Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Przyjazne dla środowiska technologie polimerowe
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i regulacje w nanotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo i regulacje w nanotechnologii | ||
Specjalność | Nanotechnologie i biznes | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka I i II |
W-2 | Fizyka I i II |
W-3 | Ergonomia i bezpieczeństwo pracy |
W-4 | Matematyka I i II Fizyka I i II Ergonomia i bezpieczeństwo pracy Bezpieczeństwo techniczne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problemami bezpieczeństwa obiektów technicznych oraz prawnymi regulacjami w tej dziedzinie |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności analizy ryzyka, szacowania zagrożenia oraz oceny wpływu na środowisko i organizm człowieka stosowanej techniki |
C-3 | Zapoznanie studentów z problemami zarządzania jakością |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności analizy konsekwencji różnych rozwiązań technicznych, w tym wdrażania nowych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych i przeciwdziałania skutkom negatywnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy | 15 |
T-P-2 | Opracowanie metod usuwania zidentyfikowanych zagrożeń na stanowiskach pracy | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka | 2 |
T-W-2 | Wykrywanie, identyfikowanie i ocena zagrożenia | 2 |
T-W-3 | Problemy bezpieczeństwa obiektów technicznych | 2 |
T-W-4 | Metody ilościowe i jakościowe oceny ryzyka | 3 |
T-W-5 | Techniczne systemy zabezpieczeń | 2 |
T-W-6 | Niezawodność a bezpieczeństwo | 2 |
T-W-7 | Konwencje międzynarodowe i dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa technicznego | 2 |
T-W-8 | Poziom jakości, elementy i modele systemów jakości | 2 |
T-W-9 | Działania techniczne, organizacyjne, ekonomiczne i motywacyjne w zakresie jakości na produkcji | 2 |
T-W-10 | Jakość w zarządzaniu produkcją | 2 |
T-W-11 | Odpowiedzialność producenta za cykl życia produktu | 2 |
T-W-12 | Regulacje prawne w zakresie zarządzania chemikaliami (karta bezpieczeństwa substancji, recykling, utylizacja chemikaliów) – programy realizowane przez przemysł chemiczny w tym zakresie | 2 |
T-W-13 | Zasady bezpieczeństwa w zakresie transportu i przechowywania chemikaliów | 1 |
T-W-14 | Analiza przyczyn wypadków lub awarii i ich skutków | 2 |
T-W-15 | Zapobieganie awariom | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów |
S-3 | Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-5 | Ocena formująca: ocena postępów ocena aktywności na zajęciach |
S-6 | Ocena podsumowująca: ocena dostarczonego projektu |
S-7 | Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej każdego z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-8 | Ocena formująca: ocena postępów |
S-9 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D10-06_W01 objaśnia podstawowe zasady na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-4, S-5 |
TCH_2A_D10-06_W02 tłumaczy i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-4, S-5, S-2 |
TCH_2A_D10-06_W03 opisuje podstawowe problemy dotyczącą zarządzania jakością | — | — | — | C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D10-06_U01 analizuje ryzyko zagrożenia wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych | — | — | — | C-2 | T-W-1, T-P-1, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-5, S-2, S-6 |
TCH_2A_D10-06_U02 szacuje ryzyko zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im | — | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-5, S-2, S-6 |
TCH_2A_D10-06_U03 analizuje konsekwencje systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i społeczne, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów | — | — | — | C-4 | T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D10-06_K01 jest wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow | — | — | — | C-2 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-5, S-2, S-6 |
TCH_2A_D10-06_K02 jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu | — | — | — | C-4 | T-W-14, T-W-15, T-W-12 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D10-06_W01 objaśnia podstawowe zasady na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów | 2,0 | nie potrafi wcale objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów | |
TCH_2A_D10-06_W02 tłumaczy i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej | 2,0 | nie potrafi wcale wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej | |
TCH_2A_D10-06_W03 opisuje podstawowe problemy dotyczącą zarządzania jakością | 2,0 | nie potrafi wcale opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D10-06_U01 analizuje ryzyko zagrożenia wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych | 2,0 | nie potrafi wcale analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych | |
TCH_2A_D10-06_U02 szacuje ryzyko zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im | 2,0 | nie potrafi wcale oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im | |
TCH_2A_D10-06_U03 analizuje konsekwencje systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i społeczne, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów | 2,0 | nie potrafi wcale analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D10-06_K01 jest wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow | 2,0 | nie jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów |
3,0 | w co najmniej 51% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów | |
3,5 | w co najmniej 61% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów | |
4,0 | w co najmniej 71% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów | |
4,5 | w co najmniej 81% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów | |
5,0 | w co najmniej 91% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów | |
TCH_2A_D10-06_K02 jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu | 2,0 | nie jest wcale zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu |
3,0 | w co najmniej 51% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu | |
3,5 | w co najmniej 61% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu | |
4,0 | w co najmniej 71% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu | |
4,5 | w co najmniej 81% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu | |
5,0 | w co najmniej 91% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu |
Literatura podstawowa
- Pihowicz Wł, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
- M. Ryng, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, WNT, 1985
- Polska Norma PN-IEC 60300-3-9, Analiza ryzyka w systemach technicznych, 1999
- Zarządzanie jakością według norm ISO serii 9000, 2000, nie dotyczy, Wydaw. Akademii Ekonomicznej, Kraków, 2005
- Polska Norma: PN-IEC 61882, Badania zagrożeń i zdolności do działania (badania HAZOP). Przewodnik zastosowań, 2005
- Polska Norma: PN-IEC 62198, Zarządzanie ryzykiem przedsięwzięcia. Wytyczne stosowania, 2005
Literatura dodatkowa
- Nie dotyczy, Aktualna Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca zarządzania zagrożeniami poważnymi awariami z udziałem substancji niebezpiecznych, 2011
- nie dotyczy, Aktualna Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca zarządzania zagrożeniami poważnymi awariami z udziałem substancji niebezpiecznych, 2011
- Uzarczyk A, Metody badań czynników szkodliwych w środowisku pracy., Gdańsk, 2008
- nie dotyczy, Rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej i ministra środowiska, 2011
- Piotrowki J., Kostyrko K, Wzorcowanie aparatury pomiarowej, PWN, Warszawa, 2000
- Bodzek D, Chemia i fizykochemia substancji toksycznych i niebezpiecznych, Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 2003
- nie dotyczy, Wykaz substancji niebezpiecznych wraz z ich klasyfikacją i oznakowaniem : Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, 2011