Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Ćwiczenia terenowe z zoologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ćwiczenia terenowe z zoologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT2 6 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zoologii i elementów ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta ze sposobobami obserwacji wolno żyjących zwierząt w różnych typach środowisk
C-2Przedstawienie sposobów odławiania, konserwacji zwierząt; nauka korzystania z kluczy do oznaczania przynależności systematycznej zwierząt
C-3Zapoznanie z praktycznymi formami ochrony i opieki nad zwierzętami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Sposoby odławiania i konserwacji zwierząt1
T-T-2Obserwacja zwierząt w środowiskach lądowych1
T-T-3Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych1
T-T-4Obserwacja zwierząt w środowisku wodnym1
T-T-5Sposoby ochrony czynnej zwierząt na przykładzie Wolińskiego Parku Narodowego1
T-T-6Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach6
A-T-2studiowanie piśmiennictwa (klucze i przewodniki)20
A-T-3przygotowanie sprawozdania4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie w zakresie użycia sprzętu odławiania zwierząt
M-3Zajęcia laboratoryjne z użyciem mikroskopów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zaangażowania w pracy grupowej
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z zajęć
S-3Ocena formująca: ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C06_W01
Student potrafi sklasyfikować obserwowane organizmy zwierzęce, opisać ich budowę i biologię
BL_1A_W11C-1, C-2, C-3T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4M-2, M-3, M-1S-2
BL_1A_C06_W02
Student zna biologię zwierząt objętych czynną ochroną
BL_1A_W15C-3, C-1, C-2T-T-5M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C06_U01
Student klsyfikuje i opisuje obserwowane zwierzęta, zna ich biologię i przynależność taksonomiczną oraz status ochronny, posiada praktyczną umiejętność obserwacji zwierząt
BL_1A_U03C-1, C-2, C-3T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C06_K01
Student wykazuje prawidłową postawę do pracy w zespole połączoną z pracą indywidualną
BL_1A_K03C-1, C-2, C-3T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4M-2, M-3S-1, S-3
BL_1A_C06_K02
Student dba o bezpieczeństwo osobiste i grupy w pracy terenowej
BL_1A_K04C-1, C-2, C-3T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4M-2, M-3, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C06_W01
Student potrafi sklasyfikować obserwowane organizmy zwierzęce, opisać ich budowę i biologię
2,0
3,0Student potrafi sklasyfikować obserwowane organizmy zwierzęce, opisać ich budowę i biologię
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_C06_W02
Student zna biologię zwierząt objętych czynną ochroną
2,0
3,0Student zna biologię zwierząt objętych czynną ochroną
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C06_U01
Student klsyfikuje i opisuje obserwowane zwierzęta, zna ich biologię i przynależność taksonomiczną oraz status ochronny, posiada praktyczną umiejętność obserwacji zwierząt
2,0
3,0Student klsyfikuje i opisuje obserwowane zwierzęta, zna ich biologię i przynależność taksonomiczną oraz status ochronny, posiada praktyczną umiejętność obserwacji zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C06_K01
Student wykazuje prawidłową postawę do pracy w zespole połączoną z pracą indywidualną
2,0
3,0Student wykazuje prawidłową postawę do pracy w zespole połączoną z pracą indywidualną
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_C06_K02
Student dba o bezpieczeństwo osobiste i grupy w pracy terenowej
2,0
3,0Student dba o bezpieczeństwo osobiste i grupy w pracy terenowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K. Kowalski, Klucze do oznaczania kręgowców Polski, Ssaki, PWN, Warszawa, Kraków, 1964
  2. N. Pławilszczikow, Klucz do oznaczania owadów, PWRiL, Warszawa, 1972
  3. J. I. Rybak, Bezkręgowe zwierzęta słodkowodne. Przewodnik do rozpoznawania, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2000
  4. Z. Czarnecki, K.A. Dobrowolski, B. Jabłoński, E. Nowak, Ptaki Europy, Elipsa, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. R. Brown, Tropy i ślady ptaków, Muza SA, Warszawa, 2006
  2. J. Gotzman, B. Jabłoński, Gniazda naszych ptaków, Państwowe zakłady wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1972
  3. M. Młynarski, Płazy i Gady Polski, Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1971

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Sposoby odławiania i konserwacji zwierząt1
T-T-2Obserwacja zwierząt w środowiskach lądowych1
T-T-3Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych1
T-T-4Obserwacja zwierząt w środowisku wodnym1
T-T-5Sposoby ochrony czynnej zwierząt na przykładzie Wolińskiego Parku Narodowego1
T-T-6Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych1
6

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach6
A-T-2studiowanie piśmiennictwa (klucze i przewodniki)20
A-T-3przygotowanie sprawozdania4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C06_W01Student potrafi sklasyfikować obserwowane organizmy zwierzęce, opisać ich budowę i biologię
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze sposobobami obserwacji wolno żyjących zwierząt w różnych typach środowisk
C-2Przedstawienie sposobów odławiania, konserwacji zwierząt; nauka korzystania z kluczy do oznaczania przynależności systematycznej zwierząt
C-3Zapoznanie z praktycznymi formami ochrony i opieki nad zwierzętami
Treści programoweT-T-1Sposoby odławiania i konserwacji zwierząt
T-T-2Obserwacja zwierząt w środowiskach lądowych
T-T-3Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych
T-T-4Obserwacja zwierząt w środowisku wodnym
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie w zakresie użycia sprzętu odławiania zwierząt
M-3Zajęcia laboratoryjne z użyciem mikroskopów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sklasyfikować obserwowane organizmy zwierzęce, opisać ich budowę i biologię
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C06_W02Student zna biologię zwierząt objętych czynną ochroną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z praktycznymi formami ochrony i opieki nad zwierzętami
C-1Zapoznanie studenta ze sposobobami obserwacji wolno żyjących zwierząt w różnych typach środowisk
C-2Przedstawienie sposobów odławiania, konserwacji zwierząt; nauka korzystania z kluczy do oznaczania przynależności systematycznej zwierząt
Treści programoweT-T-5Sposoby ochrony czynnej zwierząt na przykładzie Wolińskiego Parku Narodowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie w zakresie użycia sprzętu odławiania zwierząt
M-3Zajęcia laboratoryjne z użyciem mikroskopów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna biologię zwierząt objętych czynną ochroną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C06_U01Student klsyfikuje i opisuje obserwowane zwierzęta, zna ich biologię i przynależność taksonomiczną oraz status ochronny, posiada praktyczną umiejętność obserwacji zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze sposobobami obserwacji wolno żyjących zwierząt w różnych typach środowisk
C-2Przedstawienie sposobów odławiania, konserwacji zwierząt; nauka korzystania z kluczy do oznaczania przynależności systematycznej zwierząt
C-3Zapoznanie z praktycznymi formami ochrony i opieki nad zwierzętami
Treści programoweT-T-1Sposoby odławiania i konserwacji zwierząt
T-T-2Obserwacja zwierząt w środowiskach lądowych
T-T-3Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych
T-T-4Obserwacja zwierząt w środowisku wodnym
T-T-5Sposoby ochrony czynnej zwierząt na przykładzie Wolińskiego Parku Narodowego
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie w zakresie użycia sprzętu odławiania zwierząt
M-3Zajęcia laboratoryjne z użyciem mikroskopów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student klsyfikuje i opisuje obserwowane zwierzęta, zna ich biologię i przynależność taksonomiczną oraz status ochronny, posiada praktyczną umiejętność obserwacji zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C06_K01Student wykazuje prawidłową postawę do pracy w zespole połączoną z pracą indywidualną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze sposobobami obserwacji wolno żyjących zwierząt w różnych typach środowisk
C-2Przedstawienie sposobów odławiania, konserwacji zwierząt; nauka korzystania z kluczy do oznaczania przynależności systematycznej zwierząt
C-3Zapoznanie z praktycznymi formami ochrony i opieki nad zwierzętami
Treści programoweT-T-1Sposoby odławiania i konserwacji zwierząt
T-T-2Obserwacja zwierząt w środowiskach lądowych
T-T-3Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych
T-T-4Obserwacja zwierząt w środowisku wodnym
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie w zakresie użycia sprzętu odławiania zwierząt
M-3Zajęcia laboratoryjne z użyciem mikroskopów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zaangażowania w pracy grupowej
S-3Ocena formująca: ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje prawidłową postawę do pracy w zespole połączoną z pracą indywidualną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C06_K02Student dba o bezpieczeństwo osobiste i grupy w pracy terenowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze sposobobami obserwacji wolno żyjących zwierząt w różnych typach środowisk
C-2Przedstawienie sposobów odławiania, konserwacji zwierząt; nauka korzystania z kluczy do oznaczania przynależności systematycznej zwierząt
C-3Zapoznanie z praktycznymi formami ochrony i opieki nad zwierzętami
Treści programoweT-T-1Sposoby odławiania i konserwacji zwierząt
T-T-2Obserwacja zwierząt w środowiskach lądowych
T-T-3Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych
T-T-4Obserwacja zwierząt w środowisku wodnym
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie w zakresie użycia sprzętu odławiania zwierząt
M-3Zajęcia laboratoryjne z użyciem mikroskopów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zaangażowania w pracy grupowej
S-3Ocena formująca: ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dba o bezpieczeństwo osobiste i grupy w pracy terenowej
3,5
4,0
4,5
5,0