Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologie jądrowe
Sylabus przedmiotu Ocena statystyczna wyników pomiarów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ocena statystyczna wyników pomiarów | ||
Specjalność | Kontrola jakości produktów organicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciami statystycznymi stosowanymi w metrologii chemicznej |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy jakości wyników pomiarów analitycznych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu walidacji procedur analitycznych |
C-4 | Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za rzetelność wyników pomiarów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza wybranych wskaźników położenia i rozproszenia wyników. Wyznaczanie przedziałów ufności. | 4 |
T-A-2 | Wykrywanie błędów grubych: test Dixona i test Grubbsa. | 2 |
T-A-3 | Testy statystyczne stosowane do porównania wartości odchyleń standardowych: chi-kwadrat, F-Snedecora, Hartleya, Bartletta, Morgana. | 4 |
T-A-4 | Testy statystyczne stosowane do porównania wartości średnich: t-Studenta, Cochrana-Coxa, Aspina-Welcha. | 3 |
T-A-5 | Kolokwium I | 1 |
T-A-6 | Wyznaczanie parametrów regresji liniowej. | 2 |
T-A-7 | Analiza regresji liniowej w metodzie kilkakrotnego dodatku wzorca. Regresja liniowa ważona. | 2 |
T-A-8 | Lineraryzacja funkcji nieliniowych. | 1 |
T-A-9 | Wyznaczanie granicy wykrywalności i granicy oznaczalności | 2 |
T-A-10 | Obliczanie dokładności, precyzji, powtarzalności i liniowości metody. | 3 |
T-A-11 | Szacowanie niepewności pomiaru. | 4 |
T-A-12 | Kolokwium II | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie programu zajęć, literatury, wymagań oraz kryteriów zaliczenia przedmiotu. Reguły zaokrąglania liczb i cyfry znaczące. | 1 |
T-W-2 | Wybrane rozkłady zmiennych losowych | 2 |
T-W-3 | Wskaźniki położenia i rozproszenia. | 1 |
T-W-4 | Wykrywanie błędów grubych. Poziom ufności i estymacja przedziałowa. | 1 |
T-W-5 | Wnioskowanie statystyczne – testowanie hipotez. | 1 |
T-W-6 | Testy statystyczne stosowane do porównania wartości odchyleń standardowych. | 1 |
T-W-7 | Testy statystyczne stosowane do porównania wartości średnich. | 1 |
T-W-8 | Korelacja dwóch zmiennych. Regresja liniowa i nieliniowa-linearyzowana. | 2 |
T-W-9 | Walidacja metod pomiarowych – parametry oceny procedury pomiarowej i kryteria ich doboru. | 2 |
T-W-10 | Sposoby wyznaczania wartości granicy wykrywalności. | 1 |
T-W-11 | Szacowanie niepewności pomiarowej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach przedmiotowych |
S-2 | Ocena formująca: ocena z ćwiczeń - Kolokwium I |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych - Kolokwium II |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny sprawdzający wiedzę zdobytą w trakcie wykładów oraz umiejętności nabyte w trakcie ćwiczeń przedmiotowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D16-08_W01 Student potrafi zdefiniować wielkości statystyczne niezbędne do opisania wyników pomiarów | TCH_2A_W06, TCH_2A_W05 | T2A_W02, T2A_W03 | InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-A-3, T-A-2, T-A-9, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-8, T-A-11, T-A-10, T-A-7 | M-2, M-3, M-1 | S-4 |
TCH_2A_D16-08_W02 Student potrafi zaproponować sposób weryfikacji danych pomiarowych i walidacji metod analitycznych | TCH_2A_W05 | T2A_W02 | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-A-3, T-A-2, T-A-9, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-8, T-A-11, T-A-10, T-A-7 | M-2, M-3, M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D16-08_U01 potrafi dokonać oceny statystycznej serii wyników pomiarowych | TCH_2A_U08 | T2A_U08, T2A_U09 | InzA2_U02 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
TCH_2A_D16-08_U02 potrafi weryfikować hipotezy na podstawie przeprowadzonych testów statystycznych | TCH_2A_U08 | T2A_U08, T2A_U09 | InzA2_U02 | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-3, T-A-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
TCH_2A_D16-08_U03 potrafi przeprowadzić walidację metod i procedur analitycznych | TCH_2A_U08 | T2A_U08, T2A_U09 | InzA2_U02 | C-3, C-4 | T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-A-9, T-A-6, T-A-8, T-A-11, T-A-10, T-A-7 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D16-08_K01 student jest świadomy odpowiedzialności za decyzje podejmowane na podstawie wyników pomiarów i przedstawia je w sposób rzetelny | TCH_2A_K01 | T2A_K02, T2A_K06 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-4 | T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-A-3, T-A-2, T-A-9, T-A-4, T-A-1, T-A-11, T-A-10 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D16-08_W01 Student potrafi zdefiniować wielkości statystyczne niezbędne do opisania wyników pomiarów | 2,0 | |
3,0 | potrafi zdefiniować podstawowe wielkości statystyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D16-08_W02 Student potrafi zaproponować sposób weryfikacji danych pomiarowych i walidacji metod analitycznych | 2,0 | |
3,0 | potrafi zdefiniować podstawowe testy statystyczne oraz wymienić parametry wykorzystywane w procesie walidacji metod analitycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D16-08_U01 potrafi dokonać oceny statystycznej serii wyników pomiarowych | 2,0 | |
3,0 | potrafi obliczyć odchylenie standardowe i współczynnik zmienności dla serii wyników pomiarowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D16-08_U02 potrafi weryfikować hipotezy na podstawie przeprowadzonych testów statystycznych | 2,0 | |
3,0 | potrafi przeprowadzić test odpowiedni dla ocenianych danych wskazany przez prowadzącego zajęcia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D16-08_U03 potrafi przeprowadzić walidację metod i procedur analitycznych | 2,0 | |
3,0 | potrafi wyznaczyć podstawowe parametry walidacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D16-08_K01 student jest świadomy odpowiedzialności za decyzje podejmowane na podstawie wyników pomiarów i przedstawia je w sposób rzetelny | 2,0 | |
3,0 | student rozumie potrzebę weryfikacji wyników pomiarów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. Konieczka P., Namieśnik J., Ocena i kontrola jakości wyników pomiarów analitycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Czermiński J.B., Iwasiewicz A., Paszek Z., Sikorski A., Metody statystyczne dla chemików, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1992
- Hyk W., Stojek Z., Analiza statystyczna w laboratorium analitycznym, Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Klonecki W., Statystyka dla inżynierów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
- Sobczyk M., Statystyka matematyczna, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2010