Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Niespektralne metody analizy chemicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Niespektralne metody analizy chemicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii nieorganicznej i organicznej przynajmniej na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z niespektroskopowymi metodami jakościowymi i ilosciowymi stosowanymi w analizie chemicznej |
C-2 | Nauczenie nowoczesnego podejścia do problemów chemii analitycznej oraz zasad pracy i rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium podczas realizacji procesu analizy jakościowej i ilościowej |
C-3 | Umiejętność precyzyjnego wykonywnia analiz z wykorzystaniem różnych metod niespektralnych oraz przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych i oceny uzyskanych wyników analizy z punktu widzenia dokładności i wiarygodności |
C-4 | Umiejętność doboru najbardziej korzystnej metody analitycznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium, zasady BHP, regulamin pracowni, program zajęć | 1 |
T-L-2 | Oznaczanie cynku metodą wagową | 5 |
T-L-3 | Kolokwium z analizy wagowej | 1 |
T-L-4 | Oznaczanie szczawianów w środkach do pielęgnacji włosów | 5 |
T-L-5 | Jodometryczne oznaczanie kwasu askorbowego | 4 |
T-L-6 | Oznaczanie zawartości kwasu acetylosalicylowego w środkach leczniczych | 5 |
T-L-7 | Kolokwium z analizy objętościowej | 1 |
T-L-8 | Polarometryczne i refraktometryczne oznaczanie czystości wybranych związków chemicznych | 3 |
T-L-9 | Reakcje charakterystyczne dla wybranych grup funkcyjnych związków organicznych | 4 |
T-L-10 | Kolokwium z reakcji charakterystycznych grup funkcyjnych | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody analizy chemicznej związków nieorganicznych i organicznych. Przygotowanie próbek analitycznych. Błędy w analizie chemicznej. | 2 |
T-W-2 | Metody analizy jakościowej związków nieorganicznych i organicznych (fizyczne i chemiczne). | 4 |
T-W-3 | Metody analizy ilościowej związków nieorganicznych i organicznych (grawimetria i analiza objętościowa: alkacymetria, redoksometria, kompleksometria, niespektralne instrumentalne metody analizy jakościowej i ilościowej np. metody elektrochemiczne, metody chromatograficzne, itp.). | 6 |
T-W-4 | Dobór właściwych metod analitycznych związków nieorganicznych i organicznych | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratorium | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 14 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego (wykład) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z dokładności wykonania oznaczeń (laboratorium) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z precyzji wykonania oznaczeń oraz kolokwiów zaliczeniowych (laboratorium) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A06_W01 Posiada wiedzę z zakresu chemii analitycznej umożliwiającą wybór odpowiednich niespektralnych metod analitycznych oraz zakresu ich stosowania | Ch_2A_W07, Ch_2A_W01, Ch_2A_W03, Ch_2A_W05 | X2A_W01, X2A_W03, X2A_W05, X2A_W07 | — | C-1 | T-L-1, T-L-10, T-L-3, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A06_U01 Potrafi dokonać wyboru właściwej niespektralnej metody analitycznej, wykonać oznaczenie a następnie zinterpretować uzyskane wyniki pod kątem ich dokładności | Ch_2A_U01, Ch_2A_U02 | X2A_U01, X2A_U02 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-4, C-3 | T-L-2, T-L-9, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A06_K01 Potrafi określić i dostosować swoje działania w przypadku pojawienia się nieoczekiwanych problemów z rozwiązaniem przydzielonego zadania oraz odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników | Ch_2A_K01, Ch_2A_K03, Ch_2A_K04 | X2A_K01, X2A_K03, X2A_K04 | — | C-2 | T-L-2, T-L-9, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-W-4 | M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A06_W01 Posiada wiedzę z zakresu chemii analitycznej umożliwiającą wybór odpowiednich niespektralnych metod analitycznych oraz zakresu ich stosowania | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę na poziomie podstawowym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej z wykorzystaniem metod niespektralnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A06_U01 Potrafi dokonać wyboru właściwej niespektralnej metody analitycznej, wykonać oznaczenie a następnie zinterpretować uzyskane wyniki pod kątem ich dokładności | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dokonać wyboru właściwej niespektralnej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z minimalną dokładnością w oraz wstępnie zinterpretować uzyskanych wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A06_K01 Potrafi określić i dostosować swoje działania w przypadku pojawienia się nieoczekiwanych problemów z rozwiązaniem przydzielonego zadania oraz odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić swoje zadania na poziomie podstawowym i nie potrafi dostatecznie ich zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- D.A Skoog, Podstawy chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 2007
- J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna T.1 i T.2, PWN, Warszawa, 2012
- A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, 1999
- W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- T. Wasąg, B. Derecka, Laboratorium analizy ilościowej, część I, Metody chemiczne, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1994
- A. Śliwa (redaktor), Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa, 1987