Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały

Sylabus przedmiotu Nanocząstki a środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanocząstki a środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza na temat nanotechnologii i metod badania nanocząstek

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z problemem występowania nanocząstek w środowisku
C-2Poznanie metod charakterystyki i oznaczania nanocząstek
C-3Zapoznanie studenta z regulacjami prawnymi dotyczącymi nanocząstek
C-4Zapoznanie studenta z istniejącymi testami toksyczności nanocząstek i oceny ryzyka ich występowania na zdrowie lludzi i zwierząt oraz na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wstęp do nanocząstek i nanotechnologii – 11
T-W-2Charakterystyka i oznaczanie nanocząstek w środowisku2
T-W-3Ocena ryzyka nanocząstek na zdrowie człowieka i środowiska – regulacje prawne2
T-W-4Ocena narażenia zawodowego na nanocząstki1
T-W-5Ocena ryzyka nanocząstek w środowisku – metody badawcze2
T-W-6Ocena ryzyka nanocząstek w środowisku – symulacyjne metody komputerowe QSAR (Quantitative Structure-Activity Relationships)2
T-W-7Nanotechnologia w rolnictwie1
T-W-8Oddziaływanie nanomateriałów z komórkami1
T-W-9Nanorurki węglowe – korzyści i zagrożenia1
T-W-10Nanotechnologie włókiennicze1
T-W-11Badania toksyczności nanocząstek1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przegląd i zbieranie literatury5
A-W-3Opanowanie materiału wykładowego8
A-W-4Konsultacje z wykładowcą1
A-W-5Zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę pod koniec kursu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C22_W07
Zna stosowane nanotechnologie w kraju i na świecie
Nano_1A_W07T1A_W02, T1A_W05InzA_W05C-1T-W-1, T-W-7, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C22_U09
Potrafi scharakteryzować nanocząstki za pomocą zaawansowanych technik analitycznych; zna symulacyjne metody komputerowe (QSAR) do oceny ryzyka nanocząstek w środowisku
Nano_1A_U09T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-2T-W-2, T-W-6M-1S-1
Nano_1A_C22_U10
zna możliwości i ograniczenia zaawansowanych technik badawczych nanomateriałów; potrafi dobrać odpowiednią technikę analityczną do prowadzonych badań
Nano_1A_U10T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-2T-W-2M-1S-1
Nano_1A_C22_U12
Potrafi ocenić negatywny wpływ nanocząstek na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi i zwierząt
Nano_1A_U12, Nano_1A_U13T1A_U10, T1A_U11InzA_U03, InzA_U05C-1, C-3, C-4T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-8, T-W-11M-1S-1
Nano_1A_C22_U14
Potrafi scharakteryzować nanpocząstki za pomocą różnych technik badawczych
Nano_1A_U14T1A_U09, T1A_U14InzA_U02, InzA_U06C-3T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C22_K01
Rozumie potrzebę rozwoju i poznawania nowych nanotechnologii, potrafi zachęcać innych do rozwoju w tym kierunku
Nano_1A_K01T1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-1S-1
Nano_1A_C22_K02
Potrafi określić wpływ nanotechnologii i nanocząstek na środowisko oraz zdrowie ludzi i zwierząt
Nano_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-3, C-4T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-11M-1S-1
Nano_1A_C22_K07
Potrafi przekazać nową wiedzę na temat stosowanych nanotechnologii, korzyści i zagrożeń, w sposób dostępny dla ogółu społeczeństwa
Nano_1A_K07T1A_K07C-1T-W-1, T-W-7, T-W-10M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C22_W07
Zna stosowane nanotechnologie w kraju i na świecie
2,0
3,0wynik z testu conajmniej 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C22_U09
Potrafi scharakteryzować nanocząstki za pomocą zaawansowanych technik analitycznych; zna symulacyjne metody komputerowe (QSAR) do oceny ryzyka nanocząstek w środowisku
2,0
3,0Zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
Nano_1A_C22_U10
zna możliwości i ograniczenia zaawansowanych technik badawczych nanomateriałów; potrafi dobrać odpowiednią technikę analityczną do prowadzonych badań
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
Nano_1A_C22_U12
Potrafi ocenić negatywny wpływ nanocząstek na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi i zwierząt
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
Nano_1A_C22_U14
Potrafi scharakteryzować nanpocząstki za pomocą różnych technik badawczych
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C22_K01
Rozumie potrzebę rozwoju i poznawania nowych nanotechnologii, potrafi zachęcać innych do rozwoju w tym kierunku
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
Nano_1A_C22_K02
Potrafi określić wpływ nanotechnologii i nanocząstek na środowisko oraz zdrowie ludzi i zwierząt
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
Nano_1A_C22_K07
Potrafi przekazać nową wiedzę na temat stosowanych nanotechnologii, korzyści i zagrożeń, w sposób dostępny dla ogółu społeczeństwa
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R.W. Kelsall, I.W. Hamley, M. Geoghegan (red.), Nanotechnologie, PWN
  2. Vicky Sutton, Nanotechnology Law and Policy, Carolina Academic Press
  3. Ludovico Cademartiri, Goeffrey A. Ozin, Nanochemia Podstawowe koncepcje, PWN
  4. B. Dręczewski, A. Herman, P. Wroczyński, NANOTECHNOLOGIA STAN OBECNY I PERSPEKTYWY, http://www.kchn.pg.gda.pl/didactics/nano/nanotechnologia.pdf, Gdańsk
  5. Stanley E. Manahan (Tłumaczenie: Władysław Boczoń, Henryk Koroniak), Toksykologia środowiska Aspekty chemiczne i biochemiczne, PWN, 2012, 1
  6. Przygocki Władysław, Włochowicz Andrzej, Fulereny i nanorurki. Właściwości i zastosowanie, WNT, 2001

Literatura dodatkowa

  1. pod red. K. Piotrowskiego, Podstawy toksykologii. Kompendium dla studentów szkół wyższych, WNT, 2009, 2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do nanocząstek i nanotechnologii – 11
T-W-2Charakterystyka i oznaczanie nanocząstek w środowisku2
T-W-3Ocena ryzyka nanocząstek na zdrowie człowieka i środowiska – regulacje prawne2
T-W-4Ocena narażenia zawodowego na nanocząstki1
T-W-5Ocena ryzyka nanocząstek w środowisku – metody badawcze2
T-W-6Ocena ryzyka nanocząstek w środowisku – symulacyjne metody komputerowe QSAR (Quantitative Structure-Activity Relationships)2
T-W-7Nanotechnologia w rolnictwie1
T-W-8Oddziaływanie nanomateriałów z komórkami1
T-W-9Nanorurki węglowe – korzyści i zagrożenia1
T-W-10Nanotechnologie włókiennicze1
T-W-11Badania toksyczności nanocząstek1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przegląd i zbieranie literatury5
A-W-3Opanowanie materiału wykładowego8
A-W-4Konsultacje z wykładowcą1
A-W-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C22_W07Zna stosowane nanotechnologie w kraju i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W07ma wiedzę o kierunkach rozwoju przemysłu chemicznego w kraju i na świecie i gospodarką odpadami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problemem występowania nanocząstek w środowisku
Treści programoweT-W-1Wstęp do nanocząstek i nanotechnologii – 1
T-W-7Nanotechnologia w rolnictwie
T-W-10Nanotechnologie włókiennicze
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę pod koniec kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wynik z testu conajmniej 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C22_U09Potrafi scharakteryzować nanocząstki za pomocą zaawansowanych technik analitycznych; zna symulacyjne metody komputerowe (QSAR) do oceny ryzyka nanocząstek w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod charakterystyki i oznaczania nanocząstek
Treści programoweT-W-2Charakterystyka i oznaczanie nanocząstek w środowisku
T-W-6Ocena ryzyka nanocząstek w środowisku – symulacyjne metody komputerowe QSAR (Quantitative Structure-Activity Relationships)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę pod koniec kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C22_U10zna możliwości i ograniczenia zaawansowanych technik badawczych nanomateriałów; potrafi dobrać odpowiednią technikę analityczną do prowadzonych badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod charakterystyki i oznaczania nanocząstek
Treści programoweT-W-2Charakterystyka i oznaczanie nanocząstek w środowisku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę pod koniec kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C22_U12Potrafi ocenić negatywny wpływ nanocząstek na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U12potrafi dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Nano_1A_U13potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problemem występowania nanocząstek w środowisku
C-3Zapoznanie studenta z regulacjami prawnymi dotyczącymi nanocząstek
C-4Zapoznanie studenta z istniejącymi testami toksyczności nanocząstek i oceny ryzyka ich występowania na zdrowie lludzi i zwierząt oraz na środowisko
Treści programoweT-W-4Ocena narażenia zawodowego na nanocząstki
T-W-9Nanorurki węglowe – korzyści i zagrożenia
T-W-5Ocena ryzyka nanocząstek w środowisku – metody badawcze
T-W-8Oddziaływanie nanomateriałów z komórkami
T-W-11Badania toksyczności nanocząstek
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę pod koniec kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C22_U14Potrafi scharakteryzować nanpocząstki za pomocą różnych technik badawczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z regulacjami prawnymi dotyczącymi nanocząstek
Treści programoweT-W-2Charakterystyka i oznaczanie nanocząstek w środowisku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę pod koniec kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C22_K01Rozumie potrzebę rozwoju i poznawania nowych nanotechnologii, potrafi zachęcać innych do rozwoju w tym kierunku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problemem występowania nanocząstek w środowisku
Treści programoweT-W-1Wstęp do nanocząstek i nanotechnologii – 1
T-W-2Charakterystyka i oznaczanie nanocząstek w środowisku
T-W-7Nanotechnologia w rolnictwie
T-W-8Oddziaływanie nanomateriałów z komórkami
T-W-10Nanotechnologie włókiennicze
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę pod koniec kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C22_K02Potrafi określić wpływ nanotechnologii i nanocząstek na środowisko oraz zdrowie ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z regulacjami prawnymi dotyczącymi nanocząstek
C-4Zapoznanie studenta z istniejącymi testami toksyczności nanocząstek i oceny ryzyka ich występowania na zdrowie lludzi i zwierząt oraz na środowisko
Treści programoweT-W-3Ocena ryzyka nanocząstek na zdrowie człowieka i środowiska – regulacje prawne
T-W-4Ocena narażenia zawodowego na nanocząstki
T-W-6Ocena ryzyka nanocząstek w środowisku – symulacyjne metody komputerowe QSAR (Quantitative Structure-Activity Relationships)
T-W-5Ocena ryzyka nanocząstek w środowisku – metody badawcze
T-W-8Oddziaływanie nanomateriałów z komórkami
T-W-11Badania toksyczności nanocząstek
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę pod koniec kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C22_K07Potrafi przekazać nową wiedzę na temat stosowanych nanotechnologii, korzyści i zagrożeń, w sposób dostępny dla ogółu społeczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problemem występowania nanocząstek w środowisku
Treści programoweT-W-1Wstęp do nanocząstek i nanotechnologii – 1
T-W-7Nanotechnologia w rolnictwie
T-W-10Nanotechnologie włókiennicze
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę pod koniec kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0