Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych
Sylabus przedmiotu Procesy informacyjne w systemach bezpieczeństwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy informacyjne w systemach bezpieczeństwa | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wybrane zagadnienia z przedmiotów: informatyka, organizacja systemów bezpieczeństwa, prawo krajowe i międzynarodowe. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiedzy o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń |
C-2 | Przekazanie studentom wiedzy o wrazżiwości informacji na zakłócenie i metodach ochrony oraz zabepieczenia firzycznego informacji oraz środków do jej tworzenia i rozpowszechniania |
C-3 | Przekazanie studentom wiedzy o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o meotdach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania |
C-4 | Uksztaltowanie umiejętności komunikowania się z otoczeniem zewnętrznym i ze współpracownikami; umiejętności wyboru narzędzi i środków właściwych dla procesu komunikowania |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia róznych rodzajów informacji i wykorzystania środków komunikacji; umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń , instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych itp. |
C-6 | Wyprofilowanie kompetencji dla zrozumienia roli informacji i jej znaczenia w sytuacjach zagrożenia i kryzysu; wrażliwość społeczna na stosowanie w informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z zasadami uczestniczenia w zajęciach, literatura i przekazanie zasad zaliczenia formy zajęć. Instruktaż BiHP na stanowisku pracy w laboratorium i poinformowanie o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w czasie zajęć dydaktycznych | 1 |
T-L-2 | Praktyczne zarządzanie zasobami informacji dyskowych. Możliwości zapewnienia bezpieczeństwa komputerów osobistych – atrybuty, hasła, ukrywania, szyfrowanie plików i folderów oraz udostępnianie zasobów danych innym użytkownikom. | 1 |
T-L-3 | Stworzenie prostej aplikacji umożliwiającej szyfrowanie/deszyfrowanie informacji w celu bezpiecznego przesłania jej do innego komputera. | 1 |
T-L-4 | Wyszukiwanie informacji w Internecie z wykorzystaniem połączenia bezpiecznego. | 1 |
T-L-5 | Realizacja wewnętrznej sieci komputerowej z definiowaniem użytkowników, określeniem ich praw dostępu do informacji, identyfikacja, udostępnianie i wymiana zasobów, monitorowanie przepływu informacji. | 1 |
T-L-6 | Poziomy zabezpieczenia informacji oraz praktyczne zapoznanie się z możliwościami ochrony informacji przechowywanych w bazach danych. | 2 |
T-L-7 | Kontrolowany dostęp do informacji zawartych w arkuszach kalkulacyjnych w celu zabezpieczenia ich przed przypadkową lub umyślną modyfikacją, usunięciem itp. | 1 |
T-L-8 | Zaliczenie pierwszej części laboratorium | 1 |
T-L-9 | Informacja graficzna - projekty znaków graficznych informacyjnych i ostrzegawczych | 1 |
T-L-10 | Instrukcje bezpieczeństwa i tekstowe informacje o zasadach bezpiecznej obsługi urządzeń, bezpiecznego zachowania itp. | 2 |
T-L-11 | Komunikaty i informacje o zagrożeniach - tworzenie tekstów i treści komunikatów | 2 |
T-L-12 | Zaliczenie formy zajęć | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie programu i celu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia | 1 |
T-W-2 | Informacja jako środek oddziaływania na społeczeństwo. Świadomość i postrzeganie zagrożeń w procesach informacyjnych. Społeczne komunikowane się w sytuacjach zagrożeń. | 2 |
T-W-3 | Strumienie informacji, czas i przestrzeń w sytuacjach kryzysowych. | 1 |
T-W-4 | Rodzaje komunikacji społecznej - komunikowanie interpersonalne, masowe, informacyjne i perswazyjne. | 1 |
T-W-5 | Komunikacja antykryzysowa - cechy komunikacji w kryzysie - społeczne funkcje środków masowego komunikowania. | 1 |
T-W-6 | Przekazy medialne a zachowania społeczne. Współpraca z przedstawicielami mediów - zasady skutecznej współpracy z dziennikarzami, zasady organizowania i prowadzenia konferencji prasowych. Rzecznik prasowy i zespół współpracy z mediami. Środki masowego komunikowania jako środowisko wychowawcze. | 1 |
T-W-7 | Komunikacja w procesie szkolenia. Zasady i cel ewaluacji zajęć szkoleniowych. | 1 |
T-W-8 | Negocjacje i mediacje w procesie planowania cywilnego. | 1 |
T-W-9 | Aspekty prawne ochrony informacji i bezpieczeństwa. Przechowywanie, gromadzenie, kopiowanie danych. Zarządzanie zasobami informacji. | 1 |
T-W-10 | Ochrona danych osobowych w Polsce. Zasady zbierania, gromadzenia i udostępniania danych osobowych. | 1 |
T-W-11 | Informacje niejawne; kategorie informacjii niejawnych, ochrona fizyczna i procedury postępowania z informacjami niejwanymi | 1 |
T-W-12 | Przestępczość komputerowa. Wirusy komputerowe. Metody zabezpieczania danych. Bezpieczeństwo serwerów. Przykłady naruszeń bezpieczeństwa w procesach informacyjnych. | 2 |
T-W-13 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury, instrukcji obslugi i przewodnikow do oprogramowania użytkowego | 6 |
A-L-3 | Wykonanie zadanych ćwiczeń na komputerze, przygotowanie zadanych programów, plików, stworzenie i uruchomienie oraz przetstowanie zadanych rozwiązań problemów zgodnie z programem laboratorium | 10 |
A-L-4 | Opracowanie projektow oprogramowania, instrukcji, przygotowanie sprawozdań i zaliczenie pierwszej części laboratorium | 5 |
A-L-5 | Zaprojektowanie i przygotowanie opracowań graficznych znaków informacyjnych i ostrzegawczych zgodnie z programem zajęć, opis i wykonanie sprawozdania; zaliczenie | 4 |
A-L-6 | Za projektowanie, przygotowanie graficzne i opracowanie edytorskie tekstów komunikatów i instrukcji bezpiecznej obslugi oraz bezpieczeństwa dla zadań wskazanych na zajęciach; dokończenie zadań w domu. | 8 |
A-L-7 | Przygotowanie do zaliczenia drugiej części laboratorium | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych na wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, przepisów prawnych, norm i instrukcji bezpieczeńśtwa | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia, powtórzenie i utrwalenie materiału | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o sposobach informowania i metodach informacji, oraz o znaczeniu informacji w sytuacjach zagrożenia i akcji ratowniczych |
M-2 | Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem właściwych metod i środków technicznych informacji oraz rodzajów informacji, a także zagrożeń dla informacji i metod jej ochrony |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym także połączone z pokazem, dla ukształtowania umiejętności studentów samodzielnego przygotowania i przekazania informacji, podjęcia wlaściwych działań dla jej ochrony, uzyskania odpowiednich kompetencji w tym obszarze; także dla uzyskania umiejętności pracy w grupie i współdziałania w grupie w czasie wykonywania zdań związanych z przygotowaniem i przekazem informacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D2-10_W01 Student ma wiedzę o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń | IB_1A_W23 | T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
IB_1A_D2-10_W02 Student posiada wiedzę o wrażliwości informacji na zakłócenie i zna metody ochrony oraz sposoby zabepieczenia firzycznego informacji oraz środków do jej tworzenia i rozpowszechniania | IB_1A_W18, IB_1A_W21, IB_1A_W23 | T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03 | C-2 | T-W-9, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
IB_1A_D2-10_W03 Student dysponuje wiedzą o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania | IB_1A_W10, IB_1A_W21, IB_1A_W23 | T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-3 | T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-11, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D2-10_U01 Student potrafi komunikować się z otoczeniem zewnętrznym i ze współpracownikami; umie wybrać narzedzia i środki właściwe i celowe dla danego procesu komunikowania w sposób bezpieczny i zrozumialy | IB_1A_U05, IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U01 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07 | — | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-6 | M-2, M-3 | S-1 |
IB_1A_D2-10_U02 Student potrafi tworzyć różne rodzaje informacji i wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp. | IB_1A_U08, IB_1A_U11, IB_1A_U18, IB_1A_U19, IB_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U14 | InzA_U03, InzA_U06 | C-5 | T-L-10, T-L-12, T-L-9, T-L-11 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D2-10_K01 Student kompetentnie i ze zrozumieniem wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów. | IB_1A_K02, IB_1A_K03, IB_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-10, T-L-12, T-L-9, T-L-11 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D2-10_W01 Student ma wiedzę o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń | 2,0 | Student nie ma wiedzy o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami; albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń. Popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną i pogłębioną w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń. Rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu pełnym. | |
IB_1A_D2-10_W02 Student posiada wiedzę o wrażliwości informacji na zakłócenie i zna metody ochrony oraz sposoby zabepieczenia firzycznego informacji oraz środków do jej tworzenia i rozpowszechniania | 2,0 | Student nie ma wiedzy o wrażliwości informacji na zakłócenie ani o środkach ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji oraz środków do jej tworzenia |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową o wrażliwości informacji na zakłócenie oraz zna środki ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji i urządzeń do jej tworzenia i rozpowszechniania lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami; albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną o wrażliwości informacji na zakłócenie oraz zna środki ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji i urządzeń do jej tworzenia i rozpowszechniania . Popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o wrażliwości informacji na zakłócenie oraz zna środki ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji i urządzeń do jej tworzenia i rozpowszechniania . Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o wrażliwości informacji na zakłócenie oraz zna środki ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji i urządzeń do jej tworzenia i rozpowszechniania . Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną i pogłębioną w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o wrażliwości informacji na zakłócenie oraz zna środki ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji i urządzeń do jej tworzenia i rozpowszechniania . Rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu pełnym. | |
IB_1A_D2-10_W03 Student dysponuje wiedzą o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania | 2,0 | Student nie ma wiedzy o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami; albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania. Popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną i pogłębioną w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania. Rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu pełnym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D2-10_U01 Student potrafi komunikować się z otoczeniem zewnętrznym i ze współpracownikami; umie wybrać narzedzia i środki właściwe i celowe dla danego procesu komunikowania w sposób bezpieczny i zrozumialy | 2,0 | Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej metody przekazu informacji ani nie potrafi wykorzystać jej dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami |
3,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod przekazu informacji i potrafi wykorzystać ją dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami | |
3,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod przekazu informacji i potrafi wykorzystać je dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami | |
4,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod przekazu informacji i potrafi wykorzystać je dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami. Potrafi wyjaśnić zalety i wady tych metod i zastosować najbardziej przydatną z nich dla osiągnięcia zamierzonego celu. | |
4,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod przekazu informacji i potrafi wykorzystać je dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami. Potrafi wyjaśnić zalety i wady tych metod i zastosować najbardziej przydatną z nich dla osiągnięcia zamierzonego celu. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji lub jej przekazu. | |
5,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru źródeł właściwej informacji i potrafi dobrać właściwą metodę przekazu informacji oraz wykorzystać ją dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami. Potrafi wyjaśnić zalety i wady tych metod i zastosować najbardziej przydatną z nich dla osiągnięcia zamierzonego celu. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji lub jej przekazu. | |
IB_1A_D2-10_U02 Student potrafi tworzyć różne rodzaje informacji i wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp. | 2,0 | Student nie potrafi tworzyć różnych rodzajów informacji i wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; nie posiada umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp. |
3,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi tworzyć proste rodzaje informacji i słabo wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada ograniczoną umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp. | |
3,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi tworzyć proste rodzaje informacji i wykorzystywać zadowalająco środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada niewielką umiejętność tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp. | |
4,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi tworzyć podstawowe rodzaje informacji i swobodnie wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada zadawalającą umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp. | |
4,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi tworzyć proste rodzaje informacji i dobrze wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada dobre umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp. | |
5,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi tworzyć złożone rodzaje informacji i swobodnie wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada w pełni umiejętność tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D2-10_K01 Student kompetentnie i ze zrozumieniem wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów. | 2,0 | Student nie wykorzystuje informacji i jej różnorodnych narzędzi, w tym środków przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; nie wykazuje wrażliwości społecznej na stosowanie informacji we właściwy sposób dla dobra społeczeństwa. |
3,0 | Student w bardzo niewielkim stopniu wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje minimalną wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów. | |
3,5 | Student w ograniczonym stopniu, sporadycznie wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje minimalną wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów. | |
4,0 | Student dobrze i często wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów. | |
4,5 | Student bardzo często i świadomie wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje dużą wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów. | |
5,0 | Student bardzo często i świadomie wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje dużą wrażliwość i inicjatywę społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów. |
Literatura podstawowa
- Anderson, Ross, Inżynieria zabezpieczeń, WNT, Warszawa, 2005, ISBN 83-204-3069-0
- Cadle J., Yeates D., Zarządzanie procesem tworzenia systemów informacyjnych, WNT, Warszawa, 2010
- Fisher, Robert J.; Halibozek, Edward; Green, Gion, Introduction to security, Elsevier, Amsterdam, Boston, 2008, ISBN 978-0-7506-8432-3
- Nowicki A., Sitarska M., Procesy informacyjne w zarządzaniu, Wyd. EU, Wrocław, 2010
- Papkin D., Bezpieczeństwo informacji. Ochrona globalnego przedsiębiorstwa, WNT, Warszawa, 2002
- Stefanowicz B., Informacyjne systemy zarządzania. Przewodnik, SGH, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Białas, Andrzej, Bezpieczeństwo informacji i usług w nowoczesnej instytucji i firmie, WNT, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-204-3343-2
- Comer D.E., Komputerowe TCP/IP. Zasady, protokoły i architektura., WNT, Warszawa, 1998
- Kassel P., Eddy C., Bazy danych dla każdego. Access 97, Wyd. Helion, Gliwice, 1999
- Nowak E., Logistyka w sytuacjach kryzysowych, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa, 2009, Wyd. 2 poszerzone i uzupełnione
- Wrzosek M., Dezinformacja jako komponent operacji informacyjnych, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa, 2005
- Dz.U. 1997 Nr 133 poz. 883, Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2002, Tekst ujednolicony Dz.U. 2002 Nr 101 poz. 926
- Dz.U. 2004 Nr. 171 poz. 1800, Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2004, Tekst ujednolicony
- Dz.U. 2010 Nr 182 poz. 1228, Ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2010
- Dz.U. 2012 Nr 0 poz. 683, Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie środkow bezpieczeństwa fizycznego stosowanych do zabezpieczenia informacji niejawnych, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2012