Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S3)
Sylabus przedmiotu Akwakultura:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Akwakultura | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student przystępujący do zajęć z akwakultury powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce i świecie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce | 2 |
T-K-2 | Technologia produkcji ryb w stawach ziemnych typu karpiowego | 6 |
T-K-3 | Technologia produkcji ryb w sadzach | 6 |
T-K-4 | Technologia produkcji ryb i skorupiaków w obiegach zamkniętych wody | 6 |
T-K-5 | Przegląd wybranych technologii chowu ryb morskich | 6 |
T-K-6 | Przegląd wybranych technologii chowu ryb środlądowych | 6 |
T-K-7 | Przegląd wybranych technologii chowu skorupiaków i mięczaków | 6 |
T-K-8 | Zajęcia podsumowujące - rola, znaczenie i przyszłość akwakultury jako gałęzi rolnictwa | 2 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 40 |
A-K-2 | praca własna studenta - przygotowanie pracy kontrolnej, przygotowanie do egzaminu | 80 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | film |
M-4 | pokaz połączony z przeżyciem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prac kontrolnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_C.7.2_W01 Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | RYBS3_3A_W03 | — | C-1 | T-K-2, T-K-8, T-K-5, T-K-6, T-K-4, T-K-1, T-K-7, T-K-3 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
RYBS3_3A_C.7.2_W02 zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy | RYBS3_3A_W03 | — | C-1 | T-K-5, T-K-6, T-K-7 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_C.7.2_U01 umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrać i opracować dla nich odpowiednią technikę chowu | RYBS3_3A_U01, RYBS3_3A_U05, RYBS3_3A_U04 | — | C-1 | T-K-2, T-K-8, T-K-5, T-K-6, T-K-4, T-K-1, T-K-7, T-K-3 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_C.7.2_K01 rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych | RYBS3_3A_K04 | — | C-1 | T-K-2, T-K-8, T-K-5, T-K-6, T-K-4, T-K-1, T-K-7, T-K-3 | M-1, M-3, M-2 | S-3 |
RYBS3_3A_C.7.2_K02 ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego | RYBS3_3A_K01, RYBS3_3A_K02 | — | C-1 | T-K-2, T-K-8, T-K-5, T-K-6, T-K-4, T-K-1, T-K-7, T-K-3 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_C.7.2_W01 Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | 2,0 | nie ma wiedzy na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze |
3,0 | ma wiedzę na temat niektórych podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | |
3,5 | ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | |
4,0 | ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | |
4,5 | ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu | |
5,0 | ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu z różnych punktów widzenia | |
RYBS3_3A_C.7.2_W02 zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy | 2,0 | nie zna metod chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych |
3,0 | zna niektóre metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych | |
3,5 | zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych | |
4,0 | zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych | |
4,5 | zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym | |
5,0 | zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym i aproponować rozwiązania prostych problemów powstających w trakcie chowu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_C.7.2_U01 umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrać i opracować dla nich odpowiednią technikę chowu | 2,0 | |
3,0 | umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrać i opracować dla nich odpowiednią technikę chowu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_C.7.2_K01 rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych | 2,0 | |
3,0 | oceny nie sformułowano w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RYBS3_3A_C.7.2_K02 ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego | 2,0 | |
3,0 | oceny nie sformułowano w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Goryczko, Pstrąg. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2008
- Ryszard Wojda, Karp. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2009
- Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski, Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- różni, strony internetowe poświęcone akwakulturze i strony czasopism dotyczących akwakultury, 2012