Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Rysunek techniczny 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rysunek techniczny 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Geometria z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie się z zasadami tworzenia rysunków technicznych
C-2Nabycie wiedzy dotyczącej sposobów przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej
C-3Poznanie korzyści wynikłych ze stosowania systemów CAD w tworzeniu dokumentacji technicznej ze szczególnym uwzględnieniem projektowania bryłowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Normy rysunkowe. Znormalizowane elementy rysunku technicznego1
T-W-2Rzutowanie prostokątne, widoki, przekroje, kłady3
T-W-3Ogólne zasady wymiarowania2
T-W-4Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu2
T-W-5Konstrukcje spawane i elementy blachowe3
T-W-6Dokumentacja rysunkowa (zmiany na rysunkach, zasady dystrybucji dokumentacji)1
T-W-7Rola i znaczenie systemów CAD w procesie nowoczesnego projektowania2
T-W-8Zaliczenie cz. 2. - kolokwium sprawdzające1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych (rzutnik przeźroczy, projektor)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie pisemnego kolokwium zaliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B11_W01
Student posiada wiedzę niezbędną do wykonywania prostej dokumentacji rysunkowej w postaci rysunków technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach
IB_1A_W05T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B11_K01
Student zna poziom własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
IB_1A_K01T1A_K01C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B11_W01
Student posiada wiedzę niezbędną do wykonywania prostej dokumentacji rysunkowej w postaci rysunków technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach
2,0Student nie potrafi wykazać się znajomością wiedzy podanej w ramach przedmiotu. Nie ma wiedzy na temat przeznaczenia różnych systemów CAD.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu zasad tworzenia i opisywania rysunków technicznych w programach AutoCAD i Inventor
3,5
4,0Student wykazuje się znajomością zastosowań zaawansowanych technik modelowania w programie Autodesk Inventor. W analizie potrafi określić związki przyczynowo-skutkowe.
4,5
5,0Student wykazuje ponadprzeciętną wiedzę w zakresie objętym treściami przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B11_K01
Student zna poziom własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
2,0Student nie dostrzega potrzeby dalszego uczenia się i rozwijania swoich umiejętności
3,0Student dostrzega potrzeby dalszego uczenia się i rozwijania swoich umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa
  2. Błach Anna, Inżynierska geometria wykreślna, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice
  3. Rogowski Józef, Waligórski Jerzy, Zasady rysunku technicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Michel Karol, Sapiński Tadeusz, Czytam rysunek elektryczny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
  2. Winkler Tadeusz, Komputerowy zapis konstrukcji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Normy rysunkowe. Znormalizowane elementy rysunku technicznego1
T-W-2Rzutowanie prostokątne, widoki, przekroje, kłady3
T-W-3Ogólne zasady wymiarowania2
T-W-4Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu2
T-W-5Konstrukcje spawane i elementy blachowe3
T-W-6Dokumentacja rysunkowa (zmiany na rysunkach, zasady dystrybucji dokumentacji)1
T-W-7Rola i znaczenie systemów CAD w procesie nowoczesnego projektowania2
T-W-8Zaliczenie cz. 2. - kolokwium sprawdzające1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B11_W01Student posiada wiedzę niezbędną do wykonywania prostej dokumentacji rysunkowej w postaci rysunków technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W05ma wiedzę w zakresie grafiki inżynierskiej niezbędną do wykonywania i czytania rysunków technicznych, schematów oraz projektowania budowli i maszyn
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie się z zasadami tworzenia rysunków technicznych
C-3Poznanie korzyści wynikłych ze stosowania systemów CAD w tworzeniu dokumentacji technicznej ze szczególnym uwzględnieniem projektowania bryłowego.
C-2Nabycie wiedzy dotyczącej sposobów przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-W-1Normy rysunkowe. Znormalizowane elementy rysunku technicznego
T-W-2Rzutowanie prostokątne, widoki, przekroje, kłady
T-W-3Ogólne zasady wymiarowania
T-W-4Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu
T-W-5Konstrukcje spawane i elementy blachowe
T-W-6Dokumentacja rysunkowa (zmiany na rysunkach, zasady dystrybucji dokumentacji)
T-W-7Rola i znaczenie systemów CAD w procesie nowoczesnego projektowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych (rzutnik przeźroczy, projektor)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie pisemnego kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykazać się znajomością wiedzy podanej w ramach przedmiotu. Nie ma wiedzy na temat przeznaczenia różnych systemów CAD.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu zasad tworzenia i opisywania rysunków technicznych w programach AutoCAD i Inventor
3,5
4,0Student wykazuje się znajomością zastosowań zaawansowanych technik modelowania w programie Autodesk Inventor. W analizie potrafi określić związki przyczynowo-skutkowe.
4,5
5,0Student wykazuje ponadprzeciętną wiedzę w zakresie objętym treściami przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B11_K01Student zna poziom własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy dotyczącej sposobów przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej
C-3Poznanie korzyści wynikłych ze stosowania systemów CAD w tworzeniu dokumentacji technicznej ze szczególnym uwzględnieniem projektowania bryłowego.
C-1Zaznajomienie się z zasadami tworzenia rysunków technicznych
Treści programoweT-W-1Normy rysunkowe. Znormalizowane elementy rysunku technicznego
T-W-2Rzutowanie prostokątne, widoki, przekroje, kłady
T-W-3Ogólne zasady wymiarowania
T-W-4Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu
T-W-5Konstrukcje spawane i elementy blachowe
T-W-6Dokumentacja rysunkowa (zmiany na rysunkach, zasady dystrybucji dokumentacji)
T-W-7Rola i znaczenie systemów CAD w procesie nowoczesnego projektowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych (rzutnik przeźroczy, projektor)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie pisemnego kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega potrzeby dalszego uczenia się i rozwijania swoich umiejętności
3,0Student dostrzega potrzeby dalszego uczenia się i rozwijania swoich umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0