Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
Sylabus przedmiotu Toksykologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Toksykologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z zakresu chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna podstawowe definicje stosowane w toksykologii |
C-2 | Student zna toksyczność substancji chemicznych oraz potrafi wskazać drogi wnikania do oragnizmów żywych |
C-3 | Student potrafi wyszukać w literaturze informacje na temat toksyczności substancji chemicznych oraz odczytać informacje związane z ich toksycznością |
C-4 | Studnet rozumie i wie w jaki sposób substancje toksyczne zakłócają podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w organizmach żywych |
C-5 | Student orientuje się jak substancje toksyczne wpływaja na reakcje organizmów żywych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia toksykologii. Podstawowe definicje | 1 |
T-W-2 | Czynniki majace wpływ na toksyczność substancji chemicznych | 1 |
T-W-3 | Drogi wchłaniania substancji toksycznych | 1 |
T-W-4 | Reakcje organizmów żywych na działanie substancji toksycznych | 2 |
T-W-5 | Podstawowe procesy metaboliczne organizmu człowieka zakłócane przez toksyny | 1 |
T-W-6 | Toksyczność pierwiastków | 2 |
T-W-7 | Toskyczność związków nieorganicznych | 2 |
T-W-8 | Toksyczność substancji organicznych | 4 |
T-W-9 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotownie do zaliczenia | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia |
M-2 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A08_W01 Student posiada wiedzę o toksyczności substancji chemicznych, drogach ich wnikania do organizmów żywych oraz wpływie na procesy metaboliczne | Ch_2A_W01, Ch_2A_W03 | X2A_W01, X2A_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A08_U01 Student potrafi sklasyfikować substancje szkodliwe, określić jak budowa i właściwości substancji chemicznych wpływają na ich toksyczność | Ch_2A_U03, Ch_2A_U04 | X2A_U03, X2A_U04 | — | C-2, C-4, C-5 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A08_K01 Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy związanej z toksycznością substancji chemicznych i ich oddziaływania na organizmy żywe | Ch_2A_K01, Ch_2A_K05 | X2A_K01, X2A_K05 | — | C-2, C-5 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A08_W01 Student posiada wiedzę o toksyczności substancji chemicznych, drogach ich wnikania do organizmów żywych oraz wpływie na procesy metaboliczne | 2,0 | |
3,0 | Student wie, które substancji uznawane są za toksyczne, zna mechanizmy ich działania toksycznego oraz procesy metaboliczne zachodzące w organizmie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A08_U01 Student potrafi sklasyfikować substancje szkodliwe, określić jak budowa i właściwości substancji chemicznych wpływają na ich toksyczność | 2,0 | |
3,0 | Student umie sklasyfikować oraz określić toksyczność pierwiastków i związków chemicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A08_K01 Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy związanej z toksycznością substancji chemicznych i ich oddziaływania na organizmy żywe | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy w słabym stopniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Red.J.K.Piotrowski, Podstawy toksykologii : kompendium dla studentów szkół wyższych, WNT, Warszawa, 2006
- S, E. Manahan, Toksykologia środowiska – aspekty chemiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 2006
- Red. W. Seńczuk, Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, Warszawa, 2005