Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych

Sylabus przedmiotu Ratownictwo techniczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ratownictwo techniczne
Specjalność Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z przedmiotów tego kierunku studiów: Organizacja systemów bezpieczeństwa, Organizacja systemów ratownictwa, Skutki zagrożeń, Prawo krajowe i międzynarodowe, Monitorowanie zagrożeń bezpieczeństwa, Modelowanie zagrożeń, Techniczne systemy zabezpieczeń, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć z przedmiotu jest przekazanie wiedzy o działających w kraju systemach ratowniczych, technikach ratowniczych i zasadach ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
C-2Celem zajęć z przedmiotu jest ukształtowanie u studentów umiejętności zakwalifikowania określonego rodzaju awarii lub katastrofy do kompetencji wlaściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, wskazania odpowiedniej techniki ratowniczej do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
C-3Celem zajęć z przedmiotu jest wykształcenie u studentów wrażliwości i świadomości znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zapoznanie z celami i programem formy zajęć, literaturą i zasadami zaliczenia.1
T-P-2Projektowanie zabezpieczeń miejsca wystąpienia zdarzenia lub katastrofy technicznej.3
T-P-3Tworzenie procedur postępowania.2
T-P-4Analiza dokumentacji, dokumentacji fotograficznej, filmów z alarmów próbnych oraz awarii i katastrof.4
T-P-5Zapoznanie z indywidualnymi technikami ratowniczymi, sposobami przetrwania, elementarnymi zasadami udzielania pierwszej pomocy, sposobami wzywania pomocy i porozumiewania się.4
T-P-6Prezentacja sprawozdań, zaliczenie zajęć1
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia1
T-W-2Rodzaje działań interwencyjnych prowadzonych w ramach ratownictwa technicznego. Prawodawstwo krajowe i międzynarodowe.1
T-W-3Systemy ratownictwa.1
T-W-4Analizowanie awarii, katastrof technicznych.1
T-W-5Środki techniczne i metody postępowania w ratownictwie. Komputerowe wspomaganie.1
T-W-6Poszukiwanie, torowanie dostępu (usuwanie przeszkód naturalnych i sztucznych), uwalnianie i ratowanie poszkodowanych oraz zagrożonych ludzi i zwierząt.1
T-W-7Oznakowanie, wydzielanie stref działań i stref zagrożenia, przewietrzanie i wentylowanie stref zagrożonych i stref działań ratowniczych.1
T-W-8Oświetlanie oraz zabezpieczanie miejsc zdarzeń.1
T-W-9Wypompowywanie, obwałowanie i uszczelnianie.1
T-W-10Zwalczanie wycieków.1
T-W-11Zwalczanie pożarów.2
T-W-12Zabezpieczenie przed promieniowaniem.1
T-W-13Sygnalizacja. Kody.1
T-W-14Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury, przepisów4
A-P-3Przygotowanie projektów oraz sprawozdań z zadanych tematów do samodzielnego opracowania6
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej5
A-W-3Studiowanie i analiza raportów z wypadków i katastrof oraz akcji ratowniczych4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący, w celu przekazania wiedzy ujętej w programie przedmiotu
M-2Ćwiczenia projektowe z elemenatami gry dydaktycznej i ćwiczęń praktycznych dla przyswojenia umiejętności planowania i prowadzenia akcji ratowniczej oraz kierowania w wymiarze podstawowym zadaniami w ramach akcji ratowniczej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zachowania i postaw studentów oraz dzialań podejmowanych w ramach ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i raportów przygotowanych przez studentów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w celu sprawdzenia widzy uzyskanej przez studenta w ramach przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-04_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć pozna działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
IB_1A_W13T1A_W04C-1T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-6, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-5, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-04_U01
W wyniku odbytych zajęć z przedmiotu student uzyska umiejętności zakwalifikowania określonego rodzaju awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
IB_1A_U11, IB_1A_U16T1A_U10, T1A_U15InzA_U03, InzA_U07C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-04_K01
W wyniku uczestniczenia w zajęciach z przedmiotu student uzyska wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych
IB_1A_K02, IB_1A_K08T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-04_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć pozna działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
2,0Student nie jest w stanie wymienić i scharakteryzować działających w kraju systemów ratowniczych, technik ratowniczych i zasad ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-04_U01
W wyniku odbytych zajęć z przedmiotu student uzyska umiejętności zakwalifikowania określonego rodzaju awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
2,0Student nie potrafi zakwalifikować określonego rodzaju awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, nie potrafi wskazać odpowiedniej techniki ratowniczej do użycia w określonym rodzaju awarii technicznej lub wypadku w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
3,0Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
3,5Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju; potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu podstawowym.
4,0Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu wyczerpującym.
4,5Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla różnych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu wyczerpującym, a także potrafi wymienić zalety i wady zastosowanych metod ratowniczych.
5,0Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla różnych rodzajów awarii technicznych i wypadków w branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu wyczerpującym, a także potrafi opisać i porównać zalety i wady zastosowanych metod ratowniczych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-04_K01
W wyniku uczestniczenia w zajęciach z przedmiotu student uzyska wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych
2,0Student nie wykazuje wrażliwości i nie ma świadomości znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych
3,0Student potrafi reagować i ma wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; w minimalnym stopniu wykazuje kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i pomocą.
3,5Student potrafi reagować, ma wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada w minimalnym stopniu kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
4,0Student potrafi reagować, ma wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada dobre kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
4,5Student potrafi reagować, ma wykształconą dobrze wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada dobre kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
5,0Student potrafi kompetentnie reagować, ma wykształconą dobrze wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada profesjonalne kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.

Literatura podstawowa

  1. Bielicki P. P., Ratownictwo i ewakuacja podczas pożaru, Centralna Szkoła Państwowej Straży Pożarnej, Częstochowa, 2001
  2. Cieckiewicz Jan [red.], Ratownictwo medyczne w wypadkach masowych, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław, 2005, ISBN: 978-83-61257-36-3
  3. GIOŚ, Zasady postępowania ratowniczego, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska - Firex, Warszawa, 2004
  4. Klukowski Krzysztof [red.], Medycyna wypadków w transporcie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2005, ISBN 83-200-3108-7
  5. Konecki M., Król B., Wróblewski D., Nowoczesne metody działań ratowniczo-gaśniczych, Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Warszawa, 2003
  6. Kołodziński E., Komputerowe wspomaganie zarządzania bezpieczeństwem publicznym, WAT, Warszawa, 2003
  7. Krystek Ryszard [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. I tom. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1743-6
  8. Lipiński S. [red.], Skuteczne ratownictwo. Fachowy poradnik dla służb ratowniczych., Verlag Dashofer, Warszawa, 2008, ISBN 83-88285-68-8
  9. Ranecki J., Ratownictwo chemiczno-ekologiczne, Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej, Poznań, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Dz. U. 1991 Nr 81 poz. 351, Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (ze zm.), Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2010, tekst ujednolicony 2010
  2. Dz. U. 1991 Nr 88 poz. 400, Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Strazy Pożarnej (ze zm.), Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011, tekst ujednolicony 2011
  3. Dz. U. 2001 Nr 62 poz. 558, Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (ze zm.), Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2009, Tekst ujednolicony 2009
  4. Dz. U. 2001 Nr 62 poz. 627, Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2001, tekst ujednolicony
  5. Dz. U. 2001 Nr 82 poz. 895, Rozporządzenie MSWiA z dnia 31 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania i współdziałania jednostek ochrony przeciwpożarowej biorących udział w działalniu ratowniczym, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2001, ze zmianami
  6. Dz. U. 2003 Nr. 104 poz. 970, Rozporządzenie MGPiPS z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie wymagań jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2003
  7. Dz. U. 2006 Nr. 191 poz. 1410, Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011, Tekst ujednolicony 2011
  8. Dz. U. 2009 Nr 130 poz. 1073, Rozporządzenie MSWiA z dnia 31 lipca 2009 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadania ratunkowego, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2009
  9. Dz. U. 2010 Nr 109 poz. 719, Rozporządzenie MSWiA z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2010
  10. Dz. U. 2011 Nr 46 poz. 239, Rozporządzenie MSWiA z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011
  11. Dz. U. 2011 Nr 75 poz. 404, Rozporządzenie MSWiA z dnia 24 marca 2011 r. w sprawie centralnego punktu systemu centrów powiadamiania ratunkowego oraz punktów centralnych służb, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011
  12. Dz. U. 2011 Nr. 208 poz. 1240, Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011
  13. Dz. U. 2011 Nr 208 poz. 1241, Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011
  14. Dz. U. 2011 Nr 228 poz. 1368, Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2011
  15. IMO, International Ship & PortFacility Security Code and SOLAS Amendments 2002 (ISPS Code) 2003 Edition, International Maritime Organization, London, 2003
  16. IMO, Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974. SOLAS. Poprawki 2005,2006 i 2007, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2009, ISBN 978-83-7664-000-6
  17. IMO, Międzynarodowy kodeks środków ratunkowych (Kodeks LSA), Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 1999, PRS/TW, 02/99
  18. MP 1992 Nr 28 poz. 198 i 199, Zarządzenie MSW z 12 08 1999 w sprawie przeksztłcenia zaklad strazy pożrnych w zakła służby ratownicze, Monitor Polski, Warszawa, 1992
  19. MP 2005 Nr. 13 poz. 171, Nota o przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Programu Międzynarodowego COSPAS-SARSAT jako Państwo Użytkownik, podpisana w Warszawie dnia 31 maja 2005 r., Monitor Polski, Warszawa, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie z celami i programem formy zajęć, literaturą i zasadami zaliczenia.1
T-P-2Projektowanie zabezpieczeń miejsca wystąpienia zdarzenia lub katastrofy technicznej.3
T-P-3Tworzenie procedur postępowania.2
T-P-4Analiza dokumentacji, dokumentacji fotograficznej, filmów z alarmów próbnych oraz awarii i katastrof.4
T-P-5Zapoznanie z indywidualnymi technikami ratowniczymi, sposobami przetrwania, elementarnymi zasadami udzielania pierwszej pomocy, sposobami wzywania pomocy i porozumiewania się.4
T-P-6Prezentacja sprawozdań, zaliczenie zajęć1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia1
T-W-2Rodzaje działań interwencyjnych prowadzonych w ramach ratownictwa technicznego. Prawodawstwo krajowe i międzynarodowe.1
T-W-3Systemy ratownictwa.1
T-W-4Analizowanie awarii, katastrof technicznych.1
T-W-5Środki techniczne i metody postępowania w ratownictwie. Komputerowe wspomaganie.1
T-W-6Poszukiwanie, torowanie dostępu (usuwanie przeszkód naturalnych i sztucznych), uwalnianie i ratowanie poszkodowanych oraz zagrożonych ludzi i zwierząt.1
T-W-7Oznakowanie, wydzielanie stref działań i stref zagrożenia, przewietrzanie i wentylowanie stref zagrożonych i stref działań ratowniczych.1
T-W-8Oświetlanie oraz zabezpieczanie miejsc zdarzeń.1
T-W-9Wypompowywanie, obwałowanie i uszczelnianie.1
T-W-10Zwalczanie wycieków.1
T-W-11Zwalczanie pożarów.2
T-W-12Zabezpieczenie przed promieniowaniem.1
T-W-13Sygnalizacja. Kody.1
T-W-14Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury, przepisów4
A-P-3Przygotowanie projektów oraz sprawozdań z zadanych tematów do samodzielnego opracowania6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej5
A-W-3Studiowanie i analiza raportów z wypadków i katastrof oraz akcji ratowniczych4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-04_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć pozna działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W13zna i rozumie funkcjonowanie służb i systemów ratowniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć z przedmiotu jest przekazanie wiedzy o działających w kraju systemach ratowniczych, technikach ratowniczych i zasadach ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
Treści programoweT-W-2Rodzaje działań interwencyjnych prowadzonych w ramach ratownictwa technicznego. Prawodawstwo krajowe i międzynarodowe.
T-W-7Oznakowanie, wydzielanie stref działań i stref zagrożenia, przewietrzanie i wentylowanie stref zagrożonych i stref działań ratowniczych.
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia
T-W-8Oświetlanie oraz zabezpieczanie miejsc zdarzeń.
T-W-9Wypompowywanie, obwałowanie i uszczelnianie.
T-W-10Zwalczanie wycieków.
T-W-3Systemy ratownictwa.
T-W-6Poszukiwanie, torowanie dostępu (usuwanie przeszkód naturalnych i sztucznych), uwalnianie i ratowanie poszkodowanych oraz zagrożonych ludzi i zwierząt.
T-W-11Zwalczanie pożarów.
T-W-12Zabezpieczenie przed promieniowaniem.
T-W-13Sygnalizacja. Kody.
T-W-14Zaliczenie wykładów
T-W-5Środki techniczne i metody postępowania w ratownictwie. Komputerowe wspomaganie.
T-W-4Analizowanie awarii, katastrof technicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący, w celu przekazania wiedzy ujętej w programie przedmiotu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w celu sprawdzenia widzy uzyskanej przez studenta w ramach przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wymienić i scharakteryzować działających w kraju systemów ratowniczych, technik ratowniczych i zasad ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie działające w kraju systemy ratownicze, techniki ratownicze i zasady ich użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-04_U01W wyniku odbytych zajęć z przedmiotu student uzyska umiejętności zakwalifikowania określonego rodzaju awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć z przedmiotu jest ukształtowanie u studentów umiejętności zakwalifikowania określonego rodzaju awarii lub katastrofy do kompetencji wlaściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, wskazania odpowiedniej techniki ratowniczej do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych, typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
Treści programoweT-P-1Zapoznanie z celami i programem formy zajęć, literaturą i zasadami zaliczenia.
T-P-2Projektowanie zabezpieczeń miejsca wystąpienia zdarzenia lub katastrofy technicznej.
T-P-3Tworzenie procedur postępowania.
T-P-4Analiza dokumentacji, dokumentacji fotograficznej, filmów z alarmów próbnych oraz awarii i katastrof.
T-P-5Zapoznanie z indywidualnymi technikami ratowniczymi, sposobami przetrwania, elementarnymi zasadami udzielania pierwszej pomocy, sposobami wzywania pomocy i porozumiewania się.
T-P-6Prezentacja sprawozdań, zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe z elemenatami gry dydaktycznej i ćwiczęń praktycznych dla przyswojenia umiejętności planowania i prowadzenia akcji ratowniczej oraz kierowania w wymiarze podstawowym zadaniami w ramach akcji ratowniczej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i raportów przygotowanych przez studentów
S-1Ocena formująca: Ocena zachowania i postaw studentów oraz dzialań podejmowanych w ramach ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zakwalifikować określonego rodzaju awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, nie potrafi wskazać odpowiedniej techniki ratowniczej do użycia w określonym rodzaju awarii technicznej lub wypadku w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
3,0Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych
3,5Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju; potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu podstawowym.
4,0Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla określonych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu wyczerpującym.
4,5Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla różnych rodzajów awarii technicznych i wypadków w różnych typowych branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu wyczerpującym, a także potrafi wymienić zalety i wady zastosowanych metod ratowniczych.
5,0Student potrafi zakwalifikować określony rodzaj awarii lub katastrofy do kompetencji właściwego systemu ratownictwa technicznego w kraju, potrafi wskazać odpowiednie techniki ratownicze do użycia dla różnych rodzajów awarii technicznych i wypadków w branżach przemysłu, w transporcie lądowym i w podstawowych katastrofach naturalnych oraz potrafi wyjaśnić zasady ich zastosowania w stopniu wyczerpującym, a także potrafi opisać i porównać zalety i wady zastosowanych metod ratowniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-04_K01W wyniku uczestniczenia w zajęciach z przedmiotu student uzyska wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
IB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Celem zajęć z przedmiotu jest wykształcenie u studentów wrażliwości i świadomości znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych
Treści programoweT-P-1Zapoznanie z celami i programem formy zajęć, literaturą i zasadami zaliczenia.
T-P-2Projektowanie zabezpieczeń miejsca wystąpienia zdarzenia lub katastrofy technicznej.
T-P-3Tworzenie procedur postępowania.
T-P-4Analiza dokumentacji, dokumentacji fotograficznej, filmów z alarmów próbnych oraz awarii i katastrof.
T-P-5Zapoznanie z indywidualnymi technikami ratowniczymi, sposobami przetrwania, elementarnymi zasadami udzielania pierwszej pomocy, sposobami wzywania pomocy i porozumiewania się.
T-P-6Prezentacja sprawozdań, zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe z elemenatami gry dydaktycznej i ćwiczęń praktycznych dla przyswojenia umiejętności planowania i prowadzenia akcji ratowniczej oraz kierowania w wymiarze podstawowym zadaniami w ramach akcji ratowniczej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i raportów przygotowanych przez studentów
S-1Ocena formująca: Ocena zachowania i postaw studentów oraz dzialań podejmowanych w ramach ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wrażliwości i nie ma świadomości znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych
3,0Student potrafi reagować i ma wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; w minimalnym stopniu wykazuje kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i pomocą.
3,5Student potrafi reagować, ma wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada w minimalnym stopniu kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
4,0Student potrafi reagować, ma wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada dobre kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
4,5Student potrafi reagować, ma wykształconą dobrze wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada dobre kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.
5,0Student potrafi kompetentnie reagować, ma wykształconą dobrze wrażliwość i świadomość znaczenia roli ratownictwa technicznego, właściwego doboru metod, organizacji i szybkości działania, dla zmniejszenia skutków awarii i katastrof w wymiarze ofiar ludzkich i strat ekonomicznych; student ma nawyk reagowania w sposób profesjonalny w sytuacji gdy konieczne jest udzielenie pomocy, ratowanie życia lub mienia; posiada profesjonalne kompetencje do kierowania akcją ratowniczą i organizacją pomocy.