Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia nieorganiczna
Sylabus przedmiotu Chemia analityczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia analityczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze sprzętem stosowanym w analizie ilościowej oraz z najpowszechniej stosowaną aparaturą oraz ze sposobem wykonywania analiz ilościowych. |
C-2 | Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami metod analizy chemicznej obejmujących etapy takie jak: prawidłowe pobieranie próbek do badań, ich zabezpieczanie i przechowywanie, przeprowadzanie badanych materiałów do roztworu, rozdzielanie i zagęszczanie analitów przed oznaczeniem różnymi technikami instrumentalnymi. |
C-3 | Nauczenie nowoczesnego podejścia do problemów chemii analitycznej oraz zasad pracy i rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium podczas realizacji procesu analizy ilościowej |
C-4 | Umiejętność precyzyjnego wykonywnia analiz z wykorzystaniem różnych metod oraz przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych i oceny uzyskanych wyników analizy ilościowej z punktu widzenia dokładności i precyzji |
C-5 | Umiejętność doboru najbardziej korzystnej metody analitycznej oraz możliwością zastosowania podstawowych technik instrumentalnych w analizie chemicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Program zajęć, sprzęt laboratoryjny stosowany w chemii analitycznej, zasady bhp, nauka pipetowania. Wyznaczanie współmierności kolby i pipety. | 2 |
T-L-2 | Alkacymetria. Sporządzanie roztworu ok. 0,1 molowego HCl jako titranta i nastawianie jego na naważki węglanu sodu. Oznaczanie węglanu sodu | 4 |
T-L-3 | Alkacymetria. Sporządzanie ok. 0,1 molowego roztworu NaOH i nastawianie jego miana na przygotowany roztwór HCl. Oznaczanie roztworu HCl | 5 |
T-L-4 | Zaliczenie kolokwium z alkacymetrii | 1 |
T-L-5 | Konduktometryczne oznaczanie kwasu solnego | 2 |
T-L-6 | Manganometria. Sporządzanie mianowanego roztworu manganianu(VII) potasu. Nastawianie miana roztworu na naważki szczawianu sodu l(ub kwasu szczawiowego. Oznaczenia zawartości żelaza. Kolorymetryczne oznaczanie Mn(II) | 8 |
T-L-7 | Kolokwium zaliczeniowe z redoksometrii | 1 |
T-L-8 | Kompleksometria. Sporządzanie 0,05 M. roztworu EDTA. Kompleksometryczne oznaczenie zawartości wapnia i magnezu. Kompleksometryczne oznaczenie cynku | 6 |
T-L-9 | Kolokwium zaliczeniowe z kompleksometrii | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja metod analizy ilościowej i instrumentalnej. Podstawowe metody analityczne. Zasady pobierania, przygotowania i przechowywania próbek analitycznych. Właściwy dobór metody analitycznej. Warunków przeprowadzenia próbki do roztworu. Sposoby wyrażania stężeń. Ocena błędów analizy. | 4 |
T-W-2 | Grawimetryczne i miareczkowe metody analizy ilościowej. Alkacymetryczne metody analizy. Definicje kwasów i zasad. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki miareczkowania alkacymetrycznego. Bufory. | 2 |
T-W-3 | Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Wskaźniki. Techniki miareczkowania kompleksometrycznego. | 1 |
T-W-4 | Analiza redoksometryczna. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks, wskaźniki. Reakcje strącania związków trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności. | 1 |
T-W-5 | Metody instrumentalne a metody analizy miareczkowej i grawimetrycznej. Znaczenie metod instrumentalnych. Metody spektroskopowe. Spektrometria UV/VIS, IR, NMR, ASA. | 4 |
T-W-6 | Metody chromatograficzne. Podstawowe pojęcia i definicje. Chromatografia gazowa i cieczowa w analizie jakościowej i ilościowej. Przykłady zastosowań | 2 |
T-W-7 | Metody elektrochemiczne. Potencjometria, konduktometria, polarografia, elektroliza. Zastosowanie w analizie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego zajęcia | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z wykonania ćwiczenia | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do laboratorium | 5 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia kolokwiów | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 14 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena dokładności wykonania oznaczenia oraz przedstawienia wyników oznaczenia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (wykłady) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z dokładności wykonywania oznaczeń oraz ocen z kolokwiów cząstkowych (laboratoria) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B08_W01 Posiada niezbędną wiedzę umożliwiającą rozwiązanie problemów z zakresu chemii analitycznej oraz zaproponowanie odpowiedniej metody analitycznej wraz z właściwą interpretacją jej wyników | TCH_1A_W09, TCH_1A_W07 | T1A_W03 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B08_U01 Potrafi zastosować właściwą metodę analityczną oraz wykonać oznaczenie z jej użyciem i poprawnie zinterpretować wyniki oznaczenia. | TCH_1A_U08, TCH_1A_U20 | T1A_U08, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U07 | C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B08_K01 Odpowiada za rzetelny sposób przedstawienia wyników oznaczeń | TCH_1A_K09 | T1A_K05 | InzA_K01 | C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-8 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B08_W01 Posiada niezbędną wiedzę umożliwiającą rozwiązanie problemów z zakresu chemii analitycznej oraz zaproponowanie odpowiedniej metody analitycznej wraz z właściwą interpretacją jej wyników | 2,0 | Nie posiada wiedzy umożliwiającej rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki |
3,0 | Posiada wiedzę na poziomie podstawowym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki | |
3,5 | Posiada wiedzę na poziomie dostatecznym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki | |
4,0 | Posiada wiedzę na poziomie dość dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki | |
4,5 | Posiada wiedzę na poziomie dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki | |
5,0 | Posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B08_U01 Potrafi zastosować właściwą metodę analityczną oraz wykonać oznaczenie z jej użyciem i poprawnie zinterpretować wyniki oznaczenia. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenia oraz zinterpretować uzyskanych wyników |
3,0 | Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z minimalną dokładnością w oraz wstępnie zinterpretować uzyskanych wyników | |
3,5 | Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z dość dobrą dokładnością w oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki | |
4,0 | Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z dobrą dokładnością w oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki | |
4,5 | Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z dobrą dokładnością w oraz poprawnie i w pełni zinterpretować uzyskane wyniki | |
5,0 | Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z bardzo dobrą dokładnością w oraz poprawnie i w pełni zinterpretować uzyskane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B08_K01 Odpowiada za rzetelny sposób przedstawienia wyników oznaczeń | 2,0 | Przedstawione wyniki są błędne i nierzetelne. |
3,0 | Przedstawione wyniki są błędne, ale błędy wynikają z pomyłki w wykonaniu oznaczenia | |
3,5 | Przedstawione wyniki są poprawne jednak ich opis jest mało przejrzysty | |
4,0 | Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzające, jednak ich opis nie jest całkowicie czytelny. | |
4,5 | Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzające, opis jest przejrzysty, jednak obecne są drobne błędy. | |
5,0 | Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzające, opis jest czytelny. |
Literatura podstawowa
- J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna T.1 i T.2, PWN, Warszawa, 2001
- A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 1999
- T. Wasąg, B. Derecka, Laboratorium analizy ilościowej, część I, Metody chemiczne, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1994
- A Śliwa (red.), Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa, 1987
- W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2002