Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia

Sylabus przedmiotu Technologia przygotowywania potraw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Technologia przygotowywania potraw
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu Chemii żywności, Ogólnej technologii żywności oraz Analizy i oceny jakości żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych oraz umiejętności świadomego wyboru potraw i/lub produktów z funkcją prozdrowotną.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ formy surowca oraz wybranych procesów cieplnych na jakość i wydajność potraw.4
T-L-2Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi4
T-L-3Przyprawy i ich rola w technologii potraw4
T-L-4Przygotowanie oraz ocena sensoryczna wybranych potraw typu slow food.4
T-L-5Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw typu ready to eat.4
20
wykłady
T-W-1Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw.1
T-W-2Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.1
T-W-3Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących walory sensoryczne i odżywcze potraw.2
T-W-4Bioróżnorodność w aspekcie prozdrowotnego stylu życia1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach14
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń18
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium28
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe)23
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa : średnia arytmetyczna z kolokwium oraz aktywności studenta i pracy w zespole

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_5_W01
Ma ogólną wiedzę na temat wpływu wybranych opreacji, zabiegów oraz procesów technologicznych na jakość sensoryczną i walory odżywcze potraw oraz możliwości ich kształtowania w kierunku prozdrowotnym.
ZC_10A_W16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4M-5, M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_5_U01
Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie
ZC_10A_U20C-1T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4M-5, M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_5_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań.
ZC_10A_K16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4M-5, M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-3, S-2, S-4
ZC_10A_5_K02
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej pracy w zakresie technologii przygotowywania potraw. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy
ZC_10A_K16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4M-5, M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_5_W01
Ma ogólną wiedzę na temat wpływu wybranych opreacji, zabiegów oraz procesów technologicznych na jakość sensoryczną i walory odżywcze potraw oraz możliwości ich kształtowania w kierunku prozdrowotnym.
2,0
3,0Wiedzy studenta na temat wpływu wybranych operacji, zabiegów oraz procesów technologicznych na jakość sensoryczną i walory odżywcze potraw, a także możliwość ich kształtowania w kierunku prozdrowotnym spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_5_U01
Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie
2,0
3,0Umiejętność pracy indywidualnej lub w zespole, umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opinii spełnia minimalne kryteria
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_5_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań.
2,0
3,0Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZC_10A_5_K02
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej pracy w zakresie technologii przygotowywania potraw. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy
2,0
3,0Świadomość ryzyka oraz oceny skutków wykonywanej pracy w zakresie technologii przygotowywania potraw, a także myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy oraz rozumienie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zalewski S., Podstawy techologii gastronomicznej, WNT, Warszawa, 2010, IV
  2. Praca zbiorowa, Kucharz & gastronom Vademecum, REA, Warszawa, 2001
  3. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Milewska M., Prączko A., Stasiak., Podstawy Gastronomii, PWE, Warszawa, 2010
  2. Czasopismo, Przegląd Gastronomiczny
  3. Czasopismo, Przemysł Spożywczy
  4. Czasopismo, Kuchnia
  5. Czasopismo, Poradnik Restauratora

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ formy surowca oraz wybranych procesów cieplnych na jakość i wydajność potraw.4
T-L-2Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi4
T-L-3Przyprawy i ich rola w technologii potraw4
T-L-4Przygotowanie oraz ocena sensoryczna wybranych potraw typu slow food.4
T-L-5Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw typu ready to eat.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw.1
T-W-2Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.1
T-W-3Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących walory sensoryczne i odżywcze potraw.2
T-W-4Bioróżnorodność w aspekcie prozdrowotnego stylu życia1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach14
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń18
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium28
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe)23
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_5_W01Ma ogólną wiedzę na temat wpływu wybranych opreacji, zabiegów oraz procesów technologicznych na jakość sensoryczną i walory odżywcze potraw oraz możliwości ich kształtowania w kierunku prozdrowotnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_W16Posiada podstawową wiedzę z zakresu istotnych przemian surowców w procesach kulinarnych oraz potrafi wskazać i wytłumaczyć działania nieprawidłowe.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych oraz umiejętności świadomego wyboru potraw i/lub produktów z funkcją prozdrowotną.
Treści programoweT-W-1Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw.
T-W-2Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.
T-W-4Bioróżnorodność w aspekcie prozdrowotnego stylu życia
T-W-3Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących walory sensoryczne i odżywcze potraw.
T-L-1Wpływ formy surowca oraz wybranych procesów cieplnych na jakość i wydajność potraw.
T-L-3Przyprawy i ich rola w technologii potraw
T-L-5Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw typu ready to eat.
T-L-2Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi
T-L-4Przygotowanie oraz ocena sensoryczna wybranych potraw typu slow food.
Metody nauczaniaM-5Rozwiązywanie problemów
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa : średnia arytmetyczna z kolokwium oraz aktywności studenta i pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedzy studenta na temat wpływu wybranych operacji, zabiegów oraz procesów technologicznych na jakość sensoryczną i walory odżywcze potraw, a także możliwość ich kształtowania w kierunku prozdrowotnym spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_5_U01Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_U20Umie łączyć (dobierać) odpowiednie surowce oraz procesy technologiczne przeciwdziałające niekorzystnym zmianom sensorycznym i/lub żywieniowym potraw.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych oraz umiejętności świadomego wyboru potraw i/lub produktów z funkcją prozdrowotną.
Treści programoweT-L-1Wpływ formy surowca oraz wybranych procesów cieplnych na jakość i wydajność potraw.
T-L-3Przyprawy i ich rola w technologii potraw
T-L-5Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw typu ready to eat.
T-L-2Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi
T-L-4Przygotowanie oraz ocena sensoryczna wybranych potraw typu slow food.
Metody nauczaniaM-5Rozwiązywanie problemów
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa : średnia arytmetyczna z kolokwium oraz aktywności studenta i pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność pracy indywidualnej lub w zespole, umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opinii spełnia minimalne kryteria
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_5_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_K16Jest chętny do świadomego kształtowania jakości i wartości odżywczej potraw oraz otwarty na innowacyjne rozwiązania w zakresie ich produkcji.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych oraz umiejętności świadomego wyboru potraw i/lub produktów z funkcją prozdrowotną.
Treści programoweT-W-1Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw.
T-W-2Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.
T-W-4Bioróżnorodność w aspekcie prozdrowotnego stylu życia
T-W-3Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących walory sensoryczne i odżywcze potraw.
T-L-1Wpływ formy surowca oraz wybranych procesów cieplnych na jakość i wydajność potraw.
T-L-3Przyprawy i ich rola w technologii potraw
T-L-5Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw typu ready to eat.
T-L-2Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi
T-L-4Przygotowanie oraz ocena sensoryczna wybranych potraw typu slow food.
Metody nauczaniaM-5Rozwiązywanie problemów
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa : średnia arytmetyczna z kolokwium oraz aktywności studenta i pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_5_K02Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej pracy w zakresie technologii przygotowywania potraw. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_K16Jest chętny do świadomego kształtowania jakości i wartości odżywczej potraw oraz otwarty na innowacyjne rozwiązania w zakresie ich produkcji.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych oraz umiejętności świadomego wyboru potraw i/lub produktów z funkcją prozdrowotną.
Treści programoweT-W-1Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw.
T-W-2Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.
T-W-4Bioróżnorodność w aspekcie prozdrowotnego stylu życia
T-W-3Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących walory sensoryczne i odżywcze potraw.
T-L-1Wpływ formy surowca oraz wybranych procesów cieplnych na jakość i wydajność potraw.
T-L-3Przyprawy i ich rola w technologii potraw
T-L-5Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw typu ready to eat.
T-L-2Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi
T-L-4Przygotowanie oraz ocena sensoryczna wybranych potraw typu slow food.
Metody nauczaniaM-5Rozwiązywanie problemów
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft PowerPoint.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa : średnia arytmetyczna z kolokwium oraz aktywności studenta i pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomość ryzyka oraz oceny skutków wykonywanej pracy w zakresie technologii przygotowywania potraw, a także myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy oraz rozumienie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0