnostycznej.
T-L-2Podstawowe metody jakościowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilościowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej. Wykrywanie przeciwciał – test ELISA.
T-L-8Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badań, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych.
T-L-5Metody wykrywania lekooporności. Test redukcji liczby wydalanych z kałem jaj. Test wykluwania larw. Test rozwoju larw. Test ruchliwości larw. Test wiązania tubuliny.
T-L-6Badanie kału. Zastosowanie metody immunochromatograficznej i klasycznej metody barwienia Ziehl-Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych ludzi i zwierząt (lamblioza, kryptosporydioza). Mikroskopowe badanie kału w diagnostyce zaburzeń trawienia, wchłaniania i funkcji wydzielniczej.
T-L-3Hodowla larw nicieni żołądkowo-jelitowych w kulturach kałowych. Hodowla larw nicieni żołądkowo-jelitowych z izolowanych jaj. Sporulacja oocyst pierwotniaków z rodzju Eimeria izolowanych z kału. Rozpoznawanie pierwotniaków z rodzaju Eimeria w preparatach.
T-L-12Ocena układu białokrwinkowego. Przygotowanie preparatów, analiza i interpretacja wyników.
T-L-10Badanie ogólne moczu – badania jakościowe i ilościowe przy użyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, związki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe związki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciężar właściwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-13Badania biochemiczne - oznaczanie wybranych parametrów profilu nerkowego przy użyciu komercyjnych testów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.
T-L-9Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy użyciu analizatora hematologicznego. Jonogram – oznaczenie stężenia jonów K+, Ca2+, Na+, pH w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-4Badania w celu wykrycia ektopasożytów. Pobieranie materiału do badań. Badanie zeskrobiny metodą Stefańskiego. Badanie zeskrobiny z użyciem KOH. Rozpoznawanie najczęściej występujących ektopsaożytów.
T-L-7Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-D5_U02potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się podstawowym sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykonywania podstawowych badań laboratoryjnych
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-2Podstawy diagnostyki hematologicznej. Badanie morfologiczne krwi obwodowej – metody manualne i automatyczne. Badanie ogólne moczu.
T-L-11Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów profilu wątrobowego w surowicy przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.
T-L-14Kontrola jakości procedur analitycznych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyznaczanie powtarzalności i precyzji.
T-L-2Podstawowe metody jakościowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilościowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej. Wykrywanie przeciwciał – test ELISA.
T-L-8Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badań, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych.
T-L-6Badanie kału. Zastosowanie metody immunochromatograficznej i klasycznej metody barwienia Ziehl-Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych ludzi i zwierząt (lamblioza, kryptosporydioza). Mikroskopowe badanie kału w diagnostyce zaburzeń trawienia, wchłaniania i funkcji wydzielniczej.
T-L-3Hodowla larw nicieni żołądkowo-jelitowych w kulturach kałowych. Hodowla larw nicieni żołądkowo-jelitowych z izolowanych jaj. Sporulacja oocyst pierwotniaków z rodzju Eimeria izolowanych z kału. Rozpoznawanie pierwotniaków z rodzaju Eimeria w preparatach.
T-L-12Ocena układu białokrwinkowego. Przygotowanie preparatów, analiza i interpretacja wyników.
T-L-10Badanie ogólne moczu – badania jakościowe i ilościowe przy użyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, związki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe związki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciężar właściwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-13Badania biochemiczne - oznaczanie wybranych parametrów profilu nerkowego przy użyciu komercyjnych testów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.
T-L-9Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy użyciu analizatora hematologicznego. Jonogram – oznaczenie stężenia jonów K+, Ca2+, Na+, pH w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-4Badania w celu wykrycia ektopasożytów. Pobieranie materiału do badań. Badanie zeskrobiny metodą Stefańskiego. Badanie zeskrobiny z użyciem KOH. Rozpoznawanie najczęściej występujących ektopsaożytów.
T-L-7Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-D5_U03posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu wykonywania analiz labaratoryjnych oraz wskazanie możliwości możliwości zastosowania zdobytej wiedzy
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykonywania podstawowych badań laboratoryjnych
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej. Metody spektroskopowe, rozdzielcze, elektrochemiczne, immunologiczne, receptorowe.
T-A-2Podstawy diagnostyki hematologicznej. Badanie morfologiczne krwi obwodowej – metody manualne i automatyczne. Badanie ogólne moczu.
T-L-11Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów profilu wątrobowego w surowicy przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.
T-L-1Instruktaż do zajęć laboratoryjnych. Zasady BHP w pracowni diagnostycznej.
T-L-14Kontrola jakości procedur analitycznych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyznaczanie powtarzalności i precyzji.
T-L-2Podstawowe metody jakościowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilościowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej. Wykrywanie przeciwciał – test ELISA.
T-L-8Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badań, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych.
T-L-6Badanie kału. Zastosowanie metody immunochromatograficznej i klasycznej metody barwienia Ziehl-Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych ludzi i zwierząt (lamblioza, kryptosporydioza). Mikroskopowe badanie kału w diagnostyce zaburzeń trawienia, wchłaniania i funkcji wydzielniczej.
T-L-3Hodowla larw nicieni żołądkowo-jelitowych w kulturach kałowych. Hodowla larw nicieni żołądkowo-jelitowych z izolowanych jaj. Sporulacja oocyst pierwotniaków z rodzju Eimeria izolowanych z kału. Rozpoznawanie pierwotniaków z rodzaju Eimeria w preparatach.
T-L-10Badanie ogólne moczu – badania jakościowe i ilościowe przy użyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, związki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe związki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciężar właściwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-9Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy użyciu analizatora hematologicznego. Jonogram – oznaczenie stężenia jonów K+, Ca2+, Na+, pH w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-7Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-D5_K01Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykonywania podstawowych badań laboratoryjnych
C-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z diagnostyką laboratoryjną
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-2Podstawy diagnostyki hematologicznej. Badanie morfologiczne krwi obwodowej – metody manualne i automatyczne. Badanie ogólne moczu.
T-L-11Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów profilu wątrobowego w surowicy przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.
T-L-1Instruktaż do zajęć laboratoryjnych. Zasady BHP w pracowni diagnostycznej.
T-L-2Podstawowe metody jakościowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilościowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej. Wykrywanie przeciwciał – test ELISA.
T-L-8Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badań, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych.
T-L-5Metody wykrywania lekooporności. Test redukcji liczby wydalanych z kałem jaj. Test wykluwania larw. Test rozwoju larw. Test ruchliwości larw. Test wiązania tubuliny.
T-L-6Badanie kału. Zastosowanie metody immunochromatograficznej i klasycznej metody barwienia Ziehl-Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych ludzi i zwierząt (lamblioza, kryptosporydioza). Mikroskopowe badanie kału w diagnostyce zaburzeń trawienia, wchłaniania i funkcji wydzielniczej.
T-L-3Hodowla larw nicieni żołądkowo-jelitowych w kulturach kałowych. Hodowla larw nicieni żołądkowo-jelitowych z izolowanych jaj. Sporulacja oocyst pierwotniaków z rodzju Eimeria izolowanych z kału. Rozpoznawanie pierwotniaków z rodzaju Eimeria w preparatach.
T-L-12Ocena układu białokrwinkowego. Przygotowanie preparatów, analiza i interpretacja wyników.
T-L-10Badanie ogólne moczu – badania jakościowe i ilościowe przy użyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, związki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe związki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciężar właściwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-13Badania biochemiczne - oznaczanie wybranych parametrów profilu nerkowego przy użyciu komercyjnych testów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.
T-L-9Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy użyciu analizatora hematologicznego. Jonogram – oznaczenie stężenia jonów K+, Ca2+, Na+, pH w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-4Badania w celu wykrycia ektopasożytów. Pobieranie materiału do badań. Badanie zeskrobiny metodą Stefańskiego. Badanie zeskrobiny z użyciem KOH. Rozpoznawanie najczęściej występujących ektopsaożytów.
T-L-7Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy
T-W-3Podstawowe badania biochemiczne krwi i moczu – znaczenie diagnostyczne. Kryteria doboru badań laboratoryjnych. Profile badań laboratoryjnych: ogólny, metaboliczny, lipidowy, wątrobowy, kostny, nerkowy, sercowy, tarczycowy.
T-W-1Pojęcie Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Rodzaje materiału biologicznego (krew, mocz, ślina, kał, wydzieliny przewodu pokarmowego, płyny biologiczne). Zasady prawidłowego pobierania prób do badań. Wpływ warunków pobrania materiału do badań na jakość uzyskiwanych wyników.
T-W-5Charakterystyka przyżyciowych metod stosowanych w diagnostyce schorzeń pasożytniczych. Przegląd metod koproskopowych. Zastosowanie testu ELISA (enzyme linked immunosorbent assay).
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena postawy studenta względem kolegów i powierzonych mu zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.