Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia środków pomocniczych i kosmetyków

Sylabus przedmiotu Biochemia i związki biologicznie aktywne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia i związki biologicznie aktywne
Specjalność Technologia leków i pestycydów
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maria Swarcewicz <Maria.Swarcewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs Chemia Organiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi procesami biochemicznymi i związkami biologicznie aktywnymi
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień związanych z biochemią i związkami biologicznie aktywnymi
C-3ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do rozwiazywania problemów występujących w kosmetykach, lekach, środkach ochrony roślin.
C-4ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z roślinnymi metabolitami wtórnymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza budowy chemicznej cukrów, tłuszczy, aminokwasów i białek. Wlasności chemiczne i ich rola w organizmie.5
T-A-2Rozwiązywanie zagadnień zwiazanych z występowaniem nukleotydów, funkcjami DNA i RNA w organizmie, rolą enzymów w przemianach biochemicznych.3
T-A-3Wykorzystanie informacji z literatury do wyjaśnienia mechanizmu fotosyntezy, chemosyntezy i przemian biochemicznych cukrów, tłuszczy i białek w organizmie.4
T-A-4Analiza związków biologicznie aktywnych jako składników leków naturalnych, kosmetyków i środków ochrony roślin. Integrowanie wiedzy z zakresu chemii i biochemii w poszukiwaniu nowych potencjalnych składników w lekach naturalnych, kosmetykach czy pestycydach.3
15
wykłady
T-W-1Przegląd podstawowych składników chemiccznych występujących w komórce. Poznanie podziału i współzależności przemian energii i materii w komórce.2
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych: cukry, tłuszcze, aminokwasy i białka. Ich budowa chemiczna, własności fizykochemiczne, izomeria.3
T-W-3Zapoznanie się z rolą nukleotydów i kwasów nukleinowych w organizmie i ich budową chemiczną Poznanie budowy, podziału enzymów. Kinetyka enzymatyczna i typy inhibicji wykorzystywane w syntezie organicznej.3
T-W-4Zapoznanie się z fotosyntezą zachodzącą w roślinie, metabolizmem pierwotnym wystepujacym w roslinie, z cyklem Celvina.1
T-W-5Przegląd dróg przemian glukozy, powstawania acetylokoenzymu A, cyklu Krebsa, przemian w łańcuchu oddechowym jako procesu oddychania komórkowego.6
T-W-6Przegląd przemiam katabolicznych i anabolicznych tłuszczy, białek i aminokwasów.4
T-W-7Zapoznanie się z budową błony komórkowej, skóry.1
T-W-8Przegląd podziału witamin, ich budowy chemicznej, wlasności i roli w organizmie.4
T-W-9Zapoznanie się z zastosowaniem preparatów enzymatycznych w kosmetykach i analityce. Przegląd związków biologicznie aktywnych występujących w lekach, kosmetykach, środkach ochrony roślin.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach15
A-A-2Udział w konsultacjach3
A-A-3Przygotowanie prezentacji4
A-A-4Przygotowanie do kolokwium i zajęć audytoryjnych7
A-A-5Praca w zespole2
31
wykłady
A-W-1Udział w wykladzie30
A-W-2Udział w konsultacjach.3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Studiowanie literatury7
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia z przerobionego materialu prezentacja multimedialna opracowanego tematu z zakresu biochemii i zwiazków biologicznie aktywnych
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-04_W08
potrafi scharakteryzować zwiazki chemiczne występujace w przemianach biochemicznych i rolę tych przemian w organizmie.
TCH_2A_W08T2A_W03InzA2_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-9M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-04_U09
potrafi integrować wiedzę z zakresu biochemii w formułowaniu i rozwiazywaniu problemów związanych z jakością leków, pestycydów, kosmetyków.
TCH_2A_U09T2A_U07, T2A_U10InzA2_U01, InzA2_U03C-1, C-2, C-3, C-4T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-9M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-04_K03
ma swiadomość kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
TCH_2A_K03T2A_K01, T2A_K03C-1, C-2, C-3, C-4T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-04_W08
potrafi scharakteryzować zwiazki chemiczne występujace w przemianach biochemicznych i rolę tych przemian w organizmie.
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane grupy związków chemicznych mających znaczenie jako metabolity pierwotne i wtórne
3,5potrafi wymienić i krótko scharakteryzować wybrane grupy związków chemicznych mających znaczenie jako metabolity pierwotne i wtórne
4,0potrafi wymienić i krótko scharakteryzować większość grup związków chemicznych mających znaczenie jako metabolity pierwotne i wtórne oraz określić mechanizm przemian biochemicznych
4,5potrafi scharakteryzować i zidentyfikować związki chemiczne jako metabolity pierwotne i wtórne oraz związki biologicznie aktywne występujące w lekach, środkach ochrony roślin, kosmetykach.
5,0potrafi scharakteryzować i zidentyfikować związki chemiczne jako metabolity pierwotne i wtórne, opisać wybrane procesy biochemiczne oraz związki biologicznie aktywne występujące w lekach, środkach ochrony roślin, kosmetykach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-04_U09
potrafi integrować wiedzę z zakresu biochemii w formułowaniu i rozwiazywaniu problemów związanych z jakością leków, pestycydów, kosmetyków.
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi integrować wiedzę z biochemii w rozwiazywaniu wybranych problemów związanych z jakościa produktów organicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-04_K03
ma swiadomość kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0ma świadomość wpływu związków biologicznie aktywnych na organizm i znaczenie podstawowych przemian biochemicznych
3,5potrafi wykazać znaczenie podstawowych przemian biochemicznych na organizm, rozumie zagrożenie jakie mogą powodować substancje niebezpieczne
4,0ma świadomość jakie procesy biochemiczne mogą zostać wykorzystane w biosyntezie nowych lekow, pestycydów
4,5aktywnie uzupełnia wiedzę o najnowsze informacje mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo wprowadzania nowych związków chemicznych z wykorzystaniem przemian biochemicznych
5,0zna metody udostępniania wlasnej wiedzy mogącej mieć wpływ na jakość zwiazków biologicznie aktywnych

Literatura podstawowa

  1. Hames B.D., Hooper N.M., Houghton J.D., Krótkie wykłady - biochemia, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kączkowski J, Podstawy Biochemii, WNT, Warszawa, 2004
  3. Hooper H, Biochemia, PWN, Warszawa, 2004
  4. Moszczyński H., Pyć K., Biochemia witamin, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Kohlmunzer S., Farmakognozja, PZWL, Warszawa, 2003
  2. Clayden J., Greeve N., Warren S., Wothers P., Chemia organiczna, WNT, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza budowy chemicznej cukrów, tłuszczy, aminokwasów i białek. Wlasności chemiczne i ich rola w organizmie.5
T-A-2Rozwiązywanie zagadnień zwiazanych z występowaniem nukleotydów, funkcjami DNA i RNA w organizmie, rolą enzymów w przemianach biochemicznych.3
T-A-3Wykorzystanie informacji z literatury do wyjaśnienia mechanizmu fotosyntezy, chemosyntezy i przemian biochemicznych cukrów, tłuszczy i białek w organizmie.4
T-A-4Analiza związków biologicznie aktywnych jako składników leków naturalnych, kosmetyków i środków ochrony roślin. Integrowanie wiedzy z zakresu chemii i biochemii w poszukiwaniu nowych potencjalnych składników w lekach naturalnych, kosmetykach czy pestycydach.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd podstawowych składników chemiccznych występujących w komórce. Poznanie podziału i współzależności przemian energii i materii w komórce.2
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych: cukry, tłuszcze, aminokwasy i białka. Ich budowa chemiczna, własności fizykochemiczne, izomeria.3
T-W-3Zapoznanie się z rolą nukleotydów i kwasów nukleinowych w organizmie i ich budową chemiczną Poznanie budowy, podziału enzymów. Kinetyka enzymatyczna i typy inhibicji wykorzystywane w syntezie organicznej.3
T-W-4Zapoznanie się z fotosyntezą zachodzącą w roślinie, metabolizmem pierwotnym wystepujacym w roslinie, z cyklem Celvina.1
T-W-5Przegląd dróg przemian glukozy, powstawania acetylokoenzymu A, cyklu Krebsa, przemian w łańcuchu oddechowym jako procesu oddychania komórkowego.6
T-W-6Przegląd przemiam katabolicznych i anabolicznych tłuszczy, białek i aminokwasów.4
T-W-7Zapoznanie się z budową błony komórkowej, skóry.1
T-W-8Przegląd podziału witamin, ich budowy chemicznej, wlasności i roli w organizmie.4
T-W-9Zapoznanie się z zastosowaniem preparatów enzymatycznych w kosmetykach i analityce. Przegląd związków biologicznie aktywnych występujących w lekach, kosmetykach, środkach ochrony roślin.6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach15
A-A-2Udział w konsultacjach3
A-A-3Przygotowanie prezentacji4
A-A-4Przygotowanie do kolokwium i zajęć audytoryjnych7
A-A-5Praca w zespole2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykladzie30
A-W-2Udział w konsultacjach.3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Studiowanie literatury7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-04_W08potrafi scharakteryzować zwiazki chemiczne występujace w przemianach biochemicznych i rolę tych przemian w organizmie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technik i metod wydzielania, identyfikacji i charakteryzowania produktów chemicznych, zagospodarowania odpadów uszlachetniania produktów, opracowywania technologii bezodpadowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi procesami biochemicznymi i związkami biologicznie aktywnymi
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień związanych z biochemią i związkami biologicznie aktywnymi
C-3ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do rozwiazywania problemów występujących w kosmetykach, lekach, środkach ochrony roślin.
C-4ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z roślinnymi metabolitami wtórnymi.
Treści programoweT-A-3Wykorzystanie informacji z literatury do wyjaśnienia mechanizmu fotosyntezy, chemosyntezy i przemian biochemicznych cukrów, tłuszczy i białek w organizmie.
T-A-2Rozwiązywanie zagadnień zwiazanych z występowaniem nukleotydów, funkcjami DNA i RNA w organizmie, rolą enzymów w przemianach biochemicznych.
T-A-4Analiza związków biologicznie aktywnych jako składników leków naturalnych, kosmetyków i środków ochrony roślin. Integrowanie wiedzy z zakresu chemii i biochemii w poszukiwaniu nowych potencjalnych składników w lekach naturalnych, kosmetykach czy pestycydach.
T-W-6Przegląd przemiam katabolicznych i anabolicznych tłuszczy, białek i aminokwasów.
T-W-8Przegląd podziału witamin, ich budowy chemicznej, wlasności i roli w organizmie.
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych: cukry, tłuszcze, aminokwasy i białka. Ich budowa chemiczna, własności fizykochemiczne, izomeria.
T-W-4Zapoznanie się z fotosyntezą zachodzącą w roślinie, metabolizmem pierwotnym wystepujacym w roslinie, z cyklem Celvina.
T-W-7Zapoznanie się z budową błony komórkowej, skóry.
T-W-5Przegląd dróg przemian glukozy, powstawania acetylokoenzymu A, cyklu Krebsa, przemian w łańcuchu oddechowym jako procesu oddychania komórkowego.
T-W-3Zapoznanie się z rolą nukleotydów i kwasów nukleinowych w organizmie i ich budową chemiczną Poznanie budowy, podziału enzymów. Kinetyka enzymatyczna i typy inhibicji wykorzystywane w syntezie organicznej.
T-W-1Przegląd podstawowych składników chemiccznych występujących w komórce. Poznanie podziału i współzależności przemian energii i materii w komórce.
T-W-9Zapoznanie się z zastosowaniem preparatów enzymatycznych w kosmetykach i analityce. Przegląd związków biologicznie aktywnych występujących w lekach, kosmetykach, środkach ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: kolokwia z przerobionego materialu prezentacja multimedialna opracowanego tematu z zakresu biochemii i zwiazków biologicznie aktywnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane grupy związków chemicznych mających znaczenie jako metabolity pierwotne i wtórne
3,5potrafi wymienić i krótko scharakteryzować wybrane grupy związków chemicznych mających znaczenie jako metabolity pierwotne i wtórne
4,0potrafi wymienić i krótko scharakteryzować większość grup związków chemicznych mających znaczenie jako metabolity pierwotne i wtórne oraz określić mechanizm przemian biochemicznych
4,5potrafi scharakteryzować i zidentyfikować związki chemiczne jako metabolity pierwotne i wtórne oraz związki biologicznie aktywne występujące w lekach, środkach ochrony roślin, kosmetykach.
5,0potrafi scharakteryzować i zidentyfikować związki chemiczne jako metabolity pierwotne i wtórne, opisać wybrane procesy biochemiczne oraz związki biologicznie aktywne występujące w lekach, środkach ochrony roślin, kosmetykach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-04_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu biochemii w formułowaniu i rozwiazywaniu problemów związanych z jakością leków, pestycydów, kosmetyków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi procesami biochemicznymi i związkami biologicznie aktywnymi
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień związanych z biochemią i związkami biologicznie aktywnymi
C-3ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do rozwiazywania problemów występujących w kosmetykach, lekach, środkach ochrony roślin.
C-4ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z roślinnymi metabolitami wtórnymi.
Treści programoweT-A-3Wykorzystanie informacji z literatury do wyjaśnienia mechanizmu fotosyntezy, chemosyntezy i przemian biochemicznych cukrów, tłuszczy i białek w organizmie.
T-A-1Analiza budowy chemicznej cukrów, tłuszczy, aminokwasów i białek. Wlasności chemiczne i ich rola w organizmie.
T-A-2Rozwiązywanie zagadnień zwiazanych z występowaniem nukleotydów, funkcjami DNA i RNA w organizmie, rolą enzymów w przemianach biochemicznych.
T-A-4Analiza związków biologicznie aktywnych jako składników leków naturalnych, kosmetyków i środków ochrony roślin. Integrowanie wiedzy z zakresu chemii i biochemii w poszukiwaniu nowych potencjalnych składników w lekach naturalnych, kosmetykach czy pestycydach.
T-W-6Przegląd przemiam katabolicznych i anabolicznych tłuszczy, białek i aminokwasów.
T-W-8Przegląd podziału witamin, ich budowy chemicznej, wlasności i roli w organizmie.
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych: cukry, tłuszcze, aminokwasy i białka. Ich budowa chemiczna, własności fizykochemiczne, izomeria.
T-W-4Zapoznanie się z fotosyntezą zachodzącą w roślinie, metabolizmem pierwotnym wystepujacym w roslinie, z cyklem Celvina.
T-W-7Zapoznanie się z budową błony komórkowej, skóry.
T-W-5Przegląd dróg przemian glukozy, powstawania acetylokoenzymu A, cyklu Krebsa, przemian w łańcuchu oddechowym jako procesu oddychania komórkowego.
T-W-3Zapoznanie się z rolą nukleotydów i kwasów nukleinowych w organizmie i ich budową chemiczną Poznanie budowy, podziału enzymów. Kinetyka enzymatyczna i typy inhibicji wykorzystywane w syntezie organicznej.
T-W-1Przegląd podstawowych składników chemiccznych występujących w komórce. Poznanie podziału i współzależności przemian energii i materii w komórce.
T-W-9Zapoznanie się z zastosowaniem preparatów enzymatycznych w kosmetykach i analityce. Przegląd związków biologicznie aktywnych występujących w lekach, kosmetykach, środkach ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: kolokwia z przerobionego materialu prezentacja multimedialna opracowanego tematu z zakresu biochemii i zwiazków biologicznie aktywnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi integrować wiedzę z biochemii w rozwiazywaniu wybranych problemów związanych z jakościa produktów organicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-04_K03ma swiadomość kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi procesami biochemicznymi i związkami biologicznie aktywnymi
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień związanych z biochemią i związkami biologicznie aktywnymi
C-3ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do rozwiazywania problemów występujących w kosmetykach, lekach, środkach ochrony roślin.
C-4ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z roślinnymi metabolitami wtórnymi.
Treści programoweT-A-3Wykorzystanie informacji z literatury do wyjaśnienia mechanizmu fotosyntezy, chemosyntezy i przemian biochemicznych cukrów, tłuszczy i białek w organizmie.
T-A-1Analiza budowy chemicznej cukrów, tłuszczy, aminokwasów i białek. Wlasności chemiczne i ich rola w organizmie.
T-A-2Rozwiązywanie zagadnień zwiazanych z występowaniem nukleotydów, funkcjami DNA i RNA w organizmie, rolą enzymów w przemianach biochemicznych.
T-A-4Analiza związków biologicznie aktywnych jako składników leków naturalnych, kosmetyków i środków ochrony roślin. Integrowanie wiedzy z zakresu chemii i biochemii w poszukiwaniu nowych potencjalnych składników w lekach naturalnych, kosmetykach czy pestycydach.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: kolokwia z przerobionego materialu prezentacja multimedialna opracowanego tematu z zakresu biochemii i zwiazków biologicznie aktywnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0ma świadomość wpływu związków biologicznie aktywnych na organizm i znaczenie podstawowych przemian biochemicznych
3,5potrafi wykazać znaczenie podstawowych przemian biochemicznych na organizm, rozumie zagrożenie jakie mogą powodować substancje niebezpieczne
4,0ma świadomość jakie procesy biochemiczne mogą zostać wykorzystane w biosyntezie nowych lekow, pestycydów
4,5aktywnie uzupełnia wiedzę o najnowsze informacje mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo wprowadzania nowych związków chemicznych z wykorzystaniem przemian biochemicznych
5,0zna metody udostępniania wlasnej wiedzy mogącej mieć wpływ na jakość zwiazków biologicznie aktywnych