Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia leków i pestycydów

Sylabus przedmiotu Procesy rozdzielania w biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy rozdzielania w biotechnologii
Specjalność Biotechnologia przemysłowa
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogólna, organiczna i fizyczna
W-2technologia i inżynieria chemiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z możliwościami separacji różnych technik rozdzialania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Hodowla okresowa.1
T-W-3Hodowla ciągła. Hodowla ciągła z recyrkulacja biomasy.1
T-W-4Grupy bioproduktów i ogólne metody separacji1
T-W-5Separacja części nierozpuszczalnych.1
T-W-6Rodzaje filtracji biomasy.1
T-W-7Wirowanie. Dezintegracja ścian komórkowych.1
T-W-8Wydzielanie produktów rozpuszczonych. Ek1
T-W-9Ekstrakcja.1
T-W-10Adsorpcja.1
T-W-11Techniki membranowe.1
T-W-12Techniki chromatograficzne.1
T-W-13Precypitacja. Krystalizacja.1
T-W-14Destylacja.1
T-W-15Posumowanie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie z literatura przedmiotu39
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
A-W-4Kolokwium1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D07-04_W11
Ma wiedzę z aplikacji technik separacyjnych
TCH_2A_W11, TCH_2A_W12, TCH_2A_W13T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D07-04_U11
Potrafi wykorzystać wiedzę do analizy procesów biotechnologicznych
TCH_2A_U11T2A_U11, T2A_U15InzA2_U01C-1T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D07-04_K02
Rozumie znaczenie inowacyjnych rozwiążań (jak biotechnologiczne) dla rozwoju krajowej gospodarki
TCH_2A_K02T2A_K07InzA2_K01C-1T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D07-04_W11
Ma wiedzę z aplikacji technik separacyjnych
2,0nie zna metod separacji
3,0potrafi scharakteryzować podstawowe metody separacji
3,5dość dobrze zna metody separacji stosowane w biotechnologii
4,0dobrze zna metody separacji stosowane w biotechnologii
4,5bardzo dobrze zna metody separacji stosowane w biotechnologii
5,0bardzo dobrze zna metody separacji stosowane w biotechnologii, potrafi dobrać układy zintegrowane

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D07-04_U11
Potrafi wykorzystać wiedzę do analizy procesów biotechnologicznych
2,0
3,0Zna podstawowe operacje i procesy stosowane w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D07-04_K02
Rozumie znaczenie inowacyjnych rozwiążań (jak biotechnologiczne) dla rozwoju krajowej gospodarki
2,0
3,0Rozróżnia rodzaje techniologii , zna znaczenie inowacyjności oraz rozumie zagrożenia ekologiczne związane z wdrażaniem nowych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Bednarski, J. Fiedurka, Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, Warszawa, 2007
  2. J. Fiedurka, Podstawy wybranych procesów biotechnologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2004
  3. R. Koch, A. Kozioł, Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. K.W. Szewczyk, Laboratorium bioprocesów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
  2. E. Klimiuk, M. Łebkowska, Biotechnologia w ochronie środowiska, Wydawnictw Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Hodowla okresowa.1
T-W-3Hodowla ciągła. Hodowla ciągła z recyrkulacja biomasy.1
T-W-4Grupy bioproduktów i ogólne metody separacji1
T-W-5Separacja części nierozpuszczalnych.1
T-W-6Rodzaje filtracji biomasy.1
T-W-7Wirowanie. Dezintegracja ścian komórkowych.1
T-W-8Wydzielanie produktów rozpuszczonych. Ek1
T-W-9Ekstrakcja.1
T-W-10Adsorpcja.1
T-W-11Techniki membranowe.1
T-W-12Techniki chromatograficzne.1
T-W-13Precypitacja. Krystalizacja.1
T-W-14Destylacja.1
T-W-15Posumowanie1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie z literatura przedmiotu39
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
A-W-4Kolokwium1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D07-04_W11Ma wiedzę z aplikacji technik separacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
TCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z możliwościami separacji różnych technik rozdzialania.
Treści programoweT-W-8Wydzielanie produktów rozpuszczonych. Ek
T-W-9Ekstrakcja.
T-W-10Adsorpcja.
T-W-2Hodowla okresowa.
T-W-3Hodowla ciągła. Hodowla ciągła z recyrkulacja biomasy.
T-W-4Grupy bioproduktów i ogólne metody separacji
T-W-5Separacja części nierozpuszczalnych.
T-W-6Rodzaje filtracji biomasy.
T-W-7Wirowanie. Dezintegracja ścian komórkowych.
T-W-11Techniki membranowe.
T-W-12Techniki chromatograficzne.
T-W-13Precypitacja. Krystalizacja.
T-W-14Destylacja.
T-W-15Posumowanie
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod separacji
3,0potrafi scharakteryzować podstawowe metody separacji
3,5dość dobrze zna metody separacji stosowane w biotechnologii
4,0dobrze zna metody separacji stosowane w biotechnologii
4,5bardzo dobrze zna metody separacji stosowane w biotechnologii
5,0bardzo dobrze zna metody separacji stosowane w biotechnologii, potrafi dobrać układy zintegrowane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D07-04_U11Potrafi wykorzystać wiedzę do analizy procesów biotechnologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z możliwościami separacji różnych technik rozdzialania.
Treści programoweT-W-8Wydzielanie produktów rozpuszczonych. Ek
T-W-9Ekstrakcja.
T-W-10Adsorpcja.
T-W-1Wprowadzenie.
T-W-2Hodowla okresowa.
T-W-3Hodowla ciągła. Hodowla ciągła z recyrkulacja biomasy.
T-W-4Grupy bioproduktów i ogólne metody separacji
T-W-5Separacja części nierozpuszczalnych.
T-W-6Rodzaje filtracji biomasy.
T-W-7Wirowanie. Dezintegracja ścian komórkowych.
T-W-11Techniki membranowe.
T-W-12Techniki chromatograficzne.
T-W-13Precypitacja. Krystalizacja.
T-W-14Destylacja.
T-W-15Posumowanie
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe operacje i procesy stosowane w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D07-04_K02Rozumie znaczenie inowacyjnych rozwiążań (jak biotechnologiczne) dla rozwoju krajowej gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z możliwościami separacji różnych technik rozdzialania.
Treści programoweT-W-8Wydzielanie produktów rozpuszczonych. Ek
T-W-9Ekstrakcja.
T-W-10Adsorpcja.
T-W-1Wprowadzenie.
T-W-2Hodowla okresowa.
T-W-3Hodowla ciągła. Hodowla ciągła z recyrkulacja biomasy.
T-W-4Grupy bioproduktów i ogólne metody separacji
T-W-5Separacja części nierozpuszczalnych.
T-W-6Rodzaje filtracji biomasy.
T-W-7Wirowanie. Dezintegracja ścian komórkowych.
T-W-11Techniki membranowe.
T-W-12Techniki chromatograficzne.
T-W-13Precypitacja. Krystalizacja.
T-W-14Destylacja.
T-W-15Posumowanie
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozróżnia rodzaje techniologii , zna znaczenie inowacyjności oraz rozumie zagrożenia ekologiczne związane z wdrażaniem nowych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0