Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie świń w medycynie i farmacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie świń w medycynie i farmacji
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 5 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt oraz metod z genetyki molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Terminologia, nazewnictwo stosowane w hodowli świń. Parametry anatomiczne i fizjologiczne świń1
T-A-2Rasy swiń wykorzystywane w produkcji i w badaniach Charakterystyczne cechy związane z zachowaniem świń1
T-A-3Ograniczenia współczesnej transplantologii i historia ksenotransplantacji1
T-A-4Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji.1
T-A-5Ksenotransplantacje - kwestie etyczne, społeczne, prawne i religijne1
5
wykłady
T-W-1Pochodzenie świń Charakterystyka podstawowych cech świń1
T-W-2Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń Świnie jako dawcy organów do ksenotranspalantacji1
T-W-3Główne kierunki i cele transgenezy świń1
T-W-4Świnie jako modele chorób człowieka1
T-W-5Podstawy klonowania świń1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń16
A-A-3Przygotowanie prezentacji14
A-A-4Przygotowanie do dyskusji3
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-6Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów19
A-W-3Przygotownie do zaliczenia11
A-W-4Czytanie wskazanej literatury10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy uzyciu komputera i projektora
M-3Film dydaktyczny
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O5.2_W01
Student definiuje i tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w badaniach stosowanych w leczeniu
BL_2A_W08, BL_2A_W03C-1T-A-1, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-3, M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O5.2_U01
W zakresie umiejętności student dostrzega możliwości wykorzystania zwierząt pracy badawczej
BL_2A_U01C-1T-A-5, T-A-3, T-A-2M-1, M-3, M-4, M-2S-1
BL_2A_BLM-S-O5.2_U02
Student rozwija wiedzę na temat funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych
BL_2A_U08C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-3, M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O5.2_K01
Student nabędzie orientacji w problematyce biotechnologiczej
BL_2A_K04C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4M-4, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O5.2_W01
Student definiuje i tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w badaniach stosowanych w leczeniu
2,0Student nie tłumaczy podstawowych zagadnień związanych z wykorzystaniem świń w badaniach
3,0Student rozróżnia tylko niektóre zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach
3,5Student rozróżnia tylko niektóre zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, potrafi je logicznie tłumaczyć
4,0Student rozróżnia zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, nie wszystkie potrafi logicznie tłumaczyć
4,5Student tłumaczy zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, nie wszystkie potrafi logicznie tłumaczyć
5,0Student tłumaczy zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, potrafi je logicznie tłumaczyć

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O5.2_U01
W zakresie umiejętności student dostrzega możliwości wykorzystania zwierząt pracy badawczej
2,0Student nie umie logicznie interpretować podstawowych zagadnień
3,0Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia związane z możliwościami wykorzystania zwierząt w pracy badawczej
3,5Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia związane z możliwościami wykorzystania zwierząt w pracy badawczej i potrafi je oceniać
4,0Student interpretuje poprawnie wszystkie zagadnienia związane z możliwościami wykorzystania zwierząt w pracy badawczej i potrafi je oceniać
4,5Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia, potrafi je oceniać, umie zaprezentować je na zajęciach
5,0Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia, umie wyszukiwać nowości, potarfi je ocenić i zaprezentować je na zajęciach
BL_2A_BLM-S-O5.2_U02
Student rozwija wiedzę na temat funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych
2,0Student nie rozwija wiedzy i nie korzysta z literatury
3,0Student rozwija wiedzę w stopniu dostatecznym, nie rozróżnia poszczególnych modeli, nie umie korzystać z literatury
3,5Student rozwija wiedzę w stopniu dostatecznym, nie rozróżnia poszczególnych modeli, częściowo korzysta z literatury
4,0Student rozwija wiedzę, rozróżnia poszczególne modele, częściowo korzysta z literatury
4,5Student rozwija wiedzę, rozróżnia poszczególne modele, umie korzystać umiejętnie z literatury
5,0Student rozwija wiedzę, rozróżnia poszczególne modele, umie korzystać umiejętnie z literatury i przygotowywać prezentacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O5.2_K01
Student nabędzie orientacji w problematyce biotechnologiczej
2,0Student nie dba o pogłębianie świadomości
3,0Student dba o pogłębianie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębianie świadomości
4,0Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy
4,5Student dba o pogłębianie świadomości, jest otwarty na poszerzanie wiedzy, świadomy relacji funkcjonujących organizmów
5,0Student dba o pogłębianie świadomości, jest otwarty na poszerzanie wiedzy, świadomy realacji, funkcjonujących organizmów, kreatywny

Literatura podstawowa

  1. Smorąg Z. i in., Biotechnologiczne i medyczne podstawy ksenotransplantacji, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań, 2006, I

Literatura dodatkowa

  1. Krzymowski T. i in., Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Uniwersytet Warminsko-Mazurski, Olsztyn, 2007, rozdział 23 i 24

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Terminologia, nazewnictwo stosowane w hodowli świń. Parametry anatomiczne i fizjologiczne świń1
T-A-2Rasy swiń wykorzystywane w produkcji i w badaniach Charakterystyczne cechy związane z zachowaniem świń1
T-A-3Ograniczenia współczesnej transplantologii i historia ksenotransplantacji1
T-A-4Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji.1
T-A-5Ksenotransplantacje - kwestie etyczne, społeczne, prawne i religijne1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie świń Charakterystyka podstawowych cech świń1
T-W-2Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń Świnie jako dawcy organów do ksenotranspalantacji1
T-W-3Główne kierunki i cele transgenezy świń1
T-W-4Świnie jako modele chorób człowieka1
T-W-5Podstawy klonowania świń1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń16
A-A-3Przygotowanie prezentacji14
A-A-4Przygotowanie do dyskusji3
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-6Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów19
A-W-3Przygotownie do zaliczenia11
A-W-4Czytanie wskazanej literatury10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.2_W01Student definiuje i tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w badaniach stosowanych w leczeniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Cel przedmiotuC-1GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.
Treści programoweT-A-1Terminologia, nazewnictwo stosowane w hodowli świń. Parametry anatomiczne i fizjologiczne świń
T-A-4Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji.
T-W-3Główne kierunki i cele transgenezy świń
T-W-4Świnie jako modele chorób człowieka
T-W-2Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń Świnie jako dawcy organów do ksenotranspalantacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Film dydaktyczny
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2Prezentacja multimedialna przy uzyciu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie tłumaczy podstawowych zagadnień związanych z wykorzystaniem świń w badaniach
3,0Student rozróżnia tylko niektóre zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach
3,5Student rozróżnia tylko niektóre zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, potrafi je logicznie tłumaczyć
4,0Student rozróżnia zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, nie wszystkie potrafi logicznie tłumaczyć
4,5Student tłumaczy zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, nie wszystkie potrafi logicznie tłumaczyć
5,0Student tłumaczy zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, potrafi je logicznie tłumaczyć
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.2_U01W zakresie umiejętności student dostrzega możliwości wykorzystania zwierząt pracy badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
Cel przedmiotuC-1GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.
Treści programoweT-A-5Ksenotransplantacje - kwestie etyczne, społeczne, prawne i religijne
T-A-3Ograniczenia współczesnej transplantologii i historia ksenotransplantacji
T-A-2Rasy swiń wykorzystywane w produkcji i w badaniach Charakterystyczne cechy związane z zachowaniem świń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Film dydaktyczny
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2Prezentacja multimedialna przy uzyciu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie logicznie interpretować podstawowych zagadnień
3,0Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia związane z możliwościami wykorzystania zwierząt w pracy badawczej
3,5Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia związane z możliwościami wykorzystania zwierząt w pracy badawczej i potrafi je oceniać
4,0Student interpretuje poprawnie wszystkie zagadnienia związane z możliwościami wykorzystania zwierząt w pracy badawczej i potrafi je oceniać
4,5Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia, potrafi je oceniać, umie zaprezentować je na zajęciach
5,0Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia, umie wyszukiwać nowości, potarfi je ocenić i zaprezentować je na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.2_U02Student rozwija wiedzę na temat funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U08wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesów życiowych oraz na temat czynników zakaźnych organizmów żywych;
Cel przedmiotuC-1GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.
Treści programoweT-W-2Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń Świnie jako dawcy organów do ksenotranspalantacji
T-W-1Pochodzenie świń Charakterystyka podstawowych cech świń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Film dydaktyczny
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2Prezentacja multimedialna przy uzyciu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozwija wiedzy i nie korzysta z literatury
3,0Student rozwija wiedzę w stopniu dostatecznym, nie rozróżnia poszczególnych modeli, nie umie korzystać z literatury
3,5Student rozwija wiedzę w stopniu dostatecznym, nie rozróżnia poszczególnych modeli, częściowo korzysta z literatury
4,0Student rozwija wiedzę, rozróżnia poszczególne modele, częściowo korzysta z literatury
4,5Student rozwija wiedzę, rozróżnia poszczególne modele, umie korzystać umiejętnie z literatury
5,0Student rozwija wiedzę, rozróżnia poszczególne modele, umie korzystać umiejętnie z literatury i przygotowywać prezentacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.2_K01Student nabędzie orientacji w problematyce biotechnologiczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
Cel przedmiotuC-1GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.
Treści programoweT-W-5Podstawy klonowania świń
T-W-3Główne kierunki i cele transgenezy świń
T-W-4Świnie jako modele chorób człowieka
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2Prezentacja multimedialna przy uzyciu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o pogłębianie świadomości
3,0Student dba o pogłębianie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębianie świadomości
4,0Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy
4,5Student dba o pogłębianie świadomości, jest otwarty na poszerzanie wiedzy, świadomy relacji funkcjonujących organizmów
5,0Student dba o pogłębianie świadomości, jest otwarty na poszerzanie wiedzy, świadomy realacji, funkcjonujących organizmów, kreatywny