Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Chłodnictwo w rozwoju nauki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chłodnictwo w rozwoju nauki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważnejszymi światowymi odkryciami, wynalazkami i innymi osiąnięciami w dziedzinie chłodnictwa i kriogeniki, wkładem wybranych naukowców, w tym polskich, w rozwój tej dyscypliny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Lód jako pierwszy na świecie czynnik chłodniczy. Chłodzenie lodem2
T-W-2Historia stworzenia parowych maszyn chłodniczych2
T-W-3Rozwój transportu chłodniczego2
T-W-4Termoelektryczne i termomagnetyczne efekty w metalach i pólprzewodnikach2
T-W-5Chłodnictwo w naszym domu. Ekologiczne aspekty eksloatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych2
T-W-6Rozwój techniki niskich temperatur2
T-W-7Zastosowanie chłodnictwa w medycynie i sporcie2
T-W-8Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczęstnictwo w zajęciach14
A-W-2Praca z literaturą, przygotowanie się do zajęć16
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace: wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B18_W01
Ma szczegółową wiedzę w zakresie historii chłodnictwa i kriogeniki i ich wpływu na rozwój nauki i techniki
CK_1A_W17T1A_W04, T1A_W05InzA_W05C-1T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2M-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B18_U01
Posiada umiętność zrozumienia i analizy trendów rozwoju wybranych dziedzin nauki i techniki na przykładzie chłodnictwa, kriogeniki i klimatyzacji
CK_1A_U01T1A_U01C-1T-W-6, T-W-3, T-W-2M-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B18_K01
Ma świadomość wpływu urządzeń chłodniczych na srodowisko i człowieka podczas ich eksploatacji
CK_1A_K04T1A_K05InzA_K01C-1T-W-5, T-W-7M-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B18_W01
Ma szczegółową wiedzę w zakresie historii chłodnictwa i kriogeniki i ich wpływu na rozwój nauki i techniki
2,0
3,0student potrafi poprawnie określić cele i wymienić główne metody ich osiągnięcia w dziedzinach nauki i techniki związanych z chłodzeniem sztucznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B18_U01
Posiada umiętność zrozumienia i analizy trendów rozwoju wybranych dziedzin nauki i techniki na przykładzie chłodnictwa, kriogeniki i klimatyzacji
2,0
3,0student posiada umiejętności uzasadnienia trendów rozwoju chłodnictwa na przestrzeni ostatnich dwóch stuleci
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B18_K01
Ma świadomość wpływu urządzeń chłodniczych na srodowisko i człowieka podczas ich eksploatacji
2,0
3,0student ma swiadomość wpływu urządzeń chłodniczych na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
  2. Filin S., Termoelektryczne urządzenia chłodnicze, IPPU Masta, Gdańsk, 2002
  3. Pod red. B.Zakrzewskiego, Chłodnictwo i Klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Алмаши Э., Эрдели Л., Шарой Т., Быстрое замораживание пищевых продуктов, Легкая и пищевая промышленность, Москва, 1981

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Lód jako pierwszy na świecie czynnik chłodniczy. Chłodzenie lodem2
T-W-2Historia stworzenia parowych maszyn chłodniczych2
T-W-3Rozwój transportu chłodniczego2
T-W-4Termoelektryczne i termomagnetyczne efekty w metalach i pólprzewodnikach2
T-W-5Chłodnictwo w naszym domu. Ekologiczne aspekty eksloatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych2
T-W-6Rozwój techniki niskich temperatur2
T-W-7Zastosowanie chłodnictwa w medycynie i sporcie2
T-W-8Zaliczenie1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczęstnictwo w zajęciach14
A-W-2Praca z literaturą, przygotowanie się do zajęć16
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B18_W01Ma szczegółową wiedzę w zakresie historii chłodnictwa i kriogeniki i ich wpływu na rozwój nauki i techniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W17ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami technik niskich temperatur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważnejszymi światowymi odkryciami, wynalazkami i innymi osiąnięciami w dziedzinie chłodnictwa i kriogeniki, wkładem wybranych naukowców, w tym polskich, w rozwój tej dyscypliny
Treści programoweT-W-1Lód jako pierwszy na świecie czynnik chłodniczy. Chłodzenie lodem
T-W-5Chłodnictwo w naszym domu. Ekologiczne aspekty eksloatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
T-W-4Termoelektryczne i termomagnetyczne efekty w metalach i pólprzewodnikach
T-W-6Rozwój techniki niskich temperatur
T-W-3Rozwój transportu chłodniczego
T-W-7Zastosowanie chłodnictwa w medycynie i sporcie
T-W-2Historia stworzenia parowych maszyn chłodniczych
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi poprawnie określić cele i wymienić główne metody ich osiągnięcia w dziedzinach nauki i techniki związanych z chłodzeniem sztucznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B18_U01Posiada umiętność zrozumienia i analizy trendów rozwoju wybranych dziedzin nauki i techniki na przykładzie chłodnictwa, kriogeniki i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważnejszymi światowymi odkryciami, wynalazkami i innymi osiąnięciami w dziedzinie chłodnictwa i kriogeniki, wkładem wybranych naukowców, w tym polskich, w rozwój tej dyscypliny
Treści programoweT-W-6Rozwój techniki niskich temperatur
T-W-3Rozwój transportu chłodniczego
T-W-2Historia stworzenia parowych maszyn chłodniczych
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada umiejętności uzasadnienia trendów rozwoju chłodnictwa na przestrzeni ostatnich dwóch stuleci
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B18_K01Ma świadomość wpływu urządzeń chłodniczych na srodowisko i człowieka podczas ich eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważnejszymi światowymi odkryciami, wynalazkami i innymi osiąnięciami w dziedzinie chłodnictwa i kriogeniki, wkładem wybranych naukowców, w tym polskich, w rozwój tej dyscypliny
Treści programoweT-W-5Chłodnictwo w naszym domu. Ekologiczne aspekty eksloatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
T-W-7Zastosowanie chłodnictwa w medycynie i sporcie
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma swiadomość wpływu urządzeń chłodniczych na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0