Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Szkodniki w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkodniki w przemyśle spożywczym
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 9

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, higieny żywności i toksykologii, technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy o szkodnikach występujących w przemyśle spożywczym i żywności oraz o sposobach prewencji i metodach ich zwalczania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.1
T-L-2Badania środków spożywczych na obecność szkodników magazynowych.4
T-L-3Poznanie typowych uszkodzeń surowców roślinnych powodowanych przez szkodniki magazynowe.1
T-L-4Przykłady chorób przenoszonych drogą pokarmową w których pośrednią rolę odgrywają szkodniki magazynowe.1
T-L-5Określenie wpływu środków biobójczych na szkodniki.4
T-L-6Badania zawartości niektórych produktów metabolizmu szkodników w surowcach i artykułach spożywczych. Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta.6
T-L-7Referaty na podstawie przygotowanych prac kontrolnych i dyskusja. Zaliczenie ćwiczeń.3
20
wykłady
T-W-1Szkodniki występujące w magazynach surowców i produktów spożywczych oraz pasz.2
T-W-2Straty ilościowe i jakościowe w żywności porażonej szkodnikami.1
T-W-3Ochrona roślin podczas upraw polowych i właściwe zabezpieczenie magazynów przed szkodnikami.1
T-W-4Metody walki ze szkodnikami. Poznanie środków stosowanych do zwalczania szkodników magazynowych.1
T-W-5Metody badania żywności na obecność szkodników i pasożytów.2
T-W-6Identyfikacja szkodników i pasożytów obecnych w żywności.1
T-W-7Identyfikacja szkodników na podstawie rodzaju uszkodzeń powstałych w wyniku ich aktywności życiowej.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć - praca własna studenta4
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej2
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studia literatury naukowej8
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowywanie się do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładami
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr1-6tibz_W01
Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, rozpoznać szkodniki, wybrać i wskazać metody ich zwalczania, ocenić na podstawie analiz, obowiązujcych norm oraz na podstawie posiadanej wiedzy straty powodowane przez te organizmy. Potrafi też wskazać zagrożenia zdrowia konsumentów
TZiZu_2A_W02, TZiZu_2A_W03, TZiZu_2A_W04, TZiZu_2A_W06, TZiZu_2A_W16R2A_W01, R2A_W02, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr1-6tibz_U01
Student umie wyszukać niezbędne informacje na temat szkodników w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Potrafi zorganizować pracę indywidualną lub zespołową, opracować i przedstawić zebrane wiadomości i wyniki badań w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i/lub angielskim. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych przez szkodniki, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji.
TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U06, TZiZu_2A_U08, TZiZu_2A_U09, TZiZu_2A_U16, TZiZu_2A_U04, TZiZu_2A_U03R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06, InzA2_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr1-6tibz_K01
Student jest świadomy swojej wiedzy nt. zagrożeń żywności ze strony szkodników, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności myśli i działa w sposób kreatywny, jest otwarty na rozwiązania proponowane przez innych, potrafi działać zgodnie z zasadami etyki, w działaniach przyjąć rolę lidera i ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania. Ma świadomość i zdolność do dokształcania się i aktualizowania swojej wiedzy
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr1-6tibz_W01
Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, rozpoznać szkodniki, wybrać i wskazać metody ich zwalczania, ocenić na podstawie analiz, obowiązujcych norm oraz na podstawie posiadanej wiedzy straty powodowane przez te organizmy. Potrafi też wskazać zagrożenia zdrowia konsumentów
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o szkodnikach w przemyśle spożywczym
3,0Student posiada ogólną wiedzę nt. zagrożeń ze strony szkodników w przemyśle spożywczym, jednak nie potrafi rozpoznać szkodników
3,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, zna grupy szkodników występujące w przemyśle spożywczym
4,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, zna grupy szkodników występujące w przemyśle spożywczym i potrafi rozpoznać typowe gatunki szkodników
4,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, zna grupy szkodników występujące w przemyśle spożywczym, potrafi rozpoznać typowe gatunki szkodników, wskazać i uzasadnić wybór metod ich zwalczania
5,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, zna grupy szkodników występujące w przemyśle spożywczym, potrafi rozpoznać typowe gatunki szkodników, wskazać i uzasadnić wybór metod ich zwalczania oraz oszacować zagrożenie zdrowia konsumentów przez te organizmy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr1-6tibz_U01
Student umie wyszukać niezbędne informacje na temat szkodników w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Potrafi zorganizować pracę indywidualną lub zespołową, opracować i przedstawić zebrane wiadomości i wyniki badań w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i/lub angielskim. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych przez szkodniki, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji.
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i przezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań na temat szkodników w przemyśle spożywczym
3,0Student potrafi wyszukiwać i przezentować informacje oraz wyniki swoich badań na temat szkodników w przemyśle spożywczym bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student potrafi wyszukiwać i przezentować informacje oraz wyniki swoich badań na temat szkodników w przemyśle spożywczym z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student efektywnie wyszukuje i przezentuje informacje oraz wyniki swoich badań na temat szkodników w przemyśle spożywczym z umiejętnością ich efektywnej analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie przezentować zdobyte informacje, analizować i dyskutować nt. wyników badań szkodników w przemyśle spożywczym oraz oszacować zagrożenia bezpieczeństwa żywności
5,0Student potrafi efektywnie przezentować zdobyte informacje, analizować i dyskutować nt. wyników badań szkodników w przemyśle spożywczym, oszacować zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz zaproponować rozwiązania problemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr1-6tibz_K01
Student jest świadomy swojej wiedzy nt. zagrożeń żywności ze strony szkodników, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności myśli i działa w sposób kreatywny, jest otwarty na rozwiązania proponowane przez innych, potrafi działać zgodnie z zasadami etyki, w działaniach przyjąć rolę lidera i ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania. Ma świadomość i zdolność do dokształcania się i aktualizowania swojej wiedzy
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze

Literatura podstawowa

  1. Dyjeciński J., Szkodniki artykułów spożywczych: wykrywanie, rozpoznawanie i zwalczanie, Wyd. Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa, 1967
  2. Chodyniecki A., Szkodniki żywności w przetwórstwie rybnym, PWN, Warszawa, 1986
  3. Ignatowicz S., Zeszyt do ćwiczeń z entomologii stosowanej, SGGW, Warszawa, 2008
  4. Nawrot J., Owady - szkodniki magazynowe, IOR PAN, Poznań, 2010, ISBN 8391569-0-1
  5. Boczek J., B. Czajkowska, Roztocze - magazynowe i kurzu domowego, SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Dembińska-Krzemińska A. i in., Dom bez szkodników, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1995
  2. Boczek J., Roztocze - szkodniki roślin i produktów przechowywanych, PWRiL, Warszawa, 1966
  3. Gołębiowska Z., J. Nawrot, Szkodniki magazynowe, PWRiL, Warszawa, 1976
  4. Tarczyński S., Zarys parazytologii systematycznej, PWN, Warszawa, 1984
  5. Nawrot J., Klucz do rozpoznawania stadiów larwalnych szkodników magazynowych, IOR PAN, Poznań, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.1
T-L-2Badania środków spożywczych na obecność szkodników magazynowych.4
T-L-3Poznanie typowych uszkodzeń surowców roślinnych powodowanych przez szkodniki magazynowe.1
T-L-4Przykłady chorób przenoszonych drogą pokarmową w których pośrednią rolę odgrywają szkodniki magazynowe.1
T-L-5Określenie wpływu środków biobójczych na szkodniki.4
T-L-6Badania zawartości niektórych produktów metabolizmu szkodników w surowcach i artykułach spożywczych. Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta.6
T-L-7Referaty na podstawie przygotowanych prac kontrolnych i dyskusja. Zaliczenie ćwiczeń.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szkodniki występujące w magazynach surowców i produktów spożywczych oraz pasz.2
T-W-2Straty ilościowe i jakościowe w żywności porażonej szkodnikami.1
T-W-3Ochrona roślin podczas upraw polowych i właściwe zabezpieczenie magazynów przed szkodnikami.1
T-W-4Metody walki ze szkodnikami. Poznanie środków stosowanych do zwalczania szkodników magazynowych.1
T-W-5Metody badania żywności na obecność szkodników i pasożytów.2
T-W-6Identyfikacja szkodników i pasożytów obecnych w żywności.1
T-W-7Identyfikacja szkodników na podstawie rodzaju uszkodzeń powstałych w wyniku ich aktywności życiowej.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć - praca własna studenta4
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej2
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studia literatury naukowej8
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowywanie się do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr1-6tibz_W01Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, rozpoznać szkodniki, wybrać i wskazać metody ich zwalczania, ocenić na podstawie analiz, obowiązujcych norm oraz na podstawie posiadanej wiedzy straty powodowane przez te organizmy. Potrafi też wskazać zagrożenia zdrowia konsumentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W02Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie zastosowania technik informatycznych w przemyśle spożywczym.
TZiZu_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
TZiZu_2A_W04Ma pogłębioną wiedzę o toksynach roślinnych i zwierzęcych, substancjach uzależniających i szkodnikach
TZiZu_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
TZiZu_2A_W16Ma zaawansowana wiedze ekonomiczną, prawną i społeczną związana z przemysłem spożywczym. Ma elementarna wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy o szkodnikach występujących w przemyśle spożywczym i żywności oraz o sposobach prewencji i metodach ich zwalczania
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.
T-L-2Badania środków spożywczych na obecność szkodników magazynowych.
T-L-3Poznanie typowych uszkodzeń surowców roślinnych powodowanych przez szkodniki magazynowe.
T-L-4Przykłady chorób przenoszonych drogą pokarmową w których pośrednią rolę odgrywają szkodniki magazynowe.
T-L-5Określenie wpływu środków biobójczych na szkodniki.
T-L-6Badania zawartości niektórych produktów metabolizmu szkodników w surowcach i artykułach spożywczych. Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta.
T-L-7Referaty na podstawie przygotowanych prac kontrolnych i dyskusja. Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-1Szkodniki występujące w magazynach surowców i produktów spożywczych oraz pasz.
T-W-2Straty ilościowe i jakościowe w żywności porażonej szkodnikami.
T-W-3Ochrona roślin podczas upraw polowych i właściwe zabezpieczenie magazynów przed szkodnikami.
T-W-4Metody walki ze szkodnikami. Poznanie środków stosowanych do zwalczania szkodników magazynowych.
T-W-5Metody badania żywności na obecność szkodników i pasożytów.
T-W-6Identyfikacja szkodników i pasożytów obecnych w żywności.
T-W-7Identyfikacja szkodników na podstawie rodzaju uszkodzeń powstałych w wyniku ich aktywności życiowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładami
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o szkodnikach w przemyśle spożywczym
3,0Student posiada ogólną wiedzę nt. zagrożeń ze strony szkodników w przemyśle spożywczym, jednak nie potrafi rozpoznać szkodników
3,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, zna grupy szkodników występujące w przemyśle spożywczym
4,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, zna grupy szkodników występujące w przemyśle spożywczym i potrafi rozpoznać typowe gatunki szkodników
4,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, zna grupy szkodników występujące w przemyśle spożywczym, potrafi rozpoznać typowe gatunki szkodników, wskazać i uzasadnić wybór metod ich zwalczania
5,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem ze strony szkodników, zna grupy szkodników występujące w przemyśle spożywczym, potrafi rozpoznać typowe gatunki szkodników, wskazać i uzasadnić wybór metod ich zwalczania oraz oszacować zagrożenie zdrowia konsumentów przez te organizmy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr1-6tibz_U01Student umie wyszukać niezbędne informacje na temat szkodników w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Potrafi zorganizować pracę indywidualną lub zespołową, opracować i przedstawić zebrane wiadomości i wyniki badań w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i/lub angielskim. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych przez szkodniki, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
TZiZu_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZiZu_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZiZu_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
TZiZu_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy o szkodnikach występujących w przemyśle spożywczym i żywności oraz o sposobach prewencji i metodach ich zwalczania
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.
T-L-2Badania środków spożywczych na obecność szkodników magazynowych.
T-L-3Poznanie typowych uszkodzeń surowców roślinnych powodowanych przez szkodniki magazynowe.
T-L-4Przykłady chorób przenoszonych drogą pokarmową w których pośrednią rolę odgrywają szkodniki magazynowe.
T-L-5Określenie wpływu środków biobójczych na szkodniki.
T-L-6Badania zawartości niektórych produktów metabolizmu szkodników w surowcach i artykułach spożywczych. Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta.
T-L-7Referaty na podstawie przygotowanych prac kontrolnych i dyskusja. Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-1Szkodniki występujące w magazynach surowców i produktów spożywczych oraz pasz.
T-W-2Straty ilościowe i jakościowe w żywności porażonej szkodnikami.
T-W-3Ochrona roślin podczas upraw polowych i właściwe zabezpieczenie magazynów przed szkodnikami.
T-W-4Metody walki ze szkodnikami. Poznanie środków stosowanych do zwalczania szkodników magazynowych.
T-W-5Metody badania żywności na obecność szkodników i pasożytów.
T-W-6Identyfikacja szkodników i pasożytów obecnych w żywności.
T-W-7Identyfikacja szkodników na podstawie rodzaju uszkodzeń powstałych w wyniku ich aktywności życiowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładami
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i przezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań na temat szkodników w przemyśle spożywczym
3,0Student potrafi wyszukiwać i przezentować informacje oraz wyniki swoich badań na temat szkodników w przemyśle spożywczym bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student potrafi wyszukiwać i przezentować informacje oraz wyniki swoich badań na temat szkodników w przemyśle spożywczym z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student efektywnie wyszukuje i przezentuje informacje oraz wyniki swoich badań na temat szkodników w przemyśle spożywczym z umiejętnością ich efektywnej analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie przezentować zdobyte informacje, analizować i dyskutować nt. wyników badań szkodników w przemyśle spożywczym oraz oszacować zagrożenia bezpieczeństwa żywności
5,0Student potrafi efektywnie przezentować zdobyte informacje, analizować i dyskutować nt. wyników badań szkodników w przemyśle spożywczym, oszacować zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz zaproponować rozwiązania problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr1-6tibz_K01Student jest świadomy swojej wiedzy nt. zagrożeń żywności ze strony szkodników, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności myśli i działa w sposób kreatywny, jest otwarty na rozwiązania proponowane przez innych, potrafi działać zgodnie z zasadami etyki, w działaniach przyjąć rolę lidera i ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania. Ma świadomość i zdolność do dokształcania się i aktualizowania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy o szkodnikach występujących w przemyśle spożywczym i żywności oraz o sposobach prewencji i metodach ich zwalczania
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.
T-L-2Badania środków spożywczych na obecność szkodników magazynowych.
T-L-3Poznanie typowych uszkodzeń surowców roślinnych powodowanych przez szkodniki magazynowe.
T-L-4Przykłady chorób przenoszonych drogą pokarmową w których pośrednią rolę odgrywają szkodniki magazynowe.
T-L-5Określenie wpływu środków biobójczych na szkodniki.
T-L-6Badania zawartości niektórych produktów metabolizmu szkodników w surowcach i artykułach spożywczych. Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta.
T-L-7Referaty na podstawie przygotowanych prac kontrolnych i dyskusja. Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-1Szkodniki występujące w magazynach surowców i produktów spożywczych oraz pasz.
T-W-2Straty ilościowe i jakościowe w żywności porażonej szkodnikami.
T-W-3Ochrona roślin podczas upraw polowych i właściwe zabezpieczenie magazynów przed szkodnikami.
T-W-4Metody walki ze szkodnikami. Poznanie środków stosowanych do zwalczania szkodników magazynowych.
T-W-5Metody badania żywności na obecność szkodników i pasożytów.
T-W-6Identyfikacja szkodników i pasożytów obecnych w żywności.
T-W-7Identyfikacja szkodników na podstawie rodzaju uszkodzeń powstałych w wyniku ich aktywności życiowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładami
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze