Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo
Sylabus przedmiotu Biologiczne zasoby wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne zasoby wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z przedmiotu "Biologiczne podstawy rybactwa" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód. |
C-2 | Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów wód. |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami wód. |
C-4 | Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów wód. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku | 1 |
T-A-2 | Ocena biomasy biologicznych zasobów wód | 2 |
T-A-3 | Podstawy monitoringu biologicznych zasobów wód | 6 |
T-A-4 | Monitoring ssaków morskich | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nierybne zasoby wód - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie. | 4 |
T-W-2 | Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobow. | 4 |
T-W-3 | Charakterystyka zasobów wód słodkich. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka zasobów wód przejściowych. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka zasobów mórz i oceanów. | 2 |
T-W-6 | Metodyka badań biologicznych zasobów wód. | 2 |
T-W-7 | Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód. | 2 |
T-W-8 | Ssaki morskie a rybołówstwo | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 20 |
A-A-3 | przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu | 35 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda sytuacyjna |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | film |
M-6 | pokaz |
M-7 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu |
S-2 | Ocena podsumowująca: przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYB_10-_C-1_W01 Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym. | RYB_10-_W01, RYB_10-_W06, RYB_10-_W03, RYB_10-_W02 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-6 | S-1 |
RYB_10-_C-1_W03 Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów wód. Potrafi określić dynamikę zmian biologicznych zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian. | RYB_10-_W06, RYB_10-_W01, RYB_10-_W02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYB_10-_C-1_U01 Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji. | RYB_10-_U07, RYB_10-_U01, RYB_10-_U09 | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-4, M-5, M-7 | S-2 |
RYB_10-_C-1_U02 Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii. | RYB_10-_U07, RYB_10-_U06, RYB_10-_U03 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-4, T-A-3 | M-3, M-4, M-5, M-7 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYB_10-_C-1_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnego i etycznego gospodarowania biologicznymi zasobami wód. | RYB_10-_K01, RYB_10-_K04 | — | C-3 | T-W-7 | M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_10-_C-1_W01 Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym. | 2,0 | |
3,0 | obecność na więcej niż 60% wykładów i uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RYB_10-_C-1_W03 Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów wód. Potrafi określić dynamikę zmian biologicznych zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian. | 2,0 | |
3,0 | obecność na więcej niż 60% wykładów i uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_10-_C-1_U01 Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji. | 2,0 | |
3,0 | uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawozdania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RYB_10-_C-1_U02 Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii. | 2,0 | |
3,0 | uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawozdania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_10-_C-1_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnego i etycznego gospodarowania biologicznymi zasobami wód. | 2,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
3,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
3,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
5,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Literatura podstawowa
- Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Gdynia, 1990
- Gulland J. A., The Fish Resources of the Ocean, FAO, 1971
- Rutkowicz S., Encyklopedia ryb morskich, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1982
- Rutkowicz S., Zasoby morza i człowiek, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1970
Literatura dodatkowa
- Caddy J.F., Griffiths R.C., Living marine resources and their sustainable development: some environmental and institutional perspectives, FAO, Rome, 1995
- Anonymous, Marine mammals of the world. FAO species identification guide, FAO, Rome, 1993
- Wilson D.E., Reeder D.M., Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005
- Jura C., Bezkręgowce, PWN, 2002