Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia leków i pestycydów

Sylabus przedmiotu Skutki działania broni jądrowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Skutki działania broni jądrowej
Specjalność Technologie jądrowe
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Moszyński <Dariusz.Moszynski@zut.edu.pl>, Joanna Sreńscek-Nazzal <Joanna.Srenscek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elementy fizyki i chemii jądrowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się ze skutkami działąnia broni jądrowej
C-2Zapoznanie się ze sposobami przeciwdziałania skutkom broni jądrowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rodzaje bronii jądrowej i ich skutki2
T-W-2Reakcja rozszczepiania2
T-W-3Materiały rozszczepialne2
T-W-4Reakcja syntezy2
T-W-5Materiały termojądrowe2
T-W-6Technologia produkcji materiałów jądrowych6
T-W-7Konstrukcje bomb jądrowych4
T-W-8Broń zminiaturyzowana2
T-W-9Bomby radiacyjne2
T-W-10Bomba termojądrowa2
T-W-11Bomba neutronowa2
T-W-12Skutki wybuchów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Praca własna45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na poszczególnych zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-08b_W03
ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa,
TCH_2A_W06T2A_W03InzA2_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-08b_U09
potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych opracowań technologicznych i metod badawczych w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U16T2A_U18InzA2_U01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-08b_K01
potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów energetyki jądrowje i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K02T2A_K07InzA2_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-08b_W03
ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa,
2,0
3,0Potrafi wymienić i podać podstawową zasadę działania 3 rodzajów bronii jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-08b_U09
potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych opracowań technologicznych i metod badawczych w zakresie ukończonej specjalności
2,0
3,0Potrafi wymienić trzy sposoby przeciwdziałania skutkom działania bronii jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-08b_K01
potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów energetyki jądrowje i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Potrafi uzasadnić potrzebę edukacji społeczeństwa w zakresie broni jadrowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Kubowski, Broń jądrowa Fizyka budowa działanie skutki historia, WNT, 2008, ISBN: 978-83-204-3386-9

Literatura dodatkowa

  1. Szepke Ryszard, 1000 słów o atomie i technice jądrowej, 1972

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje bronii jądrowej i ich skutki2
T-W-2Reakcja rozszczepiania2
T-W-3Materiały rozszczepialne2
T-W-4Reakcja syntezy2
T-W-5Materiały termojądrowe2
T-W-6Technologia produkcji materiałów jądrowych6
T-W-7Konstrukcje bomb jądrowych4
T-W-8Broń zminiaturyzowana2
T-W-9Bomby radiacyjne2
T-W-10Bomba termojądrowa2
T-W-11Bomba neutronowa2
T-W-12Skutki wybuchów2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Praca własna45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-08b_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się ze skutkami działąnia broni jądrowej
C-2Zapoznanie się ze sposobami przeciwdziałania skutkom broni jądrowej
Treści programoweT-W-1Rodzaje bronii jądrowej i ich skutki
T-W-2Reakcja rozszczepiania
T-W-3Materiały rozszczepialne
T-W-4Reakcja syntezy
T-W-5Materiały termojądrowe
T-W-6Technologia produkcji materiałów jądrowych
T-W-7Konstrukcje bomb jądrowych
T-W-8Broń zminiaturyzowana
T-W-9Bomby radiacyjne
T-W-10Bomba termojądrowa
T-W-11Bomba neutronowa
T-W-12Skutki wybuchów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić i podać podstawową zasadę działania 3 rodzajów bronii jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-08b_U09potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych opracowań technologicznych i metod badawczych w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U16posiada umiejętność doboru technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji zadań zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się ze skutkami działąnia broni jądrowej
C-2Zapoznanie się ze sposobami przeciwdziałania skutkom broni jądrowej
Treści programoweT-W-1Rodzaje bronii jądrowej i ich skutki
T-W-2Reakcja rozszczepiania
T-W-3Materiały rozszczepialne
T-W-4Reakcja syntezy
T-W-5Materiały termojądrowe
T-W-6Technologia produkcji materiałów jądrowych
T-W-7Konstrukcje bomb jądrowych
T-W-8Broń zminiaturyzowana
T-W-9Bomby radiacyjne
T-W-10Bomba termojądrowa
T-W-11Bomba neutronowa
T-W-12Skutki wybuchów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić trzy sposoby przeciwdziałania skutkom działania bronii jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-08b_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów energetyki jądrowje i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się ze skutkami działąnia broni jądrowej
C-2Zapoznanie się ze sposobami przeciwdziałania skutkom broni jądrowej
Treści programoweT-W-1Rodzaje bronii jądrowej i ich skutki
T-W-2Reakcja rozszczepiania
T-W-3Materiały rozszczepialne
T-W-4Reakcja syntezy
T-W-5Materiały termojądrowe
T-W-6Technologia produkcji materiałów jądrowych
T-W-7Konstrukcje bomb jądrowych
T-W-8Broń zminiaturyzowana
T-W-9Bomby radiacyjne
T-W-10Bomba termojądrowa
T-W-11Bomba neutronowa
T-W-12Skutki wybuchów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi uzasadnić potrzebę edukacji społeczeństwa w zakresie broni jadrowej
3,5
4,0
4,5
5,0