Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Specyfika kształtowania zachowań żywieniowych w wieku 0-3 i w okresie późnej starości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Specyfika kształtowania zachowań żywieniowych w wieku 0-3 i w okresie późnej starości
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizjologii żywienia i podstaw fizjologii człowieka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie czynników kształtujacych zachowania żywieniowe i nabycie umiejętności kształtowania zachowań żywieniowych u dzieci i u osób starszych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zachowania żywieniowe – od genetyki do środowiska społeczno-kulturowego2
T-A-2Przyczyny błędów żywieniowych w różnych okresach życia2
T-A-3Wpływ środowiska rodzinnego na zachowania żywieniowe dziecka2
T-A-4Rozszerzanie diety niemowląt – strategie wprowadzania nowych produktów2
T-A-5Strategie żywienia dzieci w wieku 0-3 – kształtowanie zachowań żywieniowych2
T-A-6Wpływ reklam żywności na zachowania konsumenckie dzieci i osób starszych2
T-A-7Wpływ czynników psychicznych na zachowania konsumenckie osób starszych2
T-A-8Wpływ czynników społeczno-ekonomicznych na zachowania konsumenckie osób starszych2
T-A-9Rola kształtowania walorów zdrowotno-smakowo-zapachowo-estetycznych pożywienia dla osób starszych2
T-A-10Strategie zapobiegania niedożywieniu u osób starszych2
20
wykłady
T-W-1Uwarunkowania preferencji smakowych2
T-W-2Rozwojowe i poznawcze modele wyborów żywieniowych2
T-W-3Rola wczesnego programowania żywieniowego2
T-W-4Starzenie się indywidualne i jego rodzaje2
T-W-5Psychologiczne aspekty starzenia się i starości2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-A-2Przygotowanie do zajęć5
A-A-3uczestnictwo w zajęciach20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny zawierajacy 5 pytań otwartych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające wiedzę na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat
S-4Ocena formująca: obserwacja - nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-5tibz_W01
Poznanie czynników kształtujacych zachowania żywieniowe
TZiZu_2A_W09R2A_W04C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-5tibz_U01
Nabycie umiejętności kształtowania zachowań żywieniowych u dzieci i u osób starszych
TZiZu_2A_U11R2A_U05InzA2_U01, InzA2_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-5tibz_K01
Ma świadomość potrzeby stałego poszerzania wiedzy i jej popularyzacji
TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K04R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K07InzA2_K01C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-5tibz_W01
Poznanie czynników kształtujacych zachowania żywieniowe
2,0
3,0poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-5tibz_U01
Nabycie umiejętności kształtowania zachowań żywieniowych u dzieci i u osób starszych
2,0
3,0Zaliczone kolokwium, średnia ocen do 3,25. Student potrafi w ograniczonym stopniu zaproponować postępowanie, które będzie wpływało na kształtowanie prawidłowych zachowań żywieniowYch
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-5tibz_K01
Ma świadomość potrzeby stałego poszerzania wiedzy i jej popularyzacji
2,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,5Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
4,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
4,5Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
5,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Literatura podstawowa

  1. Ogden J., Psychologia odżywiania się, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2010
  2. Szajewska H., Albrecht P., Jak żywić niemowlęta i małe dzieci, PZWL, Warszawa, 2009
  3. Falkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2009
  4. Woś H., Staszewska- Kwak A., Żywienie dzieci, PZWL, Warszawa, 2008
  5. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J., Fizjologia starzenia się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  6. Schaffer H.R., Psychologia rozwojowa : podstawowe pojęcia, Wyd. UJ, Kraków, 2010
  7. Szajewska H., Horvath A., Poradnik żywienia niemowląt, Medycyna Praktyczna, Kraków, 2014
  8. Jarosz M., Żywienie osób w wieku starszym, PZWL, Warszawa, 2008
  9. Weker H., Barańska M., Strucińska M., Poradnik żywienia dziecka od 1 do 3 roku życia, Instytut Matki i Dziecka, Łódź, 2013
  10. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B., Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2008
  11. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J., Fizjologia starzenia się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  12. Falkowski A, Tyszka T, Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańska, 2009
  13. Szczygieł B, Niedożywienie związane z chorobą, zapobieganie, leczenie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2012
  14. Łoś Z, Rozwój psychiczny człowieka w ciągu całego życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, 2007
  2. Chicago Dietetic Association, Manual of clinical dietetics, 2000
  3. Gerrig R, Zimbardo P, Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zachowania żywieniowe – od genetyki do środowiska społeczno-kulturowego2
T-A-2Przyczyny błędów żywieniowych w różnych okresach życia2
T-A-3Wpływ środowiska rodzinnego na zachowania żywieniowe dziecka2
T-A-4Rozszerzanie diety niemowląt – strategie wprowadzania nowych produktów2
T-A-5Strategie żywienia dzieci w wieku 0-3 – kształtowanie zachowań żywieniowych2
T-A-6Wpływ reklam żywności na zachowania konsumenckie dzieci i osób starszych2
T-A-7Wpływ czynników psychicznych na zachowania konsumenckie osób starszych2
T-A-8Wpływ czynników społeczno-ekonomicznych na zachowania konsumenckie osób starszych2
T-A-9Rola kształtowania walorów zdrowotno-smakowo-zapachowo-estetycznych pożywienia dla osób starszych2
T-A-10Strategie zapobiegania niedożywieniu u osób starszych2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania preferencji smakowych2
T-W-2Rozwojowe i poznawcze modele wyborów żywieniowych2
T-W-3Rola wczesnego programowania żywieniowego2
T-W-4Starzenie się indywidualne i jego rodzaje2
T-W-5Psychologiczne aspekty starzenia się i starości2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-A-2Przygotowanie do zajęć5
A-A-3uczestnictwo w zajęciach20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr3-5tibz_W01Poznanie czynników kształtujacych zachowania żywieniowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie czynników kształtujacych zachowania żywieniowe i nabycie umiejętności kształtowania zachowań żywieniowych u dzieci i u osób starszych
Treści programoweT-A-1Zachowania żywieniowe – od genetyki do środowiska społeczno-kulturowego
T-W-1Uwarunkowania preferencji smakowych
T-W-2Rozwojowe i poznawcze modele wyborów żywieniowych
T-W-3Rola wczesnego programowania żywieniowego
T-W-4Starzenie się indywidualne i jego rodzaje
T-W-5Psychologiczne aspekty starzenia się i starości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny zawierajacy 5 pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr3-5tibz_U01Nabycie umiejętności kształtowania zachowań żywieniowych u dzieci i u osób starszych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Poznanie czynników kształtujacych zachowania żywieniowe i nabycie umiejętności kształtowania zachowań żywieniowych u dzieci i u osób starszych
Treści programoweT-A-1Zachowania żywieniowe – od genetyki do środowiska społeczno-kulturowego
T-A-2Przyczyny błędów żywieniowych w różnych okresach życia
T-A-3Wpływ środowiska rodzinnego na zachowania żywieniowe dziecka
T-A-4Rozszerzanie diety niemowląt – strategie wprowadzania nowych produktów
T-A-5Strategie żywienia dzieci w wieku 0-3 – kształtowanie zachowań żywieniowych
T-A-6Wpływ reklam żywności na zachowania konsumenckie dzieci i osób starszych
T-A-7Wpływ czynników psychicznych na zachowania konsumenckie osób starszych
T-A-8Wpływ czynników społeczno-ekonomicznych na zachowania konsumenckie osób starszych
T-A-9Rola kształtowania walorów zdrowotno-smakowo-zapachowo-estetycznych pożywienia dla osób starszych
T-A-10Strategie zapobiegania niedożywieniu u osób starszych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające wiedzę na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczone kolokwium, średnia ocen do 3,25. Student potrafi w ograniczonym stopniu zaproponować postępowanie, które będzie wpływało na kształtowanie prawidłowych zachowań żywieniowYch
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr3-5tibz_K01Ma świadomość potrzeby stałego poszerzania wiedzy i jej popularyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie czynników kształtujacych zachowania żywieniowe i nabycie umiejętności kształtowania zachowań żywieniowych u dzieci i u osób starszych
Treści programoweT-A-1Zachowania żywieniowe – od genetyki do środowiska społeczno-kulturowego
T-W-1Uwarunkowania preferencji smakowych
T-W-2Rozwojowe i poznawcze modele wyborów żywieniowych
T-W-3Rola wczesnego programowania żywieniowego
T-W-4Starzenie się indywidualne i jego rodzaje
T-W-5Psychologiczne aspekty starzenia się i starości
T-A-2Przyczyny błędów żywieniowych w różnych okresach życia
T-A-3Wpływ środowiska rodzinnego na zachowania żywieniowe dziecka
T-A-4Rozszerzanie diety niemowląt – strategie wprowadzania nowych produktów
T-A-5Strategie żywienia dzieci w wieku 0-3 – kształtowanie zachowań żywieniowych
T-A-6Wpływ reklam żywności na zachowania konsumenckie dzieci i osób starszych
T-A-7Wpływ czynników psychicznych na zachowania konsumenckie osób starszych
T-A-8Wpływ czynników społeczno-ekonomicznych na zachowania konsumenckie osób starszych
T-A-9Rola kształtowania walorów zdrowotno-smakowo-zapachowo-estetycznych pożywienia dla osób starszych
T-A-10Strategie zapobiegania niedożywieniu u osób starszych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: obserwacja - nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,5Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
4,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
4,5Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
5,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia