Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych
Sylabus przedmiotu Analiza ciężarowa i statecznościowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza ciężarowa i statecznościowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Szelangiewicz <Tadeusz.Szelangiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z matematyki, mechaniki płynów i mechaniki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z analizą wpływu ciężaru i środka ciężkości jachtu na jego stateczność w określonych warunkach pogodowych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności analizowania wpływu zmian ciężaru i środka ciężkości jachtu oraz zmian warunków pogodowych na stateczność, przechył i przegłębienie jachtu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie analizy ciężarowej | 1 |
T-P-2 | Obliczenie stateczności i indeksu STIX | 2 |
T-P-3 | Zaliczenie | 1 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza rozkładu masy, środka masy jachtu | 1 |
T-W-2 | Analiza stateczności jachtu | 1 |
T-W-3 | Stateczność dynamiczna, kąt zalewania, kąt krytyczny, kąt przewracania jachty | 1 |
T-W-4 | Zaliczenie | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu | 4 |
A-P-2 | Przygotowanie prac kontrolnych | 18 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu | 4 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 11 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji |
M-4 | Ćwiczenia projektowe z elementami metodyki projektów i symulacji |
M-5 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z zajęć projektowych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SP-PJ_10A_09_W01 Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Słuchacz zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych. | SP-PJ_10-_W01, SP-PJ_10-_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SP-PJ_10A_09_U01 Słuchacz posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczącej przedmiotu. Słuchacz posiada umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu. | SP-PJ_10-_U04 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-4, M-5 | S-4, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SP-PJ_10A_09_W01 Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Słuchacz zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych. | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SP-PJ_10A_09_U01 Słuchacz posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczącej przedmiotu. Słuchacz posiada umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu. | 2,0 | Słuchacz nie potrafi samodzielnie przygotować rysunków, przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz |
3,0 | Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz | |
3,5 | Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz | |
5,0 | Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Literatura podstawowa
- Coles A., Bruce P., Żeglowanie w trudnych warunkach, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2009
- Kolaszewski A., Świdwiński P., Żeglarz i sternik jachtowy, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2008
- Marchaj Cz., Dzielność morska, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002
- Marchaj Cz., Teoria żeglowania, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Denk R., Wielka księga żeglarstwa, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 1999
- Dziewulski J. W., Wiadomości o jachtach żaglowych, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 1995
- Salecki J., Polskie jachty, Zespół Wydawniczy "Neptun", Warszawa, 1996