Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Organizacja i eksploatacja systemów produkcyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja i eksploatacja systemów produkcyjnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zdzisław Jaworski <Zdzislaw.Jaworski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zdzisław Jaworski <Zdzislaw.Jaworski@zut.edu.pl>, Halina Murasiewicz <Halina.Murasiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana jest znajomość podstawowych zagadnień z inżynierii chemicznej oraz podstaw ekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu organizacji przedsiębiorstwa produkcyjnego oraz eksploatacji systemów ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zużycia maszyn i urządzeń. |
C-2 | Ukształtowania umiejętności sporządzania raportów inżynierskich w formie projektu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Student przygotowuje raport w formie projektu dotyczący organizacji procesu produkcyjnego oraz eksploatacji systemów (z uwzględnieniem problematyki zużycia maszyn i urządzeń) w wybranym przedsiębiorstwie produkcyjnym. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Strumienie występujące w przedsiębiorstwie - wpływ na wydajność produkcji. | 3 |
T-W-2 | Teoretyczna i rzeczywista zdolność produkcyjna urządzenia. Teoria kolejek. | 3 |
T-W-3 | Definicja i rodzaje remontów w przedsiębiorstwie. Remont, odnowa i modernizacja urządzeń w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Niezawodność urządzeń. Terminowość realizacji i długość czasu realizacji zadań w przedsiębiorstwie. | 6 |
T-W-4 | Amortyzacja - podział i charakterystyka, metody obliczania amortyzacji. Fundusz amortyzacyjny w przedsiębiorstwie. | 2 |
T-W-5 | Cykl produkcyjny, czynniki wpływające na długość cyklu produkcyjnego, celowość i metody skracania cyklu. | 2 |
T-W-6 | Normy czasu pracy i sposoby ich ustalania. Dzień roboczy. Metody pomiaru czasu wykonania czynności (chronometraż, fotografia dnia roboczego itp.). | 4 |
T-W-7 | Metody graficzne, analityczne i grafo-analityczne skracania długości cyklu produkcyjnego. Programowanie sieciowe: budowa sieci, droga krytyczna i czas krytyczny, przykłady, zastosowanie w praktyce. | 6 |
T-W-8 | Czynniki wpływające na wydajność pracy. Struktury organizacyjne w przedsiębiorstwie. | 2 |
T-W-9 | Kolokwium zaliczeniowe. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach. | 5 |
A-P-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej w postaci raportu. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 20 |
A-W-3 | Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu. | 8 |
A-W-4 | Konsultacje. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna: metoda projektów, seminarium. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanego przez studenta raportu w formie projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C14_W13 Student ma wiedzę o podstawach funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych. Zna problematykę związaną ze zużywaniem się maszyn i urządzeń. Rozumie potrzebę skracania długości cyklu produkcyjnego i ma wiedzę, jak proces produkcyjny zoptymalizować. | ICHP_1A_W13 | T1A_W05 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C14_U01 Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych. | ICHP_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-P-1 | M-1, M-2 | S-2 |
ICHP_1A_C14_U07 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem programów do przygotywania prezentacji i edytorów tekstu. | ICHP_1A_U07 | T1A_U07 | — | C-2 | T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-P-1 | M-2 | S-2 |
ICHP_1A_C14_U11 Student ma umiejętność samodzielnej oceny sposobu funkcjonowania systemów produkcyjnych przy uwzględnieniu aspektów technicznych i pozatechnicznych. | ICHP_1A_U11 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ICHP_1A_C14_U14 Student ma umiejętność oceny wybranych procesów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem procesów inżynierii chemicznej. | ICHP_1A_U14 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C14_K01 Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe. | ICHP_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-P-1 | M-1, M-2 | S-2 |
ICHP_1A_C14_K02 Student ma świadomość, że w praktyce przemysłowej konieczne jest uwzględnianie przez inżyniera aspektów pozatechnicznych. | ICHP_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-P-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C14_W13 Student ma wiedzę o podstawach funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych. Zna problematykę związaną ze zużywaniem się maszyn i urządzeń. Rozumie potrzebę skracania długości cyklu produkcyjnego i ma wiedzę, jak proces produkcyjny zoptymalizować. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu. | |
5,0 | Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C14_U01 Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego rozwiązania zadania projektowego. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Składa projekt, jednak w projekcie występują błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_C14_U07 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem programów do przygotywania prezentacji i edytorów tekstu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego rozwiązania zadania projektowego. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Składa projekt, jednak w projekcie występują błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_C14_U11 Student ma umiejętność samodzielnej oceny sposobu funkcjonowania systemów produkcyjnych przy uwzględnieniu aspektów technicznych i pozatechnicznych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego rozwiązania zadania projektowego. Nie posiada umiejętności obsługi programów komputerowych (edytorów tekstu). Nie potrafi korzystać ze źródeł literaturowych. Nie składa projektu. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego rozwiązania zadania projektowego. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Składa projekt, jednak w projekcie występują błędy. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego rozwiązania zadania projektowego. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Składa projekt, jednak w projekcie występują błędy. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego rozwiązania zadania projektowego. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Składa projekt, w projekcie występują nieliczne błędy. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego rozwiązania zadania projektowego. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego rozwiązania zadania projektowego. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu bardzo dobrym. Oddaje w terminie bezbłędnie wykonany projekt | |
ICHP_1A_C14_U14 Student ma umiejętność oceny wybranych procesów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem procesów inżynierii chemicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania projektu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. W terminie składa projekt do oceny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C14_K01 Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie, że w praktyce inżytnierskiej ważne jest ciągłe doskonalenie zawodowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_C14_K02 Student ma świadomość, że w praktyce przemysłowej konieczne jest uwzględnianie przez inżyniera aspektów pozatechnicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie, że w praktyce inżytnierskiej ważne jest ciągłe doskonalenie zawodowe oraz uwzględnienie aspektów pozatechnicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Koźmiński A. K., Piotrowski W., (red), Zarządzanie: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2002
- Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Jachowicz R., Lis S., Podstawy projektowania struktur przedsiębiorstw przemysłowych, PWN Warszawa, Warszawa, 1987
- strony internetowe wybranych firma z branży chemicznej i pokrewnych