Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii syntezy polimerów i żywic reaktywnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii syntezy polimerów i żywic reaktywnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 45 2,00,33zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,42zaliczenie
projektyP3 15 2,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej oraz chemii fizycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami syntezy polimerów termoplastycznych oraz żywic reaktywnych, ich właściwościami oraz kierunkami zastosowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie studentów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium syntezy polimerów i żywic reaktywnych3
T-L-2Synteza polimeru metodami rodnikowej polimeryzacji w roztworze oraz suspensyjnej6
T-L-3Otrzymywanie poli(metakrylanu metylu) w formie tafli metodą w masie w obecności nanonapełniacza montmorylonitowego oraz ocena wybranych własciwosci otrzymanego nanokompozytu6
T-L-4Synteza poliuretanów metodami jedno i dwuetapową oraz spieniania6
T-L-5Otrzymywanie nienasyconej żywicy poliestrowej, oznaczanie liczby kwasowej i liczby hydroksylowej6
T-L-6Synteza lakierniczej żywicy epoksydowej, oznaczanie liczby epoksydowej6
T-L-7Otrzymywanie poliestru termoplastycznego z udziałem nanonapełniacza metodą polikondensacji w stopie w skali ćwierć-technicznej6
T-L-8Otrzymywanie poliamidu metodą polikondensacji w stopie w skali ćwierć-technicznej6
45
projekty
T-P-1Zaprojektowanie procesu syntezy wybranego polimeru termoplastycznego lub żywicy reaktywnej15
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia w chemii i technologii polimerów (średni ciężar cząsteczkowy, rozrzut ciężarów cząsteczkowych, homopolimery i kopolimery, polimery liniowe, rozgałęzione i usieciowane, nazewnictwo, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa).2
T-W-2Polimeryzacja rodnikowa, etapy reakcji, sposoby inicjowania i inicjatory. Ważniejsze polimery wytwarzane metodą polimeryzacji rodnikowej, w tym polietylen, polistyren i kopolimery, poli(chlorek winylu). Podstawowe wiadomości o polimeryzacji łańcuchowej na katalizatorach stereospecyficznych (nowoczesna kataliza a możliwości syntezy polimerów o regulowanej strukturze przestrzennej łańcucha; polimery ataktyczne, syndiotaktyczne oraz izotaktyczne). Synteza poliolefin na katalizatorach koordynacyjnych.3
T-W-3Przykłady syntezy polimerów i żywic kondensacyjnych [poliestry liniowe, w tym poli(tereftalan etylenu i inne liniowe poliestry nasycone, poliamidy, nienasycone żywice poliestrowe, żywice alkidowe, żywice fenolowo-formaldehydowe oraz sposoby sieciowania wymienionych żywic reaktywnych].5
T-W-4Nienasycone żywice poliestrowe: synteza sieciowanie i kierunki zastosowania2
T-W-5Poliaddycja na przykładzie reakcji syntezy poliuretanów i żywic epoksydowych, charakterystyka reakcji, surowce, katalizatory reakcji. Synteza poliuretanów, surowce; spienianie – pianki elastyczne i sztywne; sposoby spieniania; elastomery poliuretanowe.1
T-W-6Żywice epoksydowe: metody otrzymywania, reakcje sieciowania i środki sieciujące, technologia produkcji żywic dianowych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych, wykonywanie sprawozdań15
60
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach15
A-P-2Samodzielna praca studenta oraz przygotowanie projektu45
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie zasobu wiedzy studenta w zakresie metod syntezy ważniejszych polimerow i żywic reaktywnych
S-2Ocena formująca: Określenie wiedzy i zdolności studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Określenie zakresu wiedzy studenta odnośnie metod syntezy, właściwości oraz kierunków stosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych, ocena przygotowanego projektu dot. syntezy wybranego polimeru lub żywicy reaktywnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C11_W01
Student powinien mieć podstawową wiedzę w zakresie metod syntezy ważniejszych polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych, ich właściwości oraz kierunków zastosowania.
Nano_1A_W01, Nano_1A_W02, Nano_1A_W04T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C11_U01
Student powinien umieć opisać metody syntezy polimerów i żywic reaktywnych, wykonać prostą syntezę polimeru/żywicy w skali laboratoryjnej oraz zaprojektować syntezę polimeru termoplastycznego lub żywicy reaktywnej
Nano_1A_U01, Nano_1A_U05, Nano_1A_U06, Nano_1A_U08, Nano_1A_U09, Nano_1A_U10, Nano_1A_U13, Nano_1A_U14T1A_U01, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06C-1T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C11_K01
Student powinien wykazywać aktywność i kreatywność w zakresie wszystkich form zajęć dydaktycznych wchodzących w skład przedmiotu, świadomość wpływu stosowanych metod syntezy polimerów lub żywic reaktywnych, a także nanocząstek na otaczające środowisko
Nano_1A_K01, Nano_1A_K02, Nano_1A_K03, Nano_1A_K05T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C11_W01
Student powinien mieć podstawową wiedzę w zakresie metod syntezy ważniejszych polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych, ich właściwości oraz kierunków zastosowania.
2,0Student nie dysponuje dostateczną wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
3,5Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
4,5Student dysponuje wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych oraz wykazał się ponad dobrymi wynikami na ćwiczeniach laboratoryjnych oraz projektowych
5,0Student dysponuje wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych oraz wykazał się bardzo dobrymi wynikami na ćwiczeniach laboratoryjnych oraz projektowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C11_U01
Student powinien umieć opisać metody syntezy polimerów i żywic reaktywnych, wykonać prostą syntezę polimeru/żywicy w skali laboratoryjnej oraz zaprojektować syntezę polimeru termoplastycznego lub żywicy reaktywnej
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej
4,0Student posiada umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej
4,5Student posiada umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej poparte ponad dobrymi wynikami pracy laboratoryjnej oraz przygotowanego projektu
5,0Student posiada umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej poparte bardzo dobrymi wynikami pracy laboratoryjnej oraz przygotowanego projektu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C11_K01
Student powinien wykazywać aktywność i kreatywność w zakresie wszystkich form zajęć dydaktycznych wchodzących w skład przedmiotu, świadomość wpływu stosowanych metod syntezy polimerów lub żywic reaktywnych, a także nanocząstek na otaczające środowisko
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy i kreatywności w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. syntezy, oceny właściwości i zastosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
3,0Student wykazuje w ograniczonym stopniu aktywność i kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. syntezy, oceny właściwości i zastosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
3,5Student wykazuje akceptowalną aktywność i kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. syntezy, oceny właściwości i zastosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
4,0Student wykazuje aktywność i kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. syntezy, oceny właściwości i zastosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
4,5Student wykazuje aktywność i kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. syntezy, oceny właściwości i zastosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych popartą ponad dobrymi cechami kreatywności odnośnie wpływu polimerów i żywic reaktywnych na środowisko
5,0Student wykazuje aktywność i kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. syntezy, oceny właściwości i zastosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych popartą bardzo dobrymi cechami kreatywności odnośnie wpływu polimerów i żywic reaktywnych na środowisko

Literatura podstawowa

  1. J. Pielichowski, A. Puszyński, Technologia tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie studentów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium syntezy polimerów i żywic reaktywnych3
T-L-2Synteza polimeru metodami rodnikowej polimeryzacji w roztworze oraz suspensyjnej6
T-L-3Otrzymywanie poli(metakrylanu metylu) w formie tafli metodą w masie w obecności nanonapełniacza montmorylonitowego oraz ocena wybranych własciwosci otrzymanego nanokompozytu6
T-L-4Synteza poliuretanów metodami jedno i dwuetapową oraz spieniania6
T-L-5Otrzymywanie nienasyconej żywicy poliestrowej, oznaczanie liczby kwasowej i liczby hydroksylowej6
T-L-6Synteza lakierniczej żywicy epoksydowej, oznaczanie liczby epoksydowej6
T-L-7Otrzymywanie poliestru termoplastycznego z udziałem nanonapełniacza metodą polikondensacji w stopie w skali ćwierć-technicznej6
T-L-8Otrzymywanie poliamidu metodą polikondensacji w stopie w skali ćwierć-technicznej6
45

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zaprojektowanie procesu syntezy wybranego polimeru termoplastycznego lub żywicy reaktywnej15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia w chemii i technologii polimerów (średni ciężar cząsteczkowy, rozrzut ciężarów cząsteczkowych, homopolimery i kopolimery, polimery liniowe, rozgałęzione i usieciowane, nazewnictwo, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa).2
T-W-2Polimeryzacja rodnikowa, etapy reakcji, sposoby inicjowania i inicjatory. Ważniejsze polimery wytwarzane metodą polimeryzacji rodnikowej, w tym polietylen, polistyren i kopolimery, poli(chlorek winylu). Podstawowe wiadomości o polimeryzacji łańcuchowej na katalizatorach stereospecyficznych (nowoczesna kataliza a możliwości syntezy polimerów o regulowanej strukturze przestrzennej łańcucha; polimery ataktyczne, syndiotaktyczne oraz izotaktyczne). Synteza poliolefin na katalizatorach koordynacyjnych.3
T-W-3Przykłady syntezy polimerów i żywic kondensacyjnych [poliestry liniowe, w tym poli(tereftalan etylenu i inne liniowe poliestry nasycone, poliamidy, nienasycone żywice poliestrowe, żywice alkidowe, żywice fenolowo-formaldehydowe oraz sposoby sieciowania wymienionych żywic reaktywnych].5
T-W-4Nienasycone żywice poliestrowe: synteza sieciowanie i kierunki zastosowania2
T-W-5Poliaddycja na przykładzie reakcji syntezy poliuretanów i żywic epoksydowych, charakterystyka reakcji, surowce, katalizatory reakcji. Synteza poliuretanów, surowce; spienianie – pianki elastyczne i sztywne; sposoby spieniania; elastomery poliuretanowe.1
T-W-6Żywice epoksydowe: metody otrzymywania, reakcje sieciowania i środki sieciujące, technologia produkcji żywic dianowych.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych, wykonywanie sprawozdań15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach15
A-P-2Samodzielna praca studenta oraz przygotowanie projektu45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C11_W01Student powinien mieć podstawową wiedzę w zakresie metod syntezy ważniejszych polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych, ich właściwości oraz kierunków zastosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W01ma wiedzę w zakresie matematyki obejmującą zagadnienia analizy matematycznej, algebry oraz elementy matematyki stosowanej, niezbędne do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk i procesów nanotechnologicznych i chemicznych oraz modelowaniu zjawisk i procesów technicznych
Nano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Nano_1A_W04ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami syntezy polimerów termoplastycznych oraz żywic reaktywnych, ich właściwościami oraz kierunkami zastosowania.
Treści programoweT-W-5Poliaddycja na przykładzie reakcji syntezy poliuretanów i żywic epoksydowych, charakterystyka reakcji, surowce, katalizatory reakcji. Synteza poliuretanów, surowce; spienianie – pianki elastyczne i sztywne; sposoby spieniania; elastomery poliuretanowe.
T-W-1Podstawowe pojęcia w chemii i technologii polimerów (średni ciężar cząsteczkowy, rozrzut ciężarów cząsteczkowych, homopolimery i kopolimery, polimery liniowe, rozgałęzione i usieciowane, nazewnictwo, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa).
T-W-4Nienasycone żywice poliestrowe: synteza sieciowanie i kierunki zastosowania
T-W-6Żywice epoksydowe: metody otrzymywania, reakcje sieciowania i środki sieciujące, technologia produkcji żywic dianowych.
T-W-3Przykłady syntezy polimerów i żywic kondensacyjnych [poliestry liniowe, w tym poli(tereftalan etylenu i inne liniowe poliestry nasycone, poliamidy, nienasycone żywice poliestrowe, żywice alkidowe, żywice fenolowo-formaldehydowe oraz sposoby sieciowania wymienionych żywic reaktywnych].
T-W-2Polimeryzacja rodnikowa, etapy reakcji, sposoby inicjowania i inicjatory. Ważniejsze polimery wytwarzane metodą polimeryzacji rodnikowej, w tym polietylen, polistyren i kopolimery, poli(chlorek winylu). Podstawowe wiadomości o polimeryzacji łańcuchowej na katalizatorach stereospecyficznych (nowoczesna kataliza a możliwości syntezy polimerów o regulowanej strukturze przestrzennej łańcucha; polimery ataktyczne, syndiotaktyczne oraz izotaktyczne). Synteza poliolefin na katalizatorach koordynacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie zasobu wiedzy studenta w zakresie metod syntezy ważniejszych polimerow i żywic reaktywnych
S-2Ocena formująca: Określenie wiedzy i zdolności studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Określenie zakresu wiedzy studenta odnośnie metod syntezy, właściwości oraz kierunków stosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych, ocena przygotowanego projektu dot. syntezy wybranego polimeru lub żywicy reaktywnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje dostateczną wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
3,5Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
4,5Student dysponuje wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych oraz wykazał się ponad dobrymi wynikami na ćwiczeniach laboratoryjnych oraz projektowych
5,0Student dysponuje wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych oraz wykazał się bardzo dobrymi wynikami na ćwiczeniach laboratoryjnych oraz projektowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C11_U01Student powinien umieć opisać metody syntezy polimerów i żywic reaktywnych, wykonać prostą syntezę polimeru/żywicy w skali laboratoryjnej oraz zaprojektować syntezę polimeru termoplastycznego lub żywicy reaktywnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Nano_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się, m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Nano_1A_U06posługuje się językiem angielskim (lub innym językiem obcym) zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu kształcenia Językowego, w stopniu umożliwiającym czytanie ze zrozumieniem instrukcji technicznych, artykułów i podręczników z dziedziny nauk ścisłych, a w szczególności z zakresu nanotechnologii i nanomateriałów
Nano_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty chemiczne, interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Nano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Nano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Nano_1A_U13potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami syntezy polimerów termoplastycznych oraz żywic reaktywnych, ich właściwościami oraz kierunkami zastosowania.
Treści programoweT-W-5Poliaddycja na przykładzie reakcji syntezy poliuretanów i żywic epoksydowych, charakterystyka reakcji, surowce, katalizatory reakcji. Synteza poliuretanów, surowce; spienianie – pianki elastyczne i sztywne; sposoby spieniania; elastomery poliuretanowe.
T-W-1Podstawowe pojęcia w chemii i technologii polimerów (średni ciężar cząsteczkowy, rozrzut ciężarów cząsteczkowych, homopolimery i kopolimery, polimery liniowe, rozgałęzione i usieciowane, nazewnictwo, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa).
T-W-4Nienasycone żywice poliestrowe: synteza sieciowanie i kierunki zastosowania
T-W-6Żywice epoksydowe: metody otrzymywania, reakcje sieciowania i środki sieciujące, technologia produkcji żywic dianowych.
T-W-3Przykłady syntezy polimerów i żywic kondensacyjnych [poliestry liniowe, w tym poli(tereftalan etylenu i inne liniowe poliestry nasycone, poliamidy, nienasycone żywice poliestrowe, żywice alkidowe, żywice fenolowo-formaldehydowe oraz sposoby sieciowania wymienionych żywic reaktywnych].
T-W-2Polimeryzacja rodnikowa, etapy reakcji, sposoby inicjowania i inicjatory. Ważniejsze polimery wytwarzane metodą polimeryzacji rodnikowej, w tym polietylen, polistyren i kopolimery, poli(chlorek winylu). Podstawowe wiadomości o polimeryzacji łańcuchowej na katalizatorach stereospecyficznych (nowoczesna kataliza a możliwości syntezy polimerów o regulowanej strukturze przestrzennej łańcucha; polimery ataktyczne, syndiotaktyczne oraz izotaktyczne). Synteza poliolefin na katalizatorach koordynacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie zasobu wiedzy studenta w zakresie metod syntezy ważniejszych polimerow i żywic reaktywnych
S-2Ocena formująca: Określenie wiedzy i zdolności studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Określenie zakresu wiedzy studenta odnośnie metod syntezy, właściwości oraz kierunków stosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych, ocena przygotowanego projektu dot. syntezy wybranego polimeru lub żywicy reaktywnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej
4,0Student posiada umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej
4,5Student posiada umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej poparte ponad dobrymi wynikami pracy laboratoryjnej oraz przygotowanego projektu
5,0Student posiada umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej poparte bardzo dobrymi wynikami pracy laboratoryjnej oraz przygotowanego projektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C11_K01Student powinien wykazywać aktywność i kreatywność w zakresie wszystkich form zajęć dydaktycznych wchodzących w skład przedmiotu, świadomość wpływu stosowanych metod syntezy polimerów lub żywic reaktywnych, a także nanocząstek na otaczające środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Nano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Nano_1A_K03potrafi pracować zespołowo; rozumie odpowiedzialność za działania własne i innych osób
Nano_1A_K05rozumie zasady etyki zawodowej, prawidłowo oceniać wkład członków zespołu do osiąganych wyników jest świadom i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami syntezy polimerów termoplastycznych oraz żywic reaktywnych, ich właściwościami oraz kierunkami zastosowania.
Treści programoweT-W-5Poliaddycja na przykładzie reakcji syntezy poliuretanów i żywic epoksydowych, charakterystyka reakcji, surowce, katalizatory reakcji. Synteza poliuretanów, surowce; spienianie – pianki elastyczne i sztywne; sposoby spieniania; elastomery poliuretanowe.
T-W-1Podstawowe pojęcia w chemii i technologii polimerów (średni ciężar cząsteczkowy, rozrzut ciężarów cząsteczkowych, homopolimery i kopolimery, polimery liniowe, rozgałęzione i usieciowane, nazewnictwo, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa).
T-W-4Nienasycone żywice poliestrowe: synteza sieciowanie i kierunki zastosowania
T-W-6Żywice epoksydowe: metody otrzymywania, reakcje sieciowania i środki sieciujące, technologia produkcji żywic dianowych.
T-W-3Przykłady syntezy polimerów i żywic kondensacyjnych [poliestry liniowe, w tym poli(tereftalan etylenu i inne liniowe poliestry nasycone, poliamidy, nienasycone żywice poliestrowe, żywice alkidowe, żywice fenolowo-formaldehydowe oraz sposoby sieciowania wymienionych żywic reaktywnych].
T-W-2Polimeryzacja rodnikowa, etapy reakcji, sposoby inicjowania i inicjatory. Ważniejsze polimery wytwarzane metodą polimeryzacji rodnikowej, w tym polietylen, polistyren i kopolimery, poli(chlorek winylu). Podstawowe wiadomości o polimeryzacji łańcuchowej na katalizatorach stereospecyficznych (nowoczesna kataliza a możliwości syntezy polimerów o regulowanej strukturze przestrzennej łańcucha; polimery ataktyczne, syndiotaktyczne oraz izotaktyczne). Synteza poliolefin na katalizatorach koordynacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie zasobu wiedzy studenta w zakresie metod syntezy ważniejszych polimerow i żywic reaktywnych
S-2Ocena formująca: Określenie wiedzy i zdolności studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Określenie zakresu wiedzy studenta odnośnie metod syntezy, właściwości oraz kierunków stosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych, ocena przygotowanego projektu dot. syntezy wybranego polimeru lub żywicy reaktywnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy i kreatywności w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. syntezy, oceny właściwości i zastosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
3,0Student wykazuje w ograniczonym stopniu aktywność i kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. syntezy, oceny właściwości i zastosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
3,5Student wykazuje akceptowalną aktywność i kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. syntezy, oceny właściwości i zastosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
4,0Student wykazuje aktywność i kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. syntezy, oceny właściwości i zastosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych
4,5Student wykazuje aktywność i kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. syntezy, oceny właściwości i zastosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych popartą ponad dobrymi cechami kreatywności odnośnie wpływu polimerów i żywic reaktywnych na środowisko
5,0Student wykazuje aktywność i kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. syntezy, oceny właściwości i zastosowania polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych popartą bardzo dobrymi cechami kreatywności odnośnie wpływu polimerów i żywic reaktywnych na środowisko