Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Teoria okrętu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria okrętu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,50,62egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, Podstawy mechaniki, Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi teoretycznymi zagadnieniami jednostek pływajacych i jej znaczenia w ich projektowaniu.
C-2Umiejętność postawienia problemów i ich rozwiązywanie w oparciu o prawa hydromechaniki jednostek pływających.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykonanie uproszczonego rysunku linii teoretycznych kadłuba.3
T-A-2Obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych kadłuba jednostki pływającej.3
T-A-3Obliczanie położeń równowagi jednostki pływającej oraz parametrów statecznościowych.3
T-A-4Obliczenie oporu statku metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.3
T-A-5Przykłady i zadania z zakresu pływalności i stateczności jednostek pływających3
15
wykłady
T-W-1Kadłub jednostki pływającej, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny. Charakterystyki podwodzia.5
T-W-2Metody przyblizonego całkowania do obliczania parametrów geometrycznych figur i brył, położenia jednostki pływającej względem płaszczyzny wody, krzywe hydrostatyczne. Zmiany charakterystyk geometrycznych podwodzia przy przemieszczeniach kątowych, krzywa środków wyporu, ramię stateczności kształtu, pantokareny.5
T-W-3Pływalność i warunki równowagi, zmiany równowagi jednostki pływającej, równowaga jednostki uszkodzonej.5
T-W-4Stateczność poprzeczna, stateczność początkowa, metacentrum i wysokość metacentryczna, krzywa ramion prostujących stateczności, kryteria stateczności, stateczność w stanie uszkodzonym. .5
T-W-5Falowanie morskie, siły zewnętrzne działające na jednostkę pływającą, badania modelowe. Pędniki okrętowe, zasada działania, geometria śruby napędowej.5
T-W-6Opór i napęd okrętu, wzajemne oddziaływanie kadłuba i śruby, sprawność napędowa, określanie oporu okrętu i prognoza napędowa. Sterowność jednostki pływającej.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Zaliczenie przedmiotu2
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C03_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw teorii jednostek pływających, ich właściwości hydrodynamicznych i eksploatacyjnych.
O_1A_W15T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C03_U01
Student potrafi krytycznie ocenić przydatność dostępnych metod i narzędzi projektowych, stosowanych w budowie jachtów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
O_1A_U13T1A_U16InzA_U08C-2T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C03_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw teorii jednostek pływających, ich właściwości hydrodynamicznych i eksploatacyjnych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie podstaw teorii jednostek pływajacych.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie podstaw teorii jednostek pływających.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w zagadnieniach dotyczących jednostek pływających.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów związanych z zagadnieniami dotyczącymi jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac większośc parametrów techniczno-eksploatacyjnych oraz wykorzystac odpowiednie narzędzia do rozwizania zagadnień z podstaw teorii jednostek pływających.
4,5Student posiada wiedzę o zaawansowanym stopniu trudności, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu teorii jednostek pływajacych Potrafi zdefiniowac parametry techniczno-eksploatacyjnych oraz wykorzystac odpowiednie narzędzia do rozwizania zagadnień z podstaw teorii jednostek pływających.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu teorii jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac, analizowac i modyfikowac wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne oraz wykorzystac odpowiednie narzędzia do rozwizania zagadnień z podstaw teorii jednostek pływających.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C03_U01
Student potrafi krytycznie ocenić przydatność dostępnych metod i narzędzi projektowych, stosowanych w budowie jachtów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.

Literatura podstawowa

  1. W. Chądzyński, Podstawy oceanotechniki, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1991
  2. J. Staliński, Teoria okrętu, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1969
  3. J. Dudziak, Teoria okrętu, wydanie II, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2008
  4. M. Frąckowiak, M. Pawłowski, Ćwiczenia z hydromechaniki okrętu, Gdańsk, 1978

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykonanie uproszczonego rysunku linii teoretycznych kadłuba.3
T-A-2Obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych kadłuba jednostki pływającej.3
T-A-3Obliczanie położeń równowagi jednostki pływającej oraz parametrów statecznościowych.3
T-A-4Obliczenie oporu statku metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.3
T-A-5Przykłady i zadania z zakresu pływalności i stateczności jednostek pływających3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kadłub jednostki pływającej, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny. Charakterystyki podwodzia.5
T-W-2Metody przyblizonego całkowania do obliczania parametrów geometrycznych figur i brył, położenia jednostki pływającej względem płaszczyzny wody, krzywe hydrostatyczne. Zmiany charakterystyk geometrycznych podwodzia przy przemieszczeniach kątowych, krzywa środków wyporu, ramię stateczności kształtu, pantokareny.5
T-W-3Pływalność i warunki równowagi, zmiany równowagi jednostki pływającej, równowaga jednostki uszkodzonej.5
T-W-4Stateczność poprzeczna, stateczność początkowa, metacentrum i wysokość metacentryczna, krzywa ramion prostujących stateczności, kryteria stateczności, stateczność w stanie uszkodzonym. .5
T-W-5Falowanie morskie, siły zewnętrzne działające na jednostkę pływającą, badania modelowe. Pędniki okrętowe, zasada działania, geometria śruby napędowej.5
T-W-6Opór i napęd okrętu, wzajemne oddziaływanie kadłuba i śruby, sprawność napędowa, określanie oporu okrętu i prognoza napędowa. Sterowność jednostki pływającej.5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Zaliczenie przedmiotu2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C03_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw teorii jednostek pływających, ich właściwości hydrodynamicznych i eksploatacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W15ma wiedzę w zakresie oddziaływania środowiska wodnego na obiekty oceanotechniczne; zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu tych obiektów w wodzie oraz zabezpieczania obiektów przed niszczącym działaniem środowiska wodnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi teoretycznymi zagadnieniami jednostek pływajacych i jej znaczenia w ich projektowaniu.
Treści programoweT-W-1Kadłub jednostki pływającej, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny. Charakterystyki podwodzia.
T-W-2Metody przyblizonego całkowania do obliczania parametrów geometrycznych figur i brył, położenia jednostki pływającej względem płaszczyzny wody, krzywe hydrostatyczne. Zmiany charakterystyk geometrycznych podwodzia przy przemieszczeniach kątowych, krzywa środków wyporu, ramię stateczności kształtu, pantokareny.
T-W-3Pływalność i warunki równowagi, zmiany równowagi jednostki pływającej, równowaga jednostki uszkodzonej.
T-W-4Stateczność poprzeczna, stateczność początkowa, metacentrum i wysokość metacentryczna, krzywa ramion prostujących stateczności, kryteria stateczności, stateczność w stanie uszkodzonym. .
T-W-6Opór i napęd okrętu, wzajemne oddziaływanie kadłuba i śruby, sprawność napędowa, określanie oporu okrętu i prognoza napędowa. Sterowność jednostki pływającej.
T-W-5Falowanie morskie, siły zewnętrzne działające na jednostkę pływającą, badania modelowe. Pędniki okrętowe, zasada działania, geometria śruby napędowej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie podstaw teorii jednostek pływajacych.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie podstaw teorii jednostek pływających.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w zagadnieniach dotyczących jednostek pływających.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów związanych z zagadnieniami dotyczącymi jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac większośc parametrów techniczno-eksploatacyjnych oraz wykorzystac odpowiednie narzędzia do rozwizania zagadnień z podstaw teorii jednostek pływających.
4,5Student posiada wiedzę o zaawansowanym stopniu trudności, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu teorii jednostek pływajacych Potrafi zdefiniowac parametry techniczno-eksploatacyjnych oraz wykorzystac odpowiednie narzędzia do rozwizania zagadnień z podstaw teorii jednostek pływających.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu teorii jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac, analizowac i modyfikowac wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne oraz wykorzystac odpowiednie narzędzia do rozwizania zagadnień z podstaw teorii jednostek pływających.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C03_U01Student potrafi krytycznie ocenić przydatność dostępnych metod i narzędzi projektowych, stosowanych w budowie jachtów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejętność postawienia problemów i ich rozwiązywanie w oparciu o prawa hydromechaniki jednostek pływających.
Treści programoweT-A-5Przykłady i zadania z zakresu pływalności i stateczności jednostek pływających
T-A-3Obliczanie położeń równowagi jednostki pływającej oraz parametrów statecznościowych.
T-A-1Wykonanie uproszczonego rysunku linii teoretycznych kadłuba.
T-A-2Obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych kadłuba jednostki pływającej.
T-A-4Obliczenie oporu statku metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.