Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia chemiczna materiałów budowlanych

Sylabus przedmiotu Nowoczesne metody badań:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowoczesne metody badań
Specjalność Technologie jądrowe
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,50,50egzamin
laboratoriaL2 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Dobra znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie akademickim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad działania nowoczesnych metod badawczych stosowanych w chemii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody powierzchniowe - XPS/AES/LEED6
T-L-2Dyfrakcja rentgenowska XRD6
T-L-3Metody termoprogramowalne6
T-L-4Mikroskopia elektronowa6
T-L-5Analiza pierwistkowa6
30
wykłady
T-W-1Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego XRD6
T-W-2Skaningowa mikroskopia elektronowa SEM4
T-W-3Mikroanaliza rentgenowska z dyspersją energii EDX2
T-W-4Mikroanaliza rentgenowska z dyspersją długości fali WDS2
T-W-5Fluorescencja rentgenowska XRF1
T-W-6Techniki powierzchniowe2
T-W-7Spektroskopia elektronów wzbudzanych promieniowaniem rentgenowskim XPS4
T-W-8Spektroskopia elektronów Augera2
T-W-9Dyfrakcja elektronów o niskiej energii LEED1
T-W-10Mikroskopia tunelowa i sił atomowych STM i AFM4
T-W-11Techniki termoprogramowalne DSC, TGA, TPD/TPR2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnicwo w zajęciach30
A-L-2praca własna15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-10_W13
ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów związanych z energetyką jądrową, stosownie do ukończonej specjalności
TCH_2A_W08, TCH_2A_W09T2A_W03InzA2_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-10_U08
potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu energetykki jądrowej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U02, TCH_2A_U09T2A_U01, T2A_U07, T2A_U10InzA2_U01, InzA2_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-10_K01
rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową,
TCH_2A_K02T2A_K07InzA2_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-11M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-10_W13
ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów związanych z energetyką jądrową, stosownie do ukończonej specjalności
2,0
3,0Potrafi omówić ogólną zasadę działania wybranej techniki badawczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-10_U08
potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu energetykki jądrowej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
2,0
3,0umie wybrać odpowiednią technikę badawczą do rozwiązania postawionego problemu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-10_K01
rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową,
2,0
3,0Potrafi omówić szczegółową dwie techniki badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Walenty Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Zbigniew Bojarski, Eugeniusz Łągiewka, Rentgenowska analiza strukturalna, PWN, Warszawa, 1988

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody powierzchniowe - XPS/AES/LEED6
T-L-2Dyfrakcja rentgenowska XRD6
T-L-3Metody termoprogramowalne6
T-L-4Mikroskopia elektronowa6
T-L-5Analiza pierwistkowa6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego XRD6
T-W-2Skaningowa mikroskopia elektronowa SEM4
T-W-3Mikroanaliza rentgenowska z dyspersją energii EDX2
T-W-4Mikroanaliza rentgenowska z dyspersją długości fali WDS2
T-W-5Fluorescencja rentgenowska XRF1
T-W-6Techniki powierzchniowe2
T-W-7Spektroskopia elektronów wzbudzanych promieniowaniem rentgenowskim XPS4
T-W-8Spektroskopia elektronów Augera2
T-W-9Dyfrakcja elektronów o niskiej energii LEED1
T-W-10Mikroskopia tunelowa i sił atomowych STM i AFM4
T-W-11Techniki termoprogramowalne DSC, TGA, TPD/TPR2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnicwo w zajęciach30
A-L-2praca własna15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-10_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów związanych z energetyką jądrową, stosownie do ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technik i metod wydzielania, identyfikacji i charakteryzowania produktów chemicznych, zagospodarowania odpadów uszlachetniania produktów, opracowywania technologii bezodpadowych
TCH_2A_W09posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie matematycznego opisu procesu technologicznego, badań wpływu parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad działania nowoczesnych metod badawczych stosowanych w chemii
Treści programoweT-W-1Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego XRD
T-W-2Skaningowa mikroskopia elektronowa SEM
T-W-3Mikroanaliza rentgenowska z dyspersją energii EDX
T-W-4Mikroanaliza rentgenowska z dyspersją długości fali WDS
T-W-6Techniki powierzchniowe
T-W-7Spektroskopia elektronów wzbudzanych promieniowaniem rentgenowskim XPS
T-W-8Spektroskopia elektronów Augera
T-W-9Dyfrakcja elektronów o niskiej energii LEED
T-W-10Mikroskopia tunelowa i sił atomowych STM i AFM
T-W-5Fluorescencja rentgenowska XRF
T-W-11Techniki termoprogramowalne DSC, TGA, TPD/TPR
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi omówić ogólną zasadę działania wybranej techniki badawczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-10_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu energetykki jądrowej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
TCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad działania nowoczesnych metod badawczych stosowanych w chemii
Treści programoweT-W-1Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego XRD
T-W-2Skaningowa mikroskopia elektronowa SEM
T-W-3Mikroanaliza rentgenowska z dyspersją energii EDX
T-W-4Mikroanaliza rentgenowska z dyspersją długości fali WDS
T-W-6Techniki powierzchniowe
T-W-7Spektroskopia elektronów wzbudzanych promieniowaniem rentgenowskim XPS
T-W-8Spektroskopia elektronów Augera
T-W-9Dyfrakcja elektronów o niskiej energii LEED
T-W-10Mikroskopia tunelowa i sił atomowych STM i AFM
T-W-5Fluorescencja rentgenowska XRF
T-W-11Techniki termoprogramowalne DSC, TGA, TPD/TPR
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wybrać odpowiednią technikę badawczą do rozwiązania postawionego problemu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-10_K01rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad działania nowoczesnych metod badawczych stosowanych w chemii
Treści programoweT-W-1Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego XRD
T-W-2Skaningowa mikroskopia elektronowa SEM
T-W-3Mikroanaliza rentgenowska z dyspersją energii EDX
T-W-4Mikroanaliza rentgenowska z dyspersją długości fali WDS
T-W-6Techniki powierzchniowe
T-W-7Spektroskopia elektronów wzbudzanych promieniowaniem rentgenowskim XPS
T-W-8Spektroskopia elektronów Augera
T-W-9Dyfrakcja elektronów o niskiej energii LEED
T-W-10Mikroskopia tunelowa i sił atomowych STM i AFM
T-W-5Fluorescencja rentgenowska XRF
T-W-11Techniki termoprogramowalne DSC, TGA, TPD/TPR
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi omówić szczegółową dwie techniki badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0