Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem i elementy prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem i elementy prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu podstaw ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej procesu zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Poznanie podstawowych funkcji zarządzania, metod i koncepcji
C-3Poznanie istoty działalności przedsiębiorstwa
C-4Zdobycie usystematyzowanej wiedzy z zakresu prawa
C-5Nabycie umiejętności analizowania aktów prawnych, ich interpretacji i praktycznego stosowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota zarządzania: definicje, funkcje zarządzania,, metody, koncepcje zarządzania2
T-W-2Przedsiębiorstwo jako podmiot gospodarczy: pojęcie i istota przedsiębiorstwa, formy organizacyjno-prawne, systematyka przedsiębiorstw, otoczenie przedsiębiorstwa i menedżerów, proces zarządzania przedsiębiorstwem2
T-W-3Planowanie i podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie: Planowanie strategiczne, planowanie operacyjne, biznesplan, podejmowanie decyzji.2
T-W-4Przewodzenie i motywowanie w przedsiębiorstwie: kierownik w przedsiębiorstwie, przywódca w przedsiębiorstwie, zarządzanie przez cele2
T-W-5Zarządzanie różnymi obszarami funkcjonowania przedsiębiorstwa: zarządzanie finansami, zarządzanie marketingowe, zarządzanie produkcją i jakością, zarządzanie logistyką i zakupami, zarządzanie zasobami ludzkimi.2
T-W-6Podstawowe wiadomości o prawie i źródła prawa1
T-W-7Podmioty prawa1
T-W-8Przedmioty stosunków cywilnoprawnych1
T-W-9Podstawowe zasady i instytucje prawa i prawa cywilnego2
T-W-10Własność i inne prawa rzeczowe1
T-W-11Zobowiązania w prawie cywilnym1
T-W-12Podstawowe zasady postępowania przed sądami cywilnymi1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Bieżące utrwalanie wiedzy28
A-W-3Zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną, objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_A02_W01
Wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa, zna źródła prawa i podmioty stosunków cywilnoprawnych
BL_2A_W23C-4T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2
BL_2A_A02_W02
Zna podstawowe zasady i instytucje prawa, wie czym są zobowiązania w prawie cywilnym oraz własność i inne prawa rzeczowe
BL_2A_W23C-4T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-2
BL_2A_A02_W03
Posiada wiedzę dotyczącą nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem
BL_2A_W23C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_A02_U01
Potrafi interpretować akty prawne
BL_2A_U17C-5T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1
BL_2A_A02_U02
Potrafi systemowo podejść do zarządzania przedsiębiorstwem
BL_2A_U15C-2, C-3T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_A02_K01
Dąży do zdobycia wiedzy angażując się w proces nauczania
BL_2A_K02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1, S-2
BL_2A_A02_K02
Potrafi pracować w zespole
BL_2A_K05C-1, C-4T-W-3, T-W-5, T-W-12

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_A02_W01
Wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa, zna źródła prawa i podmioty stosunków cywilnoprawnych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_2A_A02_W02
Zna podstawowe zasady i instytucje prawa, wie czym są zobowiązania w prawie cywilnym oraz własność i inne prawa rzeczowe
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_2A_A02_W03
Posiada wiedzę dotyczącą nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_A02_U01
Potrafi interpretować akty prawne
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
BL_2A_A02_U02
Potrafi systemowo podejść do zarządzania przedsiębiorstwem
2,0nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_A02_K01
Dąży do zdobycia wiedzy angażując się w proces nauczania
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
BL_2A_A02_K02
Potrafi pracować w zespole
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.

Literatura podstawowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2014
  2. Radwańska Z., Prawo cywilne - cz. ogólna, Wydaw. CH Beck, Warszawa, 2009
  3. Pod redakcją M. Strużyckiego, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa, 2004
  4. Pasternak K., Grzybowska B., Metody i techniki zarządzania w przedsiębiorstwie, Wydaw. UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Kochański T., Nowe metody i koncepcje zarządzania, Wydaw. AE w Krakowie, Kraków, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota zarządzania: definicje, funkcje zarządzania,, metody, koncepcje zarządzania2
T-W-2Przedsiębiorstwo jako podmiot gospodarczy: pojęcie i istota przedsiębiorstwa, formy organizacyjno-prawne, systematyka przedsiębiorstw, otoczenie przedsiębiorstwa i menedżerów, proces zarządzania przedsiębiorstwem2
T-W-3Planowanie i podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie: Planowanie strategiczne, planowanie operacyjne, biznesplan, podejmowanie decyzji.2
T-W-4Przewodzenie i motywowanie w przedsiębiorstwie: kierownik w przedsiębiorstwie, przywódca w przedsiębiorstwie, zarządzanie przez cele2
T-W-5Zarządzanie różnymi obszarami funkcjonowania przedsiębiorstwa: zarządzanie finansami, zarządzanie marketingowe, zarządzanie produkcją i jakością, zarządzanie logistyką i zakupami, zarządzanie zasobami ludzkimi.2
T-W-6Podstawowe wiadomości o prawie i źródła prawa1
T-W-7Podmioty prawa1
T-W-8Przedmioty stosunków cywilnoprawnych1
T-W-9Podstawowe zasady i instytucje prawa i prawa cywilnego2
T-W-10Własność i inne prawa rzeczowe1
T-W-11Zobowiązania w prawie cywilnym1
T-W-12Podstawowe zasady postępowania przed sądami cywilnymi1
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Bieżące utrwalanie wiedzy28
A-W-3Zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_A02_W01Wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa, zna źródła prawa i podmioty stosunków cywilnoprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W23ma pogłębioną wiedzę na temat ekonomicznych, prawnych i społecznych zasad prowadzenia działalności gospodarczej oraz prawidłowo interpretuje przepisy prawne
Cel przedmiotuC-4Zdobycie usystematyzowanej wiedzy z zakresu prawa
Treści programoweT-W-6Podstawowe wiadomości o prawie i źródła prawa
T-W-7Podmioty prawa
T-W-8Przedmioty stosunków cywilnoprawnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_A02_W02Zna podstawowe zasady i instytucje prawa, wie czym są zobowiązania w prawie cywilnym oraz własność i inne prawa rzeczowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W23ma pogłębioną wiedzę na temat ekonomicznych, prawnych i społecznych zasad prowadzenia działalności gospodarczej oraz prawidłowo interpretuje przepisy prawne
Cel przedmiotuC-4Zdobycie usystematyzowanej wiedzy z zakresu prawa
Treści programoweT-W-9Podstawowe zasady i instytucje prawa i prawa cywilnego
T-W-10Własność i inne prawa rzeczowe
T-W-11Zobowiązania w prawie cywilnym
T-W-12Podstawowe zasady postępowania przed sądami cywilnymi
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_A02_W03Posiada wiedzę dotyczącą nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W23ma pogłębioną wiedzę na temat ekonomicznych, prawnych i społecznych zasad prowadzenia działalności gospodarczej oraz prawidłowo interpretuje przepisy prawne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej procesu zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Poznanie podstawowych funkcji zarządzania, metod i koncepcji
C-4Zdobycie usystematyzowanej wiedzy z zakresu prawa
Treści programoweT-W-1Istota zarządzania: definicje, funkcje zarządzania,, metody, koncepcje zarządzania
T-W-2Przedsiębiorstwo jako podmiot gospodarczy: pojęcie i istota przedsiębiorstwa, formy organizacyjno-prawne, systematyka przedsiębiorstw, otoczenie przedsiębiorstwa i menedżerów, proces zarządzania przedsiębiorstwem
T-W-3Planowanie i podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie: Planowanie strategiczne, planowanie operacyjne, biznesplan, podejmowanie decyzji.
T-W-4Przewodzenie i motywowanie w przedsiębiorstwie: kierownik w przedsiębiorstwie, przywódca w przedsiębiorstwie, zarządzanie przez cele
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_A02_U01Potrafi interpretować akty prawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U17korzysta z poszerzonej wiedzy o prawach własności intelektualnej, wykorzystuje i potrafi interpretować wybrane akty prawne z zakresu własności intelektualnej;
Cel przedmiotuC-5Nabycie umiejętności analizowania aktów prawnych, ich interpretacji i praktycznego stosowania
Treści programoweT-W-9Podstawowe zasady i instytucje prawa i prawa cywilnego
T-W-10Własność i inne prawa rzeczowe
T-W-11Zobowiązania w prawie cywilnym
T-W-12Podstawowe zasady postępowania przed sądami cywilnymi
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_A02_U02Potrafi systemowo podejść do zarządzania przedsiębiorstwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U15student posiada umiejętność prawidłowego zastosowania specjalistycznej terminologii, a w pracy badawczej zastosować poznane metody, potrafi także przygotować projekt własnych badań naukowych prawidłowo dobierając piśmiennictwo;
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowych funkcji zarządzania, metod i koncepcji
C-3Poznanie istoty działalności przedsiębiorstwa
Treści programoweT-W-5Zarządzanie różnymi obszarami funkcjonowania przedsiębiorstwa: zarządzanie finansami, zarządzanie marketingowe, zarządzanie produkcją i jakością, zarządzanie logistyką i zakupami, zarządzanie zasobami ludzkimi.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_A02_K01Dąży do zdobycia wiedzy angażując się w proces nauczania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej procesu zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Poznanie podstawowych funkcji zarządzania, metod i koncepcji
C-3Poznanie istoty działalności przedsiębiorstwa
C-4Zdobycie usystematyzowanej wiedzy z zakresu prawa
C-5Nabycie umiejętności analizowania aktów prawnych, ich interpretacji i praktycznego stosowania
Treści programoweT-W-1Istota zarządzania: definicje, funkcje zarządzania,, metody, koncepcje zarządzania
T-W-2Przedsiębiorstwo jako podmiot gospodarczy: pojęcie i istota przedsiębiorstwa, formy organizacyjno-prawne, systematyka przedsiębiorstw, otoczenie przedsiębiorstwa i menedżerów, proces zarządzania przedsiębiorstwem
T-W-3Planowanie i podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie: Planowanie strategiczne, planowanie operacyjne, biznesplan, podejmowanie decyzji.
T-W-4Przewodzenie i motywowanie w przedsiębiorstwie: kierownik w przedsiębiorstwie, przywódca w przedsiębiorstwie, zarządzanie przez cele
T-W-5Zarządzanie różnymi obszarami funkcjonowania przedsiębiorstwa: zarządzanie finansami, zarządzanie marketingowe, zarządzanie produkcją i jakością, zarządzanie logistyką i zakupami, zarządzanie zasobami ludzkimi.
T-W-6Podstawowe wiadomości o prawie i źródła prawa
T-W-7Podmioty prawa
T-W-8Przedmioty stosunków cywilnoprawnych
T-W-9Podstawowe zasady i instytucje prawa i prawa cywilnego
T-W-10Własność i inne prawa rzeczowe
T-W-11Zobowiązania w prawie cywilnym
T-W-12Podstawowe zasady postępowania przed sądami cywilnymi
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_A02_K02Potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej procesu zarządzania przedsiębiorstwem
C-4Zdobycie usystematyzowanej wiedzy z zakresu prawa
Treści programoweT-W-3Planowanie i podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie: Planowanie strategiczne, planowanie operacyjne, biznesplan, podejmowanie decyzji.
T-W-5Zarządzanie różnymi obszarami funkcjonowania przedsiębiorstwa: zarządzanie finansami, zarządzanie marketingowe, zarządzanie produkcją i jakością, zarządzanie logistyką i zakupami, zarządzanie zasobami ludzkimi.
T-W-12Podstawowe zasady postępowania przed sądami cywilnymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.