Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo
Sylabus przedmiotu Rybactwo śródlądowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rybactwo śródlądowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariusz Raczyński <Mariusz.Raczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc podstawowych pojęć z zakresu hydrologii, biologii wód, systematyki ryb, hydrochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analizy tempa wzrostu długości i masy różnych gatunków ryb jeziorowych i rzecznych. Ocena wzrostu i porówananie z innymi zbiornikami śródlądowymi | 2 |
T-A-2 | Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego | 3 |
T-A-3 | Glidie pokarmowe. Składniki diety ryb. Wartość energetyczna pokarmu ryb | 2 |
T-A-4 | Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci | 3 |
10 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza morfometrii jeziora. Opracowanie planu batymetrycznego jeziora. Analiza cech morfometrycznych jezior i rzek | 2 |
T-A-2 | Cechy ekologiczne populacji ryb. Śmiertelność naturalna i połowowa. Rozrodczość. Struktura długości, wieku i masy. Kondycja ryb. | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania | 2 |
T-W-2 | Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych, drpaieżnych i łososiowatych | 4 |
T-W-4 | Ekologiczne podstawy rybactwa | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka jezior, rzek i potoków. Morfometria, stan limnologiczny i hydrologia | 3 |
T-W-2 | Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznym. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach | 2 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-A-3 | Przygotowywanie prezentacji | 5 |
A-A-4 | Przygotowywanie się do sprawdzianów | 10 |
A-A-5 | opracowywanie konspektów | 10 |
45 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowywanie się do sprawdziany pisemnego (oceny końcowej) | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne, prezentacje multimedialne, wykłady problemowe, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy - pisemny i umiejętności - praktyczny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYB_10-_C-4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce, ich rybackiego wykorzystania. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczace elementów prawnych w rybactwie. Zna podział i potrafi scharakteryzować narzędzia połowu stosowane na wodach śródladowych. | RYB_10-_W07, RYB_10-_W02, RYB_10-_W01 | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-A-4, T-W-1, T-A-2, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-2, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYB_10-_C-4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umiec prowadzić rozróed i zarybianie rzek i jezior wybranymi gatunkami ryb. Określać ich obsadę. Ponadto powinien znać charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych i stosować zdobytą wiedzę w praktyce rybackiej. Powinien ponadto posiadać umiejętności niezbędne w trakcie prowadzenia połowów rybackich i szycia rybackich narzędzi połowu | RYB_10-_U09, RYB_10-_U02, RYB_10-_U03, RYB_10-_U06, RYB_10-_U05, RYB_10-_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-4, T-W-2, T-A-4, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYB_10-_C-4_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym. | RYB_10-_K02, RYB_10-_K04, RYB_10-_K03, RYB_10-_K01 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_10-_C-4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce, ich rybackiego wykorzystania. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczace elementów prawnych w rybactwie. Zna podział i potrafi scharakteryzować narzędzia połowu stosowane na wodach śródladowych. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować jezior i rzek w Polsce. pod względem rybackim. Nie zna narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych oraz właściwosci ekologicnzych i populacyjnych poławianych ryb |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce, pod względem rybackim. Zna wybrane narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych oraz ma słabą wiedzę na temat właściwosci ekologicznych i populacyjnych poławianych ryb | |
3,5 | Student potrafi w stopniu ponad dostatecznym scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce pod względem rybackim. Zna wybrane narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych oraz ma wiedzę na temat wybranych właściwosci ekologicznych i populacyjnych poławianych ryb | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce pod względem rybackim. Zna i potrafi opisać budowę i zastosowanie wybranych narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych oraz ma wiedzę na temat wybranych właściwosci ekologicznych i populacyjnych poławianych ryb | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce pod względem rybackim. Zna i potrafi opisać budowę i zastosowanie wybranych narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych. Ma ponad dobrą wiedzę na temat ekologicznych i prawnych podstwa rybactwa śródlądowego oraz ma wiedzę na temat wybranych właściwosci ekologicznych i populacyjnych poławianych ryb | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce pod względem rybackim. Zna i potrafi opisać budowę, kroje i zastosowanie wybranych narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych. Ma bardzo dobrą wiedzę na temat ekologicznych i prawnych podstaw rybactwa śródlądowego oraz ma wiedzę na temat wybranych właściwosci ekologicznych i populacyjnych poławianych ryb |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_10-_C-4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umiec prowadzić rozróed i zarybianie rzek i jezior wybranymi gatunkami ryb. Określać ich obsadę. Ponadto powinien znać charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych i stosować zdobytą wiedzę w praktyce rybackiej. Powinien ponadto posiadać umiejętności niezbędne w trakcie prowadzenia połowów rybackich i szycia rybackich narzędzi połowu | 2,0 | Student nie potrafi scharakterysować konstrukcji i sposobu połowu różnych gatunków ryb, nie potrafi uszyć wybranego narzędzia połowu, nie ma umiejętności pozwalającej na ocenę możlwiwości połowowej rzek i jezior. Nie ma umiejętności wykonania zarbienia i określenia liczy materiału zarybieniowego. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym scharakterysować konstrukcji i sposobu połowu różnych gatunków ryb, potrafi uszyć z pomocą nauczyciela najprostrze narzędzia połowu, ma umiejętności pozwalające w stopniu dostatecznym ocenić możlwiwości połowow rzek i jezior. Ma umiejętności wykonania zarybienia i określenia liczby materiału zarybieniowego. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu ponad dostatecznym scharakterysować konstrukcje i sposob połowu różnych gatunków ryb, potrafi uszyć najprostrze narzędzia połowu, ma umiejętności pozwalające w stopniu ponad dostatecznym ocenić możlwiwości połowow rzek i jezior. Ma umiejętności wykonania zarybienia i określenia liczby materiału zarybieniowego. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym scharakterysować konstrukcje i sposob połowu różnych gatunków ryb, potrafi uszyć różne narzędzia połowu, ma umiejętności pozwalające w stopniu dobrym ocenić możleiwości połowow rzek i jezior. Ma umiejętności wykonania zarybienia i określenia liczby materiału zarybieniowego oraz dobrać rodzaj i gatunek materiału zarybieniowego do typu rybackiego i limnologicznego jeziora i rzeki. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym scharakterysować konstrukcje i sposob połowu różnych gatunków ryb, potrafi uszyć różne narzędzia połowu, ma umiejętności pozwalające w stopniu ponad dobrym ocenić możleiwości połowow rzek i jezior. Ma umiejętności wykonania zarybienia i określenia liczby materiału zarybieniowego oraz dobrać rodzaj i gatunek materiału zarybieniowego do typu rybackiego i limnologicznego jeziora i rzeki. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym scharakterysować konstrukcje i sposob połowu różnych gatunków ryb, potrafi uszyć różne narzędzia połowu i posługiwac się nimi na wodzie, ma umiejętności pozwalające w stopniu bardzo dobrym ocenić możleiwości połowow rzek i jezior. Ma umiejętności wykonania zarybienia i określenia liczby materiału zarybieniowego oraz dobrać rodzaj i gatunek materiału zarybieniowego do typu rybackiego i limnologicznego jeziora i rzeki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_10-_C-4_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym. | 2,0 | student nie potrafi samodzielnie planować i prowadzić gospodarki rybackiej w wodach śródladowych. Nie ma kompetencji niezbędnych do opracowania dokumentacj izwiązanej z rybactwem śródlądowym |
3,0 | student potrafi przy współudziale doświadczonego ichtiologa planować i prowadzić gospodarki rybackiej w wodach śródladowych. Ma kompetencje niezbędne do opracowania dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym | |
3,5 | student potrafi samodzielnie planować i prowadzić gospodarke rybacka w wodach śródladowych (nie zawsze optymalnie wykorzystuje możliwości produkcyjne wody). Ma kompetencje niezbędne do opracowania dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym | |
4,0 | student potrafi samodzielnie w stopniu dobrym planować i prowadzić gospodarke rybacka w wodach śródladowych, stara się wykorzystać optymalnie możliwości produkcyjne jezior i rzek. Ma kompetencje niezbędne do opracowania dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym | |
4,5 | student potrafi samodzielnie w stopniu ponad dobrym planować i prowadzić gospodarke rybacka w wodach śródladowych. Uzyskane kompetencje dają mu możliwość optymalnego wykorzystania możliwości produkcyjnych jezior i rzek. Ma kompetencje niezbędne do opracowania dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym. Potrafi przeprowadzić podstawowe badania biologiczne i populacyjne ryb. | |
5,0 | student potrafi samodzielnie w stopniu bardzo dobrym planować i prowadzić gospodarke rybacka w wodach śródladowych. Uzyskane kompetencje dają mu możliwość optymalnego wykorzystania możliwości produkcyjnych jezior i rzek. Ma kompetencje niezbędne do opracowania dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym. Potrafi samodzielnie przeprowadzić podstawowe badania biologiczne i populacyjne ryb oraz właściwie interpretuje uzyskane wyniki i stosuje je w praktyce rybackiej |
Literatura podstawowa
- Szczerbowski J. A., Rybactwo śródlądowe, IRS, Olsztyn, 2001
- Filipiak J., Sadowski J., Trzebiatowski R., Gospodarka rybacka na wodach otwartych, AR, Szczecin, 1999
- Filipiak J., Raczynski M, Jeziora Zachodniopomorskie, AR, Szczecin, 2000
- Welcomme R., Inland Fisheries: Ecology and Management, Wiley-Blackwell, 2001
- Ian Wellby, Ash Girdler, Robin Welcomme, Fisheries Management: A Manual for Still-Water Coarse Fisheries, Wiley - Blackwell, 2010
Literatura dodatkowa
- Rudnicki A, Poradnik rybaka jeziorowego, PWRiL, Warszawa, 1957
- Załachowski W., Ryby, PWN, Warszawa, 1997
- Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 1986
- Świniarski, Cetenic, Technologia połowów organizmów morskich, Morskie, Gdańsk, 1993
- Craig J., Freshwater Fisheries Ecology, Wiley-Blackwell, 2015
- Craig J., Percid Fishes: Systematics, Ecology and Exploitation, Wiley - Blackwell, 2000