Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia bioorganiczna II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia bioorganiczna II | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii bioorganicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z mechanizmami oddziaływania substancji biologicznie czynnych |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania i ogólnymi zasadami projektowania substancji biologicznie czynnych |
C-3 | Zapoznanie studentów z reakcjami enzymatycznymi |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie otrzymywania podstawowych związków bioorganicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Regulamin pracowni i przepisy BHP w laboratorium chemii bioorganicznej | 1 |
T-L-2 | Reakcje enzymatyczne w produktach spożywczych | 4 |
T-L-3 | Izolacja laktozy | 5 |
T-L-4 | Synteza N-acetyloglicyny | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktury aktywne biologicznie, farmakofory i dopasowanie przestrzenne grup w związkach syntetycznych - ogólne wiadomości. Oddziaływanie związków biologicznie czynnych z DNA i RNA. Zależność między budową a działaniem związku. Projektowanie nowych struktur | 3 |
T-W-2 | Działanie antybakteryjne syntetycznych związków organicznych, poszukiwanie i projektowanie nowych cząsteczek; oddziaływanie w różnych miejscach w organizmie. | 2 |
T-W-3 | Działanie związków organicznych na obwodowy układ nerwowy; mechanizmy działania, farmakofory, neuroprzekaźniki , oddziaływanie syntetycznych związków z różnymi receptorami. Struktury wiodące i poszukiwanie nowych związków. | 2 |
T-W-4 | Działanie związków organicznych na adrenergiczny układ nerwowy | 2 |
T-W-5 | Substancje narkotyczne - mechanizmy działania, metody wyodrębniania oraz syntezy, otrzymywanie morfiny i jej analogów | 2 |
T-W-6 | Działanie związków organicznych na receptory histaminowe | 2 |
T-W-7 | Aktywność fungicydowa, insektycydowa i herbicydowa związków organicznych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | konsultacje | 3 |
A-L-3 | przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 7 |
A-L-4 | przygotowanie sprawozdań | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 3 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania |
S-3 | Ocena formująca: ocena pracy w laboratorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-04_W01 posiada wiedzę na temat mechanizmów działania związków biologicznie czynnych | KCh_1A_W01, KCh_1A_W03 | X1A_W01, X1A_W02, X1A_W03 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1 |
KCh_1A_D02-04_W02 zna podstawowe metody otrzymywania wybranych związków biologicznie aktywnych | KCh_1A_W13 | — | InzA_W05 | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1 |
KCh_1A_D02-04_W03 zna podstawowe zasady projektowania związków biologicznie czynnych | KCh_1A_W01, KCh_1A_W03 | X1A_W01, X1A_W02, X1A_W03 | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-04_U01 potrafi przeprowadzić eksperyment chemiczny ilustrujący reakcje enzymatyczne i wyjaśnić zachodzące procesy | KCh_1A_U06, KCh_1A_U03 | X1A_U03, X1A_U06 | InzA_U01 | C-3 | T-L-2 | M-2 | S-2, S-3 |
KCh_1A_D02-04_U02 potrafi otrzymać wybrany związek bioorganiczny | KCh_1A_U03 | X1A_U03 | InzA_U01 | C-4 | T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-04_K01 potrafi prawidłowo wykonać powierzone mu zadanie biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych | KCh_1A_K03, KCh_1A_K02, KCh_1A_K04 | X1A_K02, X1A_K03, X1A_K04, X1A_K06 | InzA_K01 | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-04_W01 posiada wiedzę na temat mechanizmów działania związków biologicznie czynnych | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi przedstawić mechanizm działania podstawowych związków biologicznie aktywnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_D02-04_W02 zna podstawowe metody otrzymywania wybranych związków biologicznie aktywnych | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi opisać metody otrzymywania podstawowych związków biologicznie aktywnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_D02-04_W03 zna podstawowe zasady projektowania związków biologicznie czynnych | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wskazać czynniki uwzględniane podczas projektowania substancji biologicznie aktywnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-04_U01 potrafi przeprowadzić eksperyment chemiczny ilustrujący reakcje enzymatyczne i wyjaśnić zachodzące procesy | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi przeprowadzić prosty eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_D02-04_U02 potrafi otrzymać wybrany związek bioorganiczny | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | z pomocą prowadzącego potrafi otrzymać na drodze syntezy i izolacji wybrane związki bioorganiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-04_K01 potrafi prawidłowo wykonać powierzone mu zadanie biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Patrick G. L., Chemia medyczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- pod red. Z. E. Sikorskiego, Chemia żywności, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
- Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1992
- pod red. A. Jarczewskiego, Materiał do ćwiczeń laboratoryjnych z chemi organicznej dla studentów biologii, Zakład Chemii Ogólnej Wydziału Chemii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- pod red. A. Zejca i M. Gorczycy, Chemia leków, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1998