Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)

Sylabus przedmiotu Dynamika instalacji produkcyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dynamika instalacji produkcyjnych
Specjalność Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,30zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość elementów matematyki wyższej stosowanej.
W-2Tworzenie systemów technologicznych i podstawy eksploatacji.
W-3Dynamika procesowa.
W-4Podstawy automatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do analizy elementarnych struktur topologicznych LP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
C-2Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania instalacji technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tworzenie struktur topologicznych wybranych schematów ideowych instalacji produkcyjnych przy użyciu podstawowych operatorów technologicznych.2
T-A-2Tworzenie struktur topologicznych instalacji produkcyjnych w oparciu o treść opisującą przebiegi procesów dynamicznych w wybranych schematach technologicznych.2
T-A-3Graficzny zapis elementyarnych schematów technologicznych (grafy: strukturalny, sygnałowy, strumieniowy, symboliczny).2
T-A-4Grafy strumieniowe ST. Macierze grafów. Redukcja schematów. Równania bilansowe. Algorytm obliczenia bilansów. Strumienie uogólnione. Macierz niezależnych równań bilansowych.2
T-A-5Synteza ST. Funkcjonowanie dynamiczne ST. Formułowanie matematyczne.2
T-A-6Liniowe modele matematyczne elementów i więźi w liniach produkcyjnych. Poziom uogólnienia. Macierze przekształcenia ze współczynnikami więzi funkcjonalnych dla schematów strukturalnych.3
T-A-7Formułowanie ogólnego modelu procesu funkcjonowania LP. Charakter funkcjonowania. Procesy wejściowe, sterujące i wyjściowe. Funkcjonowanie ST w stanie ustalonym.2
15
projekty
T-P-1Bazą informacji potrzebnych do realizacji projektu jest audytoryjnie (konsultacje) omawianie zagadnień realizowanych na zajęciach audytoryjnych.15
15
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe dynamiki instalacji (systemów) produkcyjnych (technologicznych) (IP,SP, ST).1
T-W-2Symbole schematów technologicznych. Otoczenie jako element SP. Więzi technologiczne. Ograniczenia. Kryteria.1
T-W-3Odwzorowanie symulacyjne schematów technologicznych w postaci struktur topologicznych z wykorzystaniem oparatorów POT. Graficzny zapis systemu produkcyjnego (SP) w postaci struktury topologicznej systemu technologicznego (ST).3
T-W-4Zbiory sygnałów. Przestrzenie i osie sygnałów. Procesy wejściowe, sterujące i wyjściowe.2
T-W-5Funkcjonowanie SP jako układu dynamicznego. Przestrzeń stanów ST. Trajektoria ST w przestrzeni stanów.1
T-W-6Operator przejścia stanów. Operatory sygnałow wyjściowych.2
T-W-7Oddziaływanie otoczenia na SP. Systemy stochastyczne. Operatory losowe. Elementy procesów Makrowa.2
T-W-8Macierze więzi sygnałów dynamicznych opisujących funkcjonowanie elementów ST.2
T-W-9Elementy dynamiki obiektów wielowymiarowych. Zapis macierzowy w dziedzinie oryginałów i obrazów charakterystyk dynamicznych. Grafy technologiczne.2
T-W-10Funkcjionowania ST w obszarze statyki i dynamiki procesowej. Modele statyczne i dynamiczne ST.3
T-W-11Identyfikacja procesu wieloetapowego. Algorytm identyfikacji.2
T-W-12Elementarne modeli ST. ST o dużej wymiarowości. Agregatyzacja dynamiczna.2
T-W-13Agregaty jako elementy ST. Przestrzenie sygnałów. Grupa operatorów wejść i wyjść. Funkcjonowanie agregatu według operatyorów. Systemy zagregatyzowane. Operatory zespolenia.3
T-W-14Dynamika prostych sytemów technologicznych realizujących procesy inżynierii chemicznej.2
T-W-15Analiza i synteza ST z wykorzystaniem teorii grafów technologicznych, elementów stuktur topologicznych, teorii zbiorów i macierzy funkcyjnych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do egzaminu w zakresie elementarnych obliczeń symulacyjnych.45
60
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach (konsultacjach audytoryjnych).15
A-P-2Realizacja projektu.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury źródłowej.15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Zajęcia audytoryjne.
M-3Projekt wybranej instalacji przemuysłowej w zakresie opisu funkcjonowania i symulacyjnej analizy dynamicznej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i zajęć audytoryjnych na zakończenie semestru w formie pisemnego egzaminu o tresci teoretycznej i obliczeniach symulacyjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu w oparciu o sprawozdanie zawierające obliczenia dotyczące określinej linii technologicznej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-08_W01
Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do analizy elementarnych struktur topologicznych ST oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
ICHP_2A_W01, ICHP_2A_W04, ICHP_2A_W05, ICHP_2A_W09T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-12, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-13, T-W-8, T-W-14, T-W-15, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-08_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania instalacji technologicznych.
ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U18, ICHP_2A_U19T2A_U01, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U07, InzA2_U08C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-P-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-08_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma możliwości współpracy z innymi ucheastnikami realizującymi projekt systemu technologicznego jak równie może brac udział w analizie funkcjionowania systemu.
ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K02T2A_K01, T2A_K02InzA2_K01C-2, C-1T-W-12, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-13, T-W-8, T-W-14, T-W-15, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-P-1M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-08_W01
Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do analizy elementarnych struktur topologicznych ST oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie omawianych tresci programowych przydatnych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych SP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji dynamiki.
3,0Student ma wiedzę w zakresie omawianych tresci programowych przydatnych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych ST oraz powinien być w stanie przeprowadzić ogólną analizę ich funkcjonowania w zakresie elementarnej teoretyczneji symulacj dynamiki.
3,5Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki ST i jest w stanie interpretować schematy technologiczne w postaci struktur topologicznych z uwzględnieniem elementarnych modeli matematycznych elementów struktury.
4,0Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki ST i jest w stanie interpretować schematy technologiczne w postaci struktur topologicznych z uwzględnieneim modeli dynamicznych elementów i więzi symulacyjnego procesowego funkcjonowania linii technologicznych.
4,5Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki ST z uwzględnieneim operatorów funkcjonowania oraz z zapisem macierzowym elementarnych struktur topologicznych ST w zakresie dynamiki.
5,0Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki ST i jest w stanie tworzyć symulacyjne struktury topologiczne dowolnych procesów kinetycznych przy narzuconych wymaganiach eksploatacyjnych w zakresie dynamiki procesowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-08_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania instalacji technologicznych.
2,0Student nie jest w stanie w stopniu ogólnym wykorzystać zdobytej wiedzy do analizy i syntezy ST (dotyczy wybranego schematu technologicznego).
3,0Student potrafi w stopniu ogólnym wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy symulacyjnej funkcjonowania elementarnych linii technologicznych (dla wybranego schematu technologicznego potrafi podać schemat blokowy, schemat z symbolami POT. agregatyzacja, macierze wejście-wyjście).
3,5Student potrafi zastosować w stopniu ogólnym zdobytą wiedzę do zapisu zadanych prostych elementarnych LP zgodnie z zasadami transformacji systemów złożonych (dla wybranego schematu technologicznego potrafi jak na ocenę 3,0 oraz dodatkowo opis tekstowy ST, napisać graf z elementami ST, schematy POT po kolejnych etapach agregatyzacji, graf i macierz cyklicza).
4,0Student potrafi tworzyć i transformować proste ST zadane w różnych postaciach informacyjnych (dla wybranego schematu technologicznego potrafi jak na ocenę 3,5 oraz dodatkowo zapis macierzowy dynamiki elementów IP wraz z rozwiązaniem analitycznym).
4,5Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę w konkretnych przypadkach IP z zadaną kinetyką procesową i potrafi zastosować prawa matematyki stosowanej do matematycznego opisu elementów i więzi (dla wybranego schematu linii produkcyjnej potrafi jak na ocenę 4,0 oraz.dodatkowo potrafi tworzyć schematy z punktami PA wybranych LP,
5,0Student potrafi tworzyć symulacyjne LP z uwzględnieniem punktów PA dla wybranej elementarnej kinetyki procesu technologicznego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-08_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma możliwości współpracy z innymi ucheastnikami realizującymi projekt systemu technologicznego jak równie może brac udział w analizie funkcjionowania systemu.
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.

Literatura podstawowa

  1. Buslenko N.P., Kałasznikow W.W., Kowalenko I.N., Teoria systemów złożonych, PWN, Warszawa, 1979
  2. Douglas J.M., Dynamika i sterowanie procesów. Tom 1, WNT, Warszawa, 1976
  3. Douglas J.M., Dynamika i sterowanie procesów. Tom 2, WNT, EWarszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Kafaraow W.W., Pierow W.L., Mieszałkin W.P., Podstawy modelowania matematycznego systemów technologicznych, Chimia, Mosdkwa, 1974, (j. rosyjski)
  2. Ostrowski G.M., Wolin Ju.M., Modelowanie złożonych systemów technologicznych, Chimia, Moskwa, 1975, (j. rosyjski)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tworzenie struktur topologicznych wybranych schematów ideowych instalacji produkcyjnych przy użyciu podstawowych operatorów technologicznych.2
T-A-2Tworzenie struktur topologicznych instalacji produkcyjnych w oparciu o treść opisującą przebiegi procesów dynamicznych w wybranych schematach technologicznych.2
T-A-3Graficzny zapis elementyarnych schematów technologicznych (grafy: strukturalny, sygnałowy, strumieniowy, symboliczny).2
T-A-4Grafy strumieniowe ST. Macierze grafów. Redukcja schematów. Równania bilansowe. Algorytm obliczenia bilansów. Strumienie uogólnione. Macierz niezależnych równań bilansowych.2
T-A-5Synteza ST. Funkcjonowanie dynamiczne ST. Formułowanie matematyczne.2
T-A-6Liniowe modele matematyczne elementów i więźi w liniach produkcyjnych. Poziom uogólnienia. Macierze przekształcenia ze współczynnikami więzi funkcjonalnych dla schematów strukturalnych.3
T-A-7Formułowanie ogólnego modelu procesu funkcjonowania LP. Charakter funkcjonowania. Procesy wejściowe, sterujące i wyjściowe. Funkcjonowanie ST w stanie ustalonym.2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Bazą informacji potrzebnych do realizacji projektu jest audytoryjnie (konsultacje) omawianie zagadnień realizowanych na zajęciach audytoryjnych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe dynamiki instalacji (systemów) produkcyjnych (technologicznych) (IP,SP, ST).1
T-W-2Symbole schematów technologicznych. Otoczenie jako element SP. Więzi technologiczne. Ograniczenia. Kryteria.1
T-W-3Odwzorowanie symulacyjne schematów technologicznych w postaci struktur topologicznych z wykorzystaniem oparatorów POT. Graficzny zapis systemu produkcyjnego (SP) w postaci struktury topologicznej systemu technologicznego (ST).3
T-W-4Zbiory sygnałów. Przestrzenie i osie sygnałów. Procesy wejściowe, sterujące i wyjściowe.2
T-W-5Funkcjonowanie SP jako układu dynamicznego. Przestrzeń stanów ST. Trajektoria ST w przestrzeni stanów.1
T-W-6Operator przejścia stanów. Operatory sygnałow wyjściowych.2
T-W-7Oddziaływanie otoczenia na SP. Systemy stochastyczne. Operatory losowe. Elementy procesów Makrowa.2
T-W-8Macierze więzi sygnałów dynamicznych opisujących funkcjonowanie elementów ST.2
T-W-9Elementy dynamiki obiektów wielowymiarowych. Zapis macierzowy w dziedzinie oryginałów i obrazów charakterystyk dynamicznych. Grafy technologiczne.2
T-W-10Funkcjionowania ST w obszarze statyki i dynamiki procesowej. Modele statyczne i dynamiczne ST.3
T-W-11Identyfikacja procesu wieloetapowego. Algorytm identyfikacji.2
T-W-12Elementarne modeli ST. ST o dużej wymiarowości. Agregatyzacja dynamiczna.2
T-W-13Agregaty jako elementy ST. Przestrzenie sygnałów. Grupa operatorów wejść i wyjść. Funkcjonowanie agregatu według operatyorów. Systemy zagregatyzowane. Operatory zespolenia.3
T-W-14Dynamika prostych sytemów technologicznych realizujących procesy inżynierii chemicznej.2
T-W-15Analiza i synteza ST z wykorzystaniem teorii grafów technologicznych, elementów stuktur topologicznych, teorii zbiorów i macierzy funkcyjnych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do egzaminu w zakresie elementarnych obliczeń symulacyjnych.45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach (konsultacjach audytoryjnych).15
A-P-2Realizacja projektu.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury źródłowej.15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-08_W01Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do analizy elementarnych struktur topologicznych ST oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_W04ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich w tym zagadnień projektowania
ICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
ICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do analizy elementarnych struktur topologicznych LP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
Treści programoweT-W-12Elementarne modeli ST. ST o dużej wymiarowości. Agregatyzacja dynamiczna.
T-W-6Operator przejścia stanów. Operatory sygnałow wyjściowych.
T-W-10Funkcjionowania ST w obszarze statyki i dynamiki procesowej. Modele statyczne i dynamiczne ST.
T-W-11Identyfikacja procesu wieloetapowego. Algorytm identyfikacji.
T-W-9Elementy dynamiki obiektów wielowymiarowych. Zapis macierzowy w dziedzinie oryginałów i obrazów charakterystyk dynamicznych. Grafy technologiczne.
T-W-5Funkcjonowanie SP jako układu dynamicznego. Przestrzeń stanów ST. Trajektoria ST w przestrzeni stanów.
T-W-7Oddziaływanie otoczenia na SP. Systemy stochastyczne. Operatory losowe. Elementy procesów Makrowa.
T-W-4Zbiory sygnałów. Przestrzenie i osie sygnałów. Procesy wejściowe, sterujące i wyjściowe.
T-W-13Agregaty jako elementy ST. Przestrzenie sygnałów. Grupa operatorów wejść i wyjść. Funkcjonowanie agregatu według operatyorów. Systemy zagregatyzowane. Operatory zespolenia.
T-W-8Macierze więzi sygnałów dynamicznych opisujących funkcjonowanie elementów ST.
T-W-14Dynamika prostych sytemów technologicznych realizujących procesy inżynierii chemicznej.
T-W-15Analiza i synteza ST z wykorzystaniem teorii grafów technologicznych, elementów stuktur topologicznych, teorii zbiorów i macierzy funkcyjnych.
T-W-2Symbole schematów technologicznych. Otoczenie jako element SP. Więzi technologiczne. Ograniczenia. Kryteria.
T-W-1Pojęcia podstawowe dynamiki instalacji (systemów) produkcyjnych (technologicznych) (IP,SP, ST).
T-W-3Odwzorowanie symulacyjne schematów technologicznych w postaci struktur topologicznych z wykorzystaniem oparatorów POT. Graficzny zapis systemu produkcyjnego (SP) w postaci struktury topologicznej systemu technologicznego (ST).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i zajęć audytoryjnych na zakończenie semestru w formie pisemnego egzaminu o tresci teoretycznej i obliczeniach symulacyjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie omawianych tresci programowych przydatnych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych SP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji dynamiki.
3,0Student ma wiedzę w zakresie omawianych tresci programowych przydatnych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych ST oraz powinien być w stanie przeprowadzić ogólną analizę ich funkcjonowania w zakresie elementarnej teoretyczneji symulacj dynamiki.
3,5Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki ST i jest w stanie interpretować schematy technologiczne w postaci struktur topologicznych z uwzględnieniem elementarnych modeli matematycznych elementów struktury.
4,0Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki ST i jest w stanie interpretować schematy technologiczne w postaci struktur topologicznych z uwzględnieneim modeli dynamicznych elementów i więzi symulacyjnego procesowego funkcjonowania linii technologicznych.
4,5Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki ST z uwzględnieneim operatorów funkcjonowania oraz z zapisem macierzowym elementarnych struktur topologicznych ST w zakresie dynamiki.
5,0Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki ST i jest w stanie tworzyć symulacyjne struktury topologiczne dowolnych procesów kinetycznych przy narzuconych wymaganiach eksploatacyjnych w zakresie dynamiki procesowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-08_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania instalacji technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
ICHP_2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich z uwzględnieniem aspektów praktycznych w zakresie studiowanej specjalności. Potrafi wykorzystać badania naukowe z inżynierii chemicznej i procesowej oraz obszarów pokrewnych
ICHP_2A_U19potrafi — zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne ,zaprojektować proste oraz złożone urządzenie, z uwzględnieniem ich funkcjonowania procesowego, w zakresie zagadnień studiowanej specjalności, używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując własne nowe narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania instalacji technologicznych.
Treści programoweT-A-1Tworzenie struktur topologicznych wybranych schematów ideowych instalacji produkcyjnych przy użyciu podstawowych operatorów technologicznych.
T-A-2Tworzenie struktur topologicznych instalacji produkcyjnych w oparciu o treść opisującą przebiegi procesów dynamicznych w wybranych schematach technologicznych.
T-A-3Graficzny zapis elementyarnych schematów technologicznych (grafy: strukturalny, sygnałowy, strumieniowy, symboliczny).
T-A-4Grafy strumieniowe ST. Macierze grafów. Redukcja schematów. Równania bilansowe. Algorytm obliczenia bilansów. Strumienie uogólnione. Macierz niezależnych równań bilansowych.
T-A-7Formułowanie ogólnego modelu procesu funkcjonowania LP. Charakter funkcjonowania. Procesy wejściowe, sterujące i wyjściowe. Funkcjonowanie ST w stanie ustalonym.
T-A-5Synteza ST. Funkcjonowanie dynamiczne ST. Formułowanie matematyczne.
T-A-6Liniowe modele matematyczne elementów i więźi w liniach produkcyjnych. Poziom uogólnienia. Macierze przekształcenia ze współczynnikami więzi funkcjonalnych dla schematów strukturalnych.
T-P-1Bazą informacji potrzebnych do realizacji projektu jest audytoryjnie (konsultacje) omawianie zagadnień realizowanych na zajęciach audytoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia audytoryjne.
M-3Projekt wybranej instalacji przemuysłowej w zakresie opisu funkcjonowania i symulacyjnej analizy dynamicznej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i zajęć audytoryjnych na zakończenie semestru w formie pisemnego egzaminu o tresci teoretycznej i obliczeniach symulacyjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu w oparciu o sprawozdanie zawierające obliczenia dotyczące określinej linii technologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie w stopniu ogólnym wykorzystać zdobytej wiedzy do analizy i syntezy ST (dotyczy wybranego schematu technologicznego).
3,0Student potrafi w stopniu ogólnym wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy symulacyjnej funkcjonowania elementarnych linii technologicznych (dla wybranego schematu technologicznego potrafi podać schemat blokowy, schemat z symbolami POT. agregatyzacja, macierze wejście-wyjście).
3,5Student potrafi zastosować w stopniu ogólnym zdobytą wiedzę do zapisu zadanych prostych elementarnych LP zgodnie z zasadami transformacji systemów złożonych (dla wybranego schematu technologicznego potrafi jak na ocenę 3,0 oraz dodatkowo opis tekstowy ST, napisać graf z elementami ST, schematy POT po kolejnych etapach agregatyzacji, graf i macierz cyklicza).
4,0Student potrafi tworzyć i transformować proste ST zadane w różnych postaciach informacyjnych (dla wybranego schematu technologicznego potrafi jak na ocenę 3,5 oraz dodatkowo zapis macierzowy dynamiki elementów IP wraz z rozwiązaniem analitycznym).
4,5Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę w konkretnych przypadkach IP z zadaną kinetyką procesową i potrafi zastosować prawa matematyki stosowanej do matematycznego opisu elementów i więzi (dla wybranego schematu linii produkcyjnej potrafi jak na ocenę 4,0 oraz.dodatkowo potrafi tworzyć schematy z punktami PA wybranych LP,
5,0Student potrafi tworzyć symulacyjne LP z uwzględnieniem punktów PA dla wybranej elementarnej kinetyki procesu technologicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-08_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma możliwości współpracy z innymi ucheastnikami realizującymi projekt systemu technologicznego jak równie może brac udział w analizie funkcjionowania systemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania instalacji technologicznych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do analizy elementarnych struktur topologicznych LP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
Treści programoweT-W-12Elementarne modeli ST. ST o dużej wymiarowości. Agregatyzacja dynamiczna.
T-W-6Operator przejścia stanów. Operatory sygnałow wyjściowych.
T-W-10Funkcjionowania ST w obszarze statyki i dynamiki procesowej. Modele statyczne i dynamiczne ST.
T-W-11Identyfikacja procesu wieloetapowego. Algorytm identyfikacji.
T-W-9Elementy dynamiki obiektów wielowymiarowych. Zapis macierzowy w dziedzinie oryginałów i obrazów charakterystyk dynamicznych. Grafy technologiczne.
T-W-5Funkcjonowanie SP jako układu dynamicznego. Przestrzeń stanów ST. Trajektoria ST w przestrzeni stanów.
T-W-7Oddziaływanie otoczenia na SP. Systemy stochastyczne. Operatory losowe. Elementy procesów Makrowa.
T-W-4Zbiory sygnałów. Przestrzenie i osie sygnałów. Procesy wejściowe, sterujące i wyjściowe.
T-W-13Agregaty jako elementy ST. Przestrzenie sygnałów. Grupa operatorów wejść i wyjść. Funkcjonowanie agregatu według operatyorów. Systemy zagregatyzowane. Operatory zespolenia.
T-W-8Macierze więzi sygnałów dynamicznych opisujących funkcjonowanie elementów ST.
T-W-14Dynamika prostych sytemów technologicznych realizujących procesy inżynierii chemicznej.
T-W-15Analiza i synteza ST z wykorzystaniem teorii grafów technologicznych, elementów stuktur topologicznych, teorii zbiorów i macierzy funkcyjnych.
T-W-2Symbole schematów technologicznych. Otoczenie jako element SP. Więzi technologiczne. Ograniczenia. Kryteria.
T-W-1Pojęcia podstawowe dynamiki instalacji (systemów) produkcyjnych (technologicznych) (IP,SP, ST).
T-W-3Odwzorowanie symulacyjne schematów technologicznych w postaci struktur topologicznych z wykorzystaniem oparatorów POT. Graficzny zapis systemu produkcyjnego (SP) w postaci struktury topologicznej systemu technologicznego (ST).
T-A-1Tworzenie struktur topologicznych wybranych schematów ideowych instalacji produkcyjnych przy użyciu podstawowych operatorów technologicznych.
T-A-2Tworzenie struktur topologicznych instalacji produkcyjnych w oparciu o treść opisującą przebiegi procesów dynamicznych w wybranych schematach technologicznych.
T-A-3Graficzny zapis elementyarnych schematów technologicznych (grafy: strukturalny, sygnałowy, strumieniowy, symboliczny).
T-A-4Grafy strumieniowe ST. Macierze grafów. Redukcja schematów. Równania bilansowe. Algorytm obliczenia bilansów. Strumienie uogólnione. Macierz niezależnych równań bilansowych.
T-A-7Formułowanie ogólnego modelu procesu funkcjonowania LP. Charakter funkcjonowania. Procesy wejściowe, sterujące i wyjściowe. Funkcjonowanie ST w stanie ustalonym.
T-A-5Synteza ST. Funkcjonowanie dynamiczne ST. Formułowanie matematyczne.
T-A-6Liniowe modele matematyczne elementów i więźi w liniach produkcyjnych. Poziom uogólnienia. Macierze przekształcenia ze współczynnikami więzi funkcjonalnych dla schematów strukturalnych.
T-P-1Bazą informacji potrzebnych do realizacji projektu jest audytoryjnie (konsultacje) omawianie zagadnień realizowanych na zajęciach audytoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Zajęcia audytoryjne.
M-3Projekt wybranej instalacji przemuysłowej w zakresie opisu funkcjonowania i symulacyjnej analizy dynamicznej.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i zajęć audytoryjnych na zakończenie semestru w formie pisemnego egzaminu o tresci teoretycznej i obliczeniach symulacyjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu w oparciu o sprawozdanie zawierające obliczenia dotyczące określinej linii technologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.