Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia leków i pestycydów
Sylabus przedmiotu Kontrola jakości leków i kosmetyków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kontrola jakości leków i kosmetyków | ||
Specjalność | Kontrola jakości produktów organicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii nieorganicznej |
W-2 | Znajomość chemii organicznej |
W-3 | Znajomość metod analitycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnymi postaciami leków i kosmetyków |
C-2 | Zapoznanie studentów z technologiami wytwarzania postaci leków i kosmetyków |
C-3 | Zapoznanie studentów z substancjami aktywnymi i pomocniczymi stosowanymi w produkcji leków i kosmetyków |
C-4 | Zapoznanie studentów z metodami analitycznymi stosowanymi w kontroli jakości leków i kosmetyków |
C-5 | Zapoznanie studentów z wymaganiami stawianymi produktom przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności przygotowywania próbek preparatów leczniczych i kosmetycznych do analizy |
C-7 | Ukształtowanie umiejętności doboru odpowiednich metod analitycznych do oceny jakości leków i kosmetyków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie wybranej postaci leku lub kosmetyku | 5 |
T-L-2 | Oznaczanie podstawowych wielkości fizycznych stałych postaci leków | 3 |
T-L-3 | Określanie tożsamości substancji aktywnej leków | 5 |
T-L-4 | Ilościowe oznaczanie substancji aktywnych w prostych preparatach przeciwbólowych metodą alkacymetryczną | 2 |
T-L-5 | Ilościowe oznaczanie substancji aktywnych w preparatach złożonych z wykorzystaniem spektrofotometrii UV | 5 |
T-L-6 | Ilościowe oznaczanie etanolu metodą head-space w syropach przeciwkaszlowych | 5 |
T-L-7 | Określenie składu kosmetyków do pielęgnacji paznokci | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie programu zajęć, literatury oraz kryteriów zaliczenia przedmiotu. Substancje aktywne i pomocnicze stosowane do sporządzania różnych form leków | 2 |
T-W-2 | Rodzaje postaci leków oraz technologia ich wytwarzania | 2 |
T-W-3 | Wymagania stawiane poszczególnym postaciom leków | 2 |
T-W-4 | Surowce kosmetyczne | 1 |
T-W-5 | Technologia wytwarzania wybranych produktów kosmetycznych | 1 |
T-W-6 | Metody analityczne w ocenie preparatów leczniczych i kosmetycznych (metody klasyczne, spektroskopowe i chromatograficzne) | 2 |
T-W-7 | Metody przygotowania próbek do analizy instrumentalnej – metody ekstrakcyjne, wstępne oczyszczanie i zagęszczanie próbek | 1 |
T-W-8 | Kontrola jakości leków według Farmakopei Polskiej i Farmakopei Europejskiej | 1 |
T-W-9 | Opakowania środków leczniczych i kosmetycznych | 1 |
T-W-10 | Prawo farmaceutyczne w Polsce. Regulacje prawne dotyczące surowców i wyrobów kosmetycznych | 1 |
T-W-11 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Praca z literaturą | 9 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy z zakresu przedmiotu na podstawie kolokwium w formie pytań otwartych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z wykonywanego ćwiczenia |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy dotyczącej wykonywanego ćwiczenia |
S-4 | Ocena formująca: ocena pracy w trakcie zajęć laboratoryjnych |
S-5 | Ocena formująca: ocena znajomości aktualnych regulacji prawnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D16-10_W01 potrafi wymienić oraz scharakteryzować postaci leków i kosmetyków | TCH_2A_W10, TCH_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W04 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1 |
TCH_2A_D16-10_W02 potrafi opisać różne technologie wytwarzania postaci leków i kosmetyków | TCH_2A_W10, TCH_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W04 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-2 | T-W-5, T-W-2, T-L-1 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
TCH_2A_D16-10_W03 potrafi wymienić i scharakteryzować substancje aktywne i pomocnicze stosowane w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym | TCH_2A_W10, TCH_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W04 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-3 | T-W-1, T-W-4, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1 |
TCH_2A_D16-10_W04 potrafi wskazać kryteria oceny jakości produktów przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego | TCH_2A_W08, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W04 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-5 | T-W-3, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
TCH_2A_D16-10_W05 potrafi wskazać odpowiedni sposób przygotowania próbki leku lub kosmetyku do analizy oraz właściwą metodę analityczną | TCH_2A_W08, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W04 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-5, C-4, C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D16-10_U01 potrafi sporządzać wybrane postaci leków i kosmetyków | TCH_2A_U16 | T2A_U18 | InzA2_U01 | C-1, C-2, C-6 | T-W-5, T-W-2, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-4 |
TCH_2A_D16-10_U02 potrafi przygotować próbki preparatów leczniczych i kosmetycznych do analizy | TCH_2A_U16 | T2A_U18 | InzA2_U01 | C-5, C-4, C-6 | T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-2, S-4 |
TCH_2A_D16-10_U03 potrafi dobierać metody analityczne do oceny jakości preparatów leczniczych i kosmetycznych | TCH_2A_U16 | T2A_U18 | InzA2_U01 | C-4, C-7 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D16-10_K01 ma świadomość konieczności uzupełniania swojej wiedzy | TCH_2A_K03 | T2A_K01, T2A_K03 | — | C-5 | T-W-3, T-W-10, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D16-10_W01 potrafi wymienić oraz scharakteryzować postaci leków i kosmetyków | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić kilka postaci leków i kosmetyków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D16-10_W02 potrafi opisać różne technologie wytwarzania postaci leków i kosmetyków | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić kilka technologii wytwarzania postaci leków i kosmetyków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D16-10_W03 potrafi wymienić i scharakteryzować substancje aktywne i pomocnicze stosowane w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić grupy substancji aktywnych w lekach i kosmetykach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D16-10_W04 potrafi wskazać kryteria oceny jakości produktów przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić kryteria oceny jakości wybranych postaci leków i kosmetyków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D16-10_W05 potrafi wskazać odpowiedni sposób przygotowania próbki leku lub kosmetyku do analizy oraz właściwą metodę analityczną | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić i opisać etapy przygotowywania próbki wybranego przez siebie leku lub kosmetyku do analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D16-10_U01 potrafi sporządzać wybrane postaci leków i kosmetyków | 2,0 | |
3,0 | potrafi określić ilości wszystkich składników niezbędnych do przygotowania określonej postaci leku lub kosmetyku i z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi przygotować wybraną postać kosmetyku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D16-10_U02 potrafi przygotować próbki preparatów leczniczych i kosmetycznych do analizy | 2,0 | |
3,0 | z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi wykonać wszystkie etapy przygotowania próbki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D16-10_U03 potrafi dobierać metody analityczne do oceny jakości preparatów leczniczych i kosmetycznych | 2,0 | |
3,0 | potrafi z pomocą prowadzącego zajęcia wykonać pomiary analityczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D16-10_K01 ma świadomość konieczności uzupełniania swojej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | student potrafi dotrzeć do aktualnych regulacji prawnych dotyczących leków i kosmetyków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- pod red. Janickiego S., Fiebiga A., Sznitowskiej M., Farmacja stosowana, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
- Pawełczyk E., Płotkowiak Z., Zajc M., Chemiczna analiza leków, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1981
- pod red. A. Zejca i M. Gorczycy, Chemia leków, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004
- Marzec A., Chemia kosmetyków. Surowce, półprodukty i preparatyka wyrobów, TNOIK Dom Organizatora, Toruń, 2005
- Brud W.S., Glinka R., Technologia kosmetyków, Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2001
- Marcinkiewicz-Salmonowiczowa J., Zarys chemii i technologii kosmetyków, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
Literatura dodatkowa
- pod red. Zielińskiego W., Rajcy A., Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, WNT, Warszawa, 2000
- Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 1991
- Cygański A., Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, Warszawa, 1997