Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport paliw

Sylabus przedmiotu Finanse przedsiębiorstw transportowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finanse przedsiębiorstw transportowych
Specjalność Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu kształcenia ogólnego oraz przedmiotów specjalnościowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami finansów przedsiębiorstw transportowych
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu finansów przedsiębiorstw transportowych
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kategorie działalności transportowej.Kategorie podstawowej działalności transportowej; Kategorie pomocniczej działalności transportowej, ich rolę, funkcje oraz - w odpowiednich przypadkach - ich status2
T-A-2Prawo podatkowe: Podatek od wartości dodanej (VAT) od usług transportowych;Podatek od pojazdów silnikowych;Podatek od niektórych pojazdów użytkowanych w drogowym transporcie rzeczy, opłat drogowych i opłat za korzystanie z infrastruktury;Podatek dochodowy.3
T-A-3Składniki kosztowe przedsiębiorstwa (koszty stałe, koszty zmienne, kapitał obrotowy, amortyzacja itd.). Wyliczenie kosztów przypadających na pojazd, na kilometr, na przejazd lub na tonę.3
T-A-4Przepisy i praktyki związane z posługiwaniem się czekami, wekslami, wekslami własnymi, kartami kredytowymi oraz innymi środkami płatniczymi i sposobami płatności3
T-A-5Formy udzielanych kredytów (kredyt bankowy, akredytywa dokumentowa, depozyt gwarancyjny, kredyt hipoteczny, leasing, najem, faktoring itd.) oraz wynikające z nich opłaty i obowiązki3
T-A-6Opracowanie budżetu3
T-A-7Odczytywanie oraz interpretacja rachunku zysków i strat3
T-A-8Określenie wskaźników efektywności ekonomicznej działalności gospodarczej firmy: NPV, IRR, Benefit-cost ratio, MIRR.3
T-A-9Opracowanie bilansu3
T-A-10Ocena rentowności przedsiębiorstwa i jego sytuację finansową, w szczególności na podstawie wskaźników finansowych3
T-A-11Zaliczenie1
30
wykłady
T-W-1Temat: Majątek trwały przedsiębiorstwa transportowego Treść: Podstawowe definicji: rzeczowy majątek trwały, wartości niematerialne i prawne, należności długoterminowe, inwestycje długoterminowe, długoterminowe rozliczenia międzyokresowe; źródła finansowania majątku trwałego; amortyzacja środków trwałych.2
T-W-2Temat: Majątek obrotowy przedsiębiorstwa transportowego Treść: Podstawowe definicji: zapasy, należności krótkoterminowe, inwestycje krótkoterminowe, krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe; źródła finansowania majątku obrotowego;2
T-W-3Temat: Wartość pieniądza w czasie Treść: Rodzaje przepływów pieniężnych w gospodarce TSL; inflacja; finansowa trwałość; dyskontowanie; planowanie wyników ekonomicznych firmy transportowej; zmienność wartości pieniądza w czasie; pojęcie stopy procentowej i jej zastosowanie w praktyce; ocena wartości pieniądza w czasie: odsetki proste i złożone; efekt dźwigni finansowej.3
T-W-4Temat: Bilans Treść: Podstawowe pojęcia i definicje; Reguły bilansowania; Zasady czytania bilansu.3
T-W-5Temat: Budżet przedsiębiorstwa transportowego Treść: Podstawowe definicji i pojęcia; budżet jako narzędzie zarządzania; rodzaje budżetów; deficyt budżetowy; podstawowe aspekty budżetowania w przedsiębiorstwie transportowym; rachunek kosztów i jego struktura w procesie budżetowania; baza informacyjna oraz podstawowe założenia do opracowania budżetu przedsiębiorstwa transportowego3
T-W-6Temat: Ocena wskaźnikowa budżetu przedsiębiorstwa transportowego Treść: przepływy pieniężne; podstawowe wskaźniki płynności finansowej; horyzont czasowy; koszt kapitału własnego i obcego; wskaźniki rentowności; wskaźniki wartości rynkowej; wskaźniki zadłużenia; wskaźniki aktywności inwestycyjnej przedsiębiorstwa transportowego3
T-W-7Temat: Finansowanie działalności przewozowo - logistycznej Treść: Źródła finansowania działalności przewozowo – logistycznej; ustalanie kosztów całkowitych prac przewozowych; ustalanie kosztów całkowitych usług logistycznych; wady i zalety finansowania działalności przewozowo - logistycznej z kapitału własnego; finansowanie krótko i długoterminowe; dobór źródeł finansowania; zasady finansowania działalności przewozowo - logistycznej.3
T-W-8Temat: Finansowanie działalności przeładunkowo - magazynowej Treść: Źródła finansowania działalności przeładunkowo – magazynowej; ustalanie kosztów całkowitych prac przeładunkowych; ustalanie kosztów całkowitych usług magazynowych; wady i zalety finansowania działalności przeładunkowo – magazynowej z kapitału własnego; zasady finansowania działalności przeładunkowo – magazynowej.3
T-W-9Temat: Analiza opłacalności (Cost/effectiveness analysis ) inwestycji rozwojowych Treść: rachunek zysków i strat; metody proste: kalkulacyjny okres zwrotu nakładów inwestycyjnych, kompensacyjny okres i stopa zwrotu kapitału, analiza progu rentowności: dla jednego i wielu asortymentów świadczonych usług; metody dynamiczne: wartość obecna netto (Net Present Value, NPV), wewnętrzna stopa zwrotu (Internal Rate of Return, IRR), wskaźnik korzysci-koszty (Benefit-cost ratio); zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu – MIRR.4
T-W-10Temat: Analiza wrażliwości (ocena ryzyka i niepewności) inwestycji rozwojowych Treść: Czynnik niepewności w prognozowaniu opłacalności inwestycji; analiza wrażliwości. analiza scenariuszowa; analiza prawdopodobieństwa ryzyka; procedury analizy wrażliwości4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, poszukiwanie niezbędnych danych20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do egzaminu i udział w egzamnie20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-17-3_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu finansów przedsiębiorstw transportowych oraz zarządzaniu projektami inwestycyjnymi niezbędną do rozumienia zasad zarządzania działalności gospodarczej
TR_2A_W05, TR_2A_W10T2A_W05, T2A_W08InzA2_W03C-2, C-1T-A-1, T-A-8, T-A-7, T-A-10, T-A-6, T-A-5, T-A-9, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-5, T-W-3M-4, M-3, M-2, M-5, M-1S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-17-3_U01
Student potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
TR_2A_U14, TR_2A_U11T2A_U10, T2A_U14InzA2_U03, InzA2_U04C-2T-A-1, T-A-8, T-A-7, T-A-10, T-A-6, T-A-5, T-A-9, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-5, T-W-3M-4, M-3, M-2, M-5, M-1S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-17-3_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu finansów przedsiębiorstw transportowych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K02, TR_2A_K05, TR_2A_K08, TR_2A_K07, TR_2A_K04T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-3T-A-7M-3, M-5S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-17-3_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu finansów przedsiębiorstw transportowych oraz zarządzaniu projektami inwestycyjnymi niezbędną do rozumienia zasad zarządzania działalności gospodarczej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-17-3_U01
Student potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-17-3_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu finansów przedsiębiorstw transportowych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Brigham E.F., Houston J.F., Podstawy zarządzania finansami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
  2. Czekaj J., Dresler Z., Zarządzanie finansami przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Naukowe, 2008
  3. Duda-Piechaczek E., Analiza i planowanie finansowe, Wydawnictwo HELION, Warszawa, 2007
  4. Gabrusewicz W., Podstawy analizy finansowej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
  5. Gołębiowski G., Tłaczała A., Analiza ekonomiczno-finansowa w ujęciu praktycznym, Wydawnictwo DIFIN, Warszawa, 2005
  6. Jerzemowska M. (red.), Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
  7. Michalak A., Finansowanie inwestycji w teorii i praktyce, Polskie Wydawnictwo Naukowe, 2011
  8. Nowak E, Analiza sprawozdań finansowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
  9. Pomykalska B., Pomykalski P., Analiza finansowa przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Naukowe, 2008
  10. Semenov I.N., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom II: Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim, Wydawnictwo PS, Szczecin, 2004
  11. Sierak J., Górniak R, Ocena efektywności i finansowanie projektów inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego współfinansowanych funduszami unii europejskiej, Oficyna Wydawnicza SGH, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Rozdzik R., Jejcyk M, Fundusze unijne – zasady finansowania projektów ze środków unijnych w Polsce w latach 2007-2013, Oficyna Wydawnicza VERBA, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kategorie działalności transportowej.Kategorie podstawowej działalności transportowej; Kategorie pomocniczej działalności transportowej, ich rolę, funkcje oraz - w odpowiednich przypadkach - ich status2
T-A-2Prawo podatkowe: Podatek od wartości dodanej (VAT) od usług transportowych;Podatek od pojazdów silnikowych;Podatek od niektórych pojazdów użytkowanych w drogowym transporcie rzeczy, opłat drogowych i opłat za korzystanie z infrastruktury;Podatek dochodowy.3
T-A-3Składniki kosztowe przedsiębiorstwa (koszty stałe, koszty zmienne, kapitał obrotowy, amortyzacja itd.). Wyliczenie kosztów przypadających na pojazd, na kilometr, na przejazd lub na tonę.3
T-A-4Przepisy i praktyki związane z posługiwaniem się czekami, wekslami, wekslami własnymi, kartami kredytowymi oraz innymi środkami płatniczymi i sposobami płatności3
T-A-5Formy udzielanych kredytów (kredyt bankowy, akredytywa dokumentowa, depozyt gwarancyjny, kredyt hipoteczny, leasing, najem, faktoring itd.) oraz wynikające z nich opłaty i obowiązki3
T-A-6Opracowanie budżetu3
T-A-7Odczytywanie oraz interpretacja rachunku zysków i strat3
T-A-8Określenie wskaźników efektywności ekonomicznej działalności gospodarczej firmy: NPV, IRR, Benefit-cost ratio, MIRR.3
T-A-9Opracowanie bilansu3
T-A-10Ocena rentowności przedsiębiorstwa i jego sytuację finansową, w szczególności na podstawie wskaźników finansowych3
T-A-11Zaliczenie1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Temat: Majątek trwały przedsiębiorstwa transportowego Treść: Podstawowe definicji: rzeczowy majątek trwały, wartości niematerialne i prawne, należności długoterminowe, inwestycje długoterminowe, długoterminowe rozliczenia międzyokresowe; źródła finansowania majątku trwałego; amortyzacja środków trwałych.2
T-W-2Temat: Majątek obrotowy przedsiębiorstwa transportowego Treść: Podstawowe definicji: zapasy, należności krótkoterminowe, inwestycje krótkoterminowe, krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe; źródła finansowania majątku obrotowego;2
T-W-3Temat: Wartość pieniądza w czasie Treść: Rodzaje przepływów pieniężnych w gospodarce TSL; inflacja; finansowa trwałość; dyskontowanie; planowanie wyników ekonomicznych firmy transportowej; zmienność wartości pieniądza w czasie; pojęcie stopy procentowej i jej zastosowanie w praktyce; ocena wartości pieniądza w czasie: odsetki proste i złożone; efekt dźwigni finansowej.3
T-W-4Temat: Bilans Treść: Podstawowe pojęcia i definicje; Reguły bilansowania; Zasady czytania bilansu.3
T-W-5Temat: Budżet przedsiębiorstwa transportowego Treść: Podstawowe definicji i pojęcia; budżet jako narzędzie zarządzania; rodzaje budżetów; deficyt budżetowy; podstawowe aspekty budżetowania w przedsiębiorstwie transportowym; rachunek kosztów i jego struktura w procesie budżetowania; baza informacyjna oraz podstawowe założenia do opracowania budżetu przedsiębiorstwa transportowego3
T-W-6Temat: Ocena wskaźnikowa budżetu przedsiębiorstwa transportowego Treść: przepływy pieniężne; podstawowe wskaźniki płynności finansowej; horyzont czasowy; koszt kapitału własnego i obcego; wskaźniki rentowności; wskaźniki wartości rynkowej; wskaźniki zadłużenia; wskaźniki aktywności inwestycyjnej przedsiębiorstwa transportowego3
T-W-7Temat: Finansowanie działalności przewozowo - logistycznej Treść: Źródła finansowania działalności przewozowo – logistycznej; ustalanie kosztów całkowitych prac przewozowych; ustalanie kosztów całkowitych usług logistycznych; wady i zalety finansowania działalności przewozowo - logistycznej z kapitału własnego; finansowanie krótko i długoterminowe; dobór źródeł finansowania; zasady finansowania działalności przewozowo - logistycznej.3
T-W-8Temat: Finansowanie działalności przeładunkowo - magazynowej Treść: Źródła finansowania działalności przeładunkowo – magazynowej; ustalanie kosztów całkowitych prac przeładunkowych; ustalanie kosztów całkowitych usług magazynowych; wady i zalety finansowania działalności przeładunkowo – magazynowej z kapitału własnego; zasady finansowania działalności przeładunkowo – magazynowej.3
T-W-9Temat: Analiza opłacalności (Cost/effectiveness analysis ) inwestycji rozwojowych Treść: rachunek zysków i strat; metody proste: kalkulacyjny okres zwrotu nakładów inwestycyjnych, kompensacyjny okres i stopa zwrotu kapitału, analiza progu rentowności: dla jednego i wielu asortymentów świadczonych usług; metody dynamiczne: wartość obecna netto (Net Present Value, NPV), wewnętrzna stopa zwrotu (Internal Rate of Return, IRR), wskaźnik korzysci-koszty (Benefit-cost ratio); zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu – MIRR.4
T-W-10Temat: Analiza wrażliwości (ocena ryzyka i niepewności) inwestycji rozwojowych Treść: Czynnik niepewności w prognozowaniu opłacalności inwestycji; analiza wrażliwości. analiza scenariuszowa; analiza prawdopodobieństwa ryzyka; procedury analizy wrażliwości4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, poszukiwanie niezbędnych danych20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do egzaminu i udział w egzamnie20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-17-3_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu finansów przedsiębiorstw transportowych oraz zarządzaniu projektami inwestycyjnymi niezbędną do rozumienia zasad zarządzania działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu finansów przedsiębiorstw transportowych
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami finansów przedsiębiorstw transportowych
Treści programoweT-A-1Kategorie działalności transportowej.Kategorie podstawowej działalności transportowej; Kategorie pomocniczej działalności transportowej, ich rolę, funkcje oraz - w odpowiednich przypadkach - ich status
T-A-8Określenie wskaźników efektywności ekonomicznej działalności gospodarczej firmy: NPV, IRR, Benefit-cost ratio, MIRR.
T-A-7Odczytywanie oraz interpretacja rachunku zysków i strat
T-A-10Ocena rentowności przedsiębiorstwa i jego sytuację finansową, w szczególności na podstawie wskaźników finansowych
T-A-6Opracowanie budżetu
T-A-5Formy udzielanych kredytów (kredyt bankowy, akredytywa dokumentowa, depozyt gwarancyjny, kredyt hipoteczny, leasing, najem, faktoring itd.) oraz wynikające z nich opłaty i obowiązki
T-A-9Opracowanie bilansu
T-A-3Składniki kosztowe przedsiębiorstwa (koszty stałe, koszty zmienne, kapitał obrotowy, amortyzacja itd.). Wyliczenie kosztów przypadających na pojazd, na kilometr, na przejazd lub na tonę.
T-A-4Przepisy i praktyki związane z posługiwaniem się czekami, wekslami, wekslami własnymi, kartami kredytowymi oraz innymi środkami płatniczymi i sposobami płatności
T-A-2Prawo podatkowe: Podatek od wartości dodanej (VAT) od usług transportowych;Podatek od pojazdów silnikowych;Podatek od niektórych pojazdów użytkowanych w drogowym transporcie rzeczy, opłat drogowych i opłat za korzystanie z infrastruktury;Podatek dochodowy.
T-W-1Temat: Majątek trwały przedsiębiorstwa transportowego Treść: Podstawowe definicji: rzeczowy majątek trwały, wartości niematerialne i prawne, należności długoterminowe, inwestycje długoterminowe, długoterminowe rozliczenia międzyokresowe; źródła finansowania majątku trwałego; amortyzacja środków trwałych.
T-W-2Temat: Majątek obrotowy przedsiębiorstwa transportowego Treść: Podstawowe definicji: zapasy, należności krótkoterminowe, inwestycje krótkoterminowe, krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe; źródła finansowania majątku obrotowego;
T-W-7Temat: Finansowanie działalności przewozowo - logistycznej Treść: Źródła finansowania działalności przewozowo – logistycznej; ustalanie kosztów całkowitych prac przewozowych; ustalanie kosztów całkowitych usług logistycznych; wady i zalety finansowania działalności przewozowo - logistycznej z kapitału własnego; finansowanie krótko i długoterminowe; dobór źródeł finansowania; zasady finansowania działalności przewozowo - logistycznej.
T-W-6Temat: Ocena wskaźnikowa budżetu przedsiębiorstwa transportowego Treść: przepływy pieniężne; podstawowe wskaźniki płynności finansowej; horyzont czasowy; koszt kapitału własnego i obcego; wskaźniki rentowności; wskaźniki wartości rynkowej; wskaźniki zadłużenia; wskaźniki aktywności inwestycyjnej przedsiębiorstwa transportowego
T-W-4Temat: Bilans Treść: Podstawowe pojęcia i definicje; Reguły bilansowania; Zasady czytania bilansu.
T-W-9Temat: Analiza opłacalności (Cost/effectiveness analysis ) inwestycji rozwojowych Treść: rachunek zysków i strat; metody proste: kalkulacyjny okres zwrotu nakładów inwestycyjnych, kompensacyjny okres i stopa zwrotu kapitału, analiza progu rentowności: dla jednego i wielu asortymentów świadczonych usług; metody dynamiczne: wartość obecna netto (Net Present Value, NPV), wewnętrzna stopa zwrotu (Internal Rate of Return, IRR), wskaźnik korzysci-koszty (Benefit-cost ratio); zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu – MIRR.
T-W-10Temat: Analiza wrażliwości (ocena ryzyka i niepewności) inwestycji rozwojowych Treść: Czynnik niepewności w prognozowaniu opłacalności inwestycji; analiza wrażliwości. analiza scenariuszowa; analiza prawdopodobieństwa ryzyka; procedury analizy wrażliwości
T-W-8Temat: Finansowanie działalności przeładunkowo - magazynowej Treść: Źródła finansowania działalności przeładunkowo – magazynowej; ustalanie kosztów całkowitych prac przeładunkowych; ustalanie kosztów całkowitych usług magazynowych; wady i zalety finansowania działalności przeładunkowo – magazynowej z kapitału własnego; zasady finansowania działalności przeładunkowo – magazynowej.
T-W-5Temat: Budżet przedsiębiorstwa transportowego Treść: Podstawowe definicji i pojęcia; budżet jako narzędzie zarządzania; rodzaje budżetów; deficyt budżetowy; podstawowe aspekty budżetowania w przedsiębiorstwie transportowym; rachunek kosztów i jego struktura w procesie budżetowania; baza informacyjna oraz podstawowe założenia do opracowania budżetu przedsiębiorstwa transportowego
T-W-3Temat: Wartość pieniądza w czasie Treść: Rodzaje przepływów pieniężnych w gospodarce TSL; inflacja; finansowa trwałość; dyskontowanie; planowanie wyników ekonomicznych firmy transportowej; zmienność wartości pieniądza w czasie; pojęcie stopy procentowej i jej zastosowanie w praktyce; ocena wartości pieniądza w czasie: odsetki proste i złożone; efekt dźwigni finansowej.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Wykład problemowy
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-17-3_U01Student potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U14potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu finansów przedsiębiorstw transportowych
Treści programoweT-A-1Kategorie działalności transportowej.Kategorie podstawowej działalności transportowej; Kategorie pomocniczej działalności transportowej, ich rolę, funkcje oraz - w odpowiednich przypadkach - ich status
T-A-8Określenie wskaźników efektywności ekonomicznej działalności gospodarczej firmy: NPV, IRR, Benefit-cost ratio, MIRR.
T-A-7Odczytywanie oraz interpretacja rachunku zysków i strat
T-A-10Ocena rentowności przedsiębiorstwa i jego sytuację finansową, w szczególności na podstawie wskaźników finansowych
T-A-6Opracowanie budżetu
T-A-5Formy udzielanych kredytów (kredyt bankowy, akredytywa dokumentowa, depozyt gwarancyjny, kredyt hipoteczny, leasing, najem, faktoring itd.) oraz wynikające z nich opłaty i obowiązki
T-A-9Opracowanie bilansu
T-A-3Składniki kosztowe przedsiębiorstwa (koszty stałe, koszty zmienne, kapitał obrotowy, amortyzacja itd.). Wyliczenie kosztów przypadających na pojazd, na kilometr, na przejazd lub na tonę.
T-A-4Przepisy i praktyki związane z posługiwaniem się czekami, wekslami, wekslami własnymi, kartami kredytowymi oraz innymi środkami płatniczymi i sposobami płatności
T-A-2Prawo podatkowe: Podatek od wartości dodanej (VAT) od usług transportowych;Podatek od pojazdów silnikowych;Podatek od niektórych pojazdów użytkowanych w drogowym transporcie rzeczy, opłat drogowych i opłat za korzystanie z infrastruktury;Podatek dochodowy.
T-W-1Temat: Majątek trwały przedsiębiorstwa transportowego Treść: Podstawowe definicji: rzeczowy majątek trwały, wartości niematerialne i prawne, należności długoterminowe, inwestycje długoterminowe, długoterminowe rozliczenia międzyokresowe; źródła finansowania majątku trwałego; amortyzacja środków trwałych.
T-W-2Temat: Majątek obrotowy przedsiębiorstwa transportowego Treść: Podstawowe definicji: zapasy, należności krótkoterminowe, inwestycje krótkoterminowe, krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe; źródła finansowania majątku obrotowego;
T-W-7Temat: Finansowanie działalności przewozowo - logistycznej Treść: Źródła finansowania działalności przewozowo – logistycznej; ustalanie kosztów całkowitych prac przewozowych; ustalanie kosztów całkowitych usług logistycznych; wady i zalety finansowania działalności przewozowo - logistycznej z kapitału własnego; finansowanie krótko i długoterminowe; dobór źródeł finansowania; zasady finansowania działalności przewozowo - logistycznej.
T-W-6Temat: Ocena wskaźnikowa budżetu przedsiębiorstwa transportowego Treść: przepływy pieniężne; podstawowe wskaźniki płynności finansowej; horyzont czasowy; koszt kapitału własnego i obcego; wskaźniki rentowności; wskaźniki wartości rynkowej; wskaźniki zadłużenia; wskaźniki aktywności inwestycyjnej przedsiębiorstwa transportowego
T-W-4Temat: Bilans Treść: Podstawowe pojęcia i definicje; Reguły bilansowania; Zasady czytania bilansu.
T-W-9Temat: Analiza opłacalności (Cost/effectiveness analysis ) inwestycji rozwojowych Treść: rachunek zysków i strat; metody proste: kalkulacyjny okres zwrotu nakładów inwestycyjnych, kompensacyjny okres i stopa zwrotu kapitału, analiza progu rentowności: dla jednego i wielu asortymentów świadczonych usług; metody dynamiczne: wartość obecna netto (Net Present Value, NPV), wewnętrzna stopa zwrotu (Internal Rate of Return, IRR), wskaźnik korzysci-koszty (Benefit-cost ratio); zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu – MIRR.
T-W-10Temat: Analiza wrażliwości (ocena ryzyka i niepewności) inwestycji rozwojowych Treść: Czynnik niepewności w prognozowaniu opłacalności inwestycji; analiza wrażliwości. analiza scenariuszowa; analiza prawdopodobieństwa ryzyka; procedury analizy wrażliwości
T-W-8Temat: Finansowanie działalności przeładunkowo - magazynowej Treść: Źródła finansowania działalności przeładunkowo – magazynowej; ustalanie kosztów całkowitych prac przeładunkowych; ustalanie kosztów całkowitych usług magazynowych; wady i zalety finansowania działalności przeładunkowo – magazynowej z kapitału własnego; zasady finansowania działalności przeładunkowo – magazynowej.
T-W-5Temat: Budżet przedsiębiorstwa transportowego Treść: Podstawowe definicji i pojęcia; budżet jako narzędzie zarządzania; rodzaje budżetów; deficyt budżetowy; podstawowe aspekty budżetowania w przedsiębiorstwie transportowym; rachunek kosztów i jego struktura w procesie budżetowania; baza informacyjna oraz podstawowe założenia do opracowania budżetu przedsiębiorstwa transportowego
T-W-3Temat: Wartość pieniądza w czasie Treść: Rodzaje przepływów pieniężnych w gospodarce TSL; inflacja; finansowa trwałość; dyskontowanie; planowanie wyników ekonomicznych firmy transportowej; zmienność wartości pieniądza w czasie; pojęcie stopy procentowej i jej zastosowanie w praktyce; ocena wartości pieniądza w czasie: odsetki proste i złożone; efekt dźwigni finansowej.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Wykład problemowy
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-17-3_K01Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu finansów przedsiębiorstw transportowych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
TR_2A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej
Treści programoweT-A-7Odczytywanie oraz interpretacja rachunku zysków i strat
Metody nauczaniaM-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań