Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Nanotechnologie i biznes

Sylabus przedmiotu Tworzenie firm nanotechnologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Tworzenie firm nanotechnologicznych
Specjalność Nanotechnologie i biznes
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomosc elementów ekonomii.
W-2Znajomosc elementów prawa patentowego.
W-3Znajomosc elementów prawa handlowego.
W-4Znajomosc elementów prawa administracyjnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z etapami procesu komercjalizacji wyników badan i transferu technologii.
C-2Zapoznanie studentów z realiami nowoczesnego biznesu oraz podejsciem komercyjnym przy opracowywaniu projektów badawczo-wdrozeniowych.
C-3Zapoznanie studentów z prawnymi apektami działalności gospodarczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Okreslenie tematyki wykładów, warunków i sposobów zaliczen przedmiotu.1
T-W-2Marketing, zarzadzanie, innowacje, komercjalizacja - definicje.2
T-W-3'Jak stworzyć i prowadzić własną firmę'.3
T-W-4Zasady komercjalizacji i finansowania innowacyjnych rozwiazań.4
T-W-5Poszukiwanie partnerów do współpracy.2
T-W-6Przygotowanie i prezentowanie ofert technologicznych.4
T-W-7Marketing innowacyjnych technologii.2
T-W-8Relacje z przedsiebiorcami - budowa, utrzymywanie.4
T-W-9Umowy handlowe. Negocjacje z przedsiebiorcami.4
T-W-10Prawne narzedzia ochrony własnosci intelektualnej.2
T-W-11Design Thinking dla przedsiębiorców.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do kolokwium.6
A-W-3Badania literaturowe20
A-W-4Przygotowanie prezentacji4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład.
M-2Seminarium - prezentacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci podczas seminarium. Ocena na podstawie wygłoszenia prezentacji.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D10-03_W01
Posiada wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej. Posiada wiedzę w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalnosci inżynierskiej z uwzględnieniem ich zastosowań w praktyce inżynierskiej i działalności gospodarczej.
TCH_2A_W14, TCH_2A_W15T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11InzA2_W03, InzA2_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-11, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D10-03_U01
Potrafi ocenić podejmowane działania pod względem ekonomicznym.
TCH_2A_U20T2A_U14InzA2_U04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-11, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D10-03_K01
Potrafi myśleć i działać kreatywnie, przedsiębiorczo. Ma świadomość ważności pozatechnicznych asptktów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Potrafi prawidłowo zidentyfikować i odpowiednio określić priorytety, i rozstrzygnąć dylematy związane z realizacją zadań swoich i od innych osób.
TCH_2A_K04, TCH_2A_K01, TCH_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-11, T-W-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D10-03_W01
Posiada wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej. Posiada wiedzę w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalnosci inżynierskiej z uwzględnieniem ich zastosowań w praktyce inżynierskiej i działalności gospodarczej.
2,0
3,0Student ma wiedze z zakresu tworzenia i prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Wiedza ta w odniesieniu do tresci programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D10-03_U01
Potrafi ocenić podejmowane działania pod względem ekonomicznym.
2,0
3,0Student posiada umiejetnosci zwiazane z zastosowaniem wiedzy z zakresu prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Umiejetnosci te w odniesieniu do tresci programowych przedmiotu sa na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D10-03_K01
Potrafi myśleć i działać kreatywnie, przedsiębiorczo. Ma świadomość ważności pozatechnicznych asptktów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Potrafi prawidłowo zidentyfikować i odpowiednio określić priorytety, i rozstrzygnąć dylematy związane z realizacją zadań swoich i od innych osób.
2,0
3,0Student rozumie potrzebe podnoszenia swoich kwalifikacji i koniecznosc ciagłej adaptacji swojej wiedzy i umiejetnosci do zmian zachodzacych we współczesnym swiecie, mysli i działa w sposób innowacyjny, jest kreatywny i przedsiebiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Beverly Rudkin Ingle, Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm., Wydawnictwo HELION, Gliwice, 2014
  2. Grzegorz Celeban, Jak w ciągu 5 dni znaleźć niszę na rynku i wyróżnić się na tle konkurencji?, The Black Horse, 2014
  3. Adam Grzesik, Ekspert biznesu. Jak wymyślić, stworzyć i prowadzić zyskowny biznes bez środków na start., Wydawnictwo HELION, Gliwice, 2014
  4. Marcin Pietraszek, Sprytny biznes. Załóż i rozwijaj małą firmę w Polsce., Wydawnictwo HELION, Gliwice, 2014
  5. Anna Konarzewska-Żuczek, Zostań swoją szefową, czyli jak stworzyć i prowadzić własną firmę, Wydawnictwo HELION, Gliwice, 2012
  6. Dariusz M. Trzmielak, Komercjalizacja wiedzy i technologii - determinanty i strategie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2013

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Okreslenie tematyki wykładów, warunków i sposobów zaliczen przedmiotu.1
T-W-2Marketing, zarzadzanie, innowacje, komercjalizacja - definicje.2
T-W-3'Jak stworzyć i prowadzić własną firmę'.3
T-W-4Zasady komercjalizacji i finansowania innowacyjnych rozwiazań.4
T-W-5Poszukiwanie partnerów do współpracy.2
T-W-6Przygotowanie i prezentowanie ofert technologicznych.4
T-W-7Marketing innowacyjnych technologii.2
T-W-8Relacje z przedsiebiorcami - budowa, utrzymywanie.4
T-W-9Umowy handlowe. Negocjacje z przedsiebiorcami.4
T-W-10Prawne narzedzia ochrony własnosci intelektualnej.2
T-W-11Design Thinking dla przedsiębiorców.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do kolokwium.6
A-W-3Badania literaturowe20
A-W-4Przygotowanie prezentacji4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D10-03_W01Posiada wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej. Posiada wiedzę w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalnosci inżynierskiej z uwzględnieniem ich zastosowań w praktyce inżynierskiej i działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W14ma pogłębioną wiedzę do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uzwzględniania w praktyce inżynierskiej i działalności gospodarczej
TCH_2A_W15posiada wiedzę i rozumie pojęcia i zasady ochrony własności intelektualnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z etapami procesu komercjalizacji wyników badan i transferu technologii.
C-2Zapoznanie studentów z realiami nowoczesnego biznesu oraz podejsciem komercyjnym przy opracowywaniu projektów badawczo-wdrozeniowych.
C-3Zapoznanie studentów z prawnymi apektami działalności gospodarczej.
Treści programoweT-W-1Okreslenie tematyki wykładów, warunków i sposobów zaliczen przedmiotu.
T-W-4Zasady komercjalizacji i finansowania innowacyjnych rozwiazań.
T-W-5Poszukiwanie partnerów do współpracy.
T-W-6Przygotowanie i prezentowanie ofert technologicznych.
T-W-7Marketing innowacyjnych technologii.
T-W-8Relacje z przedsiebiorcami - budowa, utrzymywanie.
T-W-9Umowy handlowe. Negocjacje z przedsiebiorcami.
T-W-10Prawne narzedzia ochrony własnosci intelektualnej.
T-W-2Marketing, zarzadzanie, innowacje, komercjalizacja - definicje.
T-W-11Design Thinking dla przedsiębiorców.
T-W-3'Jak stworzyć i prowadzić własną firmę'.
Metody nauczaniaM-1Wykład.
M-2Seminarium - prezentacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci podczas seminarium. Ocena na podstawie wygłoszenia prezentacji.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedze z zakresu tworzenia i prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Wiedza ta w odniesieniu do tresci programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D10-03_U01Potrafi ocenić podejmowane działania pod względem ekonomicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U20potrafi dokonać analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z etapami procesu komercjalizacji wyników badan i transferu technologii.
C-2Zapoznanie studentów z realiami nowoczesnego biznesu oraz podejsciem komercyjnym przy opracowywaniu projektów badawczo-wdrozeniowych.
C-3Zapoznanie studentów z prawnymi apektami działalności gospodarczej.
Treści programoweT-W-1Okreslenie tematyki wykładów, warunków i sposobów zaliczen przedmiotu.
T-W-4Zasady komercjalizacji i finansowania innowacyjnych rozwiazań.
T-W-5Poszukiwanie partnerów do współpracy.
T-W-6Przygotowanie i prezentowanie ofert technologicznych.
T-W-7Marketing innowacyjnych technologii.
T-W-8Relacje z przedsiebiorcami - budowa, utrzymywanie.
T-W-9Umowy handlowe. Negocjacje z przedsiebiorcami.
T-W-10Prawne narzedzia ochrony własnosci intelektualnej.
T-W-2Marketing, zarzadzanie, innowacje, komercjalizacja - definicje.
T-W-11Design Thinking dla przedsiębiorców.
T-W-3'Jak stworzyć i prowadzić własną firmę'.
Metody nauczaniaM-1Wykład.
M-2Seminarium - prezentacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci podczas seminarium. Ocena na podstawie wygłoszenia prezentacji.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejetnosci zwiazane z zastosowaniem wiedzy z zakresu prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Umiejetnosci te w odniesieniu do tresci programowych przedmiotu sa na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D10-03_K01Potrafi myśleć i działać kreatywnie, przedsiębiorczo. Ma świadomość ważności pozatechnicznych asptktów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Potrafi prawidłowo zidentyfikować i odpowiednio określić priorytety, i rozstrzygnąć dylematy związane z realizacją zadań swoich i od innych osób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
TCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z etapami procesu komercjalizacji wyników badan i transferu technologii.
C-2Zapoznanie studentów z realiami nowoczesnego biznesu oraz podejsciem komercyjnym przy opracowywaniu projektów badawczo-wdrozeniowych.
C-3Zapoznanie studentów z prawnymi apektami działalności gospodarczej.
Treści programoweT-W-1Okreslenie tematyki wykładów, warunków i sposobów zaliczen przedmiotu.
T-W-4Zasady komercjalizacji i finansowania innowacyjnych rozwiazań.
T-W-5Poszukiwanie partnerów do współpracy.
T-W-6Przygotowanie i prezentowanie ofert technologicznych.
T-W-7Marketing innowacyjnych technologii.
T-W-8Relacje z przedsiebiorcami - budowa, utrzymywanie.
T-W-9Umowy handlowe. Negocjacje z przedsiebiorcami.
T-W-10Prawne narzedzia ochrony własnosci intelektualnej.
T-W-2Marketing, zarzadzanie, innowacje, komercjalizacja - definicje.
T-W-11Design Thinking dla przedsiębiorców.
T-W-3'Jak stworzyć i prowadzić własną firmę'.
Metody nauczaniaM-2Seminarium - prezentacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci podczas seminarium. Ocena na podstawie wygłoszenia prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebe podnoszenia swoich kwalifikacji i koniecznosc ciagłej adaptacji swojej wiedzy i umiejetnosci do zmian zachodzacych we współczesnym swiecie, mysli i działa w sposób innowacyjny, jest kreatywny i przedsiebiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0