Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Nano_1A_C11_U01 | Student powinien umieć opisać metody syntezy polimerów i żywic reaktywnych, wykonać prostą syntezę polimeru/żywicy w skali laboratoryjnej oraz zaprojektować syntezę polimeru termoplastycznego lub żywicy reaktywnej |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Nano_1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
Nano_1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się, m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych |
Nano_1A_U06 | posługuje się językiem angielskim (lub innym językiem obcym) zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu kształcenia Językowego, w stopniu umożliwiającym czytanie ze zrozumieniem instrukcji technicznych, artykułów i podręczników z dziedziny nauk ścisłych, a w szczególności z zakresu nanotechnologii i nanomateriałów |
Nano_1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty chemiczne, interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
Nano_1A_U09 | potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich |
Nano_1A_U10 | potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
Nano_1A_U13 | potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy |
Nano_1A_U14 | potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U06 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U11 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami syntezy polimerów termoplastycznych oraz żywic reaktywnych, ich właściwościami oraz kierunkami zastosowania. |
---|
Treści programowe | T-W-5 | Poliaddycja na przykładzie reakcji syntezy poliuretanów i żywic epoksydowych, charakterystyka reakcji, surowce, katalizatory reakcji. Synteza poliuretanów, surowce; spienianie – pianki elastyczne i sztywne; sposoby spieniania; elastomery poliuretanowe. |
---|
T-W-1 | Podstawowe pojęcia w chemii i technologii polimerów (średni ciężar cząsteczkowy, rozrzut ciężarów cząsteczkowych, homopolimery i kopolimery, polimery liniowe, rozgałęzione i usieciowane, nazewnictwo, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa). |
T-W-4 | Nienasycone żywice poliestrowe: synteza sieciowanie i kierunki zastosowania |
T-W-6 | Żywice epoksydowe: metody otrzymywania, reakcje sieciowania i środki sieciujące, technologia produkcji żywic dianowych. |
T-W-3 | Przykłady syntezy polimerów i żywic kondensacyjnych [poliestry liniowe, w tym poli(tereftalan etylenu i inne liniowe poliestry nasycone, poliamidy, nienasycone żywice poliestrowe, żywice alkidowe, żywice fenolowo-formaldehydowe oraz sposoby sieciowania wymienionych żywic reaktywnych]. |
T-W-2 | Polimeryzacja rodnikowa, etapy reakcji, sposoby inicjowania i inicjatory. Ważniejsze polimery wytwarzane metodą polimeryzacji rodnikowej, w tym polietylen, polistyren i kopolimery, poli(chlorek winylu). Podstawowe wiadomości o polimeryzacji łańcuchowej na katalizatorach stereospecyficznych (nowoczesna kataliza a możliwości syntezy polimerów o regulowanej strukturze przestrzennej łańcucha; polimery ataktyczne, syndiotaktyczne oraz izotaktyczne). Synteza poliolefin na katalizatorach koordynacyjnych. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Projekt |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Określenie zasobu wiedzy studenta w zakresie metod syntezy ważniejszych polimerow i żywic reaktywnych |
---|
S-2 | Ocena formująca: Określenie wiedzy i zdolności studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Określenie zakresu wiedzy studenta odnośnie metod syntezy, właściwości oraz kierunków stosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych, ocena przygotowanego projektu dot. syntezy wybranego polimeru lub żywicy reaktywnej |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej |
3,0 | Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej |
4,0 | Student posiada umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej |
4,5 | Student posiada umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej poparte ponad dobrymi wynikami pracy laboratoryjnej oraz przygotowanego projektu |
5,0 | Student posiada umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej poparte bardzo dobrymi wynikami pracy laboratoryjnej oraz przygotowanego projektu |