Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Wybrane działy w chłodnictwie i przechowalnictwie żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane działy w chłodnictwie i przechowalnictwie żywności | ||
Specjalność | technologia rybna | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chłodnictwo i Przechowalnictwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozszerzenie wiedzy z podstaw technologii chłodnictwa żywności i przechowalnictwa w dystrybucji produktów rolno-spożywczych, w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ćwiczenia wstępne, omówienie zakresu programowego. | 2 |
T-A-2 | Zapotrzebowanie lodu wodnego i suchego do przechowywania surowców schłodzonych i mrożonych. | 2 |
T-A-3 | Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność). | 2 |
T-A-4 | Rola aktywności wody w trwałości przechowalniczej - zmiany w czasie przechowywania. | 2 |
T-A-5 | Określenie wpływu zamrażania surowców mięsnych z dodatkiem substancji krioochronnych na ich właściwości hydratacyjne. | 2 |
T-A-6 | Wpływ rodzaju i zawartości tłuszczu w surowcach mięsnych na proces zamrażania i rozmrażania. | 2 |
T-A-7 | Określanie szybkości procesu liofilizacji w zależności od rodzaju surowca (mięso, surowce roślinne). Wpływ grubości i stopnia rozdrobnienia surowca na szybkość liofilizacji. Ocena procesu liofilizacji żywności. | 2 |
T-A-8 | Oznaczanie dynamiki zamrażania i rozmrażania roztworów o różnym stężeniu substancji żelujących. | 2 |
T-A-9 | Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja, charakterystyka, oznakowanie i wpływ na środowisko czynników chłodniczych, uwarunkowania prawne. Magazynowanie czynników chłodniczych, gazów skroplonych, wytyczne zachowania bezpieczeństwa pracy. | 2 |
T-W-2 | Podział i charakterystyka techniczna oraz konstrukcyjna magazynów, przechowalni KA, MAP i chłodni składowych. Rodzaje materiałów izolacyjnych stosowanych w urządzeniach i obiektach magazynowzch i chłodniczych. | 2 |
T-W-3 | Dobre Praktyki Konstrukcyjne. Dobór wyposażenia chłodniczego. Eksploatacja komór chłodniczych. Ogólne zasady klimatyzacji. Wpływ klimatyzacji na organizm człowieka. | 2 |
T-W-4 | Dynamika procesu sublimacji podczas przechowywania surowców żywnościowych. Wpływ opakowania, zabiegu glazurowania na szybkość sublimacji. Substancje ograniczające zmiany mrożonych surowców – kriokonserwanty (ryby, drób, mięso zwierząt rzeźnych). | 2 |
T-W-5 | Zmiany struktury wody podczas zamrażalniczego utrwalania i ich wpływ na procesy fizyczne, chemiczne i enzymatyczne na poziomie molekularnym. | 2 |
T-W-6 | Wpływ przechowywania chłodniczego, mrożenia – rozmrażania na temperaturę krioskopową surowców mięsnych i ryb. | 2 |
T-W-7 | Dynamika zamrażania i rozmrażania roztworów z zastosowaniem skrobi modyfikowanych i innych substancji żelujących. | 2 |
T-W-8 | Aktywność antyoksydantów w surowcach przechowywanych w warunkach zamrażalniczych. | 2 |
T-W-9 | Złożone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w wykładach | 18 |
A-A-2 | Analiza wskazanej literatury | 36 |
A-A-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim | 18 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 36 |
A-A-5 | Przygotowanie do cząstkowych zaliczeń | 12 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 18 |
A-W-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny |
S-4 | Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr4-4tr_W01 Poznanie rozszerzonej wiedzy w zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania produktów żywnościowych oraz technologii przechowalnictwa, w tym również organizacji i nadzoru dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i żywieniu zbiorowym | TZZ_2A_W03 | R2A_W04 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr4-4tr_U01 Potrafi dokonać doboru informacji specjalistycznych z różnych dostępnych źródeł, następnie poddać analizie i ocenie, oraz w sposób zintegrowany interpretować wyniki w sposób rozszerzony w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii składowania i dystrybucji produktów żywnościowych w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego | TZZ_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03 | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
TZZ_2A_Gr4-4tr_U02 Umiejętność w sposób indywidualny i zespołowy realizacji działań i rozliczenie zadań w oparciu o analizę wyników i wniosków w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładzie żywienia zbiorowego | TZZ_2A_U02 | R2A_U02 | — | C-1 | T-W-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr4-4tr_K01 Nabycie świadomości ciągłego doskonalenia, rozszerzania i integrowania postępującej wiedzy niezbędnej do realizacji zadań w sposób indywidualny i zespołowy w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach zbiorowego żywienia | TZZ_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K07 | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
TZZ_2A_Gr4-4tr_K02 Nabycie świadomości odpowiedzialnego realizowania zadań indywidualnie i zespołowo w oparciu o postępującą wiedzę jak i umiejętności oceny rozwiązania w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach zbiorowego żywienia | TZZ_2A_K03 | R2A_K02, R2A_K03 | InzA2_K02 | C-1 | T-W-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr4-4tr_W01 Poznanie rozszerzonej wiedzy w zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania produktów żywnościowych oraz technologii przechowalnictwa, w tym również organizacji i nadzoru dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i żywieniu zbiorowym | 2,0 | Student nie posiada wiedzy do zaprezentowania w najprostszy sposób wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego |
3,0 | Student ma wiedzę do prezentowania bez analizowania wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego | |
3,5 | Student ma wiedzę do prezentowania, analizowania wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego | |
4,0 | Student ma wiedzę do efektywnego prezentowania, analizowania i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego | |
4,5 | Student ma wiedzę do efektywnego prezentowania, analizowania wraz z oszacowaniem błędów i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego | |
5,0 | Student ma wiedzę do efektywnego prezentowania, analizowania i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr4-4tr_U01 Potrafi dokonać doboru informacji specjalistycznych z różnych dostępnych źródeł, następnie poddać analizie i ocenie, oraz w sposób zintegrowany interpretować wyniki w sposób rozszerzony w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii składowania i dystrybucji produktów żywnościowych w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego | 2,0 | Student nie potrafi w sposób najprostszy zaprezentować wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładzie zbiorowego żywienia |
3,0 | Student potrafi prezentować bez analizowania wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności z gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego | |
3,5 | Student potrafi prezentować wraz z analizowaniem wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności z gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego | |
4,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i prowadzić dyskusję o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności z gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować wraz z oszacowaniem błędów i prowadzić dyskusję o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności z gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i prowadzić dyskusję o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności z gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego | |
TZZ_2A_Gr4-4tr_U02 Umiejętność w sposób indywidualny i zespołowy realizacji działań i rozliczenie zadań w oparciu o analizę wyników i wniosków w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładzie żywienia zbiorowego | 2,0 | Student nie potrafi zastosować wiedzy w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego celem zaprezentowania w najprosztszy sposób studium przypadku rozwiązania |
3,0 | Student potrafi zastosować wiedzę w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu, zakładach zbiorowego żywienia celem prezentowania bez analizowania studium przypadku rozwiązania | |
3,5 | Student potrafi zastosować wiedzę w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego celem prezentowania wraz z analizowaniem studium przypadku rozwiązania | |
4,0 | Student potrafi efektywnie integrować wiedzę w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego celem analizowania studium przypadku, efektywnej prezentacji, prowadzenia dyskusji i uzyskiwaniu rozwiązania | |
4,5 | Student potrafi efektywnie integrować wiedzę w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego celem analizowania studium przypadku, efektywnej prezentacji wraz z oszacowaniem błędów, prowadzenia dyskusji i uzyskiwaniu rozwiązania | |
5,0 | Student potrafi efektywnie integrować wiedzę w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego celem analizowania studium przypadku, efektywnej prezentacji, prowadzenia dyskusji i uzyskiwaniu rozwiązania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr4-4tr_K01 Nabycie świadomości ciągłego doskonalenia, rozszerzania i integrowania postępującej wiedzy niezbędnej do realizacji zadań w sposób indywidualny i zespołowy w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach zbiorowego żywienia | 2,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności w braku umięjętności prezentowania w najprostszy sposób o osiągniętych wynikach rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach zbiorowego żywienia w oparciu o poznaną wiedzę i umiejętności |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności w prezentowaniu, bez analizowania wyników rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego w oparciu o poznaną wiedzę i umiejętności | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności w prezentowaniu wraz z analizowaniem wyników rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego w oparciu o poznaną wiedzę i umiejętności | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności w efektywnym prezentowaniu, analizowaniu i prowadzeniu dyskusji o osiągniętych wynikach rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego | |
4,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności w efektywnym prezentowaniu, analizowaniu wraz z oszacowaniem błędów i prowadzeniu dyskusji o osiągniętych wynikach rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego | |
5,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności w efektywnym prezentowaniu, analizowaniu i prowadzeniu dyskusji o osiągniętych wynikach rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego | |
TZZ_2A_Gr4-4tr_K02 Nabycie świadomości odpowiedzialnego realizowania zadań indywidualnie i zespołowo w oparciu o postępującą wiedzę jak i umiejętności oceny rozwiązania w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach zbiorowego żywienia | 2,0 | Student posiada świadomość nie rozwijania i nie doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności, co staje się efektem że nie potrafi w najprostszy sposób prezentować postępujących wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w tym obszarze zagadnień |
3,0 | Student posiada świadomość do rozwijania i ciągłego doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności celem efektywnego prezentowania bez analizowania wyników rozwiązań w tym zakresie w oparciu o uzyskane umiejętności | |
3,5 | Student posiada świadomość do rozwijania i ciągłego doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności celem efektywnego prezentowania wraz z analizowaniem o rozwiązaniach w tym zakresie w oparciu o uzyskane umiejętności | |
4,0 | Student posiada świadomość do rozwijania i ciągłego doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności celem efektywnego prezentowania, analizowania i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach w tym zakresie w oparciu o uzyskane umiejętności | |
4,5 | Student posiada świadomość do rozwijania i ciągłego doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności celem efektywnego prezentowania, analizowania wraz z oszacowaniem błędów i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach w tym zakresie w oparciu o uzyskane umiejętności | |
5,0 | Student posiada świadomość do rozwijania i ciągłego doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności celem efektywnego prezentowania, analizowania i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach w tym zakresie w oparciu o uzyskane umiejętności |
Literatura podstawowa
- Gaziński B., Technika chłodnicza dla praktyków. Przechowalnictwo i transport., Wyd. Systherm. Poznań., Poznań, 2003
- Zwierzycki W., Transport chłodniczy żywności., Wyd. Politechnika Poznańska. Poznań., Poznań, 2005
- Kwaśniewski S.T., Pojazdy izotermiczne i chłodnicze. Teoria, konstrukcja, badania., OWPW. Wrocław, Wrocław, 1997
- Leśmian-Kordas R., Pilawski T., Towary pochodzenia roślinnego i zwierzęcego w transporcie morskim., WSM Szczecin, Szczecin, 1990
- Szczechowiak E., Poradnik Klimatyzacja., Poznań, 2001
- Bykowski P., Sikorski Z., Zimińska H., Technologia chłodniczego utrwalania morskich surowców żywnościowych., Wyd. Morskie. Gdańsk., Gdańsk, 2011
- Cziżov G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych., WNT, W-wa, 1980
- Podeszewski Z., Ćwiczenia rachunkowe z technologii zabezpieczenia surowców rybnych., Akademia Rolnicza Szczecin., Szczecin, 1978
- Podeszewski Z., Stodolnik L., Ćwiczenia z technologii zabezpieczenia surowców rybnych., Miniskrypt Akademia Rolnicza Szczecin., Szczecin, 1980
Literatura dodatkowa
- Michałowski S., Technologia chłodnictwa żywności. Składniki pokarmowe i kontrola ich przemian., Polit. Łódzka., Łódź, 1995
- Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności, Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008
- Gaziński B., Technika klimatyzacyjna dla praktyków., Wyd. Systherm. Poznań, Poznań, 2005