Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie ryzykiem i bezpieczeństwem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie ryzykiem i bezpieczeństwem | ||
Specjalność | Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z zakresu: Bezpieczenstwa i higieny pracy, Monitorowania zagrożen bezpieczeństwa, Metod ilościowych i jakosciowych oceny ryzyka, Organizacji systemów bezpieczenstwa, Bezpieczenstwa procesów technologicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z metodami podejmowania decyzji z uwzględnieniem niepewności informacyjnej |
C-2 | Zapoznanie z rodzajami ryzyka |
C-3 | Zapoznanie ze metodami zarządzania ryzykiem na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji czynników ryzyka |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sposoby analizy wpływu poszczególnych rodzajów ryzyka na poziom bezpieczeństwa w gospodarce TSL | 3 |
T-A-2 | Metody badań zależności między poziomem ryzyka, niepewnością, a stanem bezpieczeństwa | 3 |
T-A-3 | Ocena ryzyka z wykorzystaniem metod HAZID (Hazard Identification); HAZOP (Hazard and Operability Study) oraz QRA (Quantitative Risk Assessment) | 3 |
T-A-4 | Analiza wpływu zastosowania poszczególnych narzędzi zarządzania ryzykiem na stan bezpieczeństwa. Analiza studium przypadku | 3 |
T-A-5 | Zapoznanie się z systemami zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach transportowych i logistycznych UE oraz Stanów Zjednoczonych. | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Temat: Niepewność informacyjna jako źródło ryzyka Treść: niepewność - interpretacja i czynniki kształtujące; niepewność obiektywna, subiektywna, integralna; zadanie przewozowe jako źródło niepewności; metody podejmowania decyzji z uwzględnieniem niepewności informacyjnej; wpływ niepewności na ryzyko niepowodzenia podczas wykonania zadań przewozowych. | 3 |
T-W-2 | Temat: Rodzaje ryzyka w gospodarce TSL Treść: definicje ryzyka; ryzyko jako kategoria ekonomiczna, czynnik ludzki a ryzyko niepowodzenia; wieloaspektowość ryzyka, w tym ryzyko przewozowe, ryzyko utraty niezawodności środków transportowych oraz ryzyko zanieczyszczenia środowiska; ryzyka biznesowe, w tym ryzyko operacyjne, walutowe, transakcyjne (kontraktowe). | 3 |
T-W-3 | Temat: Fazy procesu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL Treść: etap identyfikacji ryzyka; etap analizy ryzyka w gospodarce TSL; etap opracowania wariantów zarządzania ryzykiem, etap oceny ryzyka, etap zapewnienia środków prewencyjnych | 3 |
T-W-4 | Temat: Metody zarządzania ryzykiem na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa Treść: narzędzia zarządzania ryzykiem: metody podejmowania, unikania, przenoszenia ryzyka; ograniczanie i eliminowanie przyczyn ryzyka; kompensowanie i ubezpieczanie ryzyka; sposoby zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie TSL | 3 |
T-W-5 | Temat: System zarządzania bezpieczeństwem w gospodarce TSL Treść: struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w firmach transportowych; składowe systemu zarządzania ryzykiem w gospodarce TSL; kontrola i monitoring w trakcie zarządzania bezpieczeństwem podczas wykonania zadania przewozowego, strategie zarządzania bezpieczeństwem; bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem w działalności innowacyjnej | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Objaśnienie, wyjaśnienie |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: 7 prac pisemnych, 2 zadania do rozwiazania w każdej pracy |
S-2 | Ocena podsumowująca: test składajacy się z 20 pytań, praca pisemna 3 pytania do wyboru spośród 4. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D1-16_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem | IB_1A_W14 | T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
IB_1A_D1-16_W02 Student zna metody ilościowej i jakościowej oceny ryzyka, zna metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa | IB_1A_W15 | T1A_W04 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D1-16_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie zarządzania ryzykiem ii bezpieczeństwem; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski | IB_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-5, C-4 | T-A-5 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
IB_1A_D1-16_U02 Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych | IB_1A_U03 | T1A_U02 | — | C-5, C-4 | T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
IB_1A_D1-16_U03 Student potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania | IB_1A_U04 | T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07 | — | C-5 | T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
IB_1A_D1-16_U04 Student potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej | IB_1A_U08 | T1A_U07 | — | C-5 | T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-4, M-5 | S-1, S-2 |
IB_1A_D1-16_U05 Student potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dot. zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska | IB_1A_U11 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-5, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
IB_1A_D1-16_U06 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, różne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w zarządzaniu ryzykiem i bezpieczeństwem | IB_1A_U13 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-5, C-4 | T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
IB_1A_D1-16_U07 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka | IB_1A_U14 | T1A_U12 | InzA_U04 | C-5 | T-W-3, T-A-1, T-A-4 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2 |
IB_1A_D1-16_U08 Student potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proces, typowe dla zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi | IB_1A_U17 | T1A_U16 | InzA_U08 | C-5 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-5 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
IB_1A_D1-16_U09 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania dot. zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem; potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go | IB_1A_U22 | T1A_U11 | — | C-5 | T-W-3, T-W-5, T-A-5 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D1-16_K01 Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa | IB_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-5, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D1-16_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D1-16_W02 Student zna metody ilościowej i jakościowej oceny ryzyka, zna metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D1-16_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie zarządzania ryzykiem ii bezpieczeństwem; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D1-16_U02 Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D1-16_U03 Student potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D1-16_U04 Student potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D1-16_U05 Student potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dot. zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D1-16_U06 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, różne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w zarządzaniu ryzykiem i bezpieczeństwem | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D1-16_U07 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D1-16_U08 Student potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proces, typowe dla zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D1-16_U09 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania dot. zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem; potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D1-16_K01 Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Literatura podstawowa
- Białas A., Bezpieczeństwo informacji i usług w nowoczesnej instytucji i firmie., WNT, 2006, ISBN 83-204-3155-7
- Gąsiorkiewicz I., Monkiewicz J., Zarządzanie ryzykiem działalności organizacji, CH.Beck, 2010
- Jajuga K., Zarządzanie ryzykiem., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
- Kaczmarek T., Zarządzanie ryzykiem, Wyd. Difin, Warszawa, 2010
- Kasiewicz S. (red.), Zarządzanie zintegrowanym ryzykiem przedsiębiorstwa w Polsce., Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska sp. z o.o., 2010
- Krupa M., Ryzyko i niepewność w zarządzaniu firmą., Wydawnictwo ANTYKWA, 2002
- Semenov I.N., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom II: Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim., PS, Szczecin, 2004
- Stanec I., Zawiła J., Niedźwiecki, Zarządzanie ryzykiem operacyjnym., CH. Beck, 2008
- Szeloch M., Podstawy organizacji i zarządzania, MWSLiT we Wrocławiu, Wrocław, 2004
- Łańcucki J., Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, Wyd. AE, Poznań, 2006
- Urbaniak M., Systemy zarządzania w praktyce gospodarczej., Wyd. Difin, Warszawa, 2006