Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Ekoindykacja, ocena oddziaływania i biomonitoring środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekoindykacja, ocena oddziaływania i biomonitoring środowiska | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska, ekologii i toksykologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej znaczenia i sposobu wykorzystania metod bioindykacji środowiska. Podstaw prawnych i organizacji biomonitoringu oraz zadań jakie do niego należą. Student zaznajomi się z celem przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięc na środowiska w aspekcie ochrony jego zaobów biologicznych oraz ze sposobem przygotowanian raportu oddziaływania na srodowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Aspekty praktycznego wykorzystania bioindykacji w ochronie bioróżnorodności środowiska. | 1 |
T-A-2 | Ekologiczne wskaźniki oceny skażeń środowiska. Ocena efektów toksycznych za pomocą żywych organizmów. | 1 |
T-A-3 | Metody oceny oddziaływania przedsięwzieć na obszar Natura 2000. Etapy wydania decyzji o potencjalnym oddziaływaniu przedsięwzięcia na obszar Natura 2000. | 1 |
T-A-4 | Biologiczne metody klasyfikacji stanu zanieczyszczenia środowiska. Wykorzystanie zbiorowisk roślinnych do oceny antropopresji w środowisku. | 1 |
T-A-5 | Mikrobiotesty i bioczujniki oraz ich praktyczne zastosowanie. Wykorzystanie organizmu człowieka do biomonitoringu. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bioindykacja powietrza, wód powierzchniowych i podziemnych oraz gleb z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych. | 1 |
T-W-2 | Biologiczna ocena toksycznego oddziaływania zanieczyszczeń na organizmy żywe. Rodzaje biotestów i sposoby przeprowadzania badań z ich wykorzystaniem. | 1 |
T-W-3 | Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na obszar natura 2000. | 1 |
T-W-4 | Cele i zadania monitoringu przyrodniczego w Polsce – struktura i zasady jego funkcjonowania. Przepisy prawne dotyczące monitoringu przyrodniczego w Polsce. Dyrektywy Unii Europejskiej. Organizacja służb monitoringowych w Polsce. | 1 |
T-W-5 | Biomonitoring – podstawowe pojęcia, rodzaje i metody. Cecy organizmów wykorzystywanych w biomonitoringu. Koncepcja monitoringu biologicznego dla wybranego regionu z uwzględnieniem charakteru skażeń środowiska przyrodniczego. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do realizacji ćwiczeń. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie do wybranych zagadnień. | 5 |
A-W-3 | Opanowanie materiału niezbędnego do zaliczenia ćwiczeń. | 18 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny z uwzględnieniem wcześniej przygotowanego zakresu. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Wyjaśnienie zagadnień. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poziomu wiedzy studenta na podstawie aktywnego udziału w dyskusji. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.4_W01 Student potrafi formułować podstawowe definicje, cele i zadania biomonitoringu środowiska. | BL_2A_W03, BL_2A_W09 | — | C-1 | T-W-5, T-W-4 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLM-S-O6.4_W02 Zna wymagania stawiane bioindykatorom oraz potrafi scharakteryzować rodzaje organizmów wykorzystywane do biomonitoringu i zaprezentować wykorzystanie biotestów. | BL_2A_W03, BL_2A_W09 | — | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLM-S-O6.4_W03 Potrafi objaśnić istotę negatywnego oddziaływania przedsięwzięć na obszar Natura 2000 oraz znaczenie przygotowania raportu negatywnego oddziaływania na środowisko. | BL_2A_W04, BL_2A_W09 | — | C-1 | T-A-3, T-W-3 | M-3, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.4_U01 Student potrafi dobierać poszczególne organizny wskaźnikowe do oceny stanu środowiska orazi zinterpretować reakcje organizmu na poszczególne zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku. | BL_2A_U10 | — | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1 |
BL_2A_BLM-S-O6.4_U02 Potrafi wybrać informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na srodowisko. Potrafi ocenić czy dane przedsięwzięcie może negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000. | BL_2A_U13 | — | C-1 | T-A-3, T-W-3 | M-4, M-3, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.4_K01 Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe. Posiada zdolnosć postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Potrafi wyrażać opinię odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny. | BL_2A_K01, BL_2A_K07 | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.4_W01 Student potrafi formułować podstawowe definicje, cele i zadania biomonitoringu środowiska. | 2,0 | Brak wiedzy z wymanego zakresu. Brak aktywności na zajęciach. |
3,0 | Student nie wykazuje aktywności na zajęciach, ale opanował podstawową wiedzę z wymaganego zakresu. | |
3,5 | Brak aktywności na zajęciach. Opanowanie podstawowej wiedzy z wymaganego zakresu. | |
4,0 | Umiarkowana aktywność na zajęciach.Opanowanie podstawowej wiedzy z wymaganego zakresu. | |
4,5 | Umiarkowana aktywność na zajęciach. Opanowanie wiedzy z danego zakresu w dobrym stopniu. | |
5,0 | Wysoka aktywność na zajęciach. Opanowanie wiedzy z danego zakresu w bardzo dobrym stopniu. | |
BL_2A_BLM-S-O6.4_W02 Zna wymagania stawiane bioindykatorom oraz potrafi scharakteryzować rodzaje organizmów wykorzystywane do biomonitoringu i zaprezentować wykorzystanie biotestów. | 2,0 | Brak wiedzy z wymanego zakresu. Brak aktywności na zajęciach. |
3,0 | Student nie wykazuje aktywności na zajęciach, ale opanował podstawową wiedzę z wymaganego zakresu. | |
3,5 | Brak aktywności na zajęciach. Opanowanie podstawowej wiedzy z wymaganego zakresu. | |
4,0 | Umiarkowana aktywność na zajęciach.Opanowanie podstawowej wiedzy z wymaganego zakresu. | |
4,5 | Umiarkowana aktywność na zajęciach. Opanowanie wiedzy z danego zakresu w dobrym stopniu. | |
5,0 | Wysoka aktywność na zajęciach. Opanowanie wiedzy z danego zakresu w bardzo dobrym stopniu. | |
BL_2A_BLM-S-O6.4_W03 Potrafi objaśnić istotę negatywnego oddziaływania przedsięwzięć na obszar Natura 2000 oraz znaczenie przygotowania raportu negatywnego oddziaływania na środowisko. | 2,0 | Brak wiedzy z wymanego zakresu. Brak aktywności na zajęciach. |
3,0 | Student nie wykazuje aktywności na zajęciach, ale opanował podstawową wiedzę z wymaganego zakresu. | |
3,5 | Brak aktywności na zajęciach. Opanowanie podstawowej wiedzy z wymaganego zakresu. | |
4,0 | Umiarkowana aktywność na zajęciach.Opanowanie podstawowej wiedzy z wymaganego zakresu. | |
4,5 | Umiarkowana aktywność na zajęciach. Opanowanie wiedzy z danego zakresu w dobrym stopniu. | |
5,0 | Wysoka aktywność na zajęciach. Opanowanie wiedzy z danego zakresu w bardzo dobrym stopniu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.4_U01 Student potrafi dobierać poszczególne organizny wskaźnikowe do oceny stanu środowiska orazi zinterpretować reakcje organizmu na poszczególne zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać i dobrać ani zinterpretować reakcji organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Nie przygotował prezentacji. Nie bierze udziału w dyskusji. |
3,0 | Student przygotował prezentację. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Nie bierze udziału w dyskusji. | |
3,5 | Student przygotował prezentację. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Nie bierze udziału w dyskusji. | |
4,0 | Student przygotował prezentację, bierze aktywny udział w dyskusji. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Potrafi przygotować informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na środowisko. Bierze udział w dyskusji. | |
4,5 | Student przygotował prezentację o szerokim zakresie wiedzy. bierze aktywny udział w dyskusji. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Potrafi przygotować informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na środowisko. Bierze aktywny udział w dyskusji. | |
5,0 | Student przygotował prezentację o szerokim zakresie wiedzy. bierze aktywny udział w dyskusji. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Potrafi przygotować informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na środowisko. Potrafi ocenić, które z przedsięwzieć moze negatywnie oddziaływać na środowisko. Bierze aktywny udział w dyskusji. | |
BL_2A_BLM-S-O6.4_U02 Potrafi wybrać informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na srodowisko. Potrafi ocenić czy dane przedsięwzięcie może negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000. | 2,0 | Student nie potrafi wybrać informacji do przygotowania raportu oddziaływania na środowisko. Nie potrafi ocenić, czy dane przedsięwzięcie może negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000. |
3,0 | Student potrafi w dostatecznym stopniu wybrać informacjie do przygotowania raportu oddziaływania na środowiskoe ale nie potrafi ocenić, czy dane przedsięwzięcie może negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000. | |
3,5 | Student potrafi w dostatecznym stopniu wybrać informacjie do przygotowania raportu oddziaływania na środowiskoe i dobiera metody oceny negatywniego oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000. | |
4,0 | Student potrafi w dobrym stopniu wybrać informacjie do przygotowania raportu oddziaływania na środowiskoe i dobiera metody oceny negatywniego oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000. | |
4,5 | Student potrafi w dobrym stopniu wybrać informacjie do przygotowania raportu oddziaływania na środowiskoe i potrafi ocenić, czy dane przedsięwzięcie może negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000, | |
5,0 | Student potrafi w dobrym stopniu wybrać informacjie do przygotowania raportu oddziaływania na środowiskoe i potrafi ocenić, czy dane przedsięwzięcie może negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000, |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O6.4_K01 Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe. Posiada zdolnosć postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Potrafi wyrażać opinię odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny. | 2,0 | Student nie posiada świadomości oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe. Nie posiada zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Nie potrafi wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny. |
3,0 | Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe ale nie posiada zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i nie potrafi wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny. | |
3,5 | Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska ale nie potrafi wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny. | |
4,0 | Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i potrafi w dobrym stopniu wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny. | |
4,5 | Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i potrafi w dobrym stopniu wyrażać opinię odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny i podejmować działania w celu jego ochrony. | |
5,0 | Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i potrafi w bardzo dobrym stopniu wyrażać opinię odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny i podejmować działania w celu jego ochrony. |
Literatura podstawowa
- Zimny Henryk, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Warszawa, 2006
- Sarosiek Jan, Bioindykacja skażeń chemicznych i radioaktywnych środowiska z wykorzystaniem roślin, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 1997
- Traczewska Teodora Małgorzata, Biologiczne metody oceny skażenia środowiska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
- Kłos Andrzej, Porosty w biomonitoringu środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2009
- Engel Jacek, Natura 2000 w ocenach oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009
- Lenart Witold, Zakres informacji przyrodniczych na potrzeby Ocen Oddziaływania na Środowisko, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002
Literatura dodatkowa
- Czyżewska K., Fałtynowicz W., Różnorodność biologiczna porostów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1998
- Traczewska Teodora Małgorzata, Biomonitoring mutagenności mikrozanieczyszczeń wody do picia, Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2002
- Grodzińska Krystyna, Ocena skażenia środowiska Polski metalami ciężkimi przy użyciu mchów jako biowskaźników, Państ. Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 1997
- Kula Alina, Kurek Rafał T., Okrasiński Krzysztof, Kwalifikowanie przedsięwzięć do oceny oddziaływania na środowisko : teoria i praktyka na podstawie wyników monitoringu procesów inwestycyjnych w Karpatach, Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra, 2008