Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Ekologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z zakresu zoologii bezkręgowców i kręgowców, ekologii ogólnej, fizjologii zwierząt oraz z biogeografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem zwierząt w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z typami relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych
C-3Studenci poznają pewne problemy z zakresu ekologii stosowanej i związków ekologii z ochroną przyrody
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań ekologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz3
T-A-2Struktura ekologiczna populacji2
T-A-3Obszary zurbanizowane jako układy ekologiczne2
T-A-4Świat zwierzęcy miast3
10
wykłady
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia ekologiczne. Hotspot. Badania ekologiczne w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa2
T-W-2Ekologia organizmów (wymagania życiowe zwierzat, tolerancja zwierząt na działanie czynników srodowiskowych, czynniki ograniczające występowanie zwierząt)2
T-W-3Ekologia populacji zwierząt (koncepcja, struktura, struktura ekologiczna, dynamika, strategie rozwoju)2
T-W-4Ekologia biocenoz (cechy charakterystyczne, struktura przestrzenna, typy interakcji między gatunkami zwierząt, ewolucyjne aspekty procesów konkurencji zwierząt).2
T-W-5Ekologia ekosystemów (budowa ekosystemu, łańcuchy, sieci i poziomy troficzne, struktura troficzna i piramidy ekologiczne; sukcesja ekologiczna; zwierzęta w ekosystemach wodnych i lądowch).3
T-W-6Ekologia krajobrazu (zwierzęta w zurbanizowanych układach ekologicznych. zwierzęta w agrocenozach).2
T-W-7Ekologia człowieka2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zaliczenia20
A-A-3studiowanie zalecznej literatury28
A-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2studiowanie zalecanej literatury15
A-W-3przygotowanie do sprawdzianów18
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-3pokaz
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: oceny cząstkowe ze sprawozdań i kart pracy
S-5Ocena podsumowująca: ocena ciągła aktywności, postawy i zaangażowania studenta podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_B18_W01
Student rozpoznaje i charakteryzuje rodzaje interakcji miedzygatunkowych.
BL_1A_W14C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
BL_1A_B18_W02
Student wymienia najważniejsze cechy biocenozy i ekosystemu, rozpoznaje rodzime gatunki synantropijne i synurbijne
BL_1A_W12C-1, C-2, C-3, C-4T-A-3, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
BL_1A_B18_W03
Student wymienia i opisuje mechanizmy przystosowania gatunku, populacji zwierząt oraz zoocenozy do różnych warunków środowiskowych
BL_1A_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_B18_U01
Student posiada umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
BL_1A_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
BL_1A_B18_U02
Student stosuje w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
BL_1A_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-4
BL_1A_B18_U03
Student na podstawie dostępnych kluczy oznacza zwierzęta krajowej fauny
BL_1A_U03C-1, C-2, C-3, C-4T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_B18_K01
Student wykzauje postawę proekologiczną, zachęca lokalne społeczeństwo do podejmowania działań na rzecz środowiska naturalnego, wykazuje wysoką wrażliwość na potrzeby zwierząt, postępuje zgodnie z zasadami etyki
BL_1A_K02, BL_1A_K06, BL_1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_B18_W01
Student rozpoznaje i charakteryzuje rodzaje interakcji miedzygatunkowych.
2,0
3,0Student rozpoznaje i charakteryzuje rodzaje interakcji miedzygatunkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_B18_W02
Student wymienia najważniejsze cechy biocenozy i ekosystemu, rozpoznaje rodzime gatunki synantropijne i synurbijne
2,0
3,0Student wymienia najważniejsze cechy biocenozy i ekosystemu, rozpoznaje rodzime gatunki synantropijne i synurbijne
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_B18_W03
Student wymienia i opisuje mechanizmy przystosowania gatunku, populacji zwierząt oraz zoocenozy do różnych warunków środowiskowych
2,0
3,0Student wymienia i opisuje mechanizmy przystosowania gatunku, populacji zwierząt oraz zoocenozy do różnych warunków środowiskowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_B18_U01
Student posiada umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
2,0
3,0Student posiada umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_B18_U02
Student stosuje w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
2,0
3,0Student stosuje w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_B18_U03
Student na podstawie dostępnych kluczy oznacza zwierzęta krajowej fauny
2,0
3,0Student na podstawie dostępnych kluczy oznacza zwierzęta krajowej fauny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_B18_K01
Student wykzauje postawę proekologiczną, zachęca lokalne społeczeństwo do podejmowania działań na rzecz środowiska naturalnego, wykazuje wysoką wrażliwość na potrzeby zwierząt, postępuje zgodnie z zasadami etyki
2,0
3,0Student wykzauje postawę proekologiczną, zachęca lokalne społeczeństwo do podejmowania działań na rzecz środowiska naturalnego, wykazuje wysoką wrażliwość na potrzeby zwierząt, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs C.J., Ekologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1996
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999
  3. Wolański N., Ekologia człowieka, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jędrzejewska B., Jędrzejewski W., Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2001
  2. Kurnatowska A., Ekologia i jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997
  3. Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji, PWN, Warszawa, 1999
  4. Jedrzejewska B., Ekologia zwierząt drapieżnych, PWN, Warszawa, 2001
  5. Olczak R. i Warcholska A U., Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
  6. Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska, Kompendium wiedzy o ekologi, PWN, Poznań - Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz3
T-A-2Struktura ekologiczna populacji2
T-A-3Obszary zurbanizowane jako układy ekologiczne2
T-A-4Świat zwierzęcy miast3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia ekologiczne. Hotspot. Badania ekologiczne w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa2
T-W-2Ekologia organizmów (wymagania życiowe zwierzat, tolerancja zwierząt na działanie czynników srodowiskowych, czynniki ograniczające występowanie zwierząt)2
T-W-3Ekologia populacji zwierząt (koncepcja, struktura, struktura ekologiczna, dynamika, strategie rozwoju)2
T-W-4Ekologia biocenoz (cechy charakterystyczne, struktura przestrzenna, typy interakcji między gatunkami zwierząt, ewolucyjne aspekty procesów konkurencji zwierząt).2
T-W-5Ekologia ekosystemów (budowa ekosystemu, łańcuchy, sieci i poziomy troficzne, struktura troficzna i piramidy ekologiczne; sukcesja ekologiczna; zwierzęta w ekosystemach wodnych i lądowch).3
T-W-6Ekologia krajobrazu (zwierzęta w zurbanizowanych układach ekologicznych. zwierzęta w agrocenozach).2
T-W-7Ekologia człowieka2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zaliczenia20
A-A-3studiowanie zalecznej literatury28
A-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2studiowanie zalecanej literatury15
A-W-3przygotowanie do sprawdzianów18
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_B18_W01Student rozpoznaje i charakteryzuje rodzaje interakcji miedzygatunkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem zwierząt w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z typami relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych
C-3Studenci poznają pewne problemy z zakresu ekologii stosowanej i związków ekologii z ochroną przyrody
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań ekologicznych
Treści programoweT-A-1Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-A-2Struktura ekologiczna populacji
T-A-3Obszary zurbanizowane jako układy ekologiczne
T-A-4Świat zwierzęcy miast
T-W-3Ekologia populacji zwierząt (koncepcja, struktura, struktura ekologiczna, dynamika, strategie rozwoju)
T-W-7Ekologia człowieka
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-3pokaz
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: oceny cząstkowe ze sprawozdań i kart pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje i charakteryzuje rodzaje interakcji miedzygatunkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_B18_W02Student wymienia najważniejsze cechy biocenozy i ekosystemu, rozpoznaje rodzime gatunki synantropijne i synurbijne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem zwierząt w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z typami relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych
C-3Studenci poznają pewne problemy z zakresu ekologii stosowanej i związków ekologii z ochroną przyrody
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań ekologicznych
Treści programoweT-A-3Obszary zurbanizowane jako układy ekologiczne
T-W-6Ekologia krajobrazu (zwierzęta w zurbanizowanych układach ekologicznych. zwierzęta w agrocenozach).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-3pokaz
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: oceny cząstkowe ze sprawozdań i kart pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia najważniejsze cechy biocenozy i ekosystemu, rozpoznaje rodzime gatunki synantropijne i synurbijne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_B18_W03Student wymienia i opisuje mechanizmy przystosowania gatunku, populacji zwierząt oraz zoocenozy do różnych warunków środowiskowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem zwierząt w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z typami relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych
C-3Studenci poznają pewne problemy z zakresu ekologii stosowanej i związków ekologii z ochroną przyrody
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań ekologicznych
Treści programoweT-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia ekologiczne. Hotspot. Badania ekologiczne w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa
T-W-2Ekologia organizmów (wymagania życiowe zwierzat, tolerancja zwierząt na działanie czynników srodowiskowych, czynniki ograniczające występowanie zwierząt)
T-W-3Ekologia populacji zwierząt (koncepcja, struktura, struktura ekologiczna, dynamika, strategie rozwoju)
T-W-4Ekologia biocenoz (cechy charakterystyczne, struktura przestrzenna, typy interakcji między gatunkami zwierząt, ewolucyjne aspekty procesów konkurencji zwierząt).
T-W-5Ekologia ekosystemów (budowa ekosystemu, łańcuchy, sieci i poziomy troficzne, struktura troficzna i piramidy ekologiczne; sukcesja ekologiczna; zwierzęta w ekosystemach wodnych i lądowch).
T-W-6Ekologia krajobrazu (zwierzęta w zurbanizowanych układach ekologicznych. zwierzęta w agrocenozach).
T-W-7Ekologia człowieka
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i opisuje mechanizmy przystosowania gatunku, populacji zwierząt oraz zoocenozy do różnych warunków środowiskowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_B18_U01Student posiada umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem zwierząt w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z typami relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych
C-3Studenci poznają pewne problemy z zakresu ekologii stosowanej i związków ekologii z ochroną przyrody
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań ekologicznych
Treści programoweT-A-2Struktura ekologiczna populacji
T-A-3Obszary zurbanizowane jako układy ekologiczne
T-A-4Świat zwierzęcy miast
T-W-3Ekologia populacji zwierząt (koncepcja, struktura, struktura ekologiczna, dynamika, strategie rozwoju)
T-W-4Ekologia biocenoz (cechy charakterystyczne, struktura przestrzenna, typy interakcji między gatunkami zwierząt, ewolucyjne aspekty procesów konkurencji zwierząt).
T-W-5Ekologia ekosystemów (budowa ekosystemu, łańcuchy, sieci i poziomy troficzne, struktura troficzna i piramidy ekologiczne; sukcesja ekologiczna; zwierzęta w ekosystemach wodnych i lądowch).
T-W-6Ekologia krajobrazu (zwierzęta w zurbanizowanych układach ekologicznych. zwierzęta w agrocenozach).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-3pokaz
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: oceny cząstkowe ze sprawozdań i kart pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_B18_U02Student stosuje w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem zwierząt w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z typami relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych
C-3Studenci poznają pewne problemy z zakresu ekologii stosowanej i związków ekologii z ochroną przyrody
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań ekologicznych
Treści programoweT-A-1Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-3pokaz
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: oceny cząstkowe ze sprawozdań i kart pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_B18_U03Student na podstawie dostępnych kluczy oznacza zwierzęta krajowej fauny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem zwierząt w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z typami relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych
C-3Studenci poznają pewne problemy z zakresu ekologii stosowanej i związków ekologii z ochroną przyrody
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań ekologicznych
Treści programoweT-A-3Obszary zurbanizowane jako układy ekologiczne
T-A-4Świat zwierzęcy miast
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-3pokaz
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: oceny cząstkowe ze sprawozdań i kart pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na podstawie dostępnych kluczy oznacza zwierzęta krajowej fauny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_B18_K01Student wykzauje postawę proekologiczną, zachęca lokalne społeczeństwo do podejmowania działań na rzecz środowiska naturalnego, wykazuje wysoką wrażliwość na potrzeby zwierząt, postępuje zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem zwierząt w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z typami relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych
C-3Studenci poznają pewne problemy z zakresu ekologii stosowanej i związków ekologii z ochroną przyrody
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań ekologicznych
Treści programoweT-A-1Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-A-2Struktura ekologiczna populacji
T-A-3Obszary zurbanizowane jako układy ekologiczne
T-A-4Świat zwierzęcy miast
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia ekologiczne. Hotspot. Badania ekologiczne w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa
T-W-2Ekologia organizmów (wymagania życiowe zwierzat, tolerancja zwierząt na działanie czynników srodowiskowych, czynniki ograniczające występowanie zwierząt)
T-W-3Ekologia populacji zwierząt (koncepcja, struktura, struktura ekologiczna, dynamika, strategie rozwoju)
T-W-4Ekologia biocenoz (cechy charakterystyczne, struktura przestrzenna, typy interakcji między gatunkami zwierząt, ewolucyjne aspekty procesów konkurencji zwierząt).
T-W-5Ekologia ekosystemów (budowa ekosystemu, łańcuchy, sieci i poziomy troficzne, struktura troficzna i piramidy ekologiczne; sukcesja ekologiczna; zwierzęta w ekosystemach wodnych i lądowch).
T-W-6Ekologia krajobrazu (zwierzęta w zurbanizowanych układach ekologicznych. zwierzęta w agrocenozach).
T-W-7Ekologia człowieka
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-3pokaz
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: ocena ciągła aktywności, postawy i zaangażowania studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykzauje postawę proekologiczną, zachęca lokalne społeczeństwo do podejmowania działań na rzecz środowiska naturalnego, wykazuje wysoką wrażliwość na potrzeby zwierząt, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0