Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia chemiczna organiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia chemiczna organiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza w zakresie chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej. |
W-2 | Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejetnosci w zakresie dobierania surowców do realizacji okreslonego procesu technologicznego, zastepowania surowców, okreslania mozliwosci wykorzystania danego surowca do otrzymywania róznych, waznych komercyjnie produktów i pólproduktów. Poznanie mozliwosci pozyskiwania tego samego surowca, o róznym stopniu czystosci, z róznych zródeł i w oparciu o rózne sposoby postepowania. |
C-2 | Surowce w oparciu o rope naftowa i petrochemikalia. |
C-3 | Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemysle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju. |
C-4 | Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego. |
C-5 | Zapoznanie studenta z ideami zrównowazonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności analizy schematów ideowych i technologicznych oraz obliczeń wsaźników technologicznych i energetycznych jako sposobu oceny procesu. |
C-7 | Praktyczne zapoznanie studenta z podstawowymi operacjamo i procesami jednostkowymi technologii organicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza schematów ideowych i technologicznych procesów. | 5 |
T-A-2 | Podstawy obliczeń bilansów materiałowych - obliczanie wskaźników technologicznych procesu. | 5 |
T-A-3 | Podstawy obliczeń bilansów energetycznych procesów - obliczanie wskaźników zużycia energii. | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej. | 3 |
T-L-2 | Oznaczanie substancji ropopochodnych metodą ekstrakcji ciągłej. Wyodrębnianie limonenu ze skórek pomarańczy. Otrzymywanie octanu allilu w reakcji acetoksylowania propylenu. Oznacznie wilgoci w paliwach kopalnych. | 4 |
T-L-3 | Metody pogłębionego utleniania w oczyszczaniu ścieków przemysłowych. | 4 |
T-L-4 | Synteza zeolitu tytanowo-silikalitowego. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Surowce kopalne przemysłu organicznego - ropa naftowa, gaz ziemny, łupki bitumiczne, węgiel kamienny | 1 |
T-W-2 | Surowce odtwarzalne przemysłu chemicznego - oleje i tłuszcze, węglowodany, olejki eteryczne, barwniki. | 1 |
T-W-3 | Metody rafinacji węglowodorów. | 1 |
T-W-4 | Procesy destrukcyjnego przetwarzania weglowodorów - kraking, reforming, piroliza. Pozyskiwanie olefin. | 2 |
T-W-5 | Oczyszczanie gazu ziemnego i gazów przemysłowych. | 2 |
T-W-6 | Technologie otrzymywania gazu syntezowego. | 2 |
T-W-7 | Technologie otrzymywania metanolu z gazu syntezowego | 2 |
T-W-8 | Synteza okso. | 1 |
T-W-9 | Procesy selektywnej redukcji i uwodornienia. | 1 |
T-W-10 | Utlenianie tlenem lub powietrzem i procesy utleniania czynnikami chemicznymi. | 2 |
T-W-11 | Utleniani p-ksylenu do kwasu tereftalowego lub tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego. | 2 |
T-W-12 | Technologie otrzymywania aldehydu octowego i tlenku etylenu. | 1 |
T-W-13 | Otrzymywanie bezwodnika octowego i kwasu octowego. | 1 |
T-W-14 | Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu. | 4 |
T-W-15 | Chlorowa i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu. | 4 |
T-W-16 | Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i hydratacji etylenu. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 5 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia. | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącymi zajęcia | 3 |
A-L-3 | Poszukiwania literaturowe i przygotowanie opracowania z tematów ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 4 |
A-L-5 | Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-5 | Egzamin | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, problemowy, dyskusja dydaktyczna na przedstawiony temat. Prezentacje z uzyciem komputera. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjme. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pod koniec semestru pisemne podsumowanie osiągniętych efektów uczenia się. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych oraz aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte podczas ćwiczeń audytoryjnych. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych i wiedzy w obszarze realizowanych tematów. |
S-5 | Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C15_W01 Posiada wiedzę w zakresie najważniejszych technologii realizowanych w małej skali jak i procesów wielkotonażowych | KCh_1A_W04 | X1A_W01, X1A_W02, X1A_W03, X1A_W04 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-14, T-W-13, T-W-15, T-W-16, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
KCh_1A_C15_W02 Ma wiedzę na temat zasad konstruowania schematów idowych i technologicznych oraz jest w stanie scharakteryzować podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu. | KCh_1A_W11 | X1A_W01 | InzA_W02 | C-6 | T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C15_U01 Student potrafi rozróżniać podstawowe procesy chemiczne z zakresu technologii chemicznej organicznej i metody otrzymywania danego związku różnymi metodami. | KCh_1A_U16 | — | InzA_U08 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-14, T-W-13, T-W-15, T-W-16, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
KCh_1A_C15_U02 Potrafi zanalizować schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie obliczyć podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu. | KCh_1A_U13 | — | InzA_U05 | C-6 | T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-2 | S-2, S-3 |
KCh_1A_C15_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaplanować i przeprowadzić dośwaidczenia chemiczne, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski. | KCh_1A_U03 | X1A_U03 | InzA_U01 | C-7 | T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-4, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C15_K01 Potrafi ocenić wybrany proces w zakresie doboru rodzaju surowców, uzyskiwanych, wydajności i selektywności przemian surowców | KCh_1A_K04 | X1A_K04, X1A_K06 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-14, T-W-13, T-W-15, T-W-16, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C15_W01 Posiada wiedzę w zakresie najważniejszych technologii realizowanych w małej skali jak i procesów wielkotonażowych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_C15_W02 Ma wiedzę na temat zasad konstruowania schematów idowych i technologicznych oraz jest w stanie scharakteryzować podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu. | 2,0 | |
3,0 | Posiada tylko ogólną widzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C15_U01 Student potrafi rozróżniać podstawowe procesy chemiczne z zakresu technologii chemicznej organicznej i metody otrzymywania danego związku różnymi metodami. | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejetnosc analizowania surowców, proponowania sposobów oczyszczania dla potrzeb okreslonych technologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_C15_U02 Potrafi zanalizować schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie obliczyć podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi tylko w sposób ogólny zanalizować schemat ideowy i technologiczny procesu, oraz obliczyć tylko niektóre ze wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_C15_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaplanować i przeprowadzić dośwaidczenia chemiczne, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaplanować i przeprowadzić w poprawny sposób tylko mniej skomplikowane doświadczenie chemiczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki doświadczeń. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C15_K01 Potrafi ocenić wybrany proces w zakresie doboru rodzaju surowców, uzyskiwanych, wydajności i selektywności przemian surowców | 2,0 | |
3,0 | Ma kompetencje w zakresie przydatnosci surowców do realizacji okreslonych technologii przemysłu chemicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bogoczek R., Kociołek-Balawejder E., Technologia chemiczna organiczna, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992, pierwsze
- Molenda J.,Grzywa E., Technologia podstawowych syntez chemicznych t.1, WNT, Warszawa, 2000, drugie
- Grzywa E., Molenda J., Technologia podstawowych syntez chemicznych t.2, WNT, Warszawa, 2000, drugie
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Kirk-Othmer Encyclopedia of Chemical Technology, John-Wiley & Sons Inc., New York, 2011, czwarte
- Praca zbiorowa, Podstawy technologii syntezy petrochemicznej, WNT, Warszawa, 1987, pierwsze