Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia wody i inżynierii środowiska
Sylabus przedmiotu Laboratorium przeddyplomowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Laboratorium przeddyplomowe | ||
Specjalność | Technologia lekkiej syntezy organicznej | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl>, Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość chemii, preparatyki i technologi organicznej, chemii nieorganicznej, fizycznej i metod analitycznych |
W-2 | Podstawowe wiadomości z chemii, preparatyki i technologii organicznej, chemii nieorganicznej oraz analizy instrumentalnej. |
W-3 | znajomość podstawowych wiadomości z chemii organicznej, fizycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | pogłębienie ogólnej wiedzy studenta z zakresu chemii i technologia produktów lekkiej syntezy organicznej, i szczegółowej związanej z tematem pracy dyplomowej |
C-2 | przygotowanie studenta do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z aparatura, techniką prowadzenia badań, ukształtowanie umiejetności opracowania i analizy wyników, prawidłowego wysnuwania wniosków |
C-3 | zapoznanie studenta z aparatura i techniką prowadzenia podstawowych procesów jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej |
C-4 | ugruntowanie wiedzy i umiejetności studenta z zakresu operacji jednostkowych i metod analitycznych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej |
C-5 | ukształtowanie umiejętności ustalania parametrów procesów, umiejętności wyboru metody kontroli przebiegu procesu, rozdziału mieszanin poreakcyjnych i ustalania struktury chemicznej produktów |
C-6 | zapoznanie studentów z metodami analizy spektroskopowej w podczerwieni, w zakresie promieniowana uv-vis i technikami spektroskopii NMR i ukształtowanie umiejetności praktycznego wykorzystania tych metod |
C-7 | zapoznanie studentów z metodami analizy chromatograficznej (GC, GC/MS, LC i HPLC) i uksztaałtowanie umiejętności praktycznego zastosowania tych metod |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza danych literaturowych związanych z tematyką pracy dyplomowej, odniesienie do własnych wstępnych wyników i opracowanie na ich podstawie planu i sposobu realizacji poszczególonych etapów pracy, wybór metod analitycznych, przeprowadzenia pilotowych eksperymentów | 30 |
T-L-2 | Prowadzenie eksperymentów związanych z tematem pracy dyplomowej zgodnie z załozonym planem badań z zakresu technologii produktów lub półproduktów lekkiej syntezy organicznej (leków, barwników, pestcycdów, kosmetyków) lub z zakresu syntezy nowych związków o potencjalnych właściwościach pożądanych w wymienionych wyżej dziedzinach lekkiej syntezy organicznej | 150 |
T-L-3 | Analiza wyników badań, opracowanie sprawozdania | 15 |
T-L-4 | Wykorzystanie metod analitycznych: analizy miareczkowej i instrumentelnej (chromatografii gazowej, cieczowej i cienkowarstwowej ) do oceny ilościowej poszcególnych etapów syntezy) oraz metod spektroskopowych (MS, IR, UV-VIS, NMR) do ustalania struktury otrzymywanych produków | 30 |
225 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach laboratoryjnych | 225 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdania | 14 |
A-L-3 | konsultacje | 1 |
240 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ciagła ocena postepów i aktywności studenta |
S-2 | Ocena formująca: ocena pisemnych sprawozdań z wykonanaych ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-13_W01 ma rozszerzoną wiedzę z zakresu technologii otrzymywania produktów lekiiej syntezy organicznej (leków, pestycydów, barwników, kosmetyków) stosowanych surowcach, aparaturze, technikach prowadzenia procesów | TCH_2A_W07, TCH_2A_W08, TCH_2A_W09, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W04 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1, S-2 |
TCH_2A_D03-13_W02 Potrafi wyjaśnic mechanizm zachodzących procesów, scharkteryzować zjawiska związane z katalizą homogeniczna i heterogeniczna, zdefiniować produkty uboczne procesu, zaproponować nowe rozwiązania technologiczne. | TCH_2A_W09, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W04 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1, S-2 |
TCH_2A_D03-13_W03 Ma pogłębioną wiedzę o metodach rozdziału mieszanin i sposobach wydzielania produktów ze żródeł naturalnych, oczyszczania i analizy produktów. | TCH_2A_W08, TCH_2A_W09, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W04 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-13_U01 Potrafi analizować doniesienia ze zródłowej literatuy polsko i angielskojęzycznej, z komputerowych baz danych, porównać rózne rozwiązania technologiczne stosowane w przemysle produktów lekkiej syntezy organicznej, ocenić ich przydatność, ekonomiczność i zagrożenia dla środowiska. | TCH_2A_U01, TCH_2A_U09 | T2A_U01, T2A_U07, T2A_U10 | InzA2_U01, InzA2_U03 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1, S-2 |
TCH_2A_D03-13_U02 potrafi zaproponować aparaturę, ustalić parametry procesu, dobrać optymalne warunki jego prowadzenia, wybrać odpowiednie metody rozdzielania mieszanin, pozyskiwania produktów ze zódeł naturalnych, metody analizy i ustalania struktury produktów. | TCH_2A_U12, TCH_2A_U13, TCH_2A_U14 | T2A_U16, T2A_U17 | InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08 | C-1, C-2, C-5, C-3, C-4, C-6, C-7 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1, S-2 |
TCH_2A_D03-13_U03 potrafi zaplanować i przeprowadzić w skali laboratoryjnej procesy i operacje jednostkowe wieloetapowej syntezy okreslonego znanego lub nowego produktu lekiej syntezy organicznej, zaproponować i zastosować odpowiednie sposoby wydzielania, oczyszczania i analizy półproduktów i produktu finalnego | TCH_2A_U08, TCH_2A_U13, TCH_2A_U17 | T2A_U08, T2A_U09, T2A_U17, T2A_U18 | InzA2_U02, InzA2_U06, InzA2_U07 | C-5, C-3, C-4, C-6, C-7 | T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-13_K01 potrafi wybrać odpowiednie procesy jednosstkowe i operacje okreslonego leku lub półproduktu, zproponować rozwiąanie aparaturowe, prawidłowo identyfikować i okreslic priorytety tych technologii | TCH_2A_K04, TCH_2A_K01 | T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1, C-2, C-4 | T-L-1, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-13_W01 ma rozszerzoną wiedzę z zakresu technologii otrzymywania produktów lekiiej syntezy organicznej (leków, pestycydów, barwników, kosmetyków) stosowanych surowcach, aparaturze, technikach prowadzenia procesów | 2,0 | nie spełnia kryteriów wymaganych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wymienic i opisać podstawowe procesy i operacje jednostkowe stosowane w badanych syntezach, przedstawić aparaturę, obliczyc ich wydajności | |
3,5 | potrafi wymienic i opisać podstawowe procesy i operacje jednostkowe stoswane w badanych syntezach, obliczyc ich wydajności, zestawic niebezpieczne surowce | |
4,0 | potrafi wymienic i opisać podstawowe procesy i operacje jednostkowe stoswane w badanych syntezach, obliczyc ich wydajności, zestawic niebezpieczne surowc | |
4,5 | potrafi wymienic i opisać podstawowe procesy i operacje jednostkowe stowoane w badanych syntezach, obliczyc ich wydajności, zestawic niebezpieczne surowce, ocenic zagrożenie dla środowiska i zaproponowac inne rozwiąznia | |
5,0 | potrafi wymienic i opisać podstawowe procesy i operacje jednostkowe stowoane w badanych syntezach, obliczyc ich wydajności, zestawic niebezpieczne surowce, ocenic zagrożenie dla środowiska i zaproponowac inne rozwiąznia, przedstawic najwazniejsze wnioski z badań | |
TCH_2A_D03-13_W02 Potrafi wyjaśnic mechanizm zachodzących procesów, scharkteryzować zjawiska związane z katalizą homogeniczna i heterogeniczna, zdefiniować produkty uboczne procesu, zaproponować nowe rozwiązania technologiczne. | 2,0 | nie spełna kryteriów wymaganych na ocenę 3,0 |
3,0 | potrafi nazwac i opisac prowadzone procesy, zaproponować mechanizmy poszcególnych reakcji | |
3,5 | potrafi nazwac i opisac prowadzone procesy, zaproponować mechanizmy poszcególnych reakcji, zdefiniować produkty uboczne reakcji | |
4,0 | potrafi nazwac i opisac prowadzone procesy, zaproponować mechanizmy poszcególnych reakcji, zdefiniować produkty uboczne reakcji, zaproponować kryteria i cele optymalzacji | |
4,5 | potrafi nazwac i opisac prowadzone procesy, zaproponować mechanizmy poszcególnych reakcji, zdefiniować produkty uboczne reakcji, zaproponowac kryteria i cele optymalzacji, odnieść do danych literaturowych | |
5,0 | potrafi nazwac i opisac prowadzone procesy, zaproponować mechanizmy poszcególnych reakcji, zdefiniować produkty uboczne reakcji, zaproponowac kryteria i cele optymalzacji, odnieść do danych literaturowych | |
TCH_2A_D03-13_W03 Ma pogłębioną wiedzę o metodach rozdziału mieszanin i sposobach wydzielania produktów ze żródeł naturalnych, oczyszczania i analizy produktów. | 2,0 | nie spełnia kryteriów wymaganych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi opisac sposób wydielania produktów po rekcji (w przypadku syntezy) lub izoslacji z produktów naturalnych, | |
3,5 | potrafi opisac sposób wydielania produktów po rekcji (w przypadku syntezy) lub izoslacji z produktów naturalnych, schrakteryzować sposób ich oczyszczania, wymienic metody analizy | |
4,0 | potrafi opisac sposób wydielania produktów po rekcji (w przypadku syntezy) lub izoslacji z produktów naturalnych, schrakteryzować sposób ich oczyszczania, ocenic straty i wydajność stosowanych operacji jednostkowych, opisac metody analizy | |
4,5 | potrafi opisac sposób wydielania produktów po rekcji (w przypadku syntezy) lub izoslacji z produktów naturalnych, schrakteryzować sposób ich oczyszczania, ocenic straty i ydajność stosowanych operacji jednostkowych, opisac metody analizy półproduktów i produktu finalnego | |
5,0 | potrafi opisac sposób wydielania produktów po rekcji (w przypadku syntezy) lub izoslacji z produktów naturalnych, schrakteryzować sposób ich oczyszczania, ocenic straty i ydajność stosowanych operacji jednostkowych, opisac metody analizy półproduktów i produktu finalnego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-13_U01 Potrafi analizować doniesienia ze zródłowej literatuy polsko i angielskojęzycznej, z komputerowych baz danych, porównać rózne rozwiązania technologiczne stosowane w przemysle produktów lekkiej syntezy organicznej, ocenić ich przydatność, ekonomiczność i zagrożenia dla środowiska. | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny dostatecznej |
3,0 | potrafi zgromadzic literaturę dotyczącą przedmiotu badań korzystająć z materiałów źródłowych, dostepnych podręczników i baz danych polsko i obcojęzycznych | |
3,5 | potrafi zgromadzić literaturdę dotyczącą przedmiotu badań korzystająć z materiałów źródłowych, dostepnych podręczników i baz danych, scharakteryzować i ocenić zebrane wiadomości | |
4,0 | potrafi zebrać literaturdę dotyczącą przedmiotu badań korzystająć z materiałów źródłowych, dostepnych podręczników i baz danych, scharakteryzować i ocenić zebrane wiadomości, porównac różne metody | |
4,5 | potrafi zgromadzić literaturdę dotyczącą przedmiotu badań korzystająć z materiałów źródłowych, dostepnych podręczników i baz danych, scharakteryzować i ocenić zebrane wiadomości, porównac różne metody, ocenić warunki procesów i ich ekonomię | |
5,0 | potrafi zgromadzić literaturdę dotyczącą przedmiotu badań korzystająć z materiałów źródłowych, dostepnych podręczników i baz danych, scharakteryzować i ocenić zebrane wiadomości, porównac różne metody, ocenić warunki procesów i ich ekonomię i zagrożenia dla środowiska | |
TCH_2A_D03-13_U02 potrafi zaproponować aparaturę, ustalić parametry procesu, dobrać optymalne warunki jego prowadzenia, wybrać odpowiednie metody rozdzielania mieszanin, pozyskiwania produktów ze zódeł naturalnych, metody analizy i ustalania struktury produktów. | 2,0 | opracowane sprawozdanie nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny dostatecznej |
3,0 | potrafi opisać aparturę procesów, sposób i warunki prowadzenia | |
3,5 | potrafi opisać aparturę procesów, sposób i warunki prowadzenia, sposób wydzielania i analizy półproduktów i produktu | |
4,0 | potrafi opisać aparturę procesów, sposób i warunki prowadzenia, sposób wydzielania i analizy półproduktów i produktu, sporządzić bilans materiałowy, obliczyc wydajność i oszczędność atomową | |
4,5 | potrafi opisać aparturę procesów, sposób i warunki prowadzenia, sposób wydzielania i analizy półproduktów i produktu, sporządzić bilans materiałowy, obliczyc wydajność i oszczędność atomową, zaproponować udoskonalenia | |
5,0 | potrafi opisać aparturę procesów, sposób i warunki prowadzenia, kryteria optymalizacji, sposób wydzielania i analizy półproduktów i produktu, sporządzić bilans materiałowy, obliczyc wydajność i oszczędność atomową, | |
TCH_2A_D03-13_U03 potrafi zaplanować i przeprowadzić w skali laboratoryjnej procesy i operacje jednostkowe wieloetapowej syntezy okreslonego znanego lub nowego produktu lekiej syntezy organicznej, zaproponować i zastosować odpowiednie sposoby wydzielania, oczyszczania i analizy półproduktów i produktu finalnego | 2,0 | nie spełnia kryteriów wymaganych dla oceeny 3,0 |
3,0 | potrafi przrdestwić schematycznie wszystkie etapy syntezy określonego produktu lekkiej syntezy organicznej lub nowego związku, wymienic i schrakteryzowac półprodukty | |
3,5 | potrafi przrdestwić schematycznie wszystkie etapy syntezy określonego produktu lekkiej syntezy organicznej lub nowego związku, wymienić i schrakteryzowac półprodukty, zaproponowac metody ich oczyszczania i analizy | |
4,0 | potrafi przrdestwić schematycznie wszystkie etapy syntezy określonego produktu lekkiej syntezy organicznej lub nowego związku, wymienić i schrakteryzować półprodukty, zaproponowac metody ich oczyszczania i analizy, | |
4,5 | potrafi przrdestwić schematycznie wszystkie etapy syntezy określonego produktu lekkiej syntezy organicznej lub nowego związku, wymienić i schrakteryzować półprodukty, zaproponowac metody ich oczyszczania i analizy, okreslić produkty odpadowe | |
5,0 | potrafi przrdestwić schematycznie wszystkie etapy syntezy określonego produktu lekkiej syntezy organicznej lub nowego związku, wymienić i schrakteryzować półprodukty, zaproponowac metody ich oczyszczania i analizy, okreslić produkty odpadowe, zaproponować sposoby ich utylizacji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-13_K01 potrafi wybrać odpowiednie procesy jednosstkowe i operacje okreslonego leku lub półproduktu, zproponować rozwiąanie aparaturowe, prawidłowo identyfikować i okreslic priorytety tych technologii | 2,0 | |
3,0 | potrafi wybrać odpowiednie procesy jednostkowe i operacje określonego leku lub półproduktu, zaproponować rozwiąanie aparaturowe, prawidłowo określić priorytety wybranej technologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia Chemiczna Organiczna, WAE, Wrocław, 1992, I
- W. Szczepaniak, "Metody instrumentalne w analizie chemicznej", PWN, Warszawa, 2007
- A.I. Vogel, Preparatyka Organiczna, WNT, Warszawa, 2006, III
- W. Zieliński, A. Rajca, "Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych", WNT, Warszawa, 2000
- J.T. Wróbel, Preparatyka i Elementy Syntezy Organicznej, PWN, Warszawa, 1983, I