Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Ćwiczenia terenowe z zoologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ćwiczenia terenowe z zoologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zoologii i elementów ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta ze sposobobami obserwacji wolno żyjących zwierząt w różnych typach środowisk |
C-2 | Przedstawienie sposobów odławiania, konserwacji zwierząt; nauka korzystania z kluczy do oznaczania przynależności systematycznej zwierząt |
C-3 | Zapoznanie z praktycznymi formami ochrony i opieki nad zwierzętami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Sposoby odławiania i konserwacji zwierząt | 1 |
T-T-2 | Obserwacja zwierząt w środowiskach lądowych | 1 |
T-T-3 | Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych | 1 |
T-T-4 | Obserwacja zwierząt w środowisku wodnym | 1 |
T-T-5 | Sposoby ochrony czynnej zwierząt na przykładzie Wolińskiego Parku Narodowego | 1 |
T-T-6 | Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-T-2 | studiowanie piśmiennictwa (klucze i przewodniki) | 20 |
A-T-3 | przygotowanie sprawozdania | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Objaśnienie w zakresie użycia sprzętu odławiania zwierząt |
M-3 | Zajęcia laboratoryjne z użyciem mikroskopów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena zaangażowania w pracy grupowej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z zajęć |
S-3 | Ocena formująca: ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_C06_W01 Student potrafi sklasyfikować obserwowane organizmy zwierzęce, opisać ich budowę i biologię | BL_1A_W11 | — | C-1, C-2, C-3 | T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
BL_1A_C06_W02 Student zna biologię zwierząt objętych czynną ochroną | BL_1A_W15 | — | C-3, C-1, C-2 | T-T-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_C06_U01 Student klsyfikuje i opisuje obserwowane zwierzęta, zna ich biologię i przynależność taksonomiczną oraz status ochronny, posiada praktyczną umiejętność obserwacji zwierząt | BL_1A_U03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_C06_K01 Student wykazuje prawidłową postawę do pracy w zespole połączoną z pracą indywidualną | BL_1A_K03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
BL_1A_C06_K02 Student dba o bezpieczeństwo osobiste i grupy w pracy terenowej | BL_1A_K04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_C06_W01 Student potrafi sklasyfikować obserwowane organizmy zwierzęce, opisać ich budowę i biologię | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi sklasyfikować obserwowane organizmy zwierzęce, opisać ich budowę i biologię | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_C06_W02 Student zna biologię zwierząt objętych czynną ochroną | 2,0 | |
3,0 | Student zna biologię zwierząt objętych czynną ochroną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_C06_U01 Student klsyfikuje i opisuje obserwowane zwierzęta, zna ich biologię i przynależność taksonomiczną oraz status ochronny, posiada praktyczną umiejętność obserwacji zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student klsyfikuje i opisuje obserwowane zwierzęta, zna ich biologię i przynależność taksonomiczną oraz status ochronny, posiada praktyczną umiejętność obserwacji zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_C06_K01 Student wykazuje prawidłową postawę do pracy w zespole połączoną z pracą indywidualną | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje prawidłową postawę do pracy w zespole połączoną z pracą indywidualną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_C06_K02 Student dba o bezpieczeństwo osobiste i grupy w pracy terenowej | 2,0 | |
3,0 | Student dba o bezpieczeństwo osobiste i grupy w pracy terenowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- K. Kowalski, Klucze do oznaczania kręgowców Polski, Ssaki, PWN, Warszawa, Kraków, 1964
- N. Pławilszczikow, Klucz do oznaczania owadów, PWRiL, Warszawa, 1972
- J. I. Rybak, Bezkręgowe zwierzęta słodkowodne. Przewodnik do rozpoznawania, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2000
- Z. Czarnecki, K.A. Dobrowolski, B. Jabłoński, E. Nowak, Ptaki Europy, Elipsa, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- R. Brown, Tropy i ślady ptaków, Muza SA, Warszawa, 2006
- J. Gotzman, B. Jabłoński, Gniazda naszych ptaków, Państwowe zakłady wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1972
- M. Młynarski, Płazy i Gady Polski, Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1971