Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie świń w medycynie i farmacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie świń w medycynie i farmacji | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt oraz metod z genetyki molekularnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Terminologia, nazewnictwo stosowane w hodowli świń. Parametry anatomiczne i fizjologiczne świń | 1 |
T-A-2 | Rasy swiń wykorzystywane w produkcji i w badaniach Charakterystyczne cechy związane z zachowaniem świń | 1 |
T-A-3 | Ograniczenia współczesnej transplantologii i historia ksenotransplantacji | 1 |
T-A-4 | Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji. | 1 |
T-A-5 | Ksenotransplantacje - kwestie etyczne, społeczne, prawne i religijne | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodzenie świń Charakterystyka podstawowych cech świń | 1 |
T-W-2 | Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń Świnie jako dawcy organów do ksenotranspalantacji | 1 |
T-W-3 | Główne kierunki i cele transgenezy świń | 1 |
T-W-4 | Świnie jako modele chorób człowieka | 1 |
T-W-5 | Podstawy klonowania świń | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 5 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 16 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 14 |
A-A-4 | Przygotowanie do dyskusji | 3 |
A-A-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 19 |
A-W-3 | Przygotownie do zaliczenia | 11 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multimedialna przy uzyciu komputera i projektora |
M-3 | Film dydaktyczny |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i cwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O5.2_W01 Student definiuje i tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w badaniach stosowanych w leczeniu | BL_2A_W08, BL_2A_W03 | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O5.2_U01 W zakresie umiejętności student dostrzega możliwości wykorzystania zwierząt pracy badawczej | BL_2A_U01 | — | C-1 | T-A-5, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
BL_2A_BLM-S-O5.2_U02 Student rozwija wiedzę na temat funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych | BL_2A_U08 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O5.2_K01 Student nabędzie orientacji w problematyce biotechnologiczej | BL_2A_K04 | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-4, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O5.2_W01 Student definiuje i tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w badaniach stosowanych w leczeniu | 2,0 | Student nie tłumaczy podstawowych zagadnień związanych z wykorzystaniem świń w badaniach |
3,0 | Student rozróżnia tylko niektóre zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach | |
3,5 | Student rozróżnia tylko niektóre zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, potrafi je logicznie tłumaczyć | |
4,0 | Student rozróżnia zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, nie wszystkie potrafi logicznie tłumaczyć | |
4,5 | Student tłumaczy zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, nie wszystkie potrafi logicznie tłumaczyć | |
5,0 | Student tłumaczy zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, potrafi je logicznie tłumaczyć |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O5.2_U01 W zakresie umiejętności student dostrzega możliwości wykorzystania zwierząt pracy badawczej | 2,0 | Student nie umie logicznie interpretować podstawowych zagadnień |
3,0 | Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia związane z możliwościami wykorzystania zwierząt w pracy badawczej | |
3,5 | Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia związane z możliwościami wykorzystania zwierząt w pracy badawczej i potrafi je oceniać | |
4,0 | Student interpretuje poprawnie wszystkie zagadnienia związane z możliwościami wykorzystania zwierząt w pracy badawczej i potrafi je oceniać | |
4,5 | Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia, potrafi je oceniać, umie zaprezentować je na zajęciach | |
5,0 | Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia, umie wyszukiwać nowości, potarfi je ocenić i zaprezentować je na zajęciach | |
BL_2A_BLM-S-O5.2_U02 Student rozwija wiedzę na temat funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych | 2,0 | Student nie rozwija wiedzy i nie korzysta z literatury |
3,0 | Student rozwija wiedzę w stopniu dostatecznym, nie rozróżnia poszczególnych modeli, nie umie korzystać z literatury | |
3,5 | Student rozwija wiedzę w stopniu dostatecznym, nie rozróżnia poszczególnych modeli, częściowo korzysta z literatury | |
4,0 | Student rozwija wiedzę, rozróżnia poszczególne modele, częściowo korzysta z literatury | |
4,5 | Student rozwija wiedzę, rozróżnia poszczególne modele, umie korzystać umiejętnie z literatury | |
5,0 | Student rozwija wiedzę, rozróżnia poszczególne modele, umie korzystać umiejętnie z literatury i przygotowywać prezentacje |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O5.2_K01 Student nabędzie orientacji w problematyce biotechnologiczej | 2,0 | Student nie dba o pogłębianie świadomości |
3,0 | Student dba o pogłębianie świadomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student dba o pogłębianie świadomości | |
4,0 | Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy | |
4,5 | Student dba o pogłębianie świadomości, jest otwarty na poszerzanie wiedzy, świadomy relacji funkcjonujących organizmów | |
5,0 | Student dba o pogłębianie świadomości, jest otwarty na poszerzanie wiedzy, świadomy realacji, funkcjonujących organizmów, kreatywny |
Literatura podstawowa
- Smorąg Z. i in., Biotechnologiczne i medyczne podstawy ksenotransplantacji, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań, 2006, I
Literatura dodatkowa
- Krzymowski T. i in., Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Uniwersytet Warminsko-Mazurski, Olsztyn, 2007, rozdział 23 i 24