Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne

Sylabus przedmiotu Polimery i materiały funkcjonalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polimery i materiały funkcjonalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl>, Piotr Sobolewski <psobolewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przyswojenie wiedzy podstawowej i umiejętności praktycznych w zakresie budowy chemicznej, właściwości fizycznych, sposobu wytwarzania wyrobów i zastosowań polimerów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie polimerów. Ocena wybranych właściwości fizycznych. Badanie właściwości mechanicznych. Przygotowanie tworzyw polimerowych do przetwórstwa. Badanie właściwości przetwórczych. Prasowanie. Wytłaczanie. Wtryskiwanie. Laminowanie.30
30
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe: monomer, mer, oligomer, polimer, stopień polimeryzacji, tworzywo polimerowe. Rodzaje polimerów: plastomery, duromery, elastomery, polimery naturalne. Ważniejsze polimery: akronimy, budowa chemiczna, wybrane cechy fizyczne. Struktura nadcząsteczkowa a właściwości fizyczne polimerów: polimery liniowe, rozgałęzione, usieciowane, statystyczne , blokowe, amorficzne, semikrystaliczne. Przegląd metod przetwórczych. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Tematyczne przygotowanie teoretyczne. Zaliczenie wejściówki20
A-L-2Aktywność pracy w grupie. Wykonanie ćwiczenia laboratoryjnego20
A-L-3Opracowanie sprawozdania.20
60
wykłady
A-W-1Aktywność w dyskusji inicjowanej przez wykładowcę15
A-W-2Wykazanie wiedzy i umiejętności przez zaliczenie testu w trakcie i na koniec wykładów45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach, ocena wiedzy teoretycznej przed ćwiczeniami laboratoryjnymi, ocena testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować budowę polimeru i materiału polimerowego, nazywać polimery i podać podstawowe właściwości fizyczne polimeru i kierunki zastosowań.
Nano_1A_W02, Nano_1A_W04, Nano_1A_W13T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: rozpoznawać, dobierać i stosować tworzywa polimerowe. obsługiwać urządzenia do badań i przetwarzania polimerów, opracowywać warunki badania i wytwarzania wyrobów, korzystać z literatury specjalistycznej.
Nano_1A_U01, Nano_1A_U04, Nano_1A_U09, Nano_1A_U14T1A_U01, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06C-1T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Aktywna postawa wobec wyzwań technologiczno-technicznych, otwartość na poszerzanie wiedzy technicznej, świadomość zadań społecznych w zakresie tematyki zajęć.
Nano_1A_K01, Nano_1A_K03, Nano_1A_K04T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-1T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować budowę polimeru i materiału polimerowego, nazywać polimery i podać podstawowe właściwości fizyczne polimeru i kierunki zastosowań.
2,0Wyniki testu: Poniżej 10 p-tów
3,011-10
3,513-12
4,014-15
4,516-17
5,018-20

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: rozpoznawać, dobierać i stosować tworzywa polimerowe. obsługiwać urządzenia do badań i przetwarzania polimerów, opracowywać warunki badania i wytwarzania wyrobów, korzystać z literatury specjalistycznej.
2,0Ocena testu: poniżej 10 p-tów
3,010-11
3,512-13
4,014-15
4,516-17
5,018-20

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Aktywna postawa wobec wyzwań technologiczno-technicznych, otwartość na poszerzanie wiedzy technicznej, świadomość zadań społecznych w zakresie tematyki zajęć.
2,0Ocena wyników testu: poniżej 10 p-tów
3,010-11
3,512-13
4,014-15
4,516-17
5,018-20

Literatura podstawowa

  1. Danuta Żuchowska, Polimery konstrukcyjne, WNT, Warszawa, 1993
  2. Szlezyngier Włodzimierz, Tworzywa Sztuczne, Wydawnictwo oświatowe, Rzeszów, 1998, T 1-3

Literatura dodatkowa

  1. Rabek Jan, Współczesna wiedza o polimerach, WN PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie polimerów. Ocena wybranych właściwości fizycznych. Badanie właściwości mechanicznych. Przygotowanie tworzyw polimerowych do przetwórstwa. Badanie właściwości przetwórczych. Prasowanie. Wytłaczanie. Wtryskiwanie. Laminowanie.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe: monomer, mer, oligomer, polimer, stopień polimeryzacji, tworzywo polimerowe. Rodzaje polimerów: plastomery, duromery, elastomery, polimery naturalne. Ważniejsze polimery: akronimy, budowa chemiczna, wybrane cechy fizyczne. Struktura nadcząsteczkowa a właściwości fizyczne polimerów: polimery liniowe, rozgałęzione, usieciowane, statystyczne , blokowe, amorficzne, semikrystaliczne. Przegląd metod przetwórczych. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Tematyczne przygotowanie teoretyczne. Zaliczenie wejściówki20
A-L-2Aktywność pracy w grupie. Wykonanie ćwiczenia laboratoryjnego20
A-L-3Opracowanie sprawozdania.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywność w dyskusji inicjowanej przez wykładowcę15
A-W-2Wykazanie wiedzy i umiejętności przez zaliczenie testu w trakcie i na koniec wykładów45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować budowę polimeru i materiału polimerowego, nazywać polimery i podać podstawowe właściwości fizyczne polimeru i kierunki zastosowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Nano_1A_W04ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów
Nano_1A_W13ma wiedzę ogólną potrzebną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie wiedzy podstawowej i umiejętności praktycznych w zakresie budowy chemicznej, właściwości fizycznych, sposobu wytwarzania wyrobów i zastosowań polimerów.
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe: monomer, mer, oligomer, polimer, stopień polimeryzacji, tworzywo polimerowe. Rodzaje polimerów: plastomery, duromery, elastomery, polimery naturalne. Ważniejsze polimery: akronimy, budowa chemiczna, wybrane cechy fizyczne. Struktura nadcząsteczkowa a właściwości fizyczne polimerów: polimery liniowe, rozgałęzione, usieciowane, statystyczne , blokowe, amorficzne, semikrystaliczne. Przegląd metod przetwórczych. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne.
T-L-1Rozpoznawanie polimerów. Ocena wybranych właściwości fizycznych. Badanie właściwości mechanicznych. Przygotowanie tworzyw polimerowych do przetwórstwa. Badanie właściwości przetwórczych. Prasowanie. Wytłaczanie. Wtryskiwanie. Laminowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach, ocena wiedzy teoretycznej przed ćwiczeniami laboratoryjnymi, ocena testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wyniki testu: Poniżej 10 p-tów
3,011-10
3,513-12
4,014-15
4,516-17
5,018-20
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: rozpoznawać, dobierać i stosować tworzywa polimerowe. obsługiwać urządzenia do badań i przetwarzania polimerów, opracowywać warunki badania i wytwarzania wyrobów, korzystać z literatury specjalistycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Nano_1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień związanych tematycznie z treściami programowymi studiów
Nano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie wiedzy podstawowej i umiejętności praktycznych w zakresie budowy chemicznej, właściwości fizycznych, sposobu wytwarzania wyrobów i zastosowań polimerów.
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe: monomer, mer, oligomer, polimer, stopień polimeryzacji, tworzywo polimerowe. Rodzaje polimerów: plastomery, duromery, elastomery, polimery naturalne. Ważniejsze polimery: akronimy, budowa chemiczna, wybrane cechy fizyczne. Struktura nadcząsteczkowa a właściwości fizyczne polimerów: polimery liniowe, rozgałęzione, usieciowane, statystyczne , blokowe, amorficzne, semikrystaliczne. Przegląd metod przetwórczych. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne.
T-L-1Rozpoznawanie polimerów. Ocena wybranych właściwości fizycznych. Badanie właściwości mechanicznych. Przygotowanie tworzyw polimerowych do przetwórstwa. Badanie właściwości przetwórczych. Prasowanie. Wytłaczanie. Wtryskiwanie. Laminowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach, ocena wiedzy teoretycznej przed ćwiczeniami laboratoryjnymi, ocena testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena testu: poniżej 10 p-tów
3,010-11
3,512-13
4,014-15
4,516-17
5,018-20
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B07_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Aktywna postawa wobec wyzwań technologiczno-technicznych, otwartość na poszerzanie wiedzy technicznej, świadomość zadań społecznych w zakresie tematyki zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Nano_1A_K03potrafi pracować zespołowo; rozumie odpowiedzialność za działania własne i innych osób
Nano_1A_K04potrafi odpowiednio określić zadania priorytetowe służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie wiedzy podstawowej i umiejętności praktycznych w zakresie budowy chemicznej, właściwości fizycznych, sposobu wytwarzania wyrobów i zastosowań polimerów.
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe: monomer, mer, oligomer, polimer, stopień polimeryzacji, tworzywo polimerowe. Rodzaje polimerów: plastomery, duromery, elastomery, polimery naturalne. Ważniejsze polimery: akronimy, budowa chemiczna, wybrane cechy fizyczne. Struktura nadcząsteczkowa a właściwości fizyczne polimerów: polimery liniowe, rozgałęzione, usieciowane, statystyczne , blokowe, amorficzne, semikrystaliczne. Przegląd metod przetwórczych. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne.
T-L-1Rozpoznawanie polimerów. Ocena wybranych właściwości fizycznych. Badanie właściwości mechanicznych. Przygotowanie tworzyw polimerowych do przetwórstwa. Badanie właściwości przetwórczych. Prasowanie. Wytłaczanie. Wtryskiwanie. Laminowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach, ocena wiedzy teoretycznej przed ćwiczeniami laboratoryjnymi, ocena testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena wyników testu: poniżej 10 p-tów
3,010-11
3,512-13
4,014-15
4,516-17
5,018-20