Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Mikro i nanotechnologie materiałów polimerowych

Sylabus przedmiotu Artykuły chemii gospodarczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Artykuły chemii gospodarczej
Specjalność Kontrola jakości produktów organicznych
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii i technologii chemicznej w zakresie odpowiadającym studiom 2-go stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawamie chemii związków powierzchniowo czynnych, ich budową i właściwościami z niej wynikającymi.
C-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi metodami analizy związków powierzchniowo czynnych, określaniem ich właściwości użytkowych.
C-3Zapoznanie studentów z zastosowaniami związków powierzchniowo czynnych, oraz wyborem odpowiednich surfaktantów do konkretnych zastosowań z uwzględnieniem ich budowy chemicznej i właściwości użytkowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiar napięcia powierzchniowego (metoda tensjometryczna)3
T-L-2Określanie klasy surfaktanta metodami wskaźnikowymi3
T-L-3Pomiar zdolności zwilżających3
T-L-4Oznaczanie zdolności dyspergowania mydeł wapniowych3
T-L-5Oznaczanie zdolności emulgowania.3
15
wykłady
T-W-1Surfaktanty- wiadomości ogólne, aktywność, rodzaje.2
T-W-2Mydła. Toaletowe i specjalne. Ocena organoleptyczna mydeł. Wpływ zawartości kwasów tłuszczowych i żywicznych oraz alkaliów na jakość i przydatność mydeł.2
T-W-3Proszki do prania, płyny piorące i myjące - zastosowanie we włókiennictwie, ochronie wyrobów przed drobnoustrojami (utrzymanie higieny, produkcja kosmetyków, ochrona drewna),2
T-W-4Surfaktanty - zastosowania w chemii organicznej: katalizatory i środowiska reakcyjne.2
T-W-5Właściwości użytkowe artykułów chemii gospodarczej: pH, własności pianotwórcze, zdolność piorąca, zdolność zwilżania, emulgowania, liczba rozmakania, odporność na wodę twardą, właściwości przeciwzbrylające, skład ziarnowy, gęstość nasypowa, zawartość aktywnego tlenu.6
T-W-6Właściwości biologiczne i wpływ na środowisko naturalne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach.15
A-L-2Samodzielna praca - przygotowanie do zajęć.6
A-L-3Konsultacje z prowadzącym4
A-L-4Opracowanie wyników ćwiczeń i przygotowanie sprawozdań.5
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Samodzielna praca z literaturą przedmiotu3
A-W-3Konsultacje z prowadzącym2
A-W-4Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia.8
A-W-5Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne połączone z dyskusją dot. analizy konkretnych problemów w kontroli jakości.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D16-11_W01
Student zna podstawy budowy i właściwości związków powierzchniowo czynnych i środków pomocniczych stosowanych w artykułach chemii gospodarczej. Rozumie zasady ich działania, wpływ budowy na aktywność, a także potrafi wymienić rodzaje surfaktantów. Potrafi szczegółowo opisać zastosowania różnych grup surfaktantów w różnych dziedzinach życia, także w praktyce przemysłowej. Potrafi opisać właściwości użytkowe artykułów chemii gospodarczej i zna metody ich oznaczania. Zna wpływ związków powierzchniowo czynnych na środowisko naturalne i ich właściwości biologiczne.
TCH_2A_W07, TCH_2A_W04, TCH_2A_W05, TCH_2A_W11T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D16-11_U01
Student potrafi zaprojektować bazowy skład modelowego produktu chemii gospodarczej do określonych zastosowań, rozumiejąc właściwości składników i dążąc do uzyskania określonego efektu użytkowego. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy właściwości surfaktantów będących bazą dla większości artykułów chemii gospodarczej.
TCH_2A_U02, TCH_2A_U17, TCH_2A_U18, TCH_2A_U20T2A_U01, T2A_U14, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U04, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D16-11_K01
Student nabędzie zdolności aktywnego analizowania i interpretacji właściwości i budowy artykułów chemii gospodarczej. Wykaże się kreatywnością w projektowaniu nowych artykułów chemii gospodarczej w oparciu o nabytą wiedzę.
TCH_2A_K04, TCH_2A_K01T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D16-11_W01
Student zna podstawy budowy i właściwości związków powierzchniowo czynnych i środków pomocniczych stosowanych w artykułach chemii gospodarczej. Rozumie zasady ich działania, wpływ budowy na aktywność, a także potrafi wymienić rodzaje surfaktantów. Potrafi szczegółowo opisać zastosowania różnych grup surfaktantów w różnych dziedzinach życia, także w praktyce przemysłowej. Potrafi opisać właściwości użytkowe artykułów chemii gospodarczej i zna metody ich oznaczania. Zna wpływ związków powierzchniowo czynnych na środowisko naturalne i ich właściwości biologiczne.
2,0
3,0Student zna podstawowe informacje nt. najważniejszych grup związków chemicznych stosowanych w artykułach chemii gospodarczej. Rozumie zjawiska fizykochemiczne związane z oddziaływaniami powierzchniowymi w układach zawierających surfaktanty. Zna podstawowe grupy surfaktantów i potrafi napisać wzory ogólne przykładowych związków powierzchniowo czynnych. Potrafi opisać najważniejsze metody analizy surfaktantów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D16-11_U01
Student potrafi zaprojektować bazowy skład modelowego produktu chemii gospodarczej do określonych zastosowań, rozumiejąc właściwości składników i dążąc do uzyskania określonego efektu użytkowego. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy właściwości surfaktantów będących bazą dla większości artykułów chemii gospodarczej.
2,0
3,0Znajomość podstaw projektowania składu artykułów chemii gospodarczej, zrozumienie, jakie składniki dają określone właściowości użytkowe produktu finalnego. Znajomość podstaw metod analitycznych związanych z surfaktantami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D16-11_K01
Student nabędzie zdolności aktywnego analizowania i interpretacji właściwości i budowy artykułów chemii gospodarczej. Wykaże się kreatywnością w projektowaniu nowych artykułów chemii gospodarczej w oparciu o nabytą wiedzę.
2,0
3,0Umiejętność interpretacji cech użytkowych artykułów chemii gospodarczej i kreatywność w projektowaniu modelowych produktów z tej grupy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R.Zieliński, Surfaktanty.Towaroznawcze i ekologiczne aspekty ich stosowania., WAE, Poznań, 2000
  2. S.Anastasiu, Środki powierzchniowo czynne, WNT, Warszawa, 1973

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiar napięcia powierzchniowego (metoda tensjometryczna)3
T-L-2Określanie klasy surfaktanta metodami wskaźnikowymi3
T-L-3Pomiar zdolności zwilżających3
T-L-4Oznaczanie zdolności dyspergowania mydeł wapniowych3
T-L-5Oznaczanie zdolności emulgowania.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Surfaktanty- wiadomości ogólne, aktywność, rodzaje.2
T-W-2Mydła. Toaletowe i specjalne. Ocena organoleptyczna mydeł. Wpływ zawartości kwasów tłuszczowych i żywicznych oraz alkaliów na jakość i przydatność mydeł.2
T-W-3Proszki do prania, płyny piorące i myjące - zastosowanie we włókiennictwie, ochronie wyrobów przed drobnoustrojami (utrzymanie higieny, produkcja kosmetyków, ochrona drewna),2
T-W-4Surfaktanty - zastosowania w chemii organicznej: katalizatory i środowiska reakcyjne.2
T-W-5Właściwości użytkowe artykułów chemii gospodarczej: pH, własności pianotwórcze, zdolność piorąca, zdolność zwilżania, emulgowania, liczba rozmakania, odporność na wodę twardą, właściwości przeciwzbrylające, skład ziarnowy, gęstość nasypowa, zawartość aktywnego tlenu.6
T-W-6Właściwości biologiczne i wpływ na środowisko naturalne.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach.15
A-L-2Samodzielna praca - przygotowanie do zajęć.6
A-L-3Konsultacje z prowadzącym4
A-L-4Opracowanie wyników ćwiczeń i przygotowanie sprawozdań.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Samodzielna praca z literaturą przedmiotu3
A-W-3Konsultacje z prowadzącym2
A-W-4Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia.8
A-W-5Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D16-11_W01Student zna podstawy budowy i właściwości związków powierzchniowo czynnych i środków pomocniczych stosowanych w artykułach chemii gospodarczej. Rozumie zasady ich działania, wpływ budowy na aktywność, a także potrafi wymienić rodzaje surfaktantów. Potrafi szczegółowo opisać zastosowania różnych grup surfaktantów w różnych dziedzinach życia, także w praktyce przemysłowej. Potrafi opisać właściwości użytkowe artykułów chemii gospodarczej i zna metody ich oznaczania. Zna wpływ związków powierzchniowo czynnych na środowisko naturalne i ich właściwości biologiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W07zna podstawy zjawisk powierzchniowych zachodzących na granicy faz w powiązaniu z katalizą homogeniczną i heterogeniczną
TCH_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa produkcji przemysłowych, uwarunkowań prawnych w zakresie zagrożeń środowiska
TCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
TCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawamie chemii związków powierzchniowo czynnych, ich budową i właściwościami z niej wynikającymi.
C-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi metodami analizy związków powierzchniowo czynnych, określaniem ich właściwości użytkowych.
C-3Zapoznanie studentów z zastosowaniami związków powierzchniowo czynnych, oraz wyborem odpowiednich surfaktantów do konkretnych zastosowań z uwzględnieniem ich budowy chemicznej i właściwości użytkowych.
Treści programoweT-W-1Surfaktanty- wiadomości ogólne, aktywność, rodzaje.
T-W-2Mydła. Toaletowe i specjalne. Ocena organoleptyczna mydeł. Wpływ zawartości kwasów tłuszczowych i żywicznych oraz alkaliów na jakość i przydatność mydeł.
T-W-3Proszki do prania, płyny piorące i myjące - zastosowanie we włókiennictwie, ochronie wyrobów przed drobnoustrojami (utrzymanie higieny, produkcja kosmetyków, ochrona drewna),
T-W-4Surfaktanty - zastosowania w chemii organicznej: katalizatory i środowiska reakcyjne.
T-W-6Właściwości biologiczne i wpływ na środowisko naturalne.
T-W-5Właściwości użytkowe artykułów chemii gospodarczej: pH, własności pianotwórcze, zdolność piorąca, zdolność zwilżania, emulgowania, liczba rozmakania, odporność na wodę twardą, właściwości przeciwzbrylające, skład ziarnowy, gęstość nasypowa, zawartość aktywnego tlenu.
T-L-2Określanie klasy surfaktanta metodami wskaźnikowymi
T-L-1Pomiar napięcia powierzchniowego (metoda tensjometryczna)
T-L-3Pomiar zdolności zwilżających
T-L-5Oznaczanie zdolności emulgowania.
T-L-4Oznaczanie zdolności dyspergowania mydeł wapniowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne połączone z dyskusją dot. analizy konkretnych problemów w kontroli jakości.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe informacje nt. najważniejszych grup związków chemicznych stosowanych w artykułach chemii gospodarczej. Rozumie zjawiska fizykochemiczne związane z oddziaływaniami powierzchniowymi w układach zawierających surfaktanty. Zna podstawowe grupy surfaktantów i potrafi napisać wzory ogólne przykładowych związków powierzchniowo czynnych. Potrafi opisać najważniejsze metody analizy surfaktantów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D16-11_U01Student potrafi zaprojektować bazowy skład modelowego produktu chemii gospodarczej do określonych zastosowań, rozumiejąc właściwości składników i dążąc do uzyskania określonego efektu użytkowego. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy właściwości surfaktantów będących bazą dla większości artykułów chemii gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
TCH_2A_U17potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do realizacji nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U18potrafi zaprojektować i wykonać w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej stanowisko badawcze do realizacji zadania inżynierskiego w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U20potrafi dokonać analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawamie chemii związków powierzchniowo czynnych, ich budową i właściwościami z niej wynikającymi.
C-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi metodami analizy związków powierzchniowo czynnych, określaniem ich właściwości użytkowych.
C-3Zapoznanie studentów z zastosowaniami związków powierzchniowo czynnych, oraz wyborem odpowiednich surfaktantów do konkretnych zastosowań z uwzględnieniem ich budowy chemicznej i właściwości użytkowych.
Treści programoweT-W-1Surfaktanty- wiadomości ogólne, aktywność, rodzaje.
T-W-2Mydła. Toaletowe i specjalne. Ocena organoleptyczna mydeł. Wpływ zawartości kwasów tłuszczowych i żywicznych oraz alkaliów na jakość i przydatność mydeł.
T-W-3Proszki do prania, płyny piorące i myjące - zastosowanie we włókiennictwie, ochronie wyrobów przed drobnoustrojami (utrzymanie higieny, produkcja kosmetyków, ochrona drewna),
T-W-4Surfaktanty - zastosowania w chemii organicznej: katalizatory i środowiska reakcyjne.
T-W-6Właściwości biologiczne i wpływ na środowisko naturalne.
T-W-5Właściwości użytkowe artykułów chemii gospodarczej: pH, własności pianotwórcze, zdolność piorąca, zdolność zwilżania, emulgowania, liczba rozmakania, odporność na wodę twardą, właściwości przeciwzbrylające, skład ziarnowy, gęstość nasypowa, zawartość aktywnego tlenu.
T-L-2Określanie klasy surfaktanta metodami wskaźnikowymi
T-L-1Pomiar napięcia powierzchniowego (metoda tensjometryczna)
T-L-3Pomiar zdolności zwilżających
T-L-5Oznaczanie zdolności emulgowania.
T-L-4Oznaczanie zdolności dyspergowania mydeł wapniowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne połączone z dyskusją dot. analizy konkretnych problemów w kontroli jakości.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstaw projektowania składu artykułów chemii gospodarczej, zrozumienie, jakie składniki dają określone właściowości użytkowe produktu finalnego. Znajomość podstaw metod analitycznych związanych z surfaktantami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D16-11_K01Student nabędzie zdolności aktywnego analizowania i interpretacji właściwości i budowy artykułów chemii gospodarczej. Wykaże się kreatywnością w projektowaniu nowych artykułów chemii gospodarczej w oparciu o nabytą wiedzę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
TCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawamie chemii związków powierzchniowo czynnych, ich budową i właściwościami z niej wynikającymi.
C-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi metodami analizy związków powierzchniowo czynnych, określaniem ich właściwości użytkowych.
C-3Zapoznanie studentów z zastosowaniami związków powierzchniowo czynnych, oraz wyborem odpowiednich surfaktantów do konkretnych zastosowań z uwzględnieniem ich budowy chemicznej i właściwości użytkowych.
Treści programoweT-W-1Surfaktanty- wiadomości ogólne, aktywność, rodzaje.
T-W-2Mydła. Toaletowe i specjalne. Ocena organoleptyczna mydeł. Wpływ zawartości kwasów tłuszczowych i żywicznych oraz alkaliów na jakość i przydatność mydeł.
T-W-3Proszki do prania, płyny piorące i myjące - zastosowanie we włókiennictwie, ochronie wyrobów przed drobnoustrojami (utrzymanie higieny, produkcja kosmetyków, ochrona drewna),
T-W-4Surfaktanty - zastosowania w chemii organicznej: katalizatory i środowiska reakcyjne.
T-W-6Właściwości biologiczne i wpływ na środowisko naturalne.
T-W-5Właściwości użytkowe artykułów chemii gospodarczej: pH, własności pianotwórcze, zdolność piorąca, zdolność zwilżania, emulgowania, liczba rozmakania, odporność na wodę twardą, właściwości przeciwzbrylające, skład ziarnowy, gęstość nasypowa, zawartość aktywnego tlenu.
T-L-2Określanie klasy surfaktanta metodami wskaźnikowymi
T-L-1Pomiar napięcia powierzchniowego (metoda tensjometryczna)
T-L-3Pomiar zdolności zwilżających
T-L-5Oznaczanie zdolności emulgowania.
T-L-4Oznaczanie zdolności dyspergowania mydeł wapniowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne połączone z dyskusją dot. analizy konkretnych problemów w kontroli jakości.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność interpretacji cech użytkowych artykułów chemii gospodarczej i kreatywność w projektowaniu modelowych produktów z tej grupy.
3,5
4,0
4,5
5,0