Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne

Sylabus przedmiotu Nanokataliza i nanokatalizatory:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanokataliza i nanokatalizatory
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii
W-2Chemia nieorganiczna
W-3Chemia fizyczna
W-4Pożądana znajomość tresci przedmiotów specjalizacyjnych: podstawy adsorpcji i katalizy oraz fizykochemia powierzchni.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z zagadnieniami dotyczącymi wykorzystywania nanomateriałów w procesach katalitycznych. Zapoznanie Studentów z metodami preparatyki nanokatalizatorów, technikami stosowanymi do charakterystyki nanokatalizatorów oraz możliwościami ich wykorzystania w nanokatalizie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne związane z preparatyką i charakteryzowaniem nankatalizatorów nośnikowych15
15
wykłady
T-W-1Składniki katalizatora i ich funkcje.1
T-W-2Kataliza na nanocząstkach. Nanocząstki koloidalne stabilizowane surfaktantami, jako prekursory nanokatalizatorów2
T-W-3Metody preparatyki nanokatalizatorów.2
T-W-4Nośniki tlenkowe i węglowe stosowane w nanokatalizatorach.2
T-W-5Metody charakterystyki struktury i powierzchni właściwej nanokatalizatorów heterogenicznych.2
T-W-6Nośnikowe nanokatalizatory mono- i bimetaliczne.2
T-W-7Katalizatory nanoporowate.2
T-W-8Wybrane reakcje przebiegajace z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie sprawozdania z laboratorium7
A-L-3Konsultacje u prowadzacego zajęcia4
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu4
30
wykłady
A-W-1Udział w zajeciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu9
A-W-3Konsultacje z wykładowcą2
A-W-4Zapoznanie się z literaturą z przedmiotu4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pismene oraz ocena wykonanego sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C15_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
Nano_1A_W02, Nano_1A_W04, Nano_1A_W08T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C15_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem.
Nano_1A_U01, Nano_1A_U09, Nano_1A_U10, Nano_1A_U13, Nano_1A_U14T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C15_K01
Student rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
Nano_1A_K01, Nano_1A_K02, Nano_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C15_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym wiedzy z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Student nie zna metod otrzymywania i technik wykorzystywanych do charakterystyki nanokatalizatorów oraz nie zna reakcji przebiegających z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmów.
3,0Student opanował w 60 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
3,5Student opanował w 70 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
4,0Student opanował w 80 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
4,5Student opanował w 90 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C15_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem.
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym wykorzystać zdobytej wiedzy do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, nie potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związanego z ich stosowaniem.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student w pełni potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C15_K01
Student rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
2,0Student nie rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Nie ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i nie poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, nie rozumie potrzebyę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
3,5Student w stopniu większym, niż dostateczny rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
4,0Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
4,5Student w stopniu większym, niż dobry rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
5,0Student w pełni rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.

Literatura podstawowa

  1. A.V. Narlikar, Y.Y. Fu, The oxford handbook of nanoscience and technology, Vol. II - Materials, Oxford University press, 2010
  2. A.V. Narlikar, Y.Y. Fu, The oxford handbook of nanoscience and technology, Vol. II - Applications, Oxford University press, 2010
  3. R. Richards, Surface nad nanomolecular catalysts, CRC Press/Taylor, 2006
  4. D. Astruc, Nanoparticles and catalysis, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne związane z preparatyką i charakteryzowaniem nankatalizatorów nośnikowych15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Składniki katalizatora i ich funkcje.1
T-W-2Kataliza na nanocząstkach. Nanocząstki koloidalne stabilizowane surfaktantami, jako prekursory nanokatalizatorów2
T-W-3Metody preparatyki nanokatalizatorów.2
T-W-4Nośniki tlenkowe i węglowe stosowane w nanokatalizatorach.2
T-W-5Metody charakterystyki struktury i powierzchni właściwej nanokatalizatorów heterogenicznych.2
T-W-6Nośnikowe nanokatalizatory mono- i bimetaliczne.2
T-W-7Katalizatory nanoporowate.2
T-W-8Wybrane reakcje przebiegajace z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie sprawozdania z laboratorium7
A-L-3Konsultacje u prowadzacego zajęcia4
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajeciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu9
A-W-3Konsultacje z wykładowcą2
A-W-4Zapoznanie się z literaturą z przedmiotu4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C15_W01Student ma podstawową wiedzę dotyczącą nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Nano_1A_W04ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów
Nano_1A_W08ma wiedzę z zakresu technik oraz metod identyfikacji i charakteryzowania nanomateriałów, a także ma wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym związanym z nanotechnologią
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z zagadnieniami dotyczącymi wykorzystywania nanomateriałów w procesach katalitycznych. Zapoznanie Studentów z metodami preparatyki nanokatalizatorów, technikami stosowanymi do charakterystyki nanokatalizatorów oraz możliwościami ich wykorzystania w nanokatalizie.
Treści programoweT-W-1Składniki katalizatora i ich funkcje.
T-W-3Metody preparatyki nanokatalizatorów.
T-W-2Kataliza na nanocząstkach. Nanocząstki koloidalne stabilizowane surfaktantami, jako prekursory nanokatalizatorów
T-W-7Katalizatory nanoporowate.
T-W-5Metody charakterystyki struktury i powierzchni właściwej nanokatalizatorów heterogenicznych.
T-W-8Wybrane reakcje przebiegajace z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy
T-W-4Nośniki tlenkowe i węglowe stosowane w nanokatalizatorach.
T-W-6Nośnikowe nanokatalizatory mono- i bimetaliczne.
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne związane z preparatyką i charakteryzowaniem nankatalizatorów nośnikowych
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pismene oraz ocena wykonanego sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym wiedzy z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Student nie zna metod otrzymywania i technik wykorzystywanych do charakterystyki nanokatalizatorów oraz nie zna reakcji przebiegających z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmów.
3,0Student opanował w 60 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
3,5Student opanował w 70 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
4,0Student opanował w 80 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
4,5Student opanował w 90 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C15_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Nano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Nano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Nano_1A_U13potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z zagadnieniami dotyczącymi wykorzystywania nanomateriałów w procesach katalitycznych. Zapoznanie Studentów z metodami preparatyki nanokatalizatorów, technikami stosowanymi do charakterystyki nanokatalizatorów oraz możliwościami ich wykorzystania w nanokatalizie.
Treści programoweT-W-1Składniki katalizatora i ich funkcje.
T-W-3Metody preparatyki nanokatalizatorów.
T-W-2Kataliza na nanocząstkach. Nanocząstki koloidalne stabilizowane surfaktantami, jako prekursory nanokatalizatorów
T-W-7Katalizatory nanoporowate.
T-W-5Metody charakterystyki struktury i powierzchni właściwej nanokatalizatorów heterogenicznych.
T-W-8Wybrane reakcje przebiegajace z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy
T-W-4Nośniki tlenkowe i węglowe stosowane w nanokatalizatorach.
T-W-6Nośnikowe nanokatalizatory mono- i bimetaliczne.
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne związane z preparatyką i charakteryzowaniem nankatalizatorów nośnikowych
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pismene oraz ocena wykonanego sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym wykorzystać zdobytej wiedzy do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, nie potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związanego z ich stosowaniem.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student w pełni potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C15_K01Student rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Nano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Nano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z zagadnieniami dotyczącymi wykorzystywania nanomateriałów w procesach katalitycznych. Zapoznanie Studentów z metodami preparatyki nanokatalizatorów, technikami stosowanymi do charakterystyki nanokatalizatorów oraz możliwościami ich wykorzystania w nanokatalizie.
Treści programoweT-W-1Składniki katalizatora i ich funkcje.
T-W-3Metody preparatyki nanokatalizatorów.
T-W-2Kataliza na nanocząstkach. Nanocząstki koloidalne stabilizowane surfaktantami, jako prekursory nanokatalizatorów
T-W-7Katalizatory nanoporowate.
T-W-5Metody charakterystyki struktury i powierzchni właściwej nanokatalizatorów heterogenicznych.
T-W-8Wybrane reakcje przebiegajace z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy
T-W-4Nośniki tlenkowe i węglowe stosowane w nanokatalizatorach.
T-W-6Nośnikowe nanokatalizatory mono- i bimetaliczne.
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne związane z preparatyką i charakteryzowaniem nankatalizatorów nośnikowych
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pismene oraz ocena wykonanego sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Nie ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i nie poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, nie rozumie potrzebyę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
3,5Student w stopniu większym, niż dostateczny rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
4,0Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
4,5Student w stopniu większym, niż dobry rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
5,0Student w pełni rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.