Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Produkcja surowców rybackich - akwakultura:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Produkcja surowców rybackich - akwakultura | ||
Specjalność | technologia rybna | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student przystępujący do zajęć z hodowli organizmów wodnych powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciem marikultury, z metodami i technikami marikultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych, sadzach i larwikultury |
C-2 | Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w marikulturze |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ryba, skorupiak, mięczak jako zwierzęta hodowlane | 1 |
T-A-2 | Podstawy żywienia zwierząt wodnych i paszoznawstwa | 1 |
T-A-3 | Podstawy projektowania i eksploatacji hodowli sadzowych | 2 |
T-A-4 | Podstawy projektowania i eksploatacji stawowych obiektów hodowlanych | 2 |
T-A-5 | Podstawy projektowania i eksploatacji urządzeń recyrkulacyjnych | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Hodowla organizmów wodnych – tło historyczne, stan obecny i perspektywy rozwoju | 1 |
T-W-2 | Marikultura -pojęcie, znaczenie w akwakulturze i gospodarce żywnościowej. Pozażywnościowe znaczenie marikultury. Przegląd metod marikultury | 1 |
T-W-3 | Podstawy hodowli glonów morskich i ich wykorzystanie gospodarcze. | 1 |
T-W-4 | Metody hodowli mięczaków i skorupiaków - podstawowe pojęcia, opis technologii, znaczenie produkcji mięczaków w akwakulturze | 2 |
T-W-5 | Chów ryb w obiegach zamkniętych - opis metody, technologia produkcji, znaczenie w obecnej akwakulturze. | 2 |
T-W-6 | Hodowla sadzowa - opis metody, technologia produkcji, znaczenie w obecnej akwakulturze | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | samodzielne wykonanie obliczeń i projektów | 22 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 22 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | film |
M-4 | pokaz połączony z przeżyciem |
M-5 | ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie wykonanych zadań i projektów realizowanych przez studentów w trakcie zajęć - średnia ocena stanowi 50% oceny końcowej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 50% oceny końcowej przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: kompetencji społecznych nie ocenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D3tr_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze zna jej pojęcie, znaczenie oraz historię rozwoju | TZZ_2A_W12 | R2A_W03, R2A_W06 | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D3tr_U01 Umie dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z obiektami akwakultury | TZZ_2A_U14 | R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-2 | T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2 | M-5, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D3tr_K01 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury | TZZ_2A_K03 | R2A_K02, R2A_K03 | InzA2_K02 | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D3tr_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze zna jej pojęcie, znaczenie oraz historię rozwoju | 2,0 | nie potrafi opisać podstawowych technik marikultury, nie zna pojęcia marikultury ani jej historii rozwoju |
3,0 | potrafi opisać podstawowe technik marikultury w prosty sposób, zna pojęcie marikultury i wybrane elementy historii jej rozwoju | |
3,5 | potrafi opisać podstawowe technik marikultury, zna pojęcie marikultury i elementy historii jej rozwoju | |
4,0 | potrafi szczegółowo opisać podstawowe techniki marikultury, zna pojęcie marikultury i elementy historii jej rozwoju | |
4,5 | potrafi szczegółowo opisać podstawowe techniki marikultury i je ocenić, zna pojęcie marikultury i historię jej rozwoju | |
5,0 | potrafi szczegółowo opisać podstawowe techniki marikultury i je ocenić, zna słabe i mocne strony danej techniki, zna pojęcie marikultury i historię jej rozwoju |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D3tr_U01 Umie dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z obiektami akwakultury | 2,0 | nie potrafi dokonać podstawowych obliczeń |
3,0 | potrafi dokonać podstawowych obliczeń ale popełnia liczne błędy, które poprawia | |
3,5 | potrafi dokonać podstawowych obliczeń | |
4,0 | potrafi dokonać podstawowych obliczeń i potrafi wyciągnąć proste wnioski z przeprowadzonych obliczeń | |
4,5 | potrafi dokonać obliczeń w sposób biegły, rozumie wyniki przeprowadzonych analiz i wyciąga wnioski | |
5,0 | potrafi dokonać obliczeń w sposób biegły, rozumie wyniki przeprowadzonych analiz i wyciąga złożone wnioski |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D3tr_K01 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury | 2,0 | Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie marikultury |
3,0 | Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | |
3,5 | Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | |
4,0 | Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | |
5,0 | Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym |
Literatura podstawowa
- J. Tucker, Marine Fish Culture, Kluwer, 1998
- S.S. de Silva, Tropical Mariculture, Elsevier, 1998
- Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski,Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999
- Jacek Sadowski, wykłady z przedmiotu
Literatura dodatkowa
- różni, strony internetowe poświecone akwakulturze i strony czasopism poświęconych akwakulturze, 2012