Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Organizacja systemów ratownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja systemów ratownictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z zakresu przedmiotów na kierunku "inżynieria bezpieczeństwa": Organizacja systemów bezpieczeństwa oraz z wybranych zagadnień z przedmiotu Prawo krajowe i międzynarodowe.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy na temat prawa określającego podstawy działania służb ratownctwa, struktur funkcjonalnych tych służb i ich zorganizowania w kraju i na świecie, oraz zasad prowadzenia i kierowania akcjami ratowniczymi na różnych poziomach i w różnych obszarach występowania różnorodnych zagrożeń.
C-2Zrozumienie zasad funkcjonowania i metod dzialania służb ratowniczych, umiejętność tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń, umiejętność współpracy ze służbami ratownictwa
C-3Wykształcenie u studentów kompetencji reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia, w tym kompetencji do zorganizowania, a w razie potrzeby kierowania akcją ratowniczą.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedstawienie programu zajęć, litearatury i wymagań dotyczących zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Charakterystyka czynników identyfikujących miejsca zdarzeń.1
T-A-3Opracowanie scenariuszy postępowania niesienia pomocy ofiarom wybranych zdarzeń na lądzie, morzu i w powietrzu.3
T-A-4Wykorzystanie narzędzi wspomagających procesy decyzyjne podczas akcji ratowniczej.2
T-A-5Opracowanie scenariusza prowadzenia akcji ratowniczej z uwzględnieniem współpracy między instytucjami oraz organizacjami ochotniczymi i pozarządowymi.3
T-A-6Opracowanie zaleceń postępowania dla wybranych scenariuszy występowania zagrożeń.2
T-A-7Zaznajomienie z organizacją systemów ratownictwa w Regionie Zachodniopomorskim.2
T-A-8Prezentacja sprawozdań i zaliczenie zajęć1
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu1
T-W-2Akty prawne regulujące funkcjonowanie systemu ratownictwa.2
T-W-3Analiza miejsca zdarzenia (niesienie najefektywniejszej pomocy, przewidywanie możliwości wystąpienia innych zdarzeń niepożądanych).2
T-W-4Zasady postępowania w przypadku akcji ratowniczych prowadzonych na lądzie, wodzie i w powietrzu.4
T-W-5Zasady współdziałania i koordynacji służb ratowniczych na miejscu wypadku. Organizacja i współpraca systemów ratownictwa w Polsce i na świecie.2
T-W-6Ratownictwo ekologiczne, chemiczne, techniczne i medyczne.3
T-W-7Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy. Organizacja struktur zintegrowanego Ratownictwa Medycznego w Polsce.2
T-W-8Poziomy kierowania akcją ratowniczą.1
T-W-9Narzędzia służące do wspomagania procesów decyzyjnych podczas prowadzenia akcji ratowniczych. Systemy informacji przestrzennej.2
T-W-10Zwalczanie pożarów, awarii technicznych i katastrof naturalnych na ladzie, wodzie i w powietrzu.4
T-W-11Rola i zadania administracji publicznej, służb oraz straży i inspekcji w systemie ratownictwa. Współpraca miedzy instytucjami.2
T-W-12Rola organizacji ochotniczych i pozarządowych w akcjach ratowniczych. Organizacja pomocy humanitarnej.2
T-W-13Modele i zasady współpracy międzynarodowej.1
T-W-14Organizacja systemów ratownictwa w Regionie Zachodniopomorskim.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Poszukiwanie informacji z literatury, studiowanie przepisów i literatury13
A-A-3Przygotowanie sprawozdań na zadane tematy z ćwiczeń7
A-A-4Przygotowanie prezentacji i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych30
A-W-2Zapoznanie się z przepisami i raportami dotyczacymi akci ratowniczych i analiz wypadków8
A-W-3Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej według wskazań wykładowcy8
A-W-4Przygotowanie do egzaminu i zdawanie egzaminu4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny podający i objaśniający zagadnienia ujęte w programie przedmiotu
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z zagadnieniami objętymi tematyką wykładu oraz analiza przypadków rzeczywistych zdarzeń i akcji ratowniczych
M-3Ćwiczenia z przedmiotu ukierunkowane na ocenę przypadków akcji ratowniczych i przygotowanie projektów akcji dla określonych scenariuszy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji zachowania i wyników pracy studentów podczas ćwiczeń i dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca w czasie egzaminu pisemnego i ustnego sprawdzającego wiedzę i umiejętności studenta z zakresu przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne i pisemne oraz ocena sprawozdania - raportu wykonanego przez studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C06_W01
Student ma wiedzę na temat prawa określającego podstawy działania służb ratownctwa, struktur organizacyjnych i funkcjonalnych tych służb oraz ich zorganizowania w kraju i na świecie;
IB_1A_W10T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1, T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-13, T-W-2, T-W-12, T-W-14M-1S-2
IB_1A_C06_W02
Student zna podstawowe zasady prowadzenia akcji i kierowania akcjami ratowniczymi na różnych szczeblach i w obszarach występowania różnorodnych zagrożeń.
IB_1A_W13, IB_1A_W34, IB_1A_W35T1A_W02, T1A_W04InzA_W05C-2T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-3, T-W-14, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C06_U01
Student rozumie zasady funkcjonowania służb i systemu ratownictwa i potrafi opisać metody działania służb ratowniczych oraz wskazać wlaściwe służby do działania w danej sytuacji na podstawie oceny zagrożenia lub scenariusza katastrofy; student posiada umiejętność tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń oraz umiejętność współpracy ze służbami ratownictwa.
IB_1A_U08, IB_1A_U03, IB_1A_U11, IB_1A_U12, IB_1A_U18, IB_1A_U19, IB_1A_U20T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U14InzA_U03, InzA_U06C-2T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-13, T-W-3, T-W-14M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C06_K01
Student reaguje w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; ma także kompetencje do zorganizowania, a w razie potrzeby kierowania akcją ratowniczą dlatego, że ma świadomość znaczenia szybkiego udzielenia pomocy dla zwiększenia szans uratowania życia i czuje się za to odpowiedzialny.
IB_1A_K07, IB_1A_K08T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-3T-W-11, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-12, T-W-14M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C06_W01
Student ma wiedzę na temat prawa określającego podstawy działania służb ratownctwa, struktur organizacyjnych i funkcjonalnych tych służb oraz ich zorganizowania w kraju i na świecie;
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
IB_1A_C06_W02
Student zna podstawowe zasady prowadzenia akcji i kierowania akcjami ratowniczymi na różnych szczeblach i w obszarach występowania różnorodnych zagrożeń.
2,0Student nie zna podstawowych zasad prowadzenia akcji i kierowania akcjami ratowniczymi na różnych szczeblach i w obszarach występowania różnorodnych zagrożeń. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student zna podstawowe zasady prowadzenia akcji i kierowania akcjami ratowniczymi na najniższych szczeblach i w obszarach występowania niektórych zagrożeń. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student zna zasady prowadzenia akcji i kierowania akcjami ratowniczymi na najniższych szczeblach i w obszarach występowania różnorodnych zagrożeń. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student zna podstawowe zasady prowadzenia akcji i kierowania akcjami ratowniczymi na różnych szczeblach i w obszarach występowania różnorodnych zagrożeń. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student zna podstawowe zasady prowadzenia akcji i kierowania akcjami ratowniczymi na różnych szczeblach i w obszarach występowania różnorodnych zagrożeń. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student zna podstawowe zasady prowadzenia akcji i kierowania akcjami ratowniczymi na różnych szczeblach i w obszarach występowania różnorodnych zagrożeń. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C06_U01
Student rozumie zasady funkcjonowania służb i systemu ratownictwa i potrafi opisać metody działania służb ratowniczych oraz wskazać wlaściwe służby do działania w danej sytuacji na podstawie oceny zagrożenia lub scenariusza katastrofy; student posiada umiejętność tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń oraz umiejętność współpracy ze służbami ratownictwa.
2,0Student nie zna lub nie potrafi przedstawić zasad funkcjonowania służb i systemu ratownictwa i nie potrafi opisać metod działania służb ratowniczych lub wskazać właściwych służby do działania w danej sytuacji na podstawie oceny zagrożenia lub scenariusza katastrofy; student nie posiada umiejętności tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń ani też umiejętności współpracy ze służbami ratownictwa.
3,0Student zna w zakresie podstawowym i potrafi przedstawić zasady funkcjonowania służb i systemu ratownictwa oraz potrafi opisać metody działania służb ratowniczych i wskazać właściwe służby do działania w danej sytuacji na podstawie oceny zagrożenia lub scenariusza katastrofy; student posiada słabą umiejętności tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń i wykazuje niewielkie umiejętności współpracy ze służbami ratownictwa.
3,5Student zna w zakresie podstawowym i potrafi przedstawić zasady funkcjonowania służb i systemu ratownictwa oraz potrafi opisać metody działania służb ratowniczych i wskazać właściwe służby do działania w danej sytuacji na podstawie oceny zagrożenia lub scenariusza katastrofy; student posiada umiejętności tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń i wykazuje umiejętności współpracy ze służbami ratownictwa.
4,0Student zna i potrafi przedstawić zasady funkcjonowania służb i systemu ratownictwa dla różnych rodzajów zagrożeń i branż gospodarki oraz potrafi opisać metody działania służb ratowniczych i wskazać właściwe służby do działania w danej sytuacji na podstawie oceny zagrożenia lub scenariusza katastrofy; student posiada umiejętności tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń i wykazuje umiejętności współpracy ze służbami ratownictwa.
4,5Student zna i potrafi przedstawić zasady funkcjonowania służb i systemu ratownictwa dla różnych rodzajów zagrożeń i branż gospodarki oraz potrafi opisać metody działania służb ratowniczych i wskazać właściwe służby do działania w danej sytuacji na podstawie oceny zagrożenia lub scenariusza katastrofy; student posiada umiejętności tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń, potrafi wyjaśnić rodzaje i zasady współpracy służb i posiada umiejętności współpracy ze służbami ratownictwa.
5,0Student zna i potrafi przedstawić zasady funkcjonowania służb i systemu ratownictwa dla różnych rodzajów zagrożeń i branż gospodarki w kraju i w skali międzynarodowej oraz potrafi opisać metody działania służb ratowniczych i wskazać właściwe służby do działania w danej sytuacji na podstawie oceny zagrożenia lub scenariusza katastrofy; student posiada umiejętności tworzenia złożonych scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń i posiada umiejętności współpracy ze służbami ratownictwa.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C06_K01
Student reaguje w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; ma także kompetencje do zorganizowania, a w razie potrzeby kierowania akcją ratowniczą dlatego, że ma świadomość znaczenia szybkiego udzielenia pomocy dla zwiększenia szans uratowania życia i czuje się za to odpowiedzialny.
2,0Student nie potrafi reagować i nie ma nawyku reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; nie ma także kompetencji do zorganizowania a tym bardziej kierowania taka pomocą.
3,0Student potrafi reagować i ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; ma także kompetencje do zorganizowania takiej pomocy i nie posiada lub tylko w minimalnym stopniu wykazuje kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i pomocą.
3,5Student potrafi reagować i ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; ma także kompetencje do zorganizowania takiej pomocy i posiada w minimalnym stopniu kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
4,0Student potrafi reagować i ma naturalny nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; ma także kompetencje do zorganizowania takiej pomocy i posiada dobre kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
4,5Student potrafi reagować i ma naturalny nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; ma także pełne kompetencje do zorganizowania takiej pomocy i posiada dobre kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
5,0Student potrafi kompetentnie reagować i ma naturalny nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; ma także pełne kompetencje do zorganizowania takiej pomocy i posiada profesjonalne kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.

Literatura podstawowa

  1. Bielicki P. P., Ratownictwo i ewakuacja podczas pożaru, Centralna Szkoła Państwowej Straży Pożarnej, Częstochowa, 2001
  2. Cieckiewicz Jan [red.], Ratownictwo medyczne w wypadkach masowych, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław, 2005, ISBN: 978-83-61257-36-3
  3. GIOŚ, Zasady postępowania ratowniczego, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska - Firex, Warszawa, 2004
  4. Kołodziński E., Komputerowe wspomaganie zarządzania bezpieczeństwem publicznym, WAT, Warszawa, 2003
  5. Konecki M., Król B., Wróblewski D., Nowoczesne metody działań ratowniczo-gaśniczych, Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Warszawa, 2003
  6. Lipiński S. [red.], Skuteczne ratownictwo. Fachowy poradnik dla służb ratowniczych., Verlag Dashofer, Warszawa, 2008, ISBN 83-88285-68-8
  7. Ranecki J., Ratownictwo chemiczno-ekologiczne, Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej, Poznań, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Dz. U. 1991 Nr 81 poz. 351, Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (ze zm.), Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2010, tekst ujednolicony 2010
  2. Dz. U. 1991 Nr 88 poz. 400, Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Strazy Pożarnej (ze zm.), Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011, tekst ujednolicony 2011
  3. Dz. U. 2001 Nr 62 poz. 558, Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (ze zm.), Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2009, Tekst ujednolicony 2009
  4. Dz. U. 2001 Nr 62 poz. 627, Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2001, tekst ujednolicony
  5. Dz. U. 2001 Nr 82 poz. 895, Rozporządzenie MSWiA w sprawie szczegółowych zasad kierowania i współdziałania jednostek ochrony przeciwpożarowej biorących udział w działalniu ratowniczym, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2001, ze zmianami
  6. Dz. U. 2003 Nr. 104 poz. 970, Rozporządzenie MGPiPS z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie wymagań jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2003
  7. Dz. U. 2006 Nr. 191 poz. 1410, Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011, Tekst ujednolicony 2011
  8. Dz. U. 2006 Nr 207 poz. 1523, Międzynarodowa konwencja o ratownictwie morskim, przyjęta przez Międzynarodową Organizację Morską w Londynie dnia 28 kwietnia 1989 r., IMO - Dziennik Ustaw RP, Londyn - Warszawa, 2011, Akt ogłoszony w Dz. U. w związku z ratyfikacją konwnecji przez RP
  9. Dz. U. 2009 Nr 130 poz. 1073, Rozporządzenie MSWiA z dnia 31 lipca 2009 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadania ratunkowego, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2009
  10. Dz. U. 2010 Nr 109 poz. 719, Rozporządzenie MSWiA z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2010
  11. Dz. U. 2011 Nr 46 poz. 239, Rozporządzenie MSWiA z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011
  12. Dz. U. 2011 Nr 75 poz. 404, Rozporządzenie MSWiA z dnia 24 marca 2011 r. w sprawie centralnego punktu systemu centrów powiadamiania ratunkowego oraz punktów centralnych służb, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011
  13. Dz. U. 2011 Nr. 208 poz. 1240, Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011
  14. Dz. U. 2011 Nr 208 poz. 1241, Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011
  15. Dz. U. 2011 Nr 228 poz. 1368, Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011
  16. IMO, International Ship & PortFacility Security Code and SOLAS Amendments 2002 (ISPS Code) 2003 Edition, International Maritime Organization, London, 2003
  17. IMO, Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974. SOLAS. Poprawki 2005,2006 i 2007, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2009, ISBN 978-83-7664-000-6
  18. IMO, Międzynarodowy kodeks środków ratunkowych (Kodeks LSA), Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 1999, PRS/TW, 02/99
  19. MP 1992 Nr 28 poz. 198 i 199, Zarządzenie MSW z 12 08 1999 w sprawie przeksztłcenia zaklad strazy pożrnych w zakła służby ratownicze, Monitor Polski, Warszawa, 1992
  20. MP 2005 Nr. 13 poz. 171, Nota o przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Programu Międzynarodowego COSPAS-SARSAT jako Państwo Użytkownik, podpisana w Warszawie dnia 31 maja 2005 r., Monitor Polski, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedstawienie programu zajęć, litearatury i wymagań dotyczących zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Charakterystyka czynników identyfikujących miejsca zdarzeń.1
T-A-3Opracowanie scenariuszy postępowania niesienia pomocy ofiarom wybranych zdarzeń na lądzie, morzu i w powietrzu.3
T-A-4Wykorzystanie narzędzi wspomagających procesy decyzyjne podczas akcji ratowniczej.2
T-A-5Opracowanie scenariusza prowadzenia akcji ratowniczej z uwzględnieniem współpracy między instytucjami oraz organizacjami ochotniczymi i pozarządowymi.3
T-A-6Opracowanie zaleceń postępowania dla wybranych scenariuszy występowania zagrożeń.2
T-A-7Zaznajomienie z organizacją systemów ratownictwa w Regionie Zachodniopomorskim.2
T-A-8Prezentacja sprawozdań i zaliczenie zajęć1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu1
T-W-2Akty prawne regulujące funkcjonowanie systemu ratownictwa.2
T-W-3Analiza miejsca zdarzenia (niesienie najefektywniejszej pomocy, przewidywanie możliwości wystąpienia innych zdarzeń niepożądanych).2
T-W-4Zasady postępowania w przypadku akcji ratowniczych prowadzonych na lądzie, wodzie i w powietrzu.4
T-W-5Zasady współdziałania i koordynacji służb ratowniczych na miejscu wypadku. Organizacja i współpraca systemów ratownictwa w Polsce i na świecie.2
T-W-6Ratownictwo ekologiczne, chemiczne, techniczne i medyczne.3
T-W-7Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy. Organizacja struktur zintegrowanego Ratownictwa Medycznego w Polsce.2
T-W-8Poziomy kierowania akcją ratowniczą.1
T-W-9Narzędzia służące do wspomagania procesów decyzyjnych podczas prowadzenia akcji ratowniczych. Systemy informacji przestrzennej.2
T-W-10Zwalczanie pożarów, awarii technicznych i katastrof naturalnych na ladzie, wodzie i w powietrzu.4
T-W-11Rola i zadania administracji publicznej, służb oraz straży i inspekcji w systemie ratownictwa. Współpraca miedzy instytucjami.2
T-W-12Rola organizacji ochotniczych i pozarządowych w akcjach ratowniczych. Organizacja pomocy humanitarnej.2
T-W-13Modele i zasady współpracy międzynarodowej.1
T-W-14Organizacja systemów ratownictwa w Regionie Zachodniopomorskim.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Poszukiwanie informacji z literatury, studiowanie przepisów i literatury13
A-A-3Przygotowanie sprawozdań na zadane tematy z ćwiczeń7
A-A-4Przygotowanie prezentacji i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych30
A-W-2Zapoznanie się z przepisami i raportami dotyczacymi akci ratowniczych i analiz wypadków8
A-W-3Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej według wskazań wykładowcy8
A-W-4Przygotowanie do egzaminu i zdawanie egzaminu4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C06_W01Student ma wiedzę na temat prawa określającego podstawy działania służb ratownctwa, struktur organizacyjnych i funkcjonalnych tych służb oraz ich zorganizowania w kraju i na świecie;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W10ma wiedzę w zakresie prawa krajowego i międzynarodowego niezbędną do interpretowania i stosowania prawa w działalności zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy na temat prawa określającego podstawy działania służb ratownctwa, struktur funkcjonalnych tych służb i ich zorganizowania w kraju i na świecie, oraz zasad prowadzenia i kierowania akcjami ratowniczymi na różnych poziomach i w różnych obszarach występowania różnorodnych zagrożeń.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu
T-W-11Rola i zadania administracji publicznej, służb oraz straży i inspekcji w systemie ratownictwa. Współpraca miedzy instytucjami.
T-W-8Poziomy kierowania akcją ratowniczą.
T-W-7Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy. Organizacja struktur zintegrowanego Ratownictwa Medycznego w Polsce.
T-W-9Narzędzia służące do wspomagania procesów decyzyjnych podczas prowadzenia akcji ratowniczych. Systemy informacji przestrzennej.
T-W-13Modele i zasady współpracy międzynarodowej.
T-W-2Akty prawne regulujące funkcjonowanie systemu ratownictwa.
T-W-12Rola organizacji ochotniczych i pozarządowych w akcjach ratowniczych. Organizacja pomocy humanitarnej.
T-W-14Organizacja systemów ratownictwa w Regionie Zachodniopomorskim.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny podający i objaśniający zagadnienia ujęte w programie przedmiotu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca w czasie egzaminu pisemnego i ustnego sprawdzającego wiedzę i umiejętności studenta z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C06_W02Student zna podstawowe zasady prowadzenia akcji i kierowania akcjami ratowniczymi na różnych szczeblach i w obszarach występowania różnorodnych zagrożeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W13zna i rozumie funkcjonowanie służb i systemów ratowniczych
IB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_W35ma wiedzę w zakresie oddzialywania różnych rodzajów zagrożeń na człowieka i środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie zasad funkcjonowania i metod dzialania służb ratowniczych, umiejętność tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń, umiejętność współpracy ze służbami ratownictwa
Treści programoweT-W-4Zasady postępowania w przypadku akcji ratowniczych prowadzonych na lądzie, wodzie i w powietrzu.
T-W-8Poziomy kierowania akcją ratowniczą.
T-W-5Zasady współdziałania i koordynacji służb ratowniczych na miejscu wypadku. Organizacja i współpraca systemów ratownictwa w Polsce i na świecie.
T-W-6Ratownictwo ekologiczne, chemiczne, techniczne i medyczne.
T-W-9Narzędzia służące do wspomagania procesów decyzyjnych podczas prowadzenia akcji ratowniczych. Systemy informacji przestrzennej.
T-W-10Zwalczanie pożarów, awarii technicznych i katastrof naturalnych na ladzie, wodzie i w powietrzu.
T-W-13Modele i zasady współpracy międzynarodowej.
T-W-3Analiza miejsca zdarzenia (niesienie najefektywniejszej pomocy, przewidywanie możliwości wystąpienia innych zdarzeń niepożądanych).
T-W-14Organizacja systemów ratownictwa w Regionie Zachodniopomorskim.
T-A-6Opracowanie zaleceń postępowania dla wybranych scenariuszy występowania zagrożeń.
T-A-7Zaznajomienie z organizacją systemów ratownictwa w Regionie Zachodniopomorskim.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny podający i objaśniający zagadnienia ujęte w programie przedmiotu
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z zagadnieniami objętymi tematyką wykładu oraz analiza przypadków rzeczywistych zdarzeń i akcji ratowniczych
M-3Ćwiczenia z przedmiotu ukierunkowane na ocenę przypadków akcji ratowniczych i przygotowanie projektów akcji dla określonych scenariuszy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca w czasie egzaminu pisemnego i ustnego sprawdzającego wiedzę i umiejętności studenta z zakresu przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji zachowania i wyników pracy studentów podczas ćwiczeń i dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zasad prowadzenia akcji i kierowania akcjami ratowniczymi na różnych szczeblach i w obszarach występowania różnorodnych zagrożeń. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student zna podstawowe zasady prowadzenia akcji i kierowania akcjami ratowniczymi na najniższych szczeblach i w obszarach występowania niektórych zagrożeń. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student zna zasady prowadzenia akcji i kierowania akcjami ratowniczymi na najniższych szczeblach i w obszarach występowania różnorodnych zagrożeń. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student zna podstawowe zasady prowadzenia akcji i kierowania akcjami ratowniczymi na różnych szczeblach i w obszarach występowania różnorodnych zagrożeń. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student zna podstawowe zasady prowadzenia akcji i kierowania akcjami ratowniczymi na różnych szczeblach i w obszarach występowania różnorodnych zagrożeń. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student zna podstawowe zasady prowadzenia akcji i kierowania akcjami ratowniczymi na różnych szczeblach i w obszarach występowania różnorodnych zagrożeń. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C06_U01Student rozumie zasady funkcjonowania służb i systemu ratownictwa i potrafi opisać metody działania służb ratowniczych oraz wskazać wlaściwe służby do działania w danej sytuacji na podstawie oceny zagrożenia lub scenariusza katastrofy; student posiada umiejętność tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń oraz umiejętność współpracy ze służbami ratownictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
IB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U18potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i okreslić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
IB_1A_U19potrafi znaleźć źródła informacji o substancjach, materiałach lub procesach niebezpiecznych, zinterpretować je oraz zastosować do oceny zagrożeń
IB_1A_U20rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie zasad funkcjonowania i metod dzialania służb ratowniczych, umiejętność tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń, umiejętność współpracy ze służbami ratownictwa
Treści programoweT-W-4Zasady postępowania w przypadku akcji ratowniczych prowadzonych na lądzie, wodzie i w powietrzu.
T-W-8Poziomy kierowania akcją ratowniczą.
T-W-5Zasady współdziałania i koordynacji służb ratowniczych na miejscu wypadku. Organizacja i współpraca systemów ratownictwa w Polsce i na świecie.
T-W-13Modele i zasady współpracy międzynarodowej.
T-W-3Analiza miejsca zdarzenia (niesienie najefektywniejszej pomocy, przewidywanie możliwości wystąpienia innych zdarzeń niepożądanych).
T-W-14Organizacja systemów ratownictwa w Regionie Zachodniopomorskim.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z zagadnieniami objętymi tematyką wykładu oraz analiza przypadków rzeczywistych zdarzeń i akcji ratowniczych
M-3Ćwiczenia z przedmiotu ukierunkowane na ocenę przypadków akcji ratowniczych i przygotowanie projektów akcji dla określonych scenariuszy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji zachowania i wyników pracy studentów podczas ćwiczeń i dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne i pisemne oraz ocena sprawozdania - raportu wykonanego przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna lub nie potrafi przedstawić zasad funkcjonowania służb i systemu ratownictwa i nie potrafi opisać metod działania służb ratowniczych lub wskazać właściwych służby do działania w danej sytuacji na podstawie oceny zagrożenia lub scenariusza katastrofy; student nie posiada umiejętności tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń ani też umiejętności współpracy ze służbami ratownictwa.
3,0Student zna w zakresie podstawowym i potrafi przedstawić zasady funkcjonowania służb i systemu ratownictwa oraz potrafi opisać metody działania służb ratowniczych i wskazać właściwe służby do działania w danej sytuacji na podstawie oceny zagrożenia lub scenariusza katastrofy; student posiada słabą umiejętności tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń i wykazuje niewielkie umiejętności współpracy ze służbami ratownictwa.
3,5Student zna w zakresie podstawowym i potrafi przedstawić zasady funkcjonowania służb i systemu ratownictwa oraz potrafi opisać metody działania służb ratowniczych i wskazać właściwe służby do działania w danej sytuacji na podstawie oceny zagrożenia lub scenariusza katastrofy; student posiada umiejętności tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń i wykazuje umiejętności współpracy ze służbami ratownictwa.
4,0Student zna i potrafi przedstawić zasady funkcjonowania służb i systemu ratownictwa dla różnych rodzajów zagrożeń i branż gospodarki oraz potrafi opisać metody działania służb ratowniczych i wskazać właściwe służby do działania w danej sytuacji na podstawie oceny zagrożenia lub scenariusza katastrofy; student posiada umiejętności tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń i wykazuje umiejętności współpracy ze służbami ratownictwa.
4,5Student zna i potrafi przedstawić zasady funkcjonowania służb i systemu ratownictwa dla różnych rodzajów zagrożeń i branż gospodarki oraz potrafi opisać metody działania służb ratowniczych i wskazać właściwe służby do działania w danej sytuacji na podstawie oceny zagrożenia lub scenariusza katastrofy; student posiada umiejętności tworzenia scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń, potrafi wyjaśnić rodzaje i zasady współpracy służb i posiada umiejętności współpracy ze służbami ratownictwa.
5,0Student zna i potrafi przedstawić zasady funkcjonowania służb i systemu ratownictwa dla różnych rodzajów zagrożeń i branż gospodarki w kraju i w skali międzynarodowej oraz potrafi opisać metody działania służb ratowniczych i wskazać właściwe służby do działania w danej sytuacji na podstawie oceny zagrożenia lub scenariusza katastrofy; student posiada umiejętności tworzenia złożonych scenariuszy postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń i posiada umiejętności współpracy ze służbami ratownictwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C06_K01Student reaguje w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; ma także kompetencje do zorganizowania, a w razie potrzeby kierowania akcją ratowniczą dlatego, że ma świadomość znaczenia szybkiego udzielenia pomocy dla zwiększenia szans uratowania życia i czuje się za to odpowiedzialny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
IB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie u studentów kompetencji reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia, w tym kompetencji do zorganizowania, a w razie potrzeby kierowania akcją ratowniczą.
Treści programoweT-W-11Rola i zadania administracji publicznej, służb oraz straży i inspekcji w systemie ratownictwa. Współpraca miedzy instytucjami.
T-W-4Zasady postępowania w przypadku akcji ratowniczych prowadzonych na lądzie, wodzie i w powietrzu.
T-W-8Poziomy kierowania akcją ratowniczą.
T-W-5Zasady współdziałania i koordynacji służb ratowniczych na miejscu wypadku. Organizacja i współpraca systemów ratownictwa w Polsce i na świecie.
T-W-6Ratownictwo ekologiczne, chemiczne, techniczne i medyczne.
T-W-7Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy. Organizacja struktur zintegrowanego Ratownictwa Medycznego w Polsce.
T-W-9Narzędzia służące do wspomagania procesów decyzyjnych podczas prowadzenia akcji ratowniczych. Systemy informacji przestrzennej.
T-W-10Zwalczanie pożarów, awarii technicznych i katastrof naturalnych na ladzie, wodzie i w powietrzu.
T-W-13Modele i zasady współpracy międzynarodowej.
T-W-12Rola organizacji ochotniczych i pozarządowych w akcjach ratowniczych. Organizacja pomocy humanitarnej.
T-W-14Organizacja systemów ratownictwa w Regionie Zachodniopomorskim.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z zagadnieniami objętymi tematyką wykładu oraz analiza przypadków rzeczywistych zdarzeń i akcji ratowniczych
M-3Ćwiczenia z przedmiotu ukierunkowane na ocenę przypadków akcji ratowniczych i przygotowanie projektów akcji dla określonych scenariuszy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji zachowania i wyników pracy studentów podczas ćwiczeń i dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi reagować i nie ma nawyku reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; nie ma także kompetencji do zorganizowania a tym bardziej kierowania taka pomocą.
3,0Student potrafi reagować i ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; ma także kompetencje do zorganizowania takiej pomocy i nie posiada lub tylko w minimalnym stopniu wykazuje kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i pomocą.
3,5Student potrafi reagować i ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; ma także kompetencje do zorganizowania takiej pomocy i posiada w minimalnym stopniu kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
4,0Student potrafi reagować i ma naturalny nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; ma także kompetencje do zorganizowania takiej pomocy i posiada dobre kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
4,5Student potrafi reagować i ma naturalny nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; ma także pełne kompetencje do zorganizowania takiej pomocy i posiada dobre kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
5,0Student potrafi kompetentnie reagować i ma naturalny nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; ma także pełne kompetencje do zorganizowania takiej pomocy i posiada profesjonalne kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.