Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Biologia molekularna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia molekularna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biochemii i genetyki ogólnej oraz na temat budowy komórki i mechanizmu jej podziału. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat mechanizmów procesów molekularnych, zachodzących w komórce z udziałem DNA, RNA i białek, które leżą u podstaw wszelkich procesów życiowych. |
C-2 | Zrozumienie struktury i organizacji genomu Prokaryota i Eukaryota. |
C-3 | Nabycie wiedzy na temat molekularnego podłoża złożonych procesów morfogenezy, determinacji płci, odpowiedzi immunologicznej i nowotworzenia |
C-4 | Nabycie umiejętności pracy w laboratorium molekularnym. Zapoznanie się z podstawowym wyposażeniem laboratorium i jego obsługą. Zapoznanie z podstawowymi technikami molekularnymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja kwasów nukleinowych przy użyciu metody chlorofomowo fenolowej lub kolumienkowej | 2 |
T-L-2 | Reakcja łańcuchowa polimerazy, zasada, rodzaje reakcji. | 2 |
T-L-3 | Techniki elektroforetycznego rozdziału kwasów nukleinowych. Elektrofereza w żelu agarozowym produktów amplifikacji. | 2 |
T-L-4 | Metody transferu molekuł na membrany. Techniki hybrydyzacyjne. Enzymy stosowane w biologii molekularnej. | 2 |
T-L-5 | Izolacja i podstawowe techniki rozdziału białek. Analiza polimorfizmu izoenzymów. | 1 |
T-L-6 | Metody sekwencjonowania kwasów nukleinowych. Analiza ekspresji genów. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Relacje między funkcją molekularną i genetyczną a budową DNA i RNA: DNA jako nośnik kodu genetycznego, zjawisko hybrydyzacji cząsteczek DNA, oddziaływania DNA z białkami, specyficzne funkcje różnych rodzajów cząsteczek RNA w mechanizmach molekularnych, struktury molekularne złożone z RNA i białek i ich funkcje, rybozymy. Struktura genomu Prokaryota: budowa chromosomu bakteryjnego, budowa i funkcje plazmidów, struktura genów u Prokaryota, mechanizmy molekularne przekazu informacji genetycznej w drodze koniugacji, mechanizmy molekularne infekcji fagowej, mechanizmy molekularne obrony bakterii przed fagami, mechanizm molekularny transformacji bakterii, mechanizm molekularny transdukcji. | 1 |
T-W-2 | Struktura genomu Eukaryota: struktura chromosomu, nukleosomy, kod histonowy, sekwencje kodujące i niekodujące, sekwencje powtarzalne, elementy ruchome, mozaikowa budowa genów, struktura genu, rodziny genów, pseudogeny, DNA pozajądrowy. | 1 |
T-W-3 | Mechanizmy molekularne replikacji DNA: inicjacja replikacji, replikony, rola poszczególnych enzymów i białek uczestniczących w mechanizmie replikacji, nić wiodąca i nić opóźniona, fragmenty Okazaki, różnice w mechanizmach replikacji Prokaryota i Eukaryota, polimerazy DNA-budowa funkcje w replikacji i naprawie DNA. | 1 |
T-W-4 | Mechanizmy molekularne rekombinacji DNA, naprawy DNA i transpozycji: rekombinacja między chromatydami, rekombinacja przy integracji plazmidu do chromosomu bakteryjnego, rekombinacja przy integracji faga do DNA gospodarza, systemy naprawcze DNA, rodzaje transpozonów i mechanizmy ich przemieszczania. | 1 |
T-W-5 | Mechanizmy molekularne w procesie transkrypcji: budowa elementów regulatorowych i promotora w aspekcie inicjacji transkrypcji, polimerazy RNA i związane z nimi mechanizmy transkrypcji, nić sensowna i nić antysensowna, terminacja transkrypcji, obróbka RNA po transkrypcji, sekwencje styku intron-egzon, mechanizmy wycinania intronów, alternatywny splicing, rola capu i ogonka poli-A w mRNA Eukaryota, redagowanie mRNA. | 1 |
T-W-6 | Mechanizmy molekularne translacji: mechanizm molekularny biosyntezy białka, rola syntetaz aminoacylo-tRNA w przyporządkowaniu aminokwasu do sekwencji kodonowej, znaczenie właściwości kodu genetycznego dla przebiegu procesu translacji, przemiany prowadzące do przekształcenia polipeptydu w funkcjonalne białko, rola peptydu sygnałowego, mechanizm molekularny działania proteasomu. | 1 |
T-W-7 | Mechanizmy molekularne regulacji ekspresji genów: operony, regulony, mechanizmy molekularne udostępniania obszarów chromatyny do transkrypcji, znaczenie histonów i mechanizmów epigenetycznych, budowa białek regulatorowych i mechanizmy ich oddziaływania z promotorem genu, kinazy, kaskady sygnałowe, regulacja na poziomie potranskrypcyjnym, rola micro-RNA, mechanizm wyciszania RNAi. | 1 |
T-W-8 | Mechanizmy molekularne morfogenezy i determinacji płci: geny kierujące morfogenezą kwiatu i organów roślinnych, geny sterujące segmentacją ciała owadów i ssaków, geny homeotyczne, hierarchiczne uporządkowanie genów morfogenezy i płci, mechanizm działania genu Sry, zaburzenia w morfogenezie i rozwoju płci wynikające z mutacji genów regulatorowych. | 1 |
T-W-9 | Struktura i funkcjonowanie genów sterujących podłożem odpowiedzi immunologicznej: mechanizmy molekularne prowadzące do kombinatorycznego składania produktu mRNA w genach kodujących immunoglobuliny wytwarzane w limfocytach B i w limfocytach T, obecność wielokrotnych alleli w genach kodujących białka zgodności tkankowej, mechanizmy molekularne reakcji immunologicznej na infekcje wirusowe i bakteryjne. | 1 |
T-W-10 | Molekularne mechanizmy procesu nowotworzenia: charakterystyka onkogenów, charakterystyka genów supresorowych, ciągi mutacji w genomie prowadzące do transformacji nowotworowej komórki, rola genu p53 i brca1 w nowotworzeniu, różnice w powstawaniu nowotworów dziedzicznych i niedziedzicznych, mechanizmy obronne organizmu przed nowotworami, wirusy jako źródło onkogenów. Teoretyczne podstawy metod analizy DNA stosowanych w biologii molekularnej: wykorzystanie hybrydyzacji DNA do identyfikacjii genetycznej na przykładzie metody RFLP, wykorzystanie metody western blotting do identyfikacji genetycznej na podstawie składu białek, wykorzystanie metod generowania markerów molekularnych z użyciem metody PCR do identyfikacji materiału genetycznego, zastosowania analiz DNA do ustalania różnic na poziomie gatunków i na poziomie populacyjnym. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do ćwiczeń. | 27 |
A-L-3 | Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego | 21 |
A-L-4 | zaliczenie i poprawa | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie wykładów | 40 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny przedstawiający wiedzę teoretyczną |
M-2 | prezentacja multimedialne z użyciem komputera i rzutnika |
M-3 | dyskusja panelowa nad wybranym problemem ilustrującym zagadnienia poruszane na wykładach |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Po zakończeniu cyklu wykładów przeprowadzany jest test pisemny złożony z 30 pytań szczegółowych, wymagających konkretnych lecz krótkich odpowiedzi. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy o teoretycznych podstawach technik molekularnych w formie testu sprawdzającego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Obserwacja opanowania wykonywanych podczas zajęć technik. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C13_W01 Objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej jak replikacja, transkrypcja, translacja, zachodzące z udziałem DNA, RNA i białek. | BL_1A_W01 | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
BL_1A_BL-S-C13_W02 Charakteryzuje strukturę genomu Prokaryota i Eukaryota oraz objaśnia mozaikową budowę genu Eukaryota. | BL_1A_W04 | — | C-2 | T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
BL_1A_BL-S-C13_W03 Tłumaczy molekularne podstawy organogenezy, determinacji płci, działania układu odpornościowego i procesu nowotworzenia. | BL_1A_W04 | — | C-3 | T-W-9, T-W-8, T-W-10 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
BL_1A_BL-S-C13_W04 Student potrafi opisać i wyjaśnić zasady podstawowych technik stosowanych w biologii molekularnej. | BL_1A_W17 | — | C-4 | T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-3 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C13_U01 Potrafi analizować podstawowe procesy biologii molekularnej jako efekt działania wyspecjalizowanych białek. | BL_1A_U06 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-8 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
BL_1A_BL-S-C13_U02 Potrafi rozróżniać elementy budowy genomu Prokaryota i Eukaryota oraz przypisywać im określone właściwości. | BL_1A_U06 | — | C-2 | T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
BL_1A_BL-S-C13_U03 Potrafi interpretować złożone procesy molekularne leżące u podstaw morfogenezy, determinacji płci, układu odpornościowego i procesu nowotworzenia | BL_1A_U06 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-9, T-W-8, T-W-10 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
BL_1A_BL-S-C13_U04 Student potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę w pracy laboratoryjnej. Umie obsługiwać podstawowe urządzenia stosowane w laboratorium. Umie przygotować i wykonać analizy molekularne. | BL_1A_U06 | — | C-4 | T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-3 | M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C13_K01 Nabywa świadomość ogromnej złożoności mechanizmów molekularnych i specyficzności oddziaływań międzycząsteczkowych jako podstawy prawidłowego przebiegu procesów życiowych | BL_1A_K01 | — | C-1 | T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-8 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
BL_1A_BL-S-C13_K02 Nabywa zdolność do omawiania struktury i funkcjonowania genomu Prokaryota i Eukaryota. | BL_1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
BL_1A_BL-S-C13_K03 Postrzega relacje między oddziaływaniami molekularnymi cząsteczek DNA z białkami a procesami: morfogenezy, determinacji płci, odpornościowym i nowotworowym. | BL_1A_K01 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-9, T-W-8, T-W-10 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
BL_1A_BL-S-C13_K04 Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej współdziałając z innymi członkami zespołu. | BL_1A_K03 | — | C-4 | T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-3 | M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C13_W01 Objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej jak replikacja, transkrypcja, translacja, zachodzące z udziałem DNA, RNA i białek. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych procesów biologii molekularnej |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych procesów biologii molekularnej | |
3,5 | Student objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej w stopniu zadowalającym | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat podstawowych procesów biologii molekularnej | |
BL_1A_BL-S-C13_W02 Charakteryzuje strukturę genomu Prokaryota i Eukaryota oraz objaśnia mozaikową budowę genu Eukaryota. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób charakteryzować struktury genomu Prokaryota i Eukaryota |
3,0 | Student potrafi w najprostszy sposób charakteryzować strukturę genomu Prokaryota i Eukaryota | |
3,5 | Student potrafi w zadowalający sposób charakteryzować strukturę genomu Prokaryota i Eukaryota | |
4,0 | Student obejmuje wiedzą większość omawianych zagadnień związanych ze strukturą genomu Prokaryota i Eukaryota | |
4,5 | Student wykazuje głęboką wiedzę z zagadnień związanych ze strukturą genomu Prokaryota i Eukaryota | |
5,0 | Student w pełni io dogłębnie rozumie i charakteryzuje wszystkie omawiane zagadnienia związane ze strukturą genomu Prokaryota i Eukaryota | |
BL_1A_BL-S-C13_W03 Tłumaczy molekularne podstawy organogenezy, determinacji płci, działania układu odpornościowego i procesu nowotworzenia. | 2,0 | Student nie posiada jakiejkolwiek wiedzy na temat mechanizmów molekularnych organogenezy, odporności i nowotworzenia |
3,0 | Student posiada w stopniu minimalnym wiedzę na temat mechanizmów molekularnych organogenezy, determinacji płci, odporności i nowotworzenia | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę na temat mechanizmów molekularnych organogenezy, determinacji płci, odporności i nowotworzenia | |
4,0 | Student posiada szczegółową wiedzę na temat większości zagadnień związanych z molekularnymi podstawami organogenezy, determinacji płci, odporności i nowotworzenia | |
4,5 | Student posiada biegle opanowaną wiedzę na temat większości zagadnień związanych z molekularnymi podstawami organogenezy, determinacji płci, odorności i nowotworzenia | |
5,0 | Student biegle opanował wiedzę z całości zakresu mechanizmów molekularnych organogenezy, determinacji płci odporności i nowotworzenia | |
BL_1A_BL-S-C13_W04 Student potrafi opisać i wyjaśnić zasady podstawowych technik stosowanych w biologii molekularnej. | 2,0 | Student nie umie wymienić, opisać ani wyjaśnić zasad podstawowych technik molekularnych. |
3,0 | Student umie wymienić i krótko opisać tylko kilka podstawowych technik molekularnych. | |
3,5 | Student umie wymienić i krótko opisać wiekszość podstawowych technik molekularnych. | |
4,0 | Student umie wymienić i krótko opisać wszystkie podstawowe techniki molekularne. | |
4,5 | Student umie wymienić i opisać wszystkie podstawowe techniki molekularne. | |
5,0 | Student umie wymienić, opisać ponadprzeciętnie scharakteryzować wszystkie podstawowe techniki molekularne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C13_U01 Potrafi analizować podstawowe procesy biologii molekularnej jako efekt działania wyspecjalizowanych białek. | 2,0 | nie potrafi powiązać żadnego procesu molekularnego z wyspecjalizowanymi białkami |
3,0 | potrafi powiązać przynajmniej trzy procesy molekularne z działaniem wyspecjalizowanych białek | |
3,5 | potrafi powiązać przynajmniej cztery procesy molekularne z działaniem wyspecjalizowanych białek | |
4,0 | potrafi powiązć co najmniej pięć procesów molekularnych z działaniem wyspecjalizowanych białek | |
4,5 | potrafi powiązać wiele procesów molekularnych z działaniem wyspecjalizowanych białek | |
5,0 | potrafi powiązać wszystkie omawiane procesy molekul;arne z działaniem wyspecjalizowanych białek | |
BL_1A_BL-S-C13_U02 Potrafi rozróżniać elementy budowy genomu Prokaryota i Eukaryota oraz przypisywać im określone właściwości. | 2,0 | nie rozróżnia elementów budowy genomu |
3,0 | rozróżnia kilka elementów genomu | |
3,5 | rozróżnia wiele elementów genomu | |
4,0 | rozróżnia wiele elementów genomu i potrafi przypisać im właściwości | |
4,5 | rozróżnia prawie wszystkie omawiane na wykładach elementy genomu i potrafi przypisać im właściwości | |
5,0 | biegle przypisuje właściwości poszczególnym elementom genomu | |
BL_1A_BL-S-C13_U03 Potrafi interpretować złożone procesy molekularne leżące u podstaw morfogenezy, determinacji płci, układu odpornościowego i procesu nowotworzenia | 2,0 | nie potrafi interpretować żadnego z omawianych mechanizmu molekularnego |
3,0 | interpretuje przynajmniej jeden z omawianych mechanizmów molekularnych | |
3,5 | interpretuje przynajmniej dwa z omawianych mechanizmów molekularnych | |
4,0 | interpretuje przynajmniej trzy z omawianych mechanizmów molekularnych | |
4,5 | interpretuje przynajmniej cztery z omawianych mechanizmów molekularnych | |
5,0 | biegle interpretuje wszystkie omawiane mechanizmy molekularne | |
BL_1A_BL-S-C13_U04 Student potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę w pracy laboratoryjnej. Umie obsługiwać podstawowe urządzenia stosowane w laboratorium. Umie przygotować i wykonać analizy molekularne. | 2,0 | Nie uczestniczy w pracach laboratoryjnych |
3,0 | Uczestniczy w pracach z małym zaangażowniem | |
3,5 | Uczestniczy w pracach z zaangażowniem | |
4,0 | Uczestniczy w pracach z dużym zaangażowniem | |
4,5 | Uczestniczy w pracach z bardzo dużym zaangażowniem | |
5,0 | Uczestniczy w pracach z bardzo dużym zaangażowniem i potrafi pokierować pracą w zespole |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C13_K01 Nabywa świadomość ogromnej złożoności mechanizmów molekularnych i specyficzności oddziaływań międzycząsteczkowych jako podstawy prawidłowego przebiegu procesów życiowych | 2,0 | nie umie wytłumaczyć złożoności procesów molekularnych |
3,0 | ma częściową świadomość złożoności i specyfiki procesów molekularnych | |
3,5 | umie na podstawowym poziomie wytłumaczyć złożoność i specyfikę procesów molekularnych | |
4,0 | dobrze uświadomił sobie i tłumaczy złożonośc i specyfikę procesów molekularnych | |
4,5 | wykazuje ponadprzeciętną świadomość złożoności i specyfiki procesów molekularnych | |
5,0 | wykazuje dogłębnąświadomośc złożoności i specyfiki procesów molekularnych | |
BL_1A_BL-S-C13_K02 Nabywa zdolność do omawiania struktury i funkcjonowania genomu Prokaryota i Eukaryota. | 2,0 | nie potrafi omawiać złożoności genomu |
3,0 | omawia złożonośc genomu na niskim poziomie szczegółowości | |
3,5 | omawia złożóność genomu na przeciętnym poziomie szczegółowości | |
4,0 | dobrze tłumaczy złożoność genomu | |
4,5 | wyczerpująco tłumaczy złożonośc genomu | |
5,0 | wnikliwie tłumaczy złożónośc genomu | |
BL_1A_BL-S-C13_K03 Postrzega relacje między oddziaływaniami molekularnymi cząsteczek DNA z białkami a procesami: morfogenezy, determinacji płci, odpornościowym i nowotworowym. | 2,0 | Nie postrzega interakcji DNA z białkami w omawianych procesach |
3,0 | tłumaczy interakcje między białakmi a DNA w przynajmniewj jednym procesie | |
3,5 | tłumaczy interakcje między białkami a DNA w przynajmniej dwóch procesach | |
4,0 | tłumaczy interakcje między białkami a DNA w przynajmniej trzech procesach | |
4,5 | tłumaczy interakcje między DNA a białkami w przynajmniej czterech procesach | |
5,0 | tłumaczy interakcje między DNA a białkami we wszystkich omawianych procesach | |
BL_1A_BL-S-C13_K04 Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej współdziałając z innymi członkami zespołu. | 2,0 | student nie nabył kompetencji współpracy w ramach zespołu |
3,0 | ma ledwo zauważalną kompetencję do pracy w zespole | |
3,5 | ma zauważalną kompetencję do pracy w zespole | |
4,0 | ma wyraźną kompetencje do pracy w zespole | |
4,5 | ma ponadprzeciętna kompetencję do pracy w zespole | |
5,0 | ma wybitną kompetencje do pracy w zespole |
Literatura podstawowa
- Brown T.A., Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, wydanie II zmienione
- Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.R.H., Biologia molekularna. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004, wydanie II
Literatura dodatkowa
- Węgleński P., Genetyka molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006, Wydanie nowe