Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne
Sylabus przedmiotu Fizyka II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy matematyki w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych (wektory, macierze, rozwiązywanie równań, podstawy rachunku róźniczkowego i całkowego) |
W-2 | Potrafi wykonać proste obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora i komputera |
W-3 | Zna elementy fizyki przedstawione w ramach wykładu Fizyka 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu elektromagnetyzmu, fizyki ciała stałego i podstaw fizyki kwantowej przydatnej inżynierowi nanotechnologii |
C-2 | Rozwój umiejętności opracowania wyników pomiarów wykonanych w laboratorium fizyki |
C-3 | Rozwój umiejętności pisania opracowania na zadany temat i korzystania ze źródeł literaturowych |
C-4 | Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie laboratoryjnej |
C-5 | Rozwój umiejętności wykorzystania wiedzy fizycznej do rozwiązywania problemów inżynierskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z pola elektrycznego i magnetycznego | 4 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z prawami Maxwella | 2 |
T-A-3 | Rozwiązywanie zadań z mechaniki kwantowej | 4 |
T-A-4 | Przedstawianie przygotowanych prezentacji | 4 |
T-A-5 | Kolokwium końcowe | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody opracowania niepewności pomiarowych | 3 |
T-L-2 | Ćwiczenie laboratoryjne 1-5 | 10 |
T-L-3 | Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stacjonarne pole elektryczne, prawo Gaussa, potencjał, kondensatory i dielektryki, pole magnetyczne, siła elektromotoryczna, prawa Maxwella | 10 |
T-W-2 | Półprzewodniki i przyrządy półprzewodnikowe | 8 |
T-W-3 | Ciało doskonale czarne, dualizm korpuskularno-falowy, zasada nieoznaczoności, równane Schroedingera, kwantowanie momentu pędu i energii, fizyka atomów i cząsteczek | 12 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego |
M-2 | Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Seminarium |
M-5 | Laboratorium fizyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
S-3 | Ocena formująca: Prezentacja multimedialna |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych |
S-5 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_B04_W01 Student zna podstawy elektromagnetyzmu, fizyki ciała stałego i mechaniki kwantowej, dysponuje wiedzą dotyczącą sposobu opracowania prostych eksperymentów fizycznych | Nano_1A_W02, Nano_1A_W09 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_B04_U01 Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą elektromagnetyzmu, fizyki ciała stałego i mechaniki kwantowej do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich. | Nano_1A_U09 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-3, C-5 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-3, M-4 | S-2, S-3, S-5 |
Nano_1A_B04_U02 Student potrafi wykonać i opracować wyniki pomiarów prostych eksperymentów fizycznych. | Nano_1A_U09 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-2, C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-5 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_B04_K01 Student potrafi pracować w zespole | Nano_1A_K03 | T1A_K03 | InzA_K02 | C-4 | T-L-3, T-L-2 | M-5 | S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_B04_W01 Student zna podstawy elektromagnetyzmu, fizyki ciała stałego i mechaniki kwantowej, dysponuje wiedzą dotyczącą sposobu opracowania prostych eksperymentów fizycznych | 2,0 | Na końcowym egzaminie pisemnym uzyskał poniżej 50% punktów procentowych |
3,0 | Na końcowym egzaminie pisemnym uzyskał od 51% do 65% punktów procentowych | |
3,5 | Na końcowym egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% punktów procentowych | |
4,0 | Na końcowym egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% punktów procentowych | |
4,5 | Na końcowym egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% punktów procentowych | |
5,0 | Na końcowym egzaminie pisemnym uzyskał powyżej 95% punktów procentowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_B04_U01 Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą elektromagnetyzmu, fizyki ciała stałego i mechaniki kwantowej do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich. | 2,0 | Sumaryczna ilość punktów procentowych uzyskana ze sprawdzianu, kolokwium, zadania domowego, aktywności na zajęciach, jest poniżej 50% |
3,0 | Sumaryczna ilość punktów procentowych uzyskana ze sprawdzianu, kolokwium, zadania domowego, aktywności na zajęciach, jest w przedziale 51%-65% | |
3,5 | Sumaryczna ilość punktów procentowych uzyskana ze sprawdzianu, kolokwium, zadania domowego, aktywności na zajęciach, jest w przedziale 66%-80% | |
4,0 | Sumaryczna ilość punktów procentowych uzyskana ze sprawdzianu, kolokwium, zadania domowego, aktywności na zajęciach, jest w przedziale 81%-90% | |
4,5 | Sumaryczna ilość punktów procentowych uzyskana ze sprawdzianu, kolokwium, zadania domowego, aktywności na zajęciach, jest w przedziale 91%-95% | |
5,0 | Sumaryczna ilość punktów procentowych uzyskana ze sprawdzianu, kolokwium, zadania domowego, aktywności na zajęciach, jest w przedziale 96%-100% | |
Nano_1A_B04_U02 Student potrafi wykonać i opracować wyniki pomiarów prostych eksperymentów fizycznych. | 2,0 | Student nie zaliczył wszystkich 5 ćwiczeń laboratoryjnych |
3,0 | Student zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i średnia ocena mieści się w przedziale 3,00-3,25 | |
3,5 | Student zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i średnia ocena mieści się w przedziale 3,26-3,75 | |
4,0 | Student zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i średnia ocena mieści się w przedziale 3,76-4,25 | |
4,5 | Student zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i średnia ocena mieści się w przedziale 4,26-4,75 | |
5,0 | Student zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i średnia ocena mieści się w przedziale 4,76-5,00 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_B04_K01 Student potrafi pracować w zespole | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie dwuosobowej |
3,0 | Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczenia laboratoryjnego wykonywana jest samodzielnie | |
3,5 | Zadowalający podział prac nad opracowaniem sprawozdania laboratoryjnego | |
4,0 | Studenci dobrze współpracują nad opracowaniem sprawozdania laboratoryjnego | |
4,5 | Bardzo dobra współpraca w zespole dwuosobowym | |
5,0 | Idealna współpraca studentów w zespole dwuosobowym |
Literatura podstawowa
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. II, PWN, Warszawa, 1989
- J. Typek, Materiały dydaktyczne do wykładów, Strona internetowa http://typjan.zut.edu.pl/, Szczecin, 2012
- T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
Literatura dodatkowa
- I. Kruk, J. Typek, Laboratorium z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007