Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód

Sylabus przedmiotu Monitoring wód (blok):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring wód (blok)
Specjalność Eksploatacja biologicznych zasobów wód
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>, Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 18 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień dotyczących ekologii i ochrony wód, a zwłaszcza wpływu środowiska abiotycznego na organizmy wodne
W-2Podstawowe zagadnienia z chemii ogónej
W-3Podstawowe zagadnienia z chemii analitycznej
W-4Podstawowe zagadnienia z chemii instrumentalnej
W-5Podstawowa wiedza z zakresu hydrochemii i ekologiii wód
W-6Podstawowe umiejętność posługiwania się PC i korzystania z baz danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska wodnego, a w szczególności z rolą i wykorzystaniem gatunków wskaźnikowych w ekosystemach wodnych m.in. ze względu na ich aktywność w zajmowanej przestrzeni, pod kątem ich uzytkowania do oceny określonych obiektów, ich funkcji, modelem zależności cech indykacyjnych gatunku od obiektu indykowanego
C-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Prezentacja, instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań biologicznych środowiska wodnego2
T-L-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań biologicznych środowiska wodnego1
T-L-3Opracowanie ilościowe i jakościowe prób biologicznych z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych1
T-L-4Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego1
T-L-5Indeksy biotyczne i system saprobów jako metoda oceny jakości środowiska wodnego1
T-L-6Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych1
T-L-7Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey2
T-L-8Znaczenie i zastosowanie chemicznego monitoringu wód powierzchniowych (rzek, jezior, wód morskich).1
T-L-9Znaczenie i zastosowanie chemicznego monitoringu wód podziemnych1
T-L-10Ocena jakości wód powierzchniowych i podziemnych2
T-L-11Żródła zanieczyszczeia wód powierzchniowych i ich ochrona. Metody stosowanye w analizie jakości wód.1
T-L-12Zastosowanie obowiązujących aktów prawnych zakresie fizyczno - chemicznego monitoringu wód1
T-L-13Określenie stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych1
T-L-14Określenie stanu jakości wód na podstawie wskaźników fizycznych1
T-L-15Ocena stanu jednolitych części wód na podstawie wyników badań fiz.-chem. i rybackich1
18
wykłady
T-W-1Pojęcie indykacji ekologicznej środowiska biotycznego1
T-W-2Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne1
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego1
T-W-4Biomonitoring wód limnetycznych (lotycznych, lenitycznych, lodowców i podziemnych głębinowych) oraz morskich2
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych1
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)2
T-W-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. Metody1
T-W-8Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych3
T-W-9Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników2
T-W-10Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych2
T-W-11Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Napisanie raportu z ćwiczeń8
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach10
A-L-4Studiowanie podanej literatury8
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
A-L-6Pisemne i praktyczne zaliczenie ćwiczeń3
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod bioindykacji w różnych typach wód
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-5Praktyczne wykorzystanie metod bioindykacji na ćwiczeniach terenowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D2-4_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w bioindykacji wód
RYB_2A_W01R2A_W01, R2A_W05C-2, C-4, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6M-3, M-1, M-2S-4, S-5, S-1, S-3, S-2
RYB_2A_D2-4_W02
Student identyfikuje organizmy wskaźnikowe oraz oblicza wskaźniki biotyczne
RYB_2A_W06R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06C-3T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-W-4M-1, M-4S-4, S-5, S-1, S-3, S-2
RYB_2A_D2-4_W03
Student potrafi zaproponować odpowiednią metodą oceny jakości wód
RYB_2A_W01, RYB_2A_W06R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06C-3, C-2, C-4T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-W-7M-1, M-4, M-2S-4, S-5, S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D2-4_U01
Student stosuje metody bioindykacji wód
RYB_2A_U06, RYB_2A_U01R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07C-4, C-1T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-7M-1, M-5, M-2S-4, S-5, S-1, S-3, S-2
RYB_2A_D2-4_U02
Student dobiera odpowiednie metody bioindykacji wód i potrafi je zinterpretować
RYB_2A_U01, RYB_2A_U07R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U02, InzA2_U05C-3, C-4T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-7M-3, M-1, M-5, M-4, M-2S-4, S-5, S-1, S-3, S-2
RYB_2A_D2-4_U03
Student przeprowadza badania z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz interpretuje wyniki badań i na ich podstawie oblicza wskaźniki biotyczne
RYB_2A_U06, RYB_2A_U01R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07C-3, C-2, C-4T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6M-3, M-1, M-5, M-4, M-2S-4, S-5, S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D2-4_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami BHP przy pracy w terenie i laboratorium biologicznym
RYB_2A_K03R2A_K02, R2A_K03InzA2_K02C-2T-L-1, T-L-2M-1S-1
RYB_2A_D2-4_K02
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
RYB_2A_K03, RYB_2A_K02R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05InzA2_K01, InzA2_K02C-2T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D2-4_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w bioindykacji wód
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w bioindykacji wód
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w bioindykacji wód oraz zaproponować ich wykorzystanie
RYB_2A_D2-4_W02
Student identyfikuje organizmy wskaźnikowe oraz oblicza wskaźniki biotyczne
2,0student nie potrafi zidentyfikować organizmów wskaźnikowych oraz obliczać wskaźników biotycznych
3,0student identyfikuje zaledwie kilka organizmów wskaźnikowych posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza podstawowe wskaźniki biotyczne
3,5student identyfikuje w wiekszości przypadków organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza podstawowe wskaźniki biotyczne
4,0student identyfikuje w większości przypadków organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne
4,5student identyfikuje poprawnie organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne
5,0student identyfikuje poprawnie organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi, oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne oraz interpretuje otrzymane wyniki
RYB_2A_D2-4_W03
Student potrafi zaproponować odpowiednią metodą oceny jakości wód
2,0student nie potrafi dobierać metod oceny jakości wód
3,0student potrafi dobierać zaledwie kilka metod oceny jakości wód
3,5student potrafi dobierać trafnie w większości przypadków odpowiednie metody oceny jakości wód
4,0student potrafi dobierać trafnieodpowiednie metody oceny jakości wód
4,5student potrafi dobierać odpowiednie metody oceny jakości wód i porównywać ich efektywność
5,0student potrafi dobierać odpowiednie metody oceny jakości wód i porównywać ich efektywność oraz samodzielnie uzasadniać swój wybór

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D2-4_U01
Student stosuje metody bioindykacji wód
2,0student nie stosuje metod bioindykacji wód
3,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód
3,5student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować
4,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować i przedyskutować
4,5student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować, przedyskutować oraz oszacować błędy
5,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować, przedyskutować, oszacować błędy oraz wskazać propozycję ich uniknięcia w przyszłości
RYB_2A_D2-4_U02
Student dobiera odpowiednie metody bioindykacji wód i potrafi je zinterpretować
2,0student nie dobiera prawidłowo metod oceny jakości wód i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu unikniecia błedów w przyszłości
RYB_2A_D2-4_U03
Student przeprowadza badania z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz interpretuje wyniki badań i na ich podstawie oblicza wskaźniki biotyczne
2,0student nie potrafi przeprowadzić badań materiału biologicznego z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego, zinterpretować wyników i obliczyć wskaźników biotycznych
3,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki bez ich interpretacji
3,5student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne
4,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować
4,5student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować oraz oszacować błędy pomiarowe
5,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować oraz oszacować błędy pomiarowe i zaproponować ich modyfikacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D2-4_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami BHP przy pracy w terenie i laboratorium biologicznym
2,0
3,0Student nie przestrzega zasad BHP przy pracy w terenie i laboratorium biologicznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student przestrzega zasad BHP przy pracy w laboratorium biologicznym
RYB_2A_D2-4_K02
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
2,0
3,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód

Literatura podstawowa

  1. Szoszkiewicz K., Zbierska J., Jusik Sz., Zgoła T., Metoda oceny rzek oparta na makrofitach, realizowana w Polsce na potrzeby Ramowej Dyrektywy Wodnej., Wiadomości meilioracyjne i łąkarskie., 2008, t. LI, nr 4 (419): 163-165.
  2. Pietruczuk K., Szoszkiewicz K., Ramowa Dyrektywa w praktyce. Makrofitowa Metoda Oceny Rzek w monitoringu wód płynących w Wielkopolsce., Gospodarka Wodna, 2008, 10
  3. Chełmicki K., Woda, PWN, Warszawa, 2001
  4. Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
  5. Pietruczuk K., Szoszkiewicz K., Ramowa Dyrektywa w praktyce. Makrofitowa Metoda Oceny Rzek w monitoringu wód płynących w Wielkopolsce., Gospodarka Wodna, 2008, 10
  6. Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  7. Dojlido M, Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  8. Allan David J., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  9. Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
  10. Lack A.J., Evans D.E., Biologia roślin, PWN, Warszawa, 2003, pierwsze, Krótkie wykłady
  11. Hermanowicz i wspaut., Fizyczne i chemiczne metody badania wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 2001
  12. Rodina A.G., Mikrobiologiczne metody badania wód., PWRiL, Warszawa, 1968, 1
  13. Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  14. Jurd R.D., Biologia zwierząt, PWN, Warszawa, 2003, 1, Krótkie wykłady
  15. Kubiak J., Tórz A., Nedzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999
  16. Allan David J., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  17. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  18. Lack A.J., Evans D.E., Biologia roślin, PWN, Warszawa, 2003, pierwsze, Krótkie wykłady
  19. Rodina A.G., Mikrobiologiczne metody badania wód., PWRiL, Warszawa, 1968, 1
  20. Jurd R.D., Biologia zwierząt, PWN, Warszawa, 2003, 1, Krótkie wykłady

Literatura dodatkowa

  1. Szoszkiewicz K., Zgoła T., Jusik Sz., Hryc-Jusik B., Dawson F., Raven P., Hydromorfologiczna ocena wód płynących. Podręcznik do badań terenowych według metody River Habitat Survey w warunkach Polski, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2011, 6
  2. Szoszkiewicz K., Zbierska J., Jusik Sz., Zgoła Sz., Makrofitowa ocena oceny rzek. Podręcznik metodyczny do oceny i klasyfikacji stanu ekologicznego wód płynących w oparciu o rośliny wodne, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2010
  3. EU, Ramowa Dyrektywa Wodna W/60, EU, Warszawa, 2006
  4. Szmajda P., Teoretyczne podstawy bioindykacji. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA., Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 9-25.
  5. Szoszkiewicz K., Zbierska J., Jusik Sz., Zgoła Sz., Makrofitowa ocena oceny rzek. Podręcznik metodyczny do oceny i klasyfikacji stanu ekologicznego wód płynących w oparciu o rośliny wodne, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2010
  6. Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.
  7. Prawo Ochrony Środowiska, Sejm RP, Warszawa, 2006
  8. Szmajda P., Teoretyczne podstawy bioindykacji. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA., Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 9-25.
  9. Prawo wodne, Sejm RP, Warszawa, 2009
  10. Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.
  11. Stańczykowska A., Ekologia naszych wód, WSiP, Warszawa, 1975, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Prezentacja, instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań biologicznych środowiska wodnego2
T-L-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań biologicznych środowiska wodnego1
T-L-3Opracowanie ilościowe i jakościowe prób biologicznych z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych1
T-L-4Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego1
T-L-5Indeksy biotyczne i system saprobów jako metoda oceny jakości środowiska wodnego1
T-L-6Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych1
T-L-7Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey2
T-L-8Znaczenie i zastosowanie chemicznego monitoringu wód powierzchniowych (rzek, jezior, wód morskich).1
T-L-9Znaczenie i zastosowanie chemicznego monitoringu wód podziemnych1
T-L-10Ocena jakości wód powierzchniowych i podziemnych2
T-L-11Żródła zanieczyszczeia wód powierzchniowych i ich ochrona. Metody stosowanye w analizie jakości wód.1
T-L-12Zastosowanie obowiązujących aktów prawnych zakresie fizyczno - chemicznego monitoringu wód1
T-L-13Określenie stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych1
T-L-14Określenie stanu jakości wód na podstawie wskaźników fizycznych1
T-L-15Ocena stanu jednolitych części wód na podstawie wyników badań fiz.-chem. i rybackich1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie indykacji ekologicznej środowiska biotycznego1
T-W-2Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne1
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego1
T-W-4Biomonitoring wód limnetycznych (lotycznych, lenitycznych, lodowców i podziemnych głębinowych) oraz morskich2
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych1
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)2
T-W-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. Metody1
T-W-8Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych3
T-W-9Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników2
T-W-10Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych2
T-W-11Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Napisanie raportu z ćwiczeń8
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach10
A-L-4Studiowanie podanej literatury8
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
A-L-6Pisemne i praktyczne zaliczenie ćwiczeń3
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D2-4_W01Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w bioindykacji wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
C-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska wodnego, a w szczególności z rolą i wykorzystaniem gatunków wskaźnikowych w ekosystemach wodnych m.in. ze względu na ich aktywność w zajmowanej przestrzeni, pod kątem ich uzytkowania do oceny określonych obiektów, ich funkcji, modelem zależności cech indykacyjnych gatunku od obiektu indykowanego
Treści programoweT-W-2Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-1Pojęcie indykacji ekologicznej środowiska biotycznego
T-W-4Biomonitoring wód limnetycznych (lotycznych, lenitycznych, lodowców i podziemnych głębinowych) oraz morskich
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
Metody nauczaniaM-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod bioindykacji w różnych typach wód
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w bioindykacji wód
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w bioindykacji wód oraz zaproponować ich wykorzystanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D2-4_W02Student identyfikuje organizmy wskaźnikowe oraz oblicza wskaźniki biotyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
Treści programoweT-L-6Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych
T-L-4Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego
T-L-3Opracowanie ilościowe i jakościowe prób biologicznych z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych
T-L-5Indeksy biotyczne i system saprobów jako metoda oceny jakości środowiska wodnego
T-W-4Biomonitoring wód limnetycznych (lotycznych, lenitycznych, lodowców i podziemnych głębinowych) oraz morskich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zidentyfikować organizmów wskaźnikowych oraz obliczać wskaźników biotycznych
3,0student identyfikuje zaledwie kilka organizmów wskaźnikowych posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza podstawowe wskaźniki biotyczne
3,5student identyfikuje w wiekszości przypadków organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza podstawowe wskaźniki biotyczne
4,0student identyfikuje w większości przypadków organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne
4,5student identyfikuje poprawnie organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne
5,0student identyfikuje poprawnie organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi, oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne oraz interpretuje otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D2-4_W03Student potrafi zaproponować odpowiednią metodą oceny jakości wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
C-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-L-6Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych
T-L-3Opracowanie ilościowe i jakościowe prób biologicznych z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych
T-L-7Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
T-W-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. Metody
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dobierać metod oceny jakości wód
3,0student potrafi dobierać zaledwie kilka metod oceny jakości wód
3,5student potrafi dobierać trafnie w większości przypadków odpowiednie metody oceny jakości wód
4,0student potrafi dobierać trafnieodpowiednie metody oceny jakości wód
4,5student potrafi dobierać odpowiednie metody oceny jakości wód i porównywać ich efektywność
5,0student potrafi dobierać odpowiednie metody oceny jakości wód i porównywać ich efektywność oraz samodzielnie uzasadniać swój wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D2-4_U01Student stosuje metody bioindykacji wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska wodnego, a w szczególności z rolą i wykorzystaniem gatunków wskaźnikowych w ekosystemach wodnych m.in. ze względu na ich aktywność w zajmowanej przestrzeni, pod kątem ich uzytkowania do oceny określonych obiektów, ich funkcji, modelem zależności cech indykacyjnych gatunku od obiektu indykowanego
Treści programoweT-L-6Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych
T-L-4Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego
T-L-3Opracowanie ilościowe i jakościowe prób biologicznych z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych
T-L-5Indeksy biotyczne i system saprobów jako metoda oceny jakości środowiska wodnego
T-L-7Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-5Praktyczne wykorzystanie metod bioindykacji na ćwiczeniach terenowych
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie stosuje metod bioindykacji wód
3,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód
3,5student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować
4,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować i przedyskutować
4,5student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować, przedyskutować oraz oszacować błędy
5,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować, przedyskutować, oszacować błędy oraz wskazać propozycję ich uniknięcia w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D2-4_U02Student dobiera odpowiednie metody bioindykacji wód i potrafi je zinterpretować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U07Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-L-6Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych
T-L-4Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego
T-L-3Opracowanie ilościowe i jakościowe prób biologicznych z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych
T-L-5Indeksy biotyczne i system saprobów jako metoda oceny jakości środowiska wodnego
T-L-7Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
Metody nauczaniaM-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod bioindykacji w różnych typach wód
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-5Praktyczne wykorzystanie metod bioindykacji na ćwiczeniach terenowych
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dobiera prawidłowo metod oceny jakości wód i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu unikniecia błedów w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D2-4_U03Student przeprowadza badania z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz interpretuje wyniki badań i na ich podstawie oblicza wskaźniki biotyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
C-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-L-4Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego
T-L-5Indeksy biotyczne i system saprobów jako metoda oceny jakości środowiska wodnego
T-W-2Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne
T-W-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. Metody
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
Metody nauczaniaM-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod bioindykacji w różnych typach wód
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-5Praktyczne wykorzystanie metod bioindykacji na ćwiczeniach terenowych
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przeprowadzić badań materiału biologicznego z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego, zinterpretować wyników i obliczyć wskaźników biotycznych
3,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki bez ich interpretacji
3,5student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne
4,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować
4,5student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować oraz oszacować błędy pomiarowe
5,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować oraz oszacować błędy pomiarowe i zaproponować ich modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D2-4_K01Student postępuje zgodnie z zasadami BHP przy pracy w terenie i laboratorium biologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
Treści programoweT-L-1Prezentacja, instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań biologicznych środowiska wodnego
T-L-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań biologicznych środowiska wodnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie przestrzega zasad BHP przy pracy w terenie i laboratorium biologicznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student przestrzega zasad BHP przy pracy w laboratorium biologicznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D2-4_K02Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
RYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
Treści programoweT-L-6Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych
T-L-4Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego
T-L-3Opracowanie ilościowe i jakościowe prób biologicznych z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych
T-L-5Indeksy biotyczne i system saprobów jako metoda oceny jakości środowiska wodnego
T-L-7Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
T-W-2Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-1Pojęcie indykacji ekologicznej środowiska biotycznego
T-W-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. Metody
T-W-4Biomonitoring wód limnetycznych (lotycznych, lenitycznych, lodowców i podziemnych głębinowych) oraz morskich
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód